נבאן אריאל כהן ואילן טוויג (צילום:נבאן)
נבאן אריאל כהן ואילן טוויג (צילום:נבאן)

נבאן רוצה לגייס לפי 6.5 מיליארד - מתחת לשווי בגיוס פרטי לפני שלוש שנים

הכנסות בקצב של 700 מיליון דולר, רווח גולמי של 68% וצמצום דרמטי בהפסדים: נבאן, הסמי ישראלית, המנוהלת על ידי אריאל כהן ואילן טוויג, הגישה תשקיף ראשוני ומכוונת להנפקה בשבועות הקרובים

עמית בר | (1)
נושאים בכתבה IPO נבאן

חברת נבאן (Navan), שמתמחה בפלטפורמה דיגיטלית לניהול נסיעות והוצאות עסקיות לארגונים, נערכת להנפקה לפי שווי של 6-6.5 מיליארד דולר. 

החברה, שהוקמה ב-2015 על ידי היזמים הישראלים אריאל כהן (מנכ"ל ויו"ר) ואילן טוויג (סמנכ"ל טכנולוגיות), צפויה להנפיק בשבועות הקרובים. מדובר על שווי מרשים, אבל צריך לזכור שלפני כשלוש שנים החברה גייסה במסגרת גיוס פרטי לפי שווי של 9.2 מיליארד דולר. אחר כך ניסתה לגייס לפי 11 מיליארד בוול סטריט אך לא הצליחה. 

אורן זאב מ-Zeev Ventures, שהוביל את סיבוב הסיד, השתתף במרבית הסיבובים של החברה מאז, והוא המשקיע הגדול בחברה. קרן Group 11 של דובי פרנסס, שהצטרפו בסיבוב הסיד, והשקיעו בכל סיבוב של החברה מאז, גם הם מהמשקיעים הבולטים.

נבאן היא חברה אמריקאית עם שורשים ישראלים עמוקים. היא מפעילה מרכז פיתוח משמעותי בישראל, ומשקיעים מובילים כמו אורן זאב, מייסד קרן זאב ונצ'רס, נמנים עם בעלי המניות הבולטים ומכהנים בדירקטוריון. לצד זאב, קרנות ענק כמו לייטספיד ונצ'ר פרטנרס ואנדריסן הורוביץ השקיעו בחברה.

התשקיף חושף צמיחה מואצת בשוק הנסיעות העסקיות המתאושש מהמשבר. בשנת הכספים שהסתיימה בינואר 2024, נבאן רשמה הכנסות של 537 מיליון דולר, זינוק של 33% מ-402 מיליון דולר בשנה הקודמת. ב-12 החודשים האחרונים עד יולי 2024, ההכנסות הגיעו ל-613 מיליון דולר, עלייה של 32% בקצב שנתי. הקצב בחודשים האחרונים מגיע לכ-700 מיליון בשנה.

שיעור הרווח הגולמי זינק ל-68% מ-60%, ולמרות זאת החברה מפסידה, אם כי ההפסדים מצטמצמים. בשנה האחרונה, ההפסד התפעולי עמד על 106 מיליון דולר (כ-20% מההכנסות), ירידה חדה מ-247 מיליון דולר (61% מההכנסות) בשנה שקדמה לה. ההפסד הנקי ירד ל-180 מיליון דולר (34% מההכנסות), לעומת 330 מיליון דולר (82% מההכנסות) בתקופה המקבילה.

גם בתזרים המזומנים נרשמה התקדמות משמעותית: שריפת מזומנים של 52 מיליון דולר בלבד בשנה האחרונה, לעומת 167 מיליון דולר בשנה הקודמת. נכון לסוף יולי 2024, יתרת המזומנים עומדת על 223 מיליון דולר, מול חוב כולל של 658 מיליון דולר.

