BYD פלאג אין (יצרן)
BYD פלאג אין (יצרן)

מהפכה בשוק הרכב האירופי: BYD עקפה את טסלה לראשונה

BYD הסינית עוקפת את טסלה לראשונה בשוק האירופי עם זינוק של 169% במכירות מול צניחה של 49% למותג האמריקני. החברה משיקה את הדולפין סרף במחיר של פחות מ-23,000 יורו כדי להעמיק את חדירתה לשוק ולהתחרות עם רנו וסיטרואן על פלח הרכבים החשמליים הנגישים

אדיר בן עמי | (3)


חברת BYD הסינית הצליחה למכור יותר רכבים חשמליים מטסלה האמריקנית Tesla -1%  לראשונה מאז כניסתה לשוק האירופי. מדובר בנקודת מפנה בתחום הרכבים החשמליים שנשלט במשך שנים על ידי החברה של אילון מאסק. נתונים מחברת המחקר Jato Dynamics חושפים ש-BYD רשמה 7,231 רכבים חשמליים חדשים באפריל, עלייה מרשימה של 169% בהשוואה לאותו חודש אשתקד. הישג זה הכניס את המותג הסיני לעשירייה הראשונה בדירוג מכירות הרכבים החשמליים באירופה, כאשר טסלה איבדה את המקום הראשון עם ירידה של 49% ברישומים.


החשיבות של ההישג הזה גדולה הרבה מעבר למספרים הגולמיים של מכירות חודש אחד. האנליסטים רואים בכך אות לשינוי פרדיגמה מהותי בשוק הרכב האירופי. פליפה מונוז מחברת Jato Dynamics הדגיש כי "למרות שההבדל במכירות החודשיות בין שתי החברות עשוי להיראות קטן, ההשלכות הן עצומות". מדובר בנקודת מפנה עבור השוק האירופי, במיוחד כאשר לוקחים בחשבון שטסלה שלטה בשוק הרכבים החשמליים באירופה במשך שנים רבות. המונופול של המותג האמריקני לא הצליח עד כה להחזיק מעמד מול הכניסה של יצרנים סיניים המציעים טכנולוגיות מתקדמות במחירים אטרקטיביים יותר.


הצלחת BYD מדגישה גם את החולשה היחסית של טסלה בשוק האירופי. בעוד שהשוק הכללי של רכבים חשמליים באירופה המשיך לצמוח בקצב של 28% ברישומים חדשים, טסלה לא הצליחה להנות מהצמיחה ובמקום זאת חוותה ירידה משמעותית במכירות.


לעומת זאת, יצרניות רכב אירופיות מסורתיות הוכיחו יכולת הסתגלות מרשימה לטרנד החשמלי. פולקסווגן, שמחזיקה כעת בתואר המותג המוביל ברכבים חשמליים באירופה, הגדילה את מכירותיה ב-61% באפריל לעומת אותו חודש אשתקד. חברת הבת שלה, שקודה, הצליחה אף יותר ושילשה את רישומי הרכבים החשמליים שלה.


רכבים היברידיים

כאשר כוללים גם רכבים היברידיים נטענים, הפער בין BYD לטסלה הופך להיות עוד יותר דרמטי. מכירות BYD הכוללות זינקו ב-359% באפריל בהשוואה לשנה שעברה.


האסטרטגיה של יצרניות הרכב הסיניות באירופה עברה שינוי מהותי בשנה האחרונה. בתחילה התמקדו החברות בעיקר במכירת רכבים חשמליים לחלוטין, בהתאמה ליעדים של האיחוד האירופי להפחתת פליטות והעברת התעשייה הרחק ממנועי בעירה פנימית.


השינוי האסטרטגי התרחש לאחר שהאיחוד האירופי הטיל מכסים גבוהים יותר על רכבים חשמליים מתוצרת סין בשנה שעברה. ההחלטה הגיעה לאחר שנקבע כי סובסידיות נדיבות מבייג'ינג יצרו יתרון לא הוגן לחברות הסיניות. כתגובה, BYD ויצרניות סיניות אחרות החלו למכור מספרים משמעותיים של רכבים היברידיים נטענים באירופה.

קיראו עוד ב"גלובל"


מריה גרציה דאווינו, מנהלת אזור של BYD, הסבירה את האסטרטגיה החדשה באירוע תעשייתי בשטוטגרט בחודש שעבר. לדבריה, "בעתיד הקרוב יהיו לנו שני עמודי תווך", כאשר "אחד מהם הוא חשמלי". מדובר בגישה פרגמטית המאפשרת לחברה להתמודד עם מגבלות הרגולציה תוך שמירה על קצב הצמיחה.


דגם זול חדש

חברת BYD מתכוננת לחזק עוד יותר את מעמדה בשוק האירופי עם השקת דגם חדש - הדולפין סרף. מדובר ברכב האצ'בק חשמלי מלא שיימכר במחיר של פחות מ-23,000 יורו (באיזור ה-90 אלף שקל לא כולל מיסים וכדומה), מה שהופך אותו לאטרקטיבי במיוחד עבור הצרכנים האירופיים המחפשים חלופה זולה יותר לרכבים חשמליים יוקרתיים.


