הפסד מפסיד ירידות
צילום: yanalya@freepik

נגזרו לחתיכות: או איך להפסיד לפחות 30 מיליארד דולר בבורסה?

קרן הגידור ארצ'יגוס שמרה על פוזיציה מסוכנת בזמן שכמה מהמניות שהיא חשופה אליהן מחקו 50% ויותר. ההערכות הן שהחשיפה לשוק גבוהה עד פי 3 מהסכום שעליו דווח
ארז ליבנה | (5)
נושאים בכתבה גלובל וול סטריט

בשקט בשקט, בלי הרבה רעש בכלל, קרן הגידור ארצ'יגוס (Archegos) הפסידה בשבוע שעבר לפחות 30 מיליארד דולר בשל השקעה ספוקלטיבית בנגזרות – שסידרה שורה של הפסדים קשים למספר בנקים בוול סטריט.

 

כל זאת לאחר שבאמצעות השקעות בשוק הנגזרים, ארצ'יגוס שמרה על הפוזיציה שלה מול כמה מניות שבשבועיים האחרונים נחתכו בעשרות אחוזים, בהן של ויאקום (VIAC) שנחתכתה ב-50% בשבועיים האחרונים, ובחברת דיסקברי (DISCA), שנחתכה ב-44% באותו פרק הזמן.

 

הירידה החדה בערך המניות, המשמעותית ביותר מאז הנפקתן, חייבה מספר בנקים לבצע עסקאות מסובכות בנגזרות ולבקש מארצ'יגוס לשים עוד כסף או לבטל את הפוזיציה. לפי הדיווח, ייתכן והבעלים של הקרן, ביל הוואנג, היה חשוף בעד 100 מיליארד דולר לשוק ויש חשש שכל ההון הזה נמחק.

 

המשקיע הוותיק ומי שניהל קרן גידור בעבר, מייקל נובוגרץ, אמר לוול סטריט ג'ורנל, כי זמן רב לא נתקל בהפסד שכזה. "מעולם לא ראיתי דבר כזה. היעלמות הכסף הייתה שקטה, מרוכזת ומהירה. זה כנראה אחד ממחיקות ההון האישיות הגדולות בהיסטוריה", אמר.

 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    סוחר 04/04/2021 16:34
    הגב לתגובה זו
    זה בדיוק סופו.... סיפור קטן ואישי...אני מחקתי כסף גדול ורב.והמזל שלי שלא הייתי ממונף כך יכולתי לחכות לריבאונד ולמזער את הנזק...מינוף היה משאיר אותי בלי אוכל במקרר ובלי הרב קו אפילו....תיזהרו ממניוף זה חרב פיפיות.מי שחזיר גדול סופו לקבל שיפוד(אצל הלא יהודים)...מה היה נותן לו כל הכסף הזה...הוא רק רוצה כבוד והכרה בגדולה שלו...ופה בדיוק התחילה הבעיה שלו...לא מרחם עליו קיבל מה שמגיע לו היה מיליראדר ועכשיו לי יש יותר ממון ממנו...תגידו לי אתם מי הייתם מעדיפים להיות...
  • 2.
    יוסי 04/04/2021 16:28
    הגב לתגובה זו
    בנקים הודיעו בשבוע שעבר שהפסידו 2 ו' 3 מיליארד בהתאמה. אז מי הפסיד את ה100מיליארד??
  • מוקי 04/04/2021 17:25
    הגב לתגובה זו
    והפסידו את כל הMargin שלהם
  • שלמה גרינברג. תאי מוח הפסיד הכוונה (ל"ת)
    נוירולוג 04/04/2021 16:42
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מעניין כמה כותרות חיוביות המשקיע הזה קיבל (ל"ת)
    HAKY1 04/04/2021 14:29
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.