פיצוי לפי 197 - אבחנה בין השלבים לענין מע"מ
המאמר עוסק בחיוב במע"מ בגין פיצויים מהרשות במקרה בו נפגעו מקרקעין עקב תוכנית שלא בדרך של הפקעה.
עם העלייה במודעות לאפשרות תביעת פיצויים מהועדות המקומיות לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבניה בשנים האחרונות, גברה שכיחותם של מקרי קבלת פיצויים כאמור מהרשות. כידוע, הוראת חוק זו מאפשרת לבעל מקרקעין (או לבעל זכות בהם) לתבוע פיצויים מהרשות במקרה בו נפגעו מקרקעיו עקב תוכנית (שלא בדרך של הפקעה), בין אם התוכנית חלה במישרין על מקרקעיו ובין אם היא חלה על מקרקעין סמוכים. לאחרונה עלתה, סוף-סוף, לדיון שאלת החיוב במע"מ בגין פיצויים אלו.
במקרה שנדון בבית המשפט המחוזי בחיפה (עש 870/02) נפסק, כי פיצויים שקיבלה תנובה לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבניה, בעקבות תוכנית אשר שינתה ייעודם של מקרקעין שבבעלותה מסיווג של תעשיה לסיווג של דרך (לפני הפקעה), מהווים 'עסקה' כמשמעה בדיני מע"מ. באותו ענין, תנובה הגיעה להסכמה עם הועדה המקומית בדבר גובה הפיצוי ונחתם הסכם בין הצדדים, אשר לפיו קיבלה תנובה שני סוגי פיצויים: פיצוי לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבניה וכן פיצויי הפקעה. בית המשפט דחה את עמדתה של תנובה, אשר ביקשה לשלם מע"מ רק בגין פיצויי ההפקעה.
ראשית נציין, כי נראה שבית המשפט צדק בהחלטתו לחייב את מלוא הפיצויים ששולמו לתנובה באותו מקרה במע"מ. כאשר מקרקעין מיועדים להפקעה ממילא, איננו מוצאים כל הצדקה מיסויית לאבחנה בין הפיצויים המשולמים בשלב הראשון של ההפקעה (קרי, שלב שינוי הייעוד של הקרקע לצורכי ציבור) ובין השלב השני בו הליך ההפקעה מושלם. חלוקת הליך ההפקעה לשני שלבים לפי דיני התכנון והבניה מקורה בשיקולים חוץ-מיסויים, שספק אם יש ליתן לה משקל לענין החבות במס. אם פיצויי ההפקעה חייבים במע"מ, כפי שהחוק קובע במפורש, הרי שמן הראוי למסות גם את הפיצויים המשולמים לבעל הקרקע בשלב הראשון של ההפקעה, ויש לדרוש זאת מהוועדה המקומית.
ואולם, איננו מסכימים לקביעה אחרת המשתמעת מפסק הדין. בית המשפט לא הסתפק בחיוב הפיצויים במע"מ במקרה המסויים שבו הופקעה הקרקע, אלא הגדיל וקבע, כי כל פיצויים בגין פגיעה במקרקעין עקב תוכנית הינם בגדר "עסקה" החייבת במע"מ.
דחיית מסקנה כללית זו של בית המשפט נדרשת, לדעתנו, משום שסעיף 197 לחוק התכנון והבניה מהווה 'אכסניה' לקטגוריות שונות של מקרים שבהם תהא זכאות לפיצויים, ומן הראוי לאבחן ביניהם. כך, למשל, בעל קרקע עשוי לקבל פיצויים לפי הוראת חוק זו גם במקרה של "פגיעה עקיפה" במקרקעיו, כגון תוכנית המאשרת בניית פרוייקט מסחרי או סלילת כביש במקרקעין גובלים באופן שיגרום לבעל הקרקע למטרד רעש, זיהום אויר, חסימת אור השמש, ו/או פגיעות אחרות. במקרה האחרון, הרשות עשויה שלא להפקיע את הקרקע בסופו של הליך ואולם עדיין יהא בעליה זכאי לפיצוי בגין 'ירידת הערך' שנגרמה לקרקע שברשותו עקב התוכנית.
