שיעור המס על ה"רווח הנוסף בפירוק" משנת 2012 בגין פירוק שאירע קודם לשנת 2012
השלכות העלאת שיעור המס בגין דיבידנד על אירוע המס בפירוק איגוד מקרקעין
כידוע, לאחרונה פורסם תזכיר הצעת חוק בעקבות מסקנותיה של ועדת טרכטנברג (להלן: "התזכיר"), הכולל שינויים שונים בפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה"). בין היתר נקבעה בתזכיר העלאת שיעור המס בגין דיווידנד לשיעור מס הנע בין 25% ו-30% - לעניין מי שאינו בעל מניות מהותי ולעניין בעל מניות מהותי, בהתאמה.
ברשימה זו נעמוד בקצרה על השלכת התיקון על אירוע המס בפירוק של איגוד מקרקעין.
סעיף 71א(א) לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 (להלן: "החוק") קובע כלהלן:
"הועברה זכות במקרקעין או זכות באיגוד מקרקעין בפטור ממס לפי הוראות סעיף 71, יחויב בעל המניות שקיבל את הזכות במקרקעין או הזכות באיגוד המקרקעין כאמור, במס מיוחד על הרווח הנוסף, אם הודיע על רצונו להתחייב במס בהצהרה שהגיש למנהל לפי סעיף 73 על העברת הזכות לידיו."
סעיף 71א(ב) לחוק ממשיך וקובע כדלקמן:
"לא הודיע בעל המניות על רצונו להתחייב במס כאמור בסעיף קטן (א) או שלא שילם את המס המיוחד בשל הרווח הנוסף במועד האמור, יחויב במס על הרווח הנוסף במועד מכירתה של הזכות במקרקעין או הזכות באיגוד המקרקעין שהעברתה אליו הייתה פטורה ממס לפי סעיף 71, נוסף על המס החל על השבח כאמור בחוק זה."
סעיף קטן (ג) ממשיך וקובע כדלקמן:
"שיעור המס שיחול על הרווח הנוסף הוא השיעור שהיה חל אילו היה הרווח הנוסף מתקבל כדיבידנד לפי סעיפים 125ב(1) או (2) או 126(ב) או (ג) לפקודה, או בשיעור שהיה חל אילו היו רואים ברווח הנוסף רווחים ראויים לחלוקה לפי סעיף 94ב לפקודה, לפי הענין."
לאור האמור לעיל עולה שאלה - במקרה שבו התפרק איגוד מקרקעין במהלך שנת 2011 אולם הזכות במקרקעין נמכרה על ידי בעל המניות בשנת 2012, מהו שיעור המס החל על הרווח הנוסף בשנת 2012, עקב העלאת שיעור המס על דיווידנדים במסגרת התזכיר?
לכאורה על פי הלשון הדווקנית בסעיף 71א(ב) לחוק, אם לא הודיע בעל המניות על רצונו להתחייב במס, אזי הוא יחויב במס ביום מכירת הזכות המקרקעין שהתקבלה אגב הפירוק. כפועל יוצא מכך יחויב בעל המניות בשיעורי המס החלים בשנת 2012 על דיווידנד - 25% או 30% על פי העניין, ולא בשיעורי המס הנמוכים יותר החלים בשנת 2011 על דיווידנד.
עם זאת, אפשר לבסס את העמדה כי שיעורי המס יהיו זהים לאלה החלים במועד הפירוק, מהסיבות המפורטות להלן:
א. תכליתו של הרווח הנוסף בפירוק הייתה למנוע את תכנון המס שבמסגרתו רכשה חברה קרקע סמוך למועד פירוקה, הכריזה על פירוק, העבירה את הקרקע לבעלי המניות בפטור ממס על פי סעיף 71 לחוק, ולאחר מכן מכרה את הקרקע לגורמים חיצוניים תוך התחמקות מהמיסוי הדו שלבי, שכן המזומנים שנותרו בחברה כתוצאה ממכירת הקרקע לא מוסו.
