דיסני בידור מיקי מאוס
צילום: Istock

חוסר השקיפות של דיסני עלה לה ב-14 מיליארד ד' שגולחו משוויה

המנכ"ל רמז שבסטרימינג יתווספו כ-4 מ' מנויים ברבעון כשבשוק ציפו ל-10 מ' ומעלה. האנליסטים לא התרגשו אך המשקיעים תוהים איזה מנויים דיסני תפסיד, את אלה שמשלמים הרבה או מעט? בדוחות אין פילוח, וגם המנכ"ל לא התייחס לכך, ועל כן הבהלה

איתי פת-יה |
נושאים בכתבה דיסני מנויים

מנכ"ל WALT DISNEY  (DIS) , בוב צ'אפק, אמר ששירות הסטרימינג של החברה יגייס מיליוני לקוחות ברבעון הנוכחי. עם כל הכבוד לששת הספרות אחרי הפסיק, השאלה היא כמה מיליונים. צ'אפק רמז שמדובר בכ-3-4 לכל היותר, ושומו שמיים – המשקיעים שלחו את המניה לירידה של 4.2% שלשום, מ-181.39 דולר ל-171.18 דולר. אתמול הוסיפה 1.45% וננעלה ב-173.65 דולר. בסדרי הגודל שלה, מדובר בגילוח של 14 מיליארד דולר מהשווי תוך יומיים בלבד. הכצעקתה?

אם לחזור לציטוט המדויק, אז צ'אפק אמר בכנס של בנק ההשקעות גולדמן זאקס כי התוספת למצבת המנויים תהיה בהיקף של מיליונים, אך חד-ספרתי ובטווח הנמוך. טכנית, זה אומר 1-5 מיליון איש. עוד הוסיף כי הולכות להיות "רוחות חזקות" בהקשר הזה בתוצאות הרבעון, וזאת ביחס להפתעה החיובית שסיפקה דיסני ברבעון האחרון עם תוספת נטו של 12.4 מיליון מנויים חדשים.

אלא שבשוק לא דנו אותה לכף זכות, ויותר נקטו בגישה של תם זמנו בטל קורבנו. דיסני נתנה בראש בדוחות הקודמים? לא משנה – האנליסטים ציפו לתוספת מנויים בטווח הנמוך או הבינוני שבין 10-20 מיליון. כלומר, 10-13 מיליון לערך, או 14-16 מיליון, והתחזית של צ'אפק איכזבה אותם.

בוודאי בשני הרבעונים האחרונים, הצמיחה של דיסני בשורה העליונה וכך גם בתחתונה אינה תלויה רק במספר המנויים החדשים, אלא יכולה להיות מושפעת גם מצפייה בתשלום נוסף מצד אלה בתכני פרימיום, שיטה שדיסני אימצה עם "קרואלה" ברבעון השני ו"האלמנה השחורה" בזה הנוכחי. עדיין, בטווח הארוך יותר, מספר המנויים הוא אכן הפקטור החשוב יותר, בטח ובטח מול התחרות הגואה. בסוף יוני, היו לדיסני+ 116 מיליון מנויים ברחבי העולם. כך למשל, אחרי ש NETFLIX  (NFLX) הציגה ברבעון השני תוספת של 1.54 מיליון מנויים בלבד, המניה איבדה כ-3.3%.

בקרדיט סוויס, האנליסט דגלאס מיצ'לסטון הנמיך את צפי ההכנסות לרבעון הנוכחי ב-4 מיליון דולר וב-16 מיליון דולר לשנה כולה – אלו סכומים פחותים, שלא השפיעו על התחזית שלו לרווח למניה או על המלצת "תשואת היתר" ומחיר היעד – עדיין 218 דולר. את תגובת השוק הוא תופס כגדולה מדי, כשהוא מזכיר כי תנודות בתוצאות של טווח הזמנים הקצר משפיעים על המניה.

בגיי.פי מורגן, אלקסיה קוודראני כתבה ש"בהתחשב באופי הלא צפוי של הגידול במנויים, ובכך שההנהלה באופן כללי לא מספק תחזית לנתון הזה, צפוי שדיסני+ לא תמיד תקלע לתחזיות הקונצנזוס בשקוע רבעון אחרי רבעון". עדיין היא הוסיפה כי בבנק ההשקעות "נותרים מעודדים מאופק הצמיחה של דיסני+ ואיננו מודאגים מה'פספוס' הצנוע הזה של הציפיות". היא צופה שהרבעון הנוכחי יסתיים עם 119 מיליון מנויים, בעוד שקודם לכן דיברה על 125 מיליון. גם היא לא שינתה את תחזיות הרווח למניה, והותירה את ההמלצה בדרגת "תשואת יתר" עם מחיר יעד של 220 דולר.

דיסני פועלת בטריטוריות שונות עם אסטרטגיות שונות (וגם לישראל היא צפויה להכנס השנה). בעוד שבארצות הברית למשל מנוי לדיסני+ אינו כולל את תכני Hulu או ESPN+ - פעילויות שגם הן בבעלותה של דיסני, באירופה ובקנדה תכני Hulu כן נכללים, בהודו השירות (דיסני+הוטסטאר) כולל גם תכני ספורט וכך גם באמריקה הלטינית עם "סטאר פלוס".

קיראו עוד ב"גלובל"

הבעיה היא שבדוחות החברה לא תמצאו פילוח מי מנוי לדיסני+, מי משלם על דיסני+הוטסטאר בהודו ומי באמריקה הלטינית מנוי לסטאר פלוס (שהושק ביוני ובדיסני אומרים כי בינתיים התוצאות נמוכות מהציפיות).

ולמה זה משנה? כי לא כל המנויים שווים הם. בעוד שמנוי לדיסני+ עולה 8 דולר בחודש בארצות הברית, הגרסה ההודית עולה 45 סנט בלבד. עם הכסף ששם משלמים, צריך לספק להם כאמור גם תכני ספורט, וזכויות השידור על המשחקים הבולטים בענפים השונים יכולות להגיע למאות מיליוני דולרים. בארצות הברית מנגד, גובים על כך דמי מנוי נפרדים ל-ESPN+.

לפי צ'אפק, ההאטה בקצב הגידול במנויים תגיע בעיקר מאותם שירותים זולים יותר באמריקה הלטינית ובהודו, בעוד שדיסני+ בשאר האזורים ימשיך לצמוח. מה שהטריד את המשקיעים הוא שהמנכ"ל לא נתן תחזית מפורטת יותר לגבי הצמיחה במנויים של דיסני+ עצמה – הדבר עשוי היה להפחית את הבהלה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.