אליוט היל נייקי
צילום: אתר החברה
לקראת הדוחות

תגיע לתחתית? למה לצפות בדוחות נייקי

הערב תפרסם נייקי את הדוחות הרבעוניים, כשהציפיות נמוכות במיוחד - ירידה של 15% בהכנסות וירידה גדולה יותר ברווח; עם השקת נעל מעוררת מחלוקת ומנכ"ל שמוביל את תוכנית השיקום, השאלה הגדולה היא האם אלו יהיו הדוחות הגרועים האחרונים של נייקי - או שגם הפעם המשקיעים לא יראו סימנים לתקווה

רוי שיינמן |

נייקי Nike Inc -1.93%   תפרסם הערב אחרי המסחר את תוצאותיה לרבעון הפיסקלי הרביעי של 2025, ואחרי תקופה ארוכה של טעויות, שחיקה ברווחים והיחלשות המותג מול המתחרות, כל סימן לשיפור, אפילו קטן, יכול להצית מחדש את התקווה בשוק סביב המניה. האנליסטים צופים ירידה חדה של כ-15% בהכנסות ביחס לרבעון המקביל, לרמה של 10.72 מיליארד דולר, ורווח נקי של 12 סנט למניה בלבד - לעומת 1.01 דולר אשתקד. הדוחות הקודמים של נייקי אמנם היכו את התחזיות, אך כללו גם תחזית מאכזבת לרבעון הבא שגרמה למשקיעים לממש והורידה את המניה בבמסחר.


עם ההתקרבות לדוחות, מחיר היעד הממוצע של האנליסטים למניה עומד על כ-71.6 דולר, אפסייד של כ-17% על המחיר הנוכחי, כשמתוך 40 אנליסטים כ-18 ממצליצים על המניה כקנייה, 20 כהחזקה ו-2 כמכירה. מחיר היעד הנמוך בקרב האנליסטים עומד על כ-40 דולר, נמוך בכ-35% מהמחיר הנוכחי, בעוד האנליסטים האופטימיים מציבים מחיר יעד של 120 דולר - פי 2 מהמחיר הנוכחי.


מאחורי ההרעה המתמשכת בביצועים עומדת מגמת ירידה עקבית במספר הביקורים בחנויות נייקי, לצד שחיקה בערך המותג, תוצאה בעיקר של מדיניות בעייתית מהשנים האחרונות שהתחילה בקורונה שהתמקדה במכירות אונליין על חשבון חנויות פיזיות, והובילה לאובדן שטחי מדף חשובים לטובת מתחרים כמו אדידס, און, הוקה וסקצ'רס. גם הרגלי הצרכנים השתנו, והמותג מתקשה לחדש ולהלהיב כפי שעשה בעבר.


הנעל החדשה - תקווה או ביטוי למשבר?

בצל הדוחות, נייקי הצליחה לעורר באזז תקשורתי סביב דגם חדש בשם Air Max Phenomena, שמכונה ברשתות ה"סנואפר" - שילוב לא שגרתי בין מוקסין לנעל ספורטיבית. הנעל, שעוצבה בשיתוף צוות העיצוב של הטניסאית סרינה וויליאמס, צפויה לצאת רשמית ב-27 ביוני, אך כבר מוצעת בשוק המשני ביותר מ-500 דולר.


עיצוב הנעל עורר לא מעט לעג ברשת - חלק רואים בה חדשנות, בעוד אחרים את שיא הקיטש. כך או כך, הבאזז הציבורי סביב הדגם, בשילוב התמחור היוקרתי, נתפס כניסיון מודע של נייקי לייצר לבדל ולהחזיר לעצמה רלוונטיות בשוק הצפוף. במובן הזה, ה"סנואפר" היא לא רק נעל אלא הצהרת כוונות: נייקי מנסה לחזור לשחק על הקצה, עם עיצוב נועז, תג מחיר מופרז ובאזז שמייצר לקוחות עוד לפני ההשקה. אבל השאלה האמיתית היא האם זה סימן להתאוששות אמיתית, או ניסיון נואש לתפוס כותרות רגע לפני דוחות חלשים נוספים.


אליוט היל מנסה לשקם

המנכ"ל אליוט היל הוביל מאז כניסתו שורת מהלכים: ניקוי מלאים ישנים וקיצוץ בהנחות שפגעו ברווחיות, שינוי גישה ביחסים עם השותפים הקמעונאיים, וסדרת מינויים בהנהלה, שהוגדרה על ידי אנליסטים כשינוי ההנהלה הבכירה המקיף ביותר בשנים האחרונות בשוק.


החברה נמנעת כיום ממתן תחזיות שנתיות, מה שמעלה את רף חוסר הוודאות. עם זאת, סמנכ"ל הכספים מת'יו פרינד הבהיר כי ברבעון זה תירשם ההשפעה הגדולה ביותר של תוכנית השיקום שקיבלה את השם WinNow, וכי ההשפעה השלילית על ההכנסות והרווחיות צפויה להתמתן בהמשך.

קיראו עוד ב"גלובל"


משקיעים כמו ביל אקמן כבר הצביעו ברגליים: קרן פרשינג סקוור שלו מכרה את כל הפוזיציה שלו בחברה במהלך הרבעון הראשון, רק שנה אחרי שרכשה את המניות. אנליסטים כמו רנדל קוניק מג'פריס דווקא אופטימיים, ומעריכים שהרבעון הנוכחי יסמן את התחתית, כשהחברה מציגה סימנים ראשוניים לשיפור כולל עלייה מסוימת בתנועה בחנויות ושיפור בביקוש למוצרים חדשים.


הזווית הישראלית - ריטיילורס תלויה בנייקי

לצד המשקיעים בוול סטריט, גם בישראל יש מי שתצפה בדריכות: ריטיילורס ריטיילורס -4.05%  , קבוצת הקמעונאות הישראלית, היא הזכיינית הבינלאומית הגדולה ביותר של נייקי (אחרי סין). מה שקורה בנייקי מתורגם, לעיתים באיחור אך בעוצמה, גם בדוחות של ריטיילורס.


ואכן, התקופה האחרונה הייתה מאתגרת גם עבורה. אמנם ההכנסות ברבעון האחרון זינקו ב-18% בעיקר בזכות התרחבות באירופה, אך המכירות בחנויות זהות של נייקי ירדו ב-18%, והרווח התפעולי נחתך בכ-88%. החברה אף רשמה הפסד נקי של 4.4 מיליון שקל ברבעון הראשון, ותזרים המזומנים שלה היה שלילי.


עם זאת, ריטיילורס לא עוצרת, להיפך: היא ממשיכה לרכוש סניפים, להרחיב נוכחות ולשמר את השותפות האסטרטגית עם נייקי, במיוחד באירופה. ההנהלה רואה בכך השקעה לטווח הארוך מתוך אמונה שנייקי תתאושש, וביום שזה יקרה, היא רוצה להיות במיקום להרוויח גם כן.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.