האם באופן פרדוקסאלי הפד' הוא האיום הגדול על השווקים ב-2022?
2022 בפתח, הציפיות לצמיחה גבוהות, אבל באופן פרדוקסלי האיום הגדול ביותר נראה פתאום דווקא הפד', שדוחף להידוק מהיר יותר בתנאים המוניטריים. היום תתקבל ההחלטה האחרונה של הפד לשנת 2021, בה הוא צפוי עפ"י סקר בלומברג להכריז על האצת קצב סיום רכישות האג"ח לפי שניים, מה שיסלול את דרכו להעלאת ריבית כבר במחצית השנה הראשונה.
אבל האם העלאות ישפיעו על קירור האינפלציה? לפי התנהגות ציפיות האינפלציה בשוק לא! זאת כשההשפעה של צד ההיצע על המחירים היא דומיננטית יותר. וגם לפי סקר העסקים הקטנים בארה"ב (NFIB) שפורסם אתמול אין סימנים להשפעה על קירור האינפלציה: בניכוי עונתיות, נטו 54% מבעלי העסקים מתכננים העלאות מחירים בשנה הבאה, עלייה של שלוש נקודות מאוקטובר וקריאת שיא של 48 שנה.
תמיכה נוספת לכך קיבלנו אתמול גם במדד המחירים ליצרן בארה"ב שעלה ב-9.6%, גבוה מהציפיות, ולמרות שהעלאות הריבית המתוכננות כבר גלומות בשוק תקופה ממושכת והשתרשרו לעלויות המימון. האם הן כמו כוסות רוח למת עבור האינפלציה? מצד שני ההשפעה השלילית שלהן על הצמיחה אולי לא זניחה בכלל מה שמאותת כבר תקופה השיפוע המתרסק של עקום התשואות, אבל לא רק הוא: בסקר NFIB שיעור בעלי העסקים הקטנים בארה"ב שמצפים כעת לתנאים עסקיים טובים יותר במהלך ששת החודשים הבאים ירד לרמה שלילית נטו של 38%, גם כן הנמוכה מזה 48 שנה. מה צריך לקרות כדי שהפד יעצור כשאפילו נגיף מתפשט לא הזיז לו וגם לא בעיות מדאיגות בכלכלה השנייה בגודלה בעולם:
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בסין נמשכת ההאטה בכלכלה
נתונים שוטפים מסין ממשיכים להצביע על האטה רוחבית בכלכלה, מנתונים על מחירי בתים חדשים, מכירות קמעונאיות, והשקעות. ברקע, נזכיר, משבר בכמה מענקיות הנדל"ן במדינה, ומתיחות עם ארה"ב, אשר רק אתמול הוסיפה עוד 8 חברות טכנולוגיה סיניות לרשימה השחורה להשקעות. עוד ברקע סין מתמודדת עם התפשטות וריאנט האומיקרון, כשארגון הבריאות העולמי דיווח אתמול כי קצב ההתפשטות שלו היא המהירה ביותר מכל הווריאנטים עד כה.
ציפיות האינפלציה ומחירי הנפט - בירידה
ציפיות האינפלציה בארה"ב יורדות בימים האחרונים בצורה בולטת ולא בגלל הפד - מחיר הנפט יורד בימים האחרונים ואתמול במיוחד, לאחר פרסום הדו"ח החודשי האחרון של סוכנות האנרגיה הבינלאומית, שתאר כי שוק הנפט העולמי חזר לעודף ויתמודד עם עודף היצע גדול עוד יותר בתחילת 2022, על רקע הגבלות שקשורות לאומיקרון. החוזה העתידי על מחיר הנפט במרץ 2022 נמוך ממחיר החוזה העתידי בפברואר (קונטנגו שלילי). הכדור עובר כעת בחזרה לקרטל ל-OPEC+ האם יפסיק את הרחבת התפוקה המתוכננת שלו. הבנק המרכזי באירופה מעריך שבשנים 2022 ו-2024 האינפלציה בגוש כבר תרד בחזרה מתחת ליעד שלהם - 2% (התחזית הרשמית צפויה להתפרסם מחר לאחר ההחלטה המוניטריים שלהם).
היום יפורסם בישראל מדד המחירים לצרכן שצפוי שנותר ללא שינוי (0.0%) ובשינוי שנתי של 2.5%, כששוק ה-OTC נסחר בטווח שינוי של 0.0% עד 0.2%. במדד המשקיעים יחפשו בין היתר אינדיקציות להיקף ההאצה המסתמנת במחירי השכירות, להאצה במחירי המכוניות, להתקררות במחירי המלונות, להשפעת חקירות הקמעונאים על מחירי המזון ועוד...
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 2.ברק 15/12/2021 10:18הגב לתגובה זובמצב רגיל הייתי מסכים שהפד הוא הסכנה הראשית לשווקים, אבל בגלל שאוורגרנד סיימה לקרוס החודש עקומת הליבור האירופאית התהפכה שזה אומר שיש כמה בנקים גדולים שנקלעו לקשיי נזילות ונאלצו לקחת הלוואות בכמות כזאת שעיוותה את הריבית שוק הלוואות הבין בנקאי. בפעם האחרונה שזה קרה, חצי שנה שנה אחר כך בנקים כמו ליהמן ברדס ובר סטרן התתחילו לקרוס והתחיל משבר הסאב פריים. רוב הפרשנים בכלל לא מכירים את המשמעות של עקומת הליבור אז אין לכך התייחסות וזה הולך להיראות כמו קריסה משום מקום. הולך להיות כיף השנה ושנה הבאה,זה משהו שאי אפשר לתזמן ואי אפשר לדעת אילו בנקים הכי חשופים לסינים אבל יש מצב שיהיה יותר גרוע מ2008...
- 1.הפד תמיד יהיה האיום הגדול.תתכוננו לריסוקים.רק נס יציל. (ל"ת)H 15/12/2021 09:32הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