הדולפין סרף הוא גרסה מותאמת ומעט מוארכת של דגם הסיגל של החברה. הרכב מציע תכונות פרמיום כמו מסך מגע מסתובב, כניסה ללא מפתח ובקרת שיוט מתקדמת. הגרסה הסטנדרטית עם טווח של 220 קילומטרים תימכר בגרמניה במחיר של 19,990 יורו עד סוף יוני, ו-22,990 יורו לאחר מכן.


הדגם החדש יתחרה עם רכבים מבוססים כמו ה-R5 של רנו וה-ë-C3 של סיטרואן מקבוצת סטלנטיס. התחרות הזו צפויה להוביל להורדת מחירים נוספת בשוק ולהאצת אימוץ הרכבים החשמליים בקרב הצרכנים האירופיים. עם כניסתם של דגמים סיניים במחירים תחרותיים, שוק הרכבים החשמליים באירופה עומד בפני תקופה של שינויים מהותיים ותחרות גוברת.


למרות הכשלונות האחרונים של טסלה, אל לנו לזלזל בחברה שהופכת לאט לאט יותר לחברת טכנולוגיה מאשר חברת רכבים רגילה. סביר להניח, שאם ומאסק יצליח להכניס לחיינו את הרכבים האוטונומיים לחלוטין, מדובר יהיה במהלך שיכול לטרוף את הקלפים. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אנונימי 22/05/2025 22:10
    הגב לתגובה זו
    חוויית משתמש זה משהו שהסיניים לאט לאט משתפרים בו
  • יש המון הבדל. 1. אתה קונה מרגל סינישהמטרה האמיתית שלו זה להשמיד את המערב2. בוא נראה את הרכבים הסי (ל"ת)
    אנונימי 23/05/2025 02:00
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 22/05/2025 21:08
    הגב לתגובה זו
    סין זה בייששש
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

פלנטיר אלכס קארפפלנטיר אלכס קארפ

פלנטיר תובעת: "גנבו לנו קוד"

פלנטיר מרחיבה את התביעה נגד חברה שהוקמה על ידי עובדים שלה לשעבר - "גניבת מידע סודי וציד אחרי עובדים" 

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פלנטיר

פלנטיר Palantir -0.1%  הגישה תיקון לתביעה פדרלית נגד הסטארט-אפ פרספטה AI, שהוקמה בידי עובדים לשעבר של פלנטיר. כתב התביעה מוסיף את הירש ג'יין, מנכ"ל ומייסד פרספטה, כנתבע, ומאשים אותו בהפרת הסכמי אי-גיוס עובדים וגניבת מידע סודי. פרספטה, שקיבלה מימון מקרן גנרל קטליסט, גייסה לפחות 10 עובדים לשעבר מפלנטיר מאז הקמתה ב-2024, ויותר מחצי מצוותה מורכב מעובדי פלנטיר לשעבר.

התביעה המקורית, לפני כחודש וחצי התמקדה ברדה ג'יין וג'ואנה כהן, מהנדסות בכירות לשעבר. ג'יין, שתכננה את פלטפורמת הדגל של פלנטיר, עזבה בנובמבר 2024, וכהן, שפיתחה פתרונות AI ללקוחות, עזבה בפברואר 2025. פלנטיר טוענת כי הן העבירו מסמכים סודיים, כולל קוד מקור ונתוני לקוחות בתחומי בריאות ותעשייה, יום לפני עזיבתן. החברה השקיעה מיליארדי דולרים בפיתוח טכנולוגיות אלה, המאפשרות ניתוח נתונים מורכב לגופים ממשלתיים וצבאיים.

התיקון לתביעה מציג ראיות כגון הודעות טקסט שבהן ג'יין כינה עצמו "מגייס עובדים" והביע שמחה על "גניבת מיטב המפתחים" מפלנטיר. פלנטיר מאשימה את פרספטה בהקמת "מפעל העתקה" שפיתח ב-11 חודשים מוצר דומה לזה שלקח לפלנטיר שנים לבנות. בית המשפט העניק צו זמני המונע מהנתבעים להתחרות, לגייס עובדים או לפנות ללקוחות פלנטיר עד לשלב גילוי הראיות.

הטענות כוללות הפרת הסכמי סודיות ואי-תחרות, תחרות לא הוגנת וגניבת סודות מסחריים. פלנטיר מבקשת פיצויים כספיים, החזרת נכסים דיגיטליים ובדיקה פורנזית למחשבי הנתבעים.

פלנטיר - "העתיקו ב-11 חודשים מוצר דומה לזה שלקח לפלנטיר שנים רבות לפתח" 

גיוס טאלנטים בתחום ה-AI עלה השנה ב-45% בהשוואה ל-2024, עם שכר ממוצע של 450 אלף דולר למפתח בכיר. פרספטה, המתמקדת באינטגרציית AI בתעשיות רגולטוריות, מאיימת על פי ההערכות  על 20% ממכירות פלנטיר בתחום הבריאות.



פלנטיר והתביעה - שאלות ותשובות