שוק ניהול הנסיעות העסקיות תחרותי ביותר, עם שחקניות ותיקות כמו SAP Concur ואמריקן אקספרס גלובל ביזנס טראוול ששולטות בנתחי שוק משמעותיים. נבאן בונה את היתרון התחרותי שלה דרך טכנולוגיה מתקדמת: פלטפורמה מבוססת בינה מלאכותית שמפשטת תהליכי הזמנות, מעקב הוצאות ואכיפת מדיניות ארגונית.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מהתחום 11/10/2025 22:12
    הגב לתגובה זו
    לא ממליץ שכל אחד יעשה מה טוב לו.אני גם לא מספיק מכיר את החברה.אבל לעניות דעתי קצב הצמיחה מרשים ונתוני ההכנסות יחד עם מכפיל ARR שמרני. אני לא מודאג משריפת המזומן זה מה יש בצמיחה כזו.
גולדמן
צילום: טוויטר

״ה-S&P יניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד בעשור הקרוב״

בגולדמן סבורים כי גל ה-AI מזכיר את בועת הדוט-קום, אבל הנפילה עוד רחוקה; האסטרטגים מעריכים שהיתרון של וול סטריט יישחק, והצמיחה הגלובלית תעבור למוקדים חדשים במזרח ובשווקים מתעוררים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גולדמן זאקס

יותר מעשור שוול סטריט נראית כמו ״המקום הבטוח בעולם״. מי שהחזיק מדדים אמריקאיים כמעט לא הפסיד. אפילו אם נתעלם מהתנודתיות של השנה האחרונה, רכבת הרים שהתחילה במלחמת המכסים של טראמפ ב-4 באפריל, המשיכה בירידות והתאזנה שוב עם התאוששות מהירה שוק המניות האמריקאי עם עלייה של כ-16% מתחילת השנה. 

מהמשבר ב-2008 נבנה סביב ארה"ב נרטיב של יציבות וצמיחה גדולה. זה הגיע גם בזכות ריביות אפסיות, כסף זול ומדיניות מוניטרית מרחיבה כל אלה יצרו סביבה שבה חברות יכלו לצמוח כמעט בלי מגבלות. אחר כך הגיעה הקורונה עוד משבר שהפיל את הבורסות בתוך שבועות ספורים, אבל אחרי זה התגנבה לכולנו התחושה שוול סטריט בלתי ניתנת לעצירה. 

הזרמות העתק של הפד, ריביות כמעט אפסיות ותמיכה ממשלתית מסיבית הזניקו את מחירי המניות לשיאים חדשים. ענקיות הטכנולוגיה כמו אפל, מיקרוסופט ואנבידיה הפכו את מדד S&P 500 למדד שלא מפסיק לשבור שיאים, כשגם מתקופות של אי-ודאות הוא יצא רק מחוזק. זה היה עשור שבו אמריקה שלטה בשווקים כמעט לבד, בעוד ששאר העולם ניסה להדביק את הקצב.

אבל לפי גולדמן זאקס, הסיפור הזה מתקרב לסיומו. בצוות האסטרטגים של הבנק, בראשות פיטר אופנהיימר, מעריכים שהעשור הבא ייראה אחרת לגמרי. המניות בארה"ב יניבו תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד - הרמה הנמוכה ביותר מבין כל האזורים המרכזיים - בעוד שהשווקים המתעוררים צפויים להוביל את הצמיחה עם תשואה שנתית של 10.9%.

לדברי גולדמן, מרכז הכובד של הכלכלה הגלובלית מתחיל לזוז מזרחה. הודו, סין ומדינות נוספות באסיה נהנות ממומנטום מבני שמזין את הצמיחה - אוכלוסייה צעירה, השקעות ממשלתיות ענקיות בתשתיות ותעשייה מתקדמת, ומעבר מהיר לדיגיטציה. במקביל, החברות האמריקאיות מתמודדות עם מציאות חדשה ריבית גבוהה, עלויות מימון כבדות ותמחור שמגלם כמעט כל גרם של אופטימיות.

