נובו נורדיסק תחת לחץ: תחרות הגנריקה מערערת את השליטה בשוק התרופות להרזיה
פרסומת בסופרבול לתרופות חיקוי פוגעת בביטחון המשקיעים, מניית נובו נפלה ב-10% בשבוע, בעוד המתחרים מתחזקים
מניית נובו נורדיסק Novo Nordisk A/S -2.8% חווה את אחד השבועות הגרועים ביותר שלה השנה, כאשר חששות מהתחרות מצד תרופות חיקוי הובילו לירידה של כ-10% בערכה. הסיבה המרכזית לירידות היא פרסומת בת דקה ששודרה במהלך הסופרבול
על ידי Hims & Hers Health, חברה טלה-רפואית שמקדמת גרסאות רוקחיות של תרופת ההרזיה הפופולרית של נובו, Wegovy. במקביל, מניות Hims זינקו בכמעט 40% בעקבות הביקוש ההולך וגדל לאלטרנטיבות לתרופות היקרות של נובו.
הירידות האחרונות דחקו את
נובו למקום השלישי בדירוג החברות הגדולות באירופה לפי שווי שוק, כשהיא מפגרת מאחורי ענקית היוקרה LVMH וחברת הטכנולוגיה SAP. נכון להיום, שווי השוק של נובו עמד על כ-354 מיליארד דולר. ההקלה הרגולטורית בארה"ב היא זו שמאפשרת לתרופות חיקוי לשגשג: כאשר תרופה נמצאת במחסור,
מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) מתיר לבתי מרקחת רוקחיים לייצר גרסאות שלה ללא צורך באישור רגולטורי מלא. מאז ש-Wegovy ו-Ozempic הוגדרו כחסרות בשנת 2022, השוק בארה"ב נפתח לתרופות אלטרנטיביות, ולפי הערכות, מספר לא מבוטל של אמריקאים כבר פונים אליהן כפתרון זמין
וזול יותר. עם זאת, נובו נאבקת בחיקויים, בטענה שהם אינם עומדים באותם תקנים מחמירים של התרופות המקוריות. רגע לפני שידור הפרסומת בסופרבול, ארגון חברות התרופות בארה"ב טען כי מדובר בפרסום "מטעה" וכי הוא עלול להוות הפרה של כללי השיווק. נובו עצמה פרסמה בתחילת השבוע
מודעות בעיתונים גדולים, בהם הזהירה את הציבור מפני הסיכונים הבריאותיים שבשימוש בתרופות חיקוי.
נובו ספגה לאחרונה גם מכה משפטית, כאשר שופט פדרלי דחה את ניסיונה להוכיח כי בית מרקחת בפלורידה, שמוכר גרסאות רוקחיות של Wegovy, פועל בניגוד
לחוק. הפסד זה עשוי לסלול את הדרך להתרחבות השוק הלא-מפוקח של תרופות החיקוי, לפחות בטווח הקרוב. במקביל, קיים חוסר ודאות פוליטי, בעקבות מינויו של רוברט פ. קנדי ג'וניור לתפקיד שר הבריאות בארה"ב. אנליסטים מעריכים כי קנדי עשוי לקדם מדיניות שתפחית את עלות תרופות
ההרזיה כחלק מהמאבק בהוצאות הבריאות הגוברות במדינה. למרות האתגרים, בנובו נורדיסק בטוחים כי בתוך חודשים ספורים יצליחו להגביר את הייצור, לצאת מרשימת התרופות החסרות של ה-FDA, ולהחזיר לעצמם את השליטה בשוק. אך עד אז, ההכנסות של החברה עשויות להיפגע, במיוחד לנוכח
הכותרות השליליות והרגישות הפוליטית שממשיכה ללוות את תחום התרופות לירידה במשקל.
נובו דיווחה לאחרונה על תוצאותיה לרבעון הרביעי של 2024 ולשנה כולה - ווגובי, תרופת ה-GLP-1 להשמנה של החברה המשיכה להיות דומיננטית עם הכנסות של 2.76 מיליארד
דולר, זינוק של 107% לעומת הרבעון המקביל, אם כי האנליסטים ציפו מכירות מעט גבוהות יותר של 2.79 מיליארד דולר. סך המכירות של החברה ברבעון הסתכמו ב-11.95 מיליארד דולר לצד רווח של 88 סנט למניה, מעל לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 11.7 מיליארד דולר ורווח של 83 סנט
למניה. החברה צופה האטה בצמיחה ב-2025, ומעריכה כי ההכנסות יגדלו בטווח של 16%-24%, נמוך מעט מהתחזיות הקודמות.
