רועי ורמוס: "לא נלך להסדר חוב אם אפשר על ידי פירוק להשיג תמורה גבוהה יותר לעמיתים"

מנכ"ל בית ההשקעות פסגות אמר את הדברים בסמינר על השקעות אחראיות המתקיים הבוקר בבורסה. ידין ענתבי, ממשרד האוצר: "זה לא אינטואיטיבי לטפל היום בדברים שישפיעו עוד 20-30 שנה"

בסמינר על השקעות אחראיות המתקיים הבוקר (ב') בבורסה לני"ע אמר הממונה על שוק ההון והביטוח במשרד האוצר, ידין ענתבי, כי "הרגולציה בישראל לא מתייחסת מספיק לנושא הגנת הסביבה. אמנם עשינו כמה דברים שקשורים לאחריות סביבתית אבל לא עשינו מספיק ויש עוד הרבה מה לעשות".

ענתבי אמר, כי בעולם גופים פנסיונים מטפלים ומתייחסים המון לנושא, למרות שזה לא מגיע מבתי ההשקעות וחברות הביטוח עצמם. "זה לא אינטואיטיבי לטפל היום בדברים שישפיעו עוד 20-30 שנה", הוא אמר.

"שוק ההון בישראל מאוד צעיר ואנחנו בהרבה מובנים עדיין בונים אותו ואת התשתיות שלו. אני חושב שתוך כמה שנים תהיה לנו תשתית בכלל לא רעה של שוק ההון בישראל ויהיה אפשר להסתכל על ההשקעות והחיבור שלהן לאיכות הסביבה".

זהר גושן: הרעיון הזה של נתינה יוצרת שפע התחיל כבר אצלנו, בתנ"ך

פרופ' זהר גושן, יו"ר הרשות לניירות ערך, אמר בכנס כי "בפועל תאגידים הם כלום, סתם פיקציה משפטית. תאגיד הוא פקעת שם חוזים בין בעלי מניות. מנהלים, עובדים, ספקים, צרכנים ועוד. זה מה שזה כשבסוף יוצא מוצר או שירות. יש רק קבוצה אחת שהקשר שלה לתאגיד לא וולונטארי ולא מבוסס על התחייבות חוזית, וזהו הציבור. אם תאגיד מסוים מזהם את האוויר אז הציבור שגר בסביבה משלם את המחיר בכפייה. כך צריך להסתכל על הנושא, כל הקשורים לתאגיד חייבים להתייחס לעלות הסביבתית באמצעות רגולציה".

"ברשות לני"ע אנחנו אחראים על השקיפות, כלומר גילוי נאות לציבור. דרישות הגילוי בנוגע לסיכונים שהחברה יוצרת הלכו והתרבו כי זה ברור שהשווי של תאגיד נובע מהתועלות שלו אבל גם מהסיכונים שהוא יוצר. לכן, לממשלה יש תפקיד מאוד משמעותי. אני שמח לומר שאני והשר גלעד ארדן סיכמנו על שיתוף פעולה ואני מקווה שבזמן הקרוב נגיע להבנות בכל הנוגע לדרישות הגילוי של החברות".

"גם הציבור יכול ליצור מקור לתועלות. הקשר הוא העובדה שנתינה יוצרת שפע, נדיבות יוצרת שפע. התאגיד יכול ליצר לעצמו שגשוג ושפע על ידי נתינה. זה רעיון שמקורו אולי בבודהיזם. אפשר לקרוא לי אופטימי מדי או כינוי אחר אבל הרעיון הזה של נתינה יוצרת שפע התחיל כבר אצלנו, בתנ"ך. רעיון נתינת המעשר. כמו שצריך לספר למשקיעים על השקעות במו"פ כך צריך לספר להם גם על נתינה. לצערי, המקום הראשון שהחברות רצות לקצץ בו בתקופות של משבר זה הנתינה והנדיבות לסביבה ולציבור.

רועי ורמוס: לא נלך להסדר חוב אם אפשר על ידי פירוק להשיג תמורה גבוהה יותר לעמיתים

רועי ורמוס, מנכ"ל בית ההשקעות פסגות, אמר בכנס כי "אני רוצה דווקא להתמקד בנושא האחריות שלנו כלפי העמיתים בכל הקשור לאקטיביזם מוסדי. אנחנו למשל גיבשנו עקרונות מדיניות ביניהם שלא נלך להסדר חוב אם אפשר על ידי פירוק להשיג תמורה גבוהה יותר לעמיתים. גיבשנו 8 עקרונות מאוד ברורים לגבי הליכה להסדרי חוב. אחד העקרונות זה הזרמת הון מבעלי השליטה לתוך החברה, אחרת אין שום סיבה שהחלפת החוב במניות לא יהיה בשיעור מאוד מאוד גבוה. בסופו של דבר מבנה הון חזק יותר יאפשר לעמוד בהתחייבויות שלה, גם אם הם ייפרסו מחדש.

"דוגמא טובה לכך היא ההסדר אליו הגיעו המוסדיים עם בוימלגרין. חשוב שהעמיתים בקופות הגמל יבינו את זה, שזו דרישה מאוד בסיסית. כלומר, בעל שליטה צריך למעשה לרכוש מחדש את השליטה בחברה במסגרת ההסדר", אמר ורמוס.

