למונייד נפלה בגלל השריפות בל.א, כדאי לקנות את המניה?
מניית למונייד צפויה לספוג פגיעה בגלל השריפות בל.א, 25% מהפרמיות שלה מגיעות מקליפורניה; המניה כבר איבדה 25% בחודש האחרון, אבל ייתכן שאחרי הפיצויים שהיא תשלם היא דווקא צפויה להרוויח מאסון הטבע, האם כדאי לקנות את המניה?
לוחמי האש אומנם הצליחו לצמצם את היקפי השריפות בלוס אנג'לס אבל הן עדיין נמשכות. לפי הדיווחים 25 אנשים נהרגו כתוצאה מהשריפות והנזקים נאמדים בין 250-275 מיליארד דולר. הממשלה צפויה להשתתף בחלק מהפיצויים לנפגעים, ומי שעוד צפויות להשתתף הן חברות הביטוח.
מניות חברות הביטוח ירדו כתוצאה מהשריפות. אסון טבע בקנה מידה כזה הוא פחות או יותר הדבר הגרוע ביותר שיכול לקרות לחברת ביטוח. החברות מרוויחות מכך שהלקוחות שלהם משלמים להן פרמיות והן מצדן מתחייבות לפצות במקרה של אסון או נזק כזה או אחר לנכס המבוטח. רוב הפעמים לא קורה שום נזק וחברת הביטוח שומרת את הפרמיה לעצמה, כמובן שיש פה ושם מקרים בהם החברה צריכה לשלם אבל כל עוד יחס ההפסד של החברה, כלומר הפיצויים שהיא משלמת מתוך הפרמיות שהיא מקבלת, נמוך מ-100% היא מרוויחה. עם זאת, אסונות טבע כאמור, מזעזעים את כל המבנה הזה.
למונייד הייתה בנסיקה, השריפות יקשו עליה בטווח הקצר
למונייד Lemonade 1.12% הישראלית שנסחרת בנאסד"ק מספקת ביטוחים שונים, כאשר המוצר הפופולארי יותר שלה הוא ביטוחי רכב, והיא עושה זאת על בסיס מודל חיתום והערכת סיכונים דיגיטלי שלטענתה מבדיל אותה משאר החברות בשוק. למונייד טוענת שהיא יודעת להעריך את הסיכון של כל לקוח טוב יותר וכך היא גם יודעת לתת פרמיות שמשקפות יותר את הסיכון הזה.
עד לשריפות למונייד הייתה בנסיקה. ב-12 החודשים שקדמו לשריפות המניה שלה זינקה פי יותר מ-2 לצד שיפור בתוצאות - הפרמיות בתוקף של למונייד נכון לסוף הרבעון השלישי, כלומר סך הפוליסות שהיו בתוקף בנקודת הזמן הזו, הסתכמו ב-889 מיליון דולר. גידול של 23.5% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה ושל 46% באותו רבעון לפני שנתיים.
- למונייד מקיימת את ההבטחה - המניה מזנקת 13%
- למונייד מזנקת בטרום לאחר דוחות הרבעון השני
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יחס ההפסד של למונייד השתפר ברבעון ל-77% לעומת 88% בשנה שעברה ו-92% לפני שנתיים. זה מתקרב לרף התחתון של הממוצע בענף והאמת שיחס הפסד של מתחת 80% הוא כבר לא רע. יחס ההפסד של סטייט פארם ב-2023 למשל היה סביב 95% בתחומים השונים ושל גייקו 81%.
את עיקר הזינוק רשמה החברה הודות לכנס משקיעים שערכה בנובמבר בה סיפקה תחזיות אופטימיות במיוחד - היא אמרה שהיא צופה להגיע לרווחיות על בסיס EBITDA ב-2026 ולרווח נקי ב-2027, והיא צופה גם שהפרמיות בתוקף (IFP) יזנקו פי 10 ל-10 מיליארד דולר,
אם כי היא לא אמרה מתי. בנוסף, סמנכ"ל הכספים של החברה אמר שלפי התחזיות האלו מחיר המניה צריך להגיע ל-90 דולר.