לדעתנו, המקרה האחרון דומה ביותר לפיצוי נזיקי, אשר לגביו קבעו בתי המשפט מספר פעמים כי אינו חייב במע"מ. כמו כן, יש לזכור כי השאלה, באילו מקרים תיחשב הפגיעה במקרקעין עקב תוכנית ל"מכר" לענין חוק מע"מ אינה השאלה היחידה, ויש לבחון בנוסף מיהם הצדדים ל'עסקה' ומהו ה"נכס" הנמכר, לצורך קביעת החיוב במע"מ. כך, למשל, במקרה האחרון בו ניזוק הנכס עקב תוכנית החלה על מקרקעין סמוכים ספק אם ניתן להצביע על 'קונה' כלשהו לצורך הקביעה כי נעשתה "עסקה" לענין מע"מ. כמו כן, קיים ספק משפטי ביחס להגדרת ה'נכס' הנמכר: האם מדובר במכירת 'מקרקעין' או שמא במכירת 'טובין' (כגון הזכות של בעל הקרקע שלא יגרמו לו למטרד, ואולי הנכס הוא הויתור על זכות התביעה לפיצויים).
כל נסיון לאבחנה בין תשלום פיצויים לעוסק לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבניה במקרה של תוכנית היוצרת מטרד במקרקעין שכנים ובין תשלום פיצויים במקרה נזיקי אחר, כפי שניסה לעשות בית המשפט, צפוי להיכשל. אם האחרונים אינם חייבים במע"מ, הרי שגם הראשונים אינם צריכים להיות חייבים. נזקים מסוג של 'ירידת ערך' קיימים הרי גם במקרי נזק אחרים, והם אינם ייחודיים לפגיעות במקרקעין לפי דיני התכנון והבניה. יש לשים לב, כי הועדה המקומית מקבילה למעשה ל'מבטח' במקרה האחר: אם אירע לבעל הקרקע אירוע נזק (אישור תוכנית פוגעת אשר גרמה למטרד), הרי שהוא זכאי לתבוע פיצוי מהמבטח (הועדה המקומית), כאשר אף תקופת הזכאות לתביעת הפיצוי (3 שנים) זהה לתקופה המקובלת בדיני הביטוח הכלליים.
לפסק הדין עשויות להיות השלכות מהותיות על על הוועדות המקומיות. במקרה בו בעל הקרקע הינו יחיד-פרטי (דהינו, מי שאינו "עוסק", "מלכ"ר", או "מוסד כספי") לענין מע"מ, הרי שתשלום פיצויים לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבניה עשוי להיחשב כ"עסקת אקראי" (אם ניתן להגדיר את העסקה כמכר של מקרקעין שאינם דירת מגורים), ובמקרה זה מי שיספוג את המע"מ תהא הועדה המקומית שתידרש לשלם את המס ולדווח עליה באמצעות טופס עסקת אקראי, ואשר מטבעה אינה זכאית לקזז מס תשומות (אלא אם הפיצוי ייקבע בשווי הנמוך משווי שוק, באופן שבעל הקרקע ישא במע"מ מבחינה כלכלית).
לאור עמדת בית המשפט כאמור על מקבל פיצויים שהינו עוסק לקחת בחשבון את החשיפה לתשלום מע"מ בגין פיצויים לפי סעיף 197, אם כי אנו מקווים שערכאות מחוזיות אחרות לא יאמצו את גישת פסה"ד האמור בעניין תנובה, אלא במקרה של פיצוי לפי 197 שמשתלם כשלב ראשון של ההפקעה.