"רואים את דרישות הרגולציה כקובעות רף תחתון בלבד. אנחנו חושבים שגוף מוסדי חייב להיות פעיל מול התאגיד, לדרוש ממנו הבהרות גם אם הרשות לא דרשה ממנו הבהרות בנושאים מסויימים. דבר נוסף, ופה הגופים המוסדיים יהיו מאוד מעורבים בתקופה הקרובה, זה השתתפות בנציגויות. דבר נוסף זה פרסום המדיניות שלנו בנוגע להסדרי חוב.. לכן פרסמנו עקרונות מאוד מאוד ברורים בנוגע למדיניות שלנו".

מתי הולכים להסדר חוב? כשהתהליך משרת את העמיתים והלקוחות בהווה והעתיד. הסדר חוב הוא מהלך ראוי ולגיטימי במקרים בהם התועלת ממנו עולה על התועלת מהאלטרנטיבה.

עקרונות פסגות כאשר הולכים להסדר חוב: 1. בעלי האג"ח צריכים לקבל פיצוי הולם תמורת פרישה או ויתור על חלק מהחוב. 2. חיזוק מבנה ההון של החברה באמצעות המרת חוב למניות, הזרמת הון, הנפקת זכויות, הלוואות בעלים, הגבלת דיבידנדים ועוד. התנגדות לתספורות שהמשמעות שלהם היא ויתור ללא תמורה על החוב. עקרון נוספים הוא שיתוף הרשויות בפעילות מול החברות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מיכל כהן רשות התחרות
צילום: שריה דיאמנט

רשות התחרות בודקת את הבנקים; לאן זה יכול להוביל?

רשות התחרות מתקרבת להכרזה על חמשת הבנקים הגדולים בישראל כ"קבוצת ריכוז"; אם ההכרזה תצא לפועל, מדובר במהלך שעשוי לשנות את יחסי הכוחות במערכת הבנקאית, על רקע רווחיות שיא וביקורת ציבורית גוברת על היעדר תחרות אמיתית

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה בנקים תחרות

רשות התחרות צפויה לנקוט צעד רגולטורי תקדימי, כאשר היא מתקרבת להכרזה על חמשת הבנקים הגדולים בישראל, לאומי, הפועלים, דיסקונט, מזרחי והבינלאומי, כקבוצת ריכוז. מדובר במהלך שכבר היה על השולחן מאז מרץ 2024, ועשוי לשנות את מערך הכוחות בענף הבנקאות הקמעונאית, במיוחד על רקע הרווחיות החריגה של הבנקים בשנים האחרונות, שממשיכה לעורר ביקורת ציבורית חריפה.

השימוע האחרון, שנועד להציג לבנקים את ממצאי הבדיקה העדכנית של הרשות, צפוי להיערך בחודש הבא, כאשר ברשות צפויים לקבל החלטה סופית עד לסוף השנה. ההכרזה, אם תצא לפועל, תאפשר לרשות להטיל מגבלות והוראות על פעילות הבנקים, כולל שינוי אופן התמחור של פיקדונות, חובת הצגת מידע השוואתי ללקוחות והסרת חסמים על ניוד פיקדונות.

המשמעות של ההכרזה

במונחים כלכליים, ההכרזה על קבוצת ריכוז נועדה להתמודד עם מצב שבו קיימת תחרות מועטה בענף, או כאשר מספר מצומצם של שחקנים מרכזיים מתנהל באופן מתואם בפועל או במשתמע, גם מבלי שנחתם ביניהם הסכם פורמלי. בענף הבנקאות, בעוד שמדובר ב-5 שחקנים מרכזיים, בפועל מדובר בתחום עם ריכוזיות גבוהה, חסמים משמעותיים למעבר בין בנקים, ומוצרי אשראי וחיסכון שמתומחרים באופן שמיטיב עם המוסדות הפיננסיים על חשבון הלקוחות.

הביקורת הציבורית, שמובלת בין היתר על ידי גופים כמו לובי 99, מלווה את התהליך מראשיתו. לטענתם, הרווחים החריגים של הבנקים הם תוצר של תחרות חסרה, כוח מיקוח עצום מול הלקוחות, והיעדר שקיפות במוצרים ובתמחור. כפי שציינו שם, "הרווחיות המוגזמת נובעת לא מהצטיינות עסקית, אלא מהיעדר תחרות אפקטיבית".

הרשות מציעה שורת צעדים שיחולו אם תתקבל ההכרזה, ובהם חיוב הצגת מידע השוואתי על ריבית בפיקדונות וקרנות כספיות, איסור על הפליית מחיר בין לקוחות בגין פיקדונות, והנגשת חיסכון באמצעות גופים חוץ בנקאיים שירכזו כספים ויפקידו אותם בבנקים בשם הציבור. צעד נוסף, דרמטי לא פחות, הוא ביטול ההתניה של פתיחת פיקדון באחזקה של מוצרים נוספים כמו כרטיסי אשראי או ניירות ערך.