רואה חשבון
צילום: shutterstock

לקראת שינוי החקיקה: כיצד להחליף רו"ח

בדיון שהתקיים לאחרונה בוועדת חוקה, הוצע להקל את המעבר בין משרדי רו"ח; מה השינוי וכיצד והאם ניתן לעבור בצורה נוחה בין המשרדים?

אורי עזרא |

ביום שלישי האחרון התקיים דיון בוועדת החוקה על הליך החלפת רואה חשבון מבקר של חברות בע"מ. שר המשפטים, יריב לוין פנה לח"כ רוטמן, יו"ר הוועדה בבקשה לתקן את סעיף 1 א (12) לתקנות רואי חשבון (התנהגות שאינה הולמת את כבוד המקצוע). עד היום בעת החלפת רואה חשבון, נדרש רואה החשבון החדש לקבל את הסכמתו של רואה החשבון הנוכחי אלא אם סירב לתת את הסכמתו ללא נימוק. הצעתו של השר לוין היא שרואה החשבון החדש ישלח לקודם את בקשתו, היה ולא הגיב רואה החשבון הקודם תוך 21 ימים יוכל רואה החשבון החדש לבחון טיפול בחברה גם ללא הסכמת רואה החשבון הקודם.


מעבר בין רואי חשבון?

בעבר היה פחות מקובל לעבור בין רואי חשבון והלקוחות היו נאמנים באופן די טוטאלי לרואה החשבון שלהם, אך עם העידן הטכנולוגי ועם תרבות האינסטנט לקוחות מרגישים בנח יותר ויותר לעבור בין רואי חשבון.

 

אז לאיזה בשורה תביא שינוי החקיקה?

השר לוין מציין כי מטרת החקיקה היא להקל על הלקוחות בביצוע מעבר בין רואי חשבון ולעודד תחרות. לדעתי, אין כאן בשורה של ממש שכן גם לאחר התיקון נדרש רואה החשבון החדש לפנות לנוכחי, רק כעת אם לא יענה הרואה חשבון הנוכחי תוך 21 ימים אז יוכל רואה החשבון החדש להתחיל את תפקידו בעוד שבמידה ורואה החשבון הנוכחי מעוניין להתנגד למעבר אז יש לו מספיק זמן להתנגד ואז נהיה במצב הדברים שהיה ערב שינוי החקיקה. עוד מציין השר לוין כי ההסדר המוצע גובש בשיח עם נציגי לשכת רואי חשבון.


מה הן הפעולות הנדרשות כיום למעבר בין רואי חשבון?

לקוח המעוניין לבחון רואה חשבון אחר צריך ראשית להיפגש עם רואה החשבון החדש, להבין את כיוון החשיבה שלו, רמת ההבנה בעולם המיסים והחשבונאות, לקבל המלצות מלקוחות, רמת זמינותו, בחינת תכנוני מס לגיטימיים, לבחון את התוכנות שעבדו איתם משרד רואה החשבון הנוכחי ביחס למשרד החדש כך שישנה עדיפות שתהיה זרימה במידע באמצעות העברת גיבויים של תוכנה מאשר לפתוח "דף חדש" באמצעות תוכנה אחרת. במידה והחלטתם לעבור לרואה חשבון החדש יש ליצור קשר, מומלץ בפגישה, עם רואה החשבון הנוכחי ולהסביר לו את העניין ורק לאחר מכן להעביר את פרטי רואה החשבון הנוכחי לרואה החשבון החדש על מנת שלא יהיה מצב של אי נעימות שהרואה חשבון החדש יצור קשר עם הנוכחי לפני שהלקוח עדכן אותו.


מה המסמכים שכדאי שיהיו אצל הלקוח?

ישנה חשיבות רבה לשמור גם אצלכם את הדוחות השנתיים המלאים (כפי שמוגשים למס הכנסה) וכן את הצהרות ההון. אלו מסמכים סטטוטוריים חשובים. בעבר נתקלתי במצב שלקוחות הגיעו אלי מרואה חשבון שנפטר והיה קשה לאתר את המסמכים הללו ולכן בכל מצב חשוב לשמור העתק (אפשר דיגיטאלי) אצלכם.


הכותב הינו רו"ח במשרד קופרברג ושות', חלק מקבוצת אליוט גלובל ישראל

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

אילוסטרציה מעצר. קרדיט: AIאילוסטרציה מעצר. קרדיט: AI

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל

בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים

רן קידר |
נושאים בכתבה הלבנת הון

במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם. 

מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש. 

בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים, ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון שקל.

הליך היבוא התקני 

הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית. 

במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים. 

וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.