החשד: העלמת הכנסות משיפוצים ובנייה בסכום של כ-1.5 מיליון שקל
וגם - הון שחור והעלמות מס, שאלות ותשובות
רשות המסים, באמצעות משרד פקיד שומה חקירות ירושלים והדרום ובשיתוף אגף החקירות של ביטוח לאומי, מנהלת חקירה גלויה בחשד להעלמת הכנסות בהיקף של כ-1.5 מיליון ש"ח על ידי חאתם תמימי, תושב העיר העתיקה בירושלים העוסק בשיפוצים ובנייה. החשוד, בן 45, נלקח לחקירה באוקטובר 2025 ושוחרר בתנאים מגבילים על ידי בית משפט השלום בירושלים, הכוללים איסור יציאה מהארץ, דיווח תקופתי על פעילותו העסקית והתייצבות קבועה בפיקוח.
מבקשת המעצר, שפורסמה לאחרונה, חושפת דפוס התנהלות שיטתי. בשנת 2020, בעקבות ביקורת ניהול ספרים, נפתח תיק נגד תמימי, אך הוא לא הגיש דו"חות מס לשנים 2020–2024, כולל הצהרת הון שנדרשה ממנו. בשנת 2022, פתח תיק על שם בת זוגו כמנגנון הסוואה, ובמסגרתו ביצע עבודות שיפוצים ובנייה ברחבי הארץ – בעיקר בירושלים, תל אביב ובאזור המרכז – ללקוחות פרטיים ומסחריים. עם זאת, דיווח רק על חלק קטן מההכנסות, בעוד ששארן נשמרו במזומן או בצ'קים שפודו אצל נותני שירותי מטבע כדי להימנע מתיעוד בנקאי. עדויות מלקוחות, שנגבו במסגרת החקירה, מאשרות תשלומים ישירים בסכומים של עשרות אלפי שקלים לעבודות כמו שיפוץ מטבחים, התקנת ריצופים והרחבות דירות, ללא חשבוניות.
החקירה חשפה כי תמימי לא ניהל ספרי חשבונות כנדרש בחוק, ולא הגיש דו"חות שנתיים מלבד דו"ח חלקי לשנת 2022 על שם בת זוגו. חיפושים שנערכו בביתה של בת הזוג תפסו מסמכים, מחשבים ורישומים ידניים המעידים על הכנסות נוספות של כ-300 אלף ש"ח בשנה. ממצאים אלה מצביעים על העלמה רטרואקטיבית בין 2020 ל-2023, עם פוטנציאל להרחבת החקירה ל-2024. רשות המסים מעריכה כי הסכום הכולל עשוי לגדול בעקבות ריבית וקנסות, והיא שוקלת העמדה לדין פלילי בעבירות של העלמת מס והלבנת הון.
מקרה זה אינו מבודד בענף השיפוצים והבנייה, הנחשב לאחד האזורים הרגישים להעלמות מס בישראל. על פי דוחות רשות המסים לשנת 2025, הענף מהווה כ-15% מכלל החקירות הפליליות בתחום המס, בעיקר בשל תשלומים במזומן, חוסר חובה להוצאת חשבוניות ללקוחות פרטיים וקושי באימות נתונים. בחודשים האחרונים דווחו מקרים דומים: במאי 2025, קבלן שיפוצים מדרום הארץ, יוסף פרץ, נחשד בהעלמת כ-2 מיליון ש"ח על פני חמש שנים, באמצעות פדיון צ'קים בצ'יינג'ים והעברות ישירות לספקים, כפי שפורסם בהחשד: העלמת הכנסות של כ-2 מיליון שקל בידי קבלן שיפוצים. באוגוסט 2025, חקירה משותפת של רשות המסים וביטוח לאומי חשפה רשת קבלנים במרכז שדיווחו רק 40% מההכנסות, בהיקף כולל של 4 מיליון ש"ח, עם תפיסת מסמכים וקנסות ראשוניים של 1.2 מיליון ש"ח. בנובמבר 2025, קבלן בנייה בתל אביב נעצר זמנית בחשד להעלמת 800 אלף ש"ח, לאחר תלונה של ספק חומרים שחשד בפעילות לא מדווחת.