סעיף 71א לחוק קובע שאם חברה קונה ברווחיה זכות במקרקעין, אזי בגין אותם רווחים ישולם מס באופן דו שלבי, בשלב הראשון כדיווידנד על הרווחים הצבורים ובשלב השני כרווח הון בעת מכירת המקרקעין, ובכך מושווה המצב בין פירוק חברה רגילה לבין איגוד שבבעלותו מקרקעין. יוצא מכך שמסקנה כי שיעור המס על הרווחים הצבורים זהה לשיעור המס החל על דיווידנד במועד הפירוק - מקיימת את תכלית החקיקה של המיסוי הדו שלבי, ומשווה בין חברה רגילה לבין איגוד שבבעלותו מקרקעין.
יצוין כי לשון סעיף 71א(ג) לחוק סובלת הן את הפרשנות שלפיה שיעור המס על דיווידנד נקבע על פי מועד המכירה של הקרקע, והן את הפרשנות שלפיה שיעור המס נקבע על פי מועד הפירוק, וזאת בשל המילים "שיעור שהיה חל אילו היה הרווח הנוסף מתקבל כדיבידנד". לפיכך יש לפנות לפירוש המקיים את תכלית החקיקה - השוואה לשיעורי המס בפירוק חברה רגילה, שלעניינה אין חולק כי שיעור המס על דיווידנד הפירוק נקבע על פי מועד הפירוק.
ב. פרשנות שלפיה שיעור המס על הרווח הנוסף (שהוא למעשה הרווחים הצבורים בחברה) נקבע על פי שיעור המס בעת המכירה - יוצר שני שיעורי מס בגין אותו פירוק, היות שסעיף 71א(ב1) לחוק קובע כי הוראות אלה יחולו גם על איגוד מקרקעין.
ברם, סעיף 93(ב2) לחוק דוחה את אירוע המס עקב חלק הרווח בגין העברת המקרקעין על פי סעיף 71 לחוק, כלומר יחולו שני שיעורי מס בגין אותו פירוק: בגין חלק הרווח שאינו המקרקעין יחול שיעור המס החל על פי מועד הפירוק, ובגין חלק המקרקעין יחול שיעור המס החל במועד המכירה, דהיינו תתקבל תוצאה אבסורדית של שני שיעורי מס בגין רווחי הפירוק בעבור אותה חברה.
ג. יש להקיש מהוראת סעיף 100א לפקודה בעניין מס יציאה. על פי סעיף 100א לפקודה, מועד אירוע מס רווח ההון הרעיוני - בנוגע לנכסיו הכלל עולמיים של אדם אשר פסק להיחשב תושב ישראל - הוא היום שקדם ליום ניתוק התושבות. תשלום המס הרעיוני הוא ביום שקדם ליום הניתוק. עם זאת, הסעיף מאפשר לאותו אדם לדחות את תשלום המס למועד המכירה בפועל, אך אף בחלופה זו מועד אירוע המס נשאר היום שקדם ליום ניתוק התושבות. לפיכך לא קיים ספק כי יחולו שיעורי המס באותו המועד אף אם בפועל השתנו שיעורי המס במועד המכירה.
מכל מקום, אף אם הפרשנות שקבענו תישלל אפשר להשתמש בחלופה שבסעיף 71א(א) סיפה לחוק, להודיע על רצונו של בעל המניות להתחייב במס בעת הפירוק וכן לבקש דחייה בתשלום המס. סביר שבקשה זו תתקבל כל עוד הדחייה סבירה.
יועד פרנקל - מנהל תחום מיסוי בין-לאומי במשרד זיו שרון ושות'', עורכי דין. עד לאחרונה ניהל את תחום חילופי המידע עם רשויות מס זרות במסגרת היחידה למיסוי בין-לאומי, החטיבה המקצועית, רשות המסים. לכותב ניסיון רב בתחום הן בתפקידו כמפקח מס הכנסה והן בתפקידו האחרון, כאמור. בשאלות לגבי המאמר ו/נושאים אחרים בתחום המיסוי הבין-לאומי ניתן לפנות ליועד פרנקל בכתובת [email protected]


שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה
ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה
הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל, עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה. נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.
מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה
לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.
מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%) השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

- OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה
- מובטלים? כבר לא צריך להגיש גם טופס לביטוח לאומי וגם ללשכת התעסוקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות
כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.