- נובו נורדיסק מורידה מחיר בוויגובי וסוגרת את ההשקעה ב־Convatec
- העסקה שתייצר את וול מארט של תחום הטיפוח האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מכירות Wegovy, תרופת ההשמנה המובילה של החברה, הוכפלו ברבעון הרביעי ב-107% ל-2.76 מיליארד דולר, אם כי מעט מתחת לצפי האנליסטים.
מכירות תרופות ה-GLP-1 לטיפול בסוכרת והשמנה רשמו צמיחה שנתית של 22%, בעוד תרופות לטיפול במחלות נדירות עלו ב-9%. למרות ההצלחה, נובו נורדיסק מתמודדת עם תחרות גוברת מצד אלי לילי, שפיתחה את התרופה Zepbound. החברה הכריזה כי היא מפתחת גרסה אוראלית לטיפול בהשמנה,
וצופה להשיק אותה לפני אלי לילי, שהכריזה כי תרופתה האוראלית Orforglipron עשויה לקבל אישור רק ב-2026.
לשנת 2025, החברה צופה צמיחה בהכנסות של 16%-24%, לצד צמיחה של 19%-27% ברווח התפעולי. דירקטוריון החברה הודיע כי יציע דיבידנד סופי של
1.13 דולר למניה (7.90 קרונה דנית), מה שמעלה את הדיבידנד השנתי ל-1.63 דולר (11.40 קרונה דנית), עלייה של 21% לעומת 2023. למרות האתגרים הצפויים, מנכ"ל החברה, לארס יורגנסן, הביע ביטחון במודל העסקי והמשך הצמיחה של החברה: "יותר מ-45 מיליון אנשים נהנים כיום מהטיפולים
שלנו, ואנו נמשיך להשקיע בחדשנות, הרחבת הייצור ושיפור פתרונות למטופלים ברחבי העולם".
רובוטיקה (רשתות)למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?
חברת AMC Robotics, שפועלת מאז 2014 והשלימה לאחרונה מיזוג SPAC, מציגה רובוט אבטחה אוטונומי למחסנים, שווי שוק של כ־250 מיליון דולר והיקף מצומצם של מניות זמינות למסחר
מניית AMC Robotics (AMCI) מזנקת ב-80%, יום אחד בלבד לאחר זינוק חד של כ־168%. העלייה האחרונה מצטרפת לגל עניין שנוצר סביב החברה בעקבות שורת התפתחויות עסקיות, ובראשן המעבר לשלב מסחור של טכנולוגיית הרובוטיקה מבוססת הבינה המלאכותית שפיתחה. בשוק רואים במהלך זה שינוי מהותי באופי החברה, ממיזם טכנולוגי בשלב מוקדם לחברה המבקשת לייצר הכנסות בפועל.
AMC Robotics פועלת מאז 2014, אך עד לאחרונה פעלה הרחק מאור הזרקורים של שוק ההון. פעילותה התמקדה בפיתוח פתרונות אבטחה חכמים, בעיקר באמצעות שילוב של ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה ובינה מלאכותית במערכות פיקוח וניטור. אחד המוצרים המרכזיים בפעילות ההיסטורית של החברה הוא קו מצלמות האבטחה YI, שנועד לשימושים מסחריים ותעשייתיים. עם השנים הרחיבה החברה את תחומי הפעילות שלה מעבר למצלמות, מתוך ניסיון להציע פתרונות אבטחה אוטונומיים ומבוססי תוכנה.
לאחרונה חשפה החברה רובוט ארבע-רגלי אוטונומי, המבוסס על טכנולוגיית Visual-AI, המיועד לסיורי אבטחה ותגובה לאירועים במחסנים, מרכזים לוגיסטיים ואתרים תעשייתיים. הרובוט נועד לפעול באופן עצמאי, לנווט בסביבה מורכבת ולהגיב לאירועים בזמן אמת. לפי תיאורי החברה, הרובוט משלב חיישנים מתקדמים עם יכולות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית, ומסוגל לקבל החלטות תפעוליות ללא צורך במפעיל אנושי צמוד. השוק הלוגיסטי, שבו נרשמת מגמה מתמשכת של אוטומציה, נתפס כיעד המרכזי ליישום הטכנולוגיה.
מנכ״ל החברה, שון דה, אמר עם פרסום התוכניות למסחור כי החברה נכנסת לשלב חדש בפעילותה. לדבריו, השאיפה היא להביא לשוק מוצרים שיספקו רמת אוטומציה גבוהה יותר ללקוחות ארגוניים, תוך שיפור היעילות והבטיחות באתרי פעילות.