- עורך דין ידוע סיפק חברות קש לרשת שהרוויחה מאות מיליונים מחשבוניות פיקטיביות
- רופאת בוטוקס חשודה בהעלמת הכנסות של כ-2 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האכיפה הממוקדת בענף משקפת מגמה של רשות המסים להגברת שיתופי פעולה עם גופים כמו משרד הבינוי והשיכון ומאגרי נתונים בנקאיים. ב-2025, נפתחו כ-450 חקירות חדשות בתחום, לעומת 380 ב-2024, עם דגש על קבלנים עצמאיים שאינם רשומים בפנקס הקבלנים. מצד אחד, זו תגובה לגירעון התקציבי ולצורך בגביית מסים נוספים, כפי שמעידים תיקוני החקיקה האחרונים שהעלו את שיעור המע"מ ל-18%. מצד שני, מבקרים בענף טוענים כי האכיפה יוצרת עומס על קבלנים קטנים לגיטימיים, שמתקשים להתמודד עם דרישות דיווח מורכבות, וממליצים על פישוט הליכים דיגיטליים להוצאת חשבוניות.

מתווכי הנשק גוזרים עמלה של 350 מיליון דולר בשנה מהתעשייה הביטחונית בישראל
דו"ח מבקר המדינה: החברות הביטחוניות התחייבו לתשלומי עתק של מעל מיליארד דולר למתווכים בין 2022 ל־2024, משרד הביטחון לא הקים מנגנון פיקוח למרות התחייבויות והנחיות
דו"ח מבקר המדינה האחרון מציג תמונת מצב בעייתית במיוחד בענף היצוא הביטחוני של ישראל. מאות מיליוני דולרים שולמו למשווקים ולמתווכים שפועלים מול לקוחות זרים, אך הפיקוח הממשלתי על המנגנון הזה כמעט ואינו קיים. למרות הנחיות ברורות שניתנו כבר ב־2017, משרד הביטחון לא הקים מערכת בקרה לבחינת עמידת החברות הביטחוניות בכללי הציות, ולא דרש אישור דירקטוריון לעסקאות הכוללות תשלום עמלות.
לפי ההערכות, בין השנים 2022 ל־2024 הסתכם היצוא הביטחוני בכ־40 מיליארד דולר, כאשר העמלות ששולמו למתווכים חצו את רף מיליארד הדולר. חלקים גדולים מהדו"ח נשארו חסויים מטעמי ביטחון, אך הנתונים שכן פורסמו מעידים על מערכת שמאפשרת זרימת כספים בהיקף עצום - בלי בקרה מהותית מצד המדינה.
המבקר מצביע על שורה של כשלים שיטתיים: לא הוקם מנגנון שמבצע ביקורות תקופתיות, לא קיימים מסמכים שמעידים על עבודת מטה סדורה, ובפועל אין דרישה להצהרה על אישור דירקטוריון לעמלות. גם תוכניות הציות שנדרשו מחברות גדולות אינן נבדקות או מפוקחות בפועל, ובקרב חברות קטנות ובינוניות אין כלל סטנדרט אחיד.
המבקר מציין מקרה שבו עסקה ביטחונית נבלמה רק לאחר שגורמים במשרד נחשפו לגובה העמלה באופן מקרי. הדוגמה הזו ממחישה עד כמה היעדר הפיקוח עלול להוביל להקצאת כספים משמעותית לגורמים חיצוניים, בלי שקיפות ובלי מנגנון בקרה.
- לראשונה בישראל: תערוכה ביטחונית בהשתתפות חברות ומשלחות מהעולם
- התעשייה הביטחונית תחת לחץ; מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החשש: פתח לשחיתות
ישראל מחויבת להסכמים בינלאומיים למניעת שחיתות בעסקאות ביטחוניות. עם זאת, המצב בפועל רחוק מהדרישות. משרד הביטחון לא קבע כללים ברורים לחברות הקטנות והבינוניות, לא בחן את יישום תוכניות הציות בחברות הגדולות, ולא הגדיר כלים לפיקוח אפקטיבי על מניעת מתן שוחד לעובדי ציבור זרים.
