שרת מחשב אחסון
צילום: Istock

שאלה של מרווחים: למה מניית סיסקו נופלת בטרום אחרי תוצאות טובות?

הכנסותיה של ענקית המחשוב עלו ב-7% ביחס לאשתקד, אך היא צופה בעיות בשרשרת האספקה, שיעלו את הלחץ הגולמי על החברה. המניה נופלת ב-5% בטרום
ארז ליבנה | (2)
נושאים בכתבה וול סטריט סיסקו

כמו מרבית השוק, מניית סיסקו CISCO SYSTEMS (CSCO) ירדה בפברואר כשהחששות לאינפלציה החלו להלום במדדים המובילים בוול סטריט ובמיוחד בנאסד"ק מוטה הטכנולוגיה. אבל בניגוד למרבית השוק, טיל האינפלציה היווה עבורה "מכה קלה בכנף", כמאמר במחוזותינו. מאמצע פברואר ועד תחילת מארס, המניה איבדה כ-8%, כשמה-4 למארס היא עולה ב-17.7%. מתחילת השנה היא עלתה בלמעלה מ-19%. ב-12 החודשים האחרונים היא עלתה בכ-17%.

 

אז למה דווקא אחרי שהציגה דוחות טובות לרבעון הפיסקאלי שלה שהסתיים במאי – שבו הציגה שורת הכנסות של קרוב ל-13 מיליארד דולר, שמהווים עלייה של 7% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד – המניה ירדה כמעט ב-1% במסחר ונופלת ב-6% נוספים בטרום?

 

יש כנראה הרבה סיבות, אבל הסיבה המרכזית היא שגם ענקית כמו סיסקו אינה חסינה בפני הבעיות שנוצרו בשרשרת האספקה העולמית בעקבות אירועי הקורונה, שהובילו הן לעלייה בתעריפי ההובלה הימית הגלובלית, אבל בעיקר יצרה מחסור עולמי בשבבים ובמוליכים למחצה שסיסקו, כמו יתר חברות הטכנולוגיה, זקוקה להם כמו אוויר לנשימה.

 

בשיחת משקיעים שערך מנכ"ל החברה צ'אק רובינס לאחר התוצאות, הוא צפה שהבעיות בשרשרת האספקה יימשכו ללפחות עד סוף השנה הנוכחית ויפעילו "לחץ גולמי" על התוצאות. זה לא טוב. רובינס אמר כי בתגובה לאירועים, החברה העלתה מחירים לחלק ממוצריה, אבל התמקדה באספקה תקינה של שירותים שהתחייבה להם, למען שמירה על יחסיה האסטרטגיים ארוכי הטווח עם לקוחותיה.

 

מה עוד עולה מהדוחות של CSCO, הרווח למניה ב- Non-GAAP עמד על 83 סנט למניה, 1 סנט יותר מהצפי העליון של הקונצנזוס. ההכנסות ממוצרים עלו ב-6%, ההכנסות באמריקה הלטינית עלו ב-2%, ב-11% באירופה ובמזרח התיכון ואפריקה וב-19% ובאסיה הפסיפית, יפן וסין. בנוסף, בחברה ציינו כי ההזמנות ביחס לתקופה המקבילה עלו ב-10% וברמה הגבוהה ביותר מאז 2012. כמו כן, החברה הוציאה 510 מיליון דולר על מדיניות הרכש העצמי (בייבאק).

 

לרבעון הקרוב והאחרון שלה לשנה הפיסקלית, החברה צופה צמיחה של בין 6% ל-8%, מעלה הקונצנזוס שצופה עלייה של 5.5%, כשהרווח למניה צפוי להיות זהה לזה של הרבעון הנוכחי, כלומר בין 81 ל-83 סנט למניה. כמו כן החברה צופה רווח גולמי של 65%, ירידה מה-66% הנוכחיים, אבל לא משמעותית.  

 

"לסיסקו היה רבעון מצוין עם ביקושים גבוהים בכל העסקים", אמר רובינס בהודעה לעיתונות. "אנחנו בטוחים באסטרטגיה שלנו וביכולת שלנו להוביל לשלב הבא של התאוששות, כשהלקוחות לשנו מאיצים תהליכי עבודה היברידיים, טרנספורמציה דיגיטלית, ענן והמשך צמיחה חזקה של הצעות מבוססות מנוי", הוסיף.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אחלה חברה לטווח ארוך (ל"ת)
    תמוס עמם 20/05/2021 20:24
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    צלי 20/05/2021 16:14
    הגב לתגובה זו
    תחשבו על זה אם המניה תרד חזק 5%- לפחות.
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.