כבר לא שלד בורסאי
בתחילת דצמבר הושלם מיזוג שבמסגרתו חדלה החברה לפעול כשלד בורסאי מסוג SPAC, והחלה להיסחר כחברה תפעולית בנאסד״ק תחת הסימול AMCI. לפני המיזוג, פעילותה הציבורית של החברה הייתה מוגבלת להחזקת כספים בנאמנות, ללא פעילות עסקית שוטפת. עם השלמת העסקה שוחררו הכספים, והחברה קיבלה גישה להון שנועד לממן את המעבר משלב פיתוח לשלב מסחור.

קליפורניה נגד טסלה: אולטימטום לשינוי הפרסומים על הנהיגה האוטונמית
הרגולטורים בקליפורניה הציבו קו אדום לטסלה: משרד הרישוי לרכב של קליפורניה (DMV) העניקה לחברה 90 יום לבצע שינויים מהותיים באופן שבו היא משווקת את מערכות הנהיגה האוטונומית שלה, לאחר ששופט מנהלי קבע כי טסלה הטעתה צרכנים בכך שיצרה רושם שמכוניותיה מסוגלות
לנהוג בעצמן
הרגולטורים בקליפורניה הציבו קו אדום לטסלה Tesla 3.07% . רשות הרישוי לרכב של קליפורניה (DMV) העניקה לחברה 90 יום לבצע שינויים מהותיים באופן שבו היא משווקת את מערכות הנהיגה האוטונומית שלה, לאחר ששופט מנהלי קבע כי טסלה הטעתה צרכנים בכך שיצרה רושם שמכוניותיה מסוגלות לנהוג בעצמן. לפי החלטת השופט, שאומצה על ידי ה-DMV, השימוש במונחים כמו “Autopilot” ו-“Full Self-Driving Capability” מהווה פרסום מטעה, משום שהוא עלול לגרום לנהגים להבין שהרכב אוטונומי, למרות שבפועל מדובר במערכות סיוע לנהג המחייבות פיקוח אנושי רציף.
הגירסה המרוככת של הרגולטור
במקור, השופט המליץ להשעות את רישיון הסוחר והיצרן של טסלה בקליפורניה ל-30 יום. עם זאת, הרגולטור בחר בגישה מרוככת יותר: השעיית רישיון הסוחר הוקפאה ל-90 יום, כדי לאפשר לחברה להתאים את הפרסום והמדיניות שלה, ואילו ההחלטה להשעות את רישיון הייצור הוקפאה לצמיתות. לדברי מנהל ה-DMV, המהלך נועד לאפשר פתרון ולא לפגוע מיידית בפעילות החברה. “רצינו להיות הוגנים ולתת להם הזדמנות למצוא דרך לתקן את המצב”, אמר.
טסלה: "אף לקוח לא הוטעה"
טסלה דחתה את הטענות. בהודעה רשמית מסרה החברה כי מדובר בהחלטה צרכנית-רגולטורית שמתמקדת במינוח בלבד, וכי לא הוגשה ולו תלונה אחת מצד לקוח שטען כי הוטעה. לדברי החברה, מכירות הרכב בקליפורניה יימשכו כסדרן. טסלה מדגישה כי לאורך השנים הבהירה ללקוחות שמערכות ה-Autopilot וה-FSD אינן הופכות את הרכב לאוטונומי, וכי הנהג מחויב להישאר קשוב ובמידת הצורך להשתלט על הנהיגה.
לדבריה, האזהרות וההסברים מופיעים באתר החברה, במסכי הרכב ובמדריכי המשתמש. עם זאת, הרגולטורים טוענים כי המסר השיווקי הכולל - ולא האותיות הקטנות - הוא שיצר את ההטעיה. נציגי ה-DMV העידו כי בפרסומים שונים נמסר מידע סותר לגבי יכולות הרכב, וכי השמות עצמם יוצרים ציפייה לא מציאותית. "כשאומרים Autopilot, רוב האנשים מבינים שהרכב נוהג לבד", אמרה אחת החוקרות בעדותה.
- מניית טסלה מתקרבת לשיא: הרובוטקסי כבר נצפה נוסע אוטונומית באוסטין
- למה טסלה קופצת היום ב-4%?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סיכון אסטרטגי לחזון של מאסק
העימות עם הרגולטור בקליפורניה אינו נקודתי. טסלה נמצאת תחת פיקוח גובר מצד רשויות מדינתיות ופדרליות סביב טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית, דווקא בתקופה שבה אילון מאסק מציב את התחום בלב החזון העתידי של החברה, כולל שירותי הרובוטקסי. מעבר לפן הרגולטורי, טסלה מתמודדת גם עם חזית משפטית. באוגוסט האחרון חייב חבר מושבעים בפלורידה את החברה לשלם כ-243 מיליון דולר, לאחר שקבע כי היא נושאת באחריות חלקית לתאונה קטלנית מ-2019 שבה היה מעורב רכב עם מערכת סיוע לנהג.
