הדולר יתחזק אם פישר יוריד את הריבית? לא בטוח
במצב הדברים הנוכחי ייתכן בהחלט שהורדת ריבית עשויה להביא, בתרחישים מסוימים, דווקא לייסוף נוסף בשער השקל ובכל מקרה היא לא תוכל להבטיח פיחות בשקל. כל זאת לפני שדיברנו על השחיקה המהירה בפער התוצר במשק.
הייסוף המהיר בשער החליפין של השקל בהשוואה לדולר של ארה"ב הוא בעל השלכות רבות ומגוונות, הן בזירה המאקרו כלכלית והן בשיקולי החברות. אחת ההשלכות נוגעת לסחר החוץ של ישראל: ייסוף בשער ה ₪ גורם למחירי הסחורות המיוצאות מישראל להיות גבוהים יותר (כדאיים פחות) ואילו מחירי הסחורות המיובאות לישראל הופכים נמוכים יותר. כתוצאה, נשחקות ההכנסות של חברות יצואניות, או חברות המתחרות עם ייבוא לארץ, במונחים שקליים. על רקע זה, נשמעות קריאות לבנק ישראל להנמיך בדחיפות את הריבית על מקורותיו. הנחת העבודה היא כי צעד מעין זה יביא במהרה להיחלשות בערך השקל, שכן הריבית עליו תהפוך פחות כדאית בהשוואה לריבית על המטבע האמריקאי. זו האחרונה נמצאת עתה בתהליך של הורדה מתמשכת ואגרסיבית והקוראים לבנק ישראל להקל את מדיניותו נעזרים גם בכך.
בנק ישראל, בדומה לבנק המרכזי של אירופה, ובניגוד לבנק הפדראלי האמריקאי, פועל תחת יעד אינפלציה רשמי. בארץ מדובר בתחום שבין 1% ל 3% ובאירופה חותרים ל 2% "בערך". לבנק הפדראלי אין יעד רשמי ולכן על פניו הוא חופשי יותר למזער את חשיבותם של לחצים אינפלציוניים במידת הצורך, כפי שקורה כעת. לכן, אין זה טבעי לחשוב שבנק ישראל ילך בדרכו של הבנק המרכזי של ארה"ב.
זאת ועוד, בנק ישראל נהנה על פי חוק מעצמאות בקבלת החלטותיו הכלכליות. כתוצאה, משקיעים זרים, הרוכשים ני"ע לסוגיהם בארץ, יוצאים מנקודת הנחה כי יוכלו לחשב את התשואות העשויות להתקבל בישראל, בהשוואה לאפיקים/שווקים אחרים, לפי שיקולים כלכליים גרידא. כל ניסיון לשנות מצב זה, ולו אך לתקופה מוגבלת, עלול להסתיים בהוצאה גורפת של הון זר מהמשק והעברתו למשקים אחרים. כתוצאה אכן יתחולל פיחות בערך ה ₪, אך לא באופן המדוד והמסודר בו מעוניינים כולם, אלא במהירות ובחדות, תוך תמסורת גבוהה יותר למדדי המחירים לצרכן ובסופו של דבר – צורך לשוב ולהעלות את הריבית במשק. אמינות קשה לשקם, אך קל לאבד. ראוי לזכור כי גם כך נקודת הפתיחה של השקל חזקה מאוד והייסוף שנרשם בו לאחרונה היה חזק יותר מאשר במטבעות רבים אחרים.
חוץ משיקול זה, ראוי לבחון האם אכן מתקיים קשר פשוט וחד ממדי בין ריבית בנק ישראל, לה השלכות לתקופות קצרות ומדודות (במיוחד כאשר מדובר בצעדים מהירים ובלתי רגילים) לבין שער החליפין, שבצד היותו תוצאה של תנועות הון לרכישת ני"ע למסחר בארץ, המושפעות אף הן משיקולים קצרים, הוא מושפע גם מתנועות הון ישירות, המושפעות מההערכות לגבי הסביבה הכלכלית ארוכת הטווח של המשק, וכן מהשינויים בשערי החליפין של הדולר מול מטבעות אחרים בעולם, עליהם אין מן הסתם לבנק ישראל השפעה.