עם זאת, אחרי הירידות למונייד נסחרת לי שווי של 2.34 מיליארד דולר.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
האם מניית למונייד שווה קנייה?
אם אתם עדיין מאמינים לתחזיות של סמנכ"ל הכספים של החברה אז כן, המחיר הזה מגלם אפסייד של בערך פי 3 על המחיר היום, אבל צריך לבחון מקרוב את המצב של החברה, במיוחד אחרי האירועים האחרונים, ולזכור שלחברה תמיד יש אינטרס שיהיה סביבה סנטימנט חיובי.
סמנכ"ל הכספים של החברה עיגל בתחזית שלו את הפרמיות של החברה למיליארד דולר והניח קצב צמיחה שנתי ממוצעת של 30% ב-7 השנים הבאות עם רווחיות EBITDA של 12%, ולפי המכפילים הסיק
שמחיר המניה צריך להיות 90 דולר. עם זאת, הרווחיות בתקופה הקרובה צפויה להיפגע וכן גם הצמיחה.
ההערכות מדברות על כך שהפיצויים של חברות הביטוח בגין השריפות בלוס אנג'לס יסתכמו באזור ה-30 מיליארד דולר, מה שהופך את השריפות לאסון הטבע הגדול ביותר בהיסטוריה של קליפורניה. ללמונייד יש נתח שוק קטן שם אבל היא עדיין צפויה לספוג פגיעה משמעותית - למונייד ציינה בעבר שקליפורניה היא השוק הגדול ביותר עבורה בתחום של ביטוחי רכב, ושהיא, יחד עם המדינות טקסס וניו יורק מהוות כ-53% מהפרמיות של החברה, נכון לשנת 2023, כאשר קליפורניה לבדה מהווה בערך 25%. עם זאת, ייתכן ובהסתכלות קדימה היא דווקא תרוויח.
לאחר אירועים הרסניים כמו אסונות טבע בקנה מידה כזה, חברות הביטוח נוטות להעלות את מחירי הפרמיות כדי לפצות על ההפסדים. בקליפורניה, בעקבות שריפות קודמות, חברות הביטוח ביקשו להעלות את התעריפים, אך נתקלו במגבלות מצד הרגולטורים. עם זאת, הלחץ הכלכלי עשוי להוביל לשינויים במדיניות, שיאפשרו לחברות להגדיל את הפרמיות.
בנוסף, חברות עשויות לצמצם את היקף הכיסוי או לסגת מאזורים בעלי סיכון גבוה, כפי
שעשתה חברת סטייט פארם, שלא חידשה פוליסות לכ-30 אלף בעלי בתים ושוכרים ו-42 אלף נכסים מסחריים. הצעדים האלו יכולים לשפר את הרווחיות העתידית של כלל החברות בתחום וגם את של למונייד.
בנוסף, אירועים כאלה גם מעלים את המודעות של לקוחות לחשיבות של רכישת ביטוח, מה שיכול להביא לעלייה בביקושים, וגם חברות קטנות נוטות לצאת מהשוק אחרי אירועים כאלה לאור הקשיים להתמודד עם הפיצויים הגדולים שעליהן לשלם, מה שגם מפחית את התחרות.
יש כאן סיכונים ובעיקר אי ודאות. קשה להעריך בדיוק כמה גדולה תהיה הפגיעה בלמונייד וגם קשה להעריך אם היא תצליח לגבות פרמיות גבוהות יותר אחרי שהעניינים ירגעו. למונייד הייתה כאמור במסלול מעלה והיא יכולה לחזור למסלול הזה כשהדברים יתייצבו, אבל עומדים בפניה עוד הרבה מכשולים שיכולים לשבש את הדרך חזרה לצמיחה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
