בזוס
צילום: gettyimages

רשות ההגבלים של האיחוד האירופי שוקלת להגיש כתב אישום נגד אמזון

מניית ענקית הטכנולוגיה מתרחקת הערב משיא כל הזמנים שקבעה מוקדם יותר השבוע ברקע לירידה בשווקים ודיווחים כי החשדות נגד החברה עשויים להפוך בקרוב לכתב אישום
ניצן כהן | (5)

וול סטריט ג'ורנל מדווח היום כי הרשות להגבלים של האיחוד האירופי שוקלת להגיש כתב אישום נגד אמזון בחשד שזו ניצלה את כוחה המונופוליסטי בתחום קמעונאות האינטרנט ושאבה מידע ממוכרים שעשו שימוש בפלטפורמה שלה והשתמשה בו כדי להתחרות בהם.

ההאשמות החמורות נגד אמזון הועלו לפני כחודש לאחר שמספר עובדים שפרשו מהחברה טענו כי אמזון שואבת מידע ממוכרים שעושים שימוש בפלטפורמה שלה, לומדת על מוצרים פופולריים שהם מוכרים ואז מתחרה בהם. בכך למעשה אמזון עושה שימוש אסור בכמויות המידע העצומות ששוכבות בשרתים שלה כדי לפגוע בסוחרים שסוחרים דרכה.

כדי להבין את המשמעות הקשה של ההאשמות האלה ניתן לחשוב על הדבר כאילו קניון מזהה מה המוצרים הפופולריים שנמכרים בחנויות ששוכרות בו חנויות ופשוט פותח חנויות מתחרות שמוכרות את אותם המוצרים במחירים שונים תוך שהוא מנצל את המידע העודף והכוח שיש לו.

ההאשמות נגד אמזון הן חלום הבלהות של הסוחרים בפלטפורמות האינטרנט המרכזיות דוגמת אמזון. הפלטפורמות האלה נהנות מתנועת קונים משמעותית בעיקר בגלל הביטחון שהן מעניקות לצרכנים ומשכך הן נהנות גם מאמון הסוחרים שכספם מובטח על ידי אמזון וזאת בתמורה לתשלום שהם משלמים לפלטפורמה.

המידע העצום שנאגר בשרתי הפלטפורמות מורכב בעיקר מסודות מסחריים של הסוחרים ומלימוד התנהגות הצרכנים. כך למעשה הפלטפורמה מציפה מוצרים שהיא חושבת שהלקוח, על-פי תנועות קודמות שלו יבקש לרכוש, ומגדילה את הסיכויים שהלקוח ירכוש את המוצר הזה. כאן נכנסת סוגיית העדפת הסוחרים שיציגו ללקוח הפוטנציאלי את מרכולתם בעדיפויות הראשונות וזה, כמובן עולה כסף אבל לא רק אלא נקבע בהתאם לדירוגים של הסוחר וכד'.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    הנביא 12/06/2020 13:45
    הגב לתגובה זו
    מכפיל מטורף, מחיר גבוה, לא היה אף פעם תיקון משמעותי במניה, וגם לאחר דוחות גרועים שהיו פעם שעברה, למניה אין גבולות.
  • 4.
    אוצר מדינה מושחתים (ל"ת)
    mr x 12/06/2020 10:04
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    חנוך 12/06/2020 08:50
    הגב לתגובה זו
    ההאשמות הללו ידועות לכל סוחר אמאזון רציני כבר שנים. אמאזון פועלת נגד הסוחרים בה לטובתה והם נצרכים להמציא בכל פעם מוצר חדש. השבוע הודיע בזוס שהוא לא מעוניין בצרכנים שלא תומכים בBLM והגיע הזמן שזה ייתבטא בשטח כי מרבית הציבור האמריקאי לא תומך בBLM שהיא תנועה פיקטיבית לאנרכיה ולתרומות שהולכות למפלגה הדמוקרטית.
  • 2.
    מוות לאמריקה 12/06/2020 01:00
    הגב לתגובה זו
    מוות לטראמפ מוות לארהב
  • 1.
    רק שיחדשו את המשלוחים חינם לארץ !!! (ל"ת)
    פגיעה ברמת החיים 11/06/2020 22:21
    הגב לתגובה זו
בועה
צילום: גיא טל
ניתוח טכני

מה צפוי ב-S&P 500 - האם יצא מספיק אוויר מהבלון?

לאחרונה נערכנו ליציאת אוויר מוול סטריט ואוויר אכן יצא. השאלה האם יצא מספיק? הנה התובנות שלנו

זיו סגל |

ובכן, הגענו ליעד הפיבונאצ׳י הראשון לירידה באזור ה-6480, מבחינה סטטיסטית התנודה למטה הייתה קיצונית וביום שישי היה יום היפוך (סגירה חיובית מעל הפתיחה) כך שיש סיכוי שלטווח הקצר נושפי האוויר ירגעו.  שבירה של 6480 תלמד על 6200 כעל היעד הבא. איתות חיובי יהיה מעל 6720. 

6480-6720 הם לפיכך גבולות המעקב שלנו לתחילת שבוע המסחר ומפה נמשיך. 



מה אומרות המניות המופלאות

הגם שמבחינתי תשומת הלב המוגברת למניות ה״מופלאות״ היא בעיקר עניין למערכת היחסים בין תקשורת פיננסית לקוראים (שכן יש מלא מניות מעניינות לתיק) אז שמבחינת אומדן סיכויי השוק לעלות או לרדת יש לניתוח המצרפי שלהן משמעות. נעבור עליהן ביחד ונסכם.


- AAPL: מצב טכני מורכב שכן היא ברמת שיא אבל יש אופטימיות כל עוד מעל 260. שם אותה בצד הירוק בינתיים.


- AMZN: מעל רמת תמיכה ואין סיבה שלא תהיה בצד הירוק כרגע. 


ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.