התרשים הבא אינו מהווה תחליף לבדיקה מקיפה בנושא, אך ניתן להתרשם כי הקשר הנ"ל לא בהכרח מתקיים ולא בכל תקופת זמן:
ראשית, מקדם המתאם הפשוט בין השינוי בשער השקל לבין השינוי בריבית בנק ישראל, בתדירות חודשית, עמד, בשנתיים האחרונות, על -0.39. כלומר: הידוק מוניטארי אכן נוטה להתרחש בצד ייסוף בערך השקל, אך מידת המתאם אינה כה גבוהה. ייתכן בהחלט כי אם תורד הריבית בשיעור גבוה מהרגיל, או בתדירות גבוהה מהרגיל, הדבר יביא לפרק זמן מדוד לפיחות בשער השקל, אך בהיעדר שינויים נוספים במערך הגורמים המשליכים על שער החליפין, עשוי הפיחות להתפוגג הדרגתית.
שנית, במהלך התקופה היו פרקי זמן בהם הקשר בין שני המשתנים היה דווקא חיובי. בין פברואר 2007 למאי 2007 הורדה ריבית בנק ישראל מ 4.5% ל 3.75%. נזכיר כי ריבית בנק ישראל הנוכחית נמצאת בתוך תחום זה. בתקופה זו ירד שער החליפין מ-4.23 ל 4 שקל לדולר (בממוצע חודשי). ריבית הבנק הפדראלי עמדה אז על 5.25% ולמרות שהפער בינה לבין ריבית בנק ישראל קפץ, עדיין התחזק ה ₪. אגב, גם קודם לכן, בינואר 2007, למרות הורדת ריבית חדה יחסית בת מחצית נקודת האחוז, פוחת שער השקל בשיעור קל בלבד. מי לידנו יתקע שכעת, כאשר ריבית הבנק הפדראלי היא 3% ובדרכה מטה, והפער בין ריבית בנק ישראל הפך חיובי ואף מתרחב, הורדת ריבית כן תשפיע על שער השקל.
נתוניו הכלכליים של המשק טובים. ראינו זאת בנתוני המדד המשולב של בנק ישראל ובנתוני התעסוקה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הורדת ריבית תוכל לשפר עוד יותר את מצבם של משקי הבית והחברות ואם הפעילות הכלכלית תתגבר בשל כך, עשוי השקל דווקא להתחזק, שכן התרחבות כלכלית מהירה במשק קטן ופתוח נוטה להיות מלווה דווקא בייסוף ריאלי.
יתרה מכך, אם הורדת ריבית תתפרש אצל המשקיעים הזרים כעלייה בשווי המהוון של החברות במשק, תנועות ההון לתוך המשק עשויות דווקא להתגבר, דבר שיתמוך כשלעצמו בייסוף בשער השקל. הורדת ריבית, כפי שאירע לא אחת בעבר, תביא לירידה בתשואות הפדיון לאורך כל העקום, כך שהזרים ייצרו לחץ על המטבע הישראלי וייהנו הן מרווחי הון והן מהפרשי מטבע. עלינו לזכור גם כי בתקופות של רתיעה מסיכון גלובאלית מחד, ותשואות אנמיות של המשקים הגדולים מאידך, יש יתרון לשוק שנחשב מתעורר עם מאפיינים דפנסיביים, כמו השוק הישראלי. סיטי כינו אותו כך בסקירתם האחרונה. כתוצאה, עשויות להימשך תנועות ההון לתוך המשק גם אם שיקולי ריבית יקזזו מעט מהן.
ויש גם את נושא העיתוי. ככל ששער החליפין נמוך יותר ( השקל חזק יותר), הסבירות לתפנית כלפי מעלה גדלה גם כך. להערכתנו, פניו של ה ₪ הן לכיוון פיחות גם ללא שיקולים מוניטאריים, על רקע התחזקות העשויה להתפתח בקרוב בשער הדולר בעולם וכן היחלשות מה בהתרחבות הכלכלית במשק במחצית השנייה של השנה. הסיכון בהורדת ריבית כעת, למטרה ספציפית זו, בתקופה בה בנק ישראל מדבר על חריגה זמנית מיעד האינפלציה ושחיקה מהירה בפער התוצר, הוא של פיחות מהיר ולא מדוד.
לסיכום, במצב הדברים הנוכחי ייתכן בהחלט שהורדת ריבית עשויה להביא, בנסיבות מסוימות, דווקא לייסוף בשער השקל ובכל מקרה היא לא תוכל להבטיח פיחות בשקל. כל זאת לפני שעסקנו בכלל בהתגברות הלחצים האינפלציוניים המורגשת במספר מקטעים במשק.
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות
התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.
בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.
בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.
על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- יו"ר ועד עובדי אל על נגד רגב: "מהלך מסוכן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.
