ירידות
צילום: iStock
TV

"העליות בשווקים מאחורינו - באיזשהו שלב אנחנו נתנגש בקיר"

מגדל שוקי הון עם הסיבה לעליות בחודשים האחרונים ומדוע הן יסתיימו בקרוב - וגם מה עושים בתיק ההשקעות בתקופה הזו
עדי ברזילי | (15)

נועם מאירוביץ', מנהל השקעות בכיר במגדל שוקי הון, מתראיין באולפן Bizportal על סיומו של המחזור בשווקים ברקע לחולשה בכלכלה העולמית.

מאירוביץ' מסביר גם מדוע העליות האלה לגישתו חייבות להסתיים במהלך השנה הקרובה, אחרי הבחירות בארה"ב, ומה עושים בסיטואציה הזו בתיק ההשקעות, הן מבחינת אגח והן מבחינת מניות. צפו בראיון המלא - 

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    אחד 21/08/2019 19:16
    הגב לתגובה זו
    אז מדוע טראמפ רוצה שהפד יוריד ריבית. ועקום תשואת אג"ח שלממשלת ארה"ב השטתח. מי שלי הבועה לא מרגיש איך היא מתפוצץ. במיוחד אני אוהב את המצוטטים את להקת המעודדות של האליטות הכלכליות.
  • 10.
    פיני 18/08/2019 18:28
    הגב לתגובה זו
    אם אין ספק שאנחנו לקראת סוף סייקל כלכלי, וקונצנזוס ה'מומחים' גורס כך, זה רק אומר שהנושא כבר מתומחר במחירים הנוכחיים.
  • 9.
    דוד 16/08/2019 08:38
    הגב לתגובה זו
    לפניי גל הירידות האחרון כל "המומחים" אמרו בריבית היורדת שאין אלטרנטיבה למניות אף אחד באמת לא יכול לדעת...
  • 8.
    אנ×?× ×?מ×? 15/08/2019 14:44
    הגב לתגובה זו
    מ×₪×?×?×?
  • 7.
    חברה שם במגדל - אל תהיו כאלה זחוחים בבקשה (ל"ת)
    קצת צניעות לא תזיק 15/08/2019 14:39
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    רענן 15/08/2019 14:34
    הגב לתגובה זו
    בריבית אפסית כל נכסי הסיכון עולים. אנשים לא מוכנים לשים את הכסף בבנק ולא לקבל שום ריבית, לכן הנדל"ן עולה ויעלה והמניות כנ"ל.
  • קורא 15/08/2019 16:38
    הגב לתגובה זו
    אז הוא אומר שלמרות זאת תהיה ירידה בשווקים עקב האטה כלכלית
  • רענן 15/08/2019 18:47
    וכל עוד יש צמיחה חיובית וריבית אפסית שצפויה להימשך עוד הרבה שנים המניות צריכים להיסחר במכפילים הרבה יותר גבוהים מאשר בתקופות של ריבית גבוהה.
  • 5.
    מומחה מטעם עצמו 15/08/2019 14:33
    הגב לתגובה זו
    כסף חינם לכל דורש, אז איך זה יפול? כל יום של צניחה זו הזדמנות לקחת סחורה. קנו היום כי מחר יחסר. באחריות. אל תקשיבו לקלקלן המכובד
  • 4.
    אלון 15/08/2019 13:37
    הגב לתגובה זו
    איך זה שכל החכמים הללו צצים כשיש קצת ירידות חזקות? איפה הייתם בתקופה בה השוק עלה ועלה? איך לא הזהרתם אז ממה שצפוי לקרות לדעתכם?
  • 3.
    blond101209 15/08/2019 13:13
    הגב לתגובה זו
    זה כבר מנהל השקעות השני(אחרי שלמה גרינברג) שמיעץ להקטין חשיפה לשוק לפני התיקון הגדול.בתנודתיות הגדולה שיש הסיכון גדול מהסיכוי.
  • לבלונד 15/08/2019 14:16
    הגב לתגובה זו
    למימוש גדול ונסוג די במהירות.
  • 2.
    הנבואה ניתנה לשוטים (ל"ת)
    a 15/08/2019 12:45
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שלמה 15/08/2019 12:42
    הגב לתגובה זו
    כולכם אלופי הבדיעבד-היכן היית לפני שבועיים ומה יקרה אם ימשיכו לעלות ישכחו מה אמרת
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.