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

המכירות צונחות - המניה עולה; איך הפכה טסלה מיצרנית רכבים לחברת AI

ירידה של 23% במכירות הרכב החשמלי לא מרתיעה את המשקיעים - הם מסתכלים על רובוטים, שבבים ונהיגה אוטונומית; וגם - האם צפויה הנפקת מניות בטסלה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

טסלה Tesla -2.05%  עלתה בשנה האחרונה ב-31% לשווי של 1.4 טריליון דולר. היא עשתה זאת למרות - ירידה במכירות רכבים חשמליים. אתמול פרסמה החברה נתונים המצביעים על ירידה של כ-23% במכירות הרכב החשמלי באוקטובר בהשוואה לשנה הקודמת, בשווקים מרכזיים כמו ארצות הברית, אירופה, סין ודרום קוריאה. בצפון אמריקה, שוק הבית של החברה, נרשמה ירידה של כ-25% לעומת ספטמבר, מ-60 אלף רכבים שנמכרו בספטמבר ל-45 אלף באוקטובר. באירופה המצב דומה: עד ספטמבר ירדו המכירות ב-28.5% לעומת התקופה המקבילה ב-2024, ובגרמניה, נמכרו רק 750 רכבים באוקטובר, פחות ממחצית מהנתון של אוקטובר 2024.

הירידה בארה"ב מוסברת בחלקה בסיום הזכאות להטבת מס פדרלית של 7,500 דולר לרכבים חשמליים, מה שהוביל לזינוק מלאכותי במכירות בספטמבר. עם זאת, הנתונים חושפים מגמה רחבה יותר של חולשה בביקוש. בסין, שוק הרכב החשמלי הגדול בעולם, נמכרו כ-26 אלף רכבים באוקטובר, הנתון הנמוך ביותר מזה כמעט שלוש שנים, ירידה של 36% בהשוואה לשנה הקודמת. דגם Model Y, דגם הדגל של טסלה בסין, רשם ירידה של 8.76% במכירות קמעונאיות, ל-38,562 יחידות. התחרות מצד יצרניות מקומיות כמו BYD ו-Xpeng, לצד האטה כלכלית והוזלות מחירים, מקשות על טסלה לשמור על נתח שוק.

למרות הנתונים המדאיגים, מניית טסלה איבדה רק כ-2% במסחר בימים האחרונים. המניה עלתה בכ-6.6% מתחילת השנה ובכ-31% ב-12 החודשים האחרונים, מה שמעיד על אמון בחזון ארוך הטווח של החברה.

השאלה המרכזית בשוק כיום: האם רכבי החשמל (EV), שהיוו את ליבת סיפור טסלה במשך יותר מעשור, איבדו את כוח המשיכה שלהם? ומה בעצם מושך את המשקיעים? נראה שהמשקיעים כבר מסתכלים מעבר למכירות הרבעוניות. טסלה עוברת שינוי: מיצרנית רכבים חשמליים לחברת טכנולוגיה שבה הרכב הוא רק פלטפורמה אחת. מנועי הצמיחה החדשים הם בינה מלאכותית (AI), רובוטיקה, שבבים מותאמים ורכבים אוטונומיים.


מנועי הצמיחה החדשים 


לאחרונה אישרו בעלי המניות תוכנית תגמול לאילון מאסק, ששוויה הפוטנציאלי מגיע לטריליון דולר. התוכנית מתמקדת כמעט לחלוטין בתחומי AI ולא ברכבים חשמליים מסורתיים. מתוך ארבעת היעדים העיקריים, שלושה קשורים ישירות לבינה מלאכותית: הפעלת מיליון מוניות רובוטיות (Robotaxi), מכירה של מיליון רובוטים הומנואידיים (Optimus) ומכירת 10 מיליון מנויים לשירותי נהיגה אוטונומית (Full Self-Driving, FSD). מאסק יקבל אופציות למניות אם יעמוד ביעדים אלה. האישור, שקיבל 75% תמיכה, מחזק את המסר ומלמד שככה רואים המשקיעים את החברה בעתיד - חברת AI.