חיים רומנו - מנכ"ל אל-על: "מאז הפכה אל-על לחברה פרטית, היא מתמודדת בתנאי שוק תחרותי שלא הכירה בעבר"
פרופ' ישראל (איזי) בורוביץ, יו"ר אל על אמר היום: "לפני שלוש שנים הצטרפנו אל חברת אל על מתוך רצון להיות מובילי שוק התעופה בישראל. מאז ועד היום עסקנו ביישומה של תכנית אסטרטגית אותה הצבנו לעצמנו למשך 5 השנים הקרובות "אל על 2010".
"המציאות התחרותית עימה מתמודדת אל על שונה לחלוטין מזו עימה התמודדה בעבר וצפויה להחריף בתקופה הקרובה. עד כה השקענו מאות מליוני דולרים ואנו מחוייבים לסך השקעות כולל של כ- 1.1 מילארד דולר – סכום חסר תקדים במונחים ישראליים".
חיים רומנו, מנכ"ל אל על אמר היום: "מאז הפכה אל על לחברה פרטית, מתמודדת החברה בתנאי שוק תחרותי שלא הכירה בעבר, אל מול החברות הזרות אשר מאז שנת 2006, הגדילו קיבולת בכ-57%".
"במקביל פועלת אל על במציאות מורכבת והתמודדות עם גורמים אקסוגניים בעלי משקל רב: העלייה במחירי הדלק שהגיעו לשיאים חדשים של מעל ל- 110$ וצניחת שער הדולר לפחות מ- 3.4 ₪ ואם לא די בכך, הרי התנאים הגיאופוליטיים ממשיכים להיות לא יציבים והתחייות למדינת ישראל פגיעה כתמיד. כמענה לכל זאת אל על דבקה בתכניתה האסטרטגית "אל על 2010 " ובחיזוק שני מנועי הצמיחה העיקריים שהם התיירות הנכנסת והתנועה העיסקית".
"לאחר צמצום פעילות בשנת 2006 ו- 2007 אל על חוזרת ובגדול. הרבעון השני הביא איתו גידול של 17% בשעות טיסה, יחסית לרבעון המקביל אשתקד".
מקא'ן אריקסון מפיקים קמפיין פרסומי לפי רעיון של אנשי חטיבת השירות
היום (ג') עולה אל-על לאוויר עם סרטון פרסומת חדש - "המלאך". הסרט מבוסס על רעיון של עובדי החברה ובהשתתפותם. הקמפיין עולה באמצעות משרד הפרסום מקאן אריקסון, בעלות של מיליון דולר.
הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.
עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת 2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.
עיקרי ההסכם:
שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר.
תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית.
- בקרוב? ההחלטה שעלולה לעלות למדינה מאות מיליונים
- פנסיה בגיל 50: כל הכלים לפרישה בטוחה בלי להתרסק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה.

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services -1.35% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
