מלחמת שליטה באורמת: מוביל מי ששלף ראשון
מסע רכישותיו של חיים כצמן בחברת אורמת רחוק מסיום ונראה, כי איש העסקים הישראלי מסתכל לטווח הארוך, בזמן שהוא ממשיך להגדיל את החזקותיו בחברת האנרגיה הירוקה ומאותת לברוניצקים שהוא יריב-שותף קשוח. Bizportal עשה סיכום ביניים וחזר עם מסקנות.
חברת גזית אינק, אשר בשליטתם של חיים כצמן ודורי סגל, שוב הגדילה השבוע את אחזקותיה בחברת אורמת. כאשר, בימים א' ו-ב' רכשה החברה בהיקפים של 3.867 מיליון שקלים ו-1.274 מיליון שקלים, בהתאמה. סה"כ רכשה החברה השבוע 92,500 מניות בשער ממוצע של 55.538 שקל ובהיקף כספי של 5.142 מיליון שקלים ובכך הגדילה את שליטתה באורמת ל-19.03% מהון המניות.
הברוניצקים רוכשים וכצמן מתעורר
למרות זאת, חשוב לציין שגזית עדיין רחוקה מאוד מחטיפת השליטה באורמת מבעלי השליטה, דיתה ויהודה ברוניצקי שרכשו ב-20 לדצמבר, 9 מיליון מניות החברה בשער ממוצע של 61.78 שקל למניה ובהיקף כספי של 150 מליון דולר ובכך הגדילו את היקף אחזקותיהם בחברה ל-35.23%.
אף על פי כן, נראה כי צעדי הברוניצקים לא רק שלא מפריעים להנהלת גזית אלא אף מעודדים אותה. החל מסוף חודש דצמבר 2007, מספר ימים לאחר פעולת הברוניצקים, החלה גזית לבצע רכישות באורמת על בסיס שבועי. בשלושת השבועות האחרונים הגדילה אחזקותיה בחברה בהיקף כספי של כ-40 מיליון שקל. נציין, כי בתקופה זו גזית רכשה 688,000 אלף מניות בשער ממוצע כולל של 58.074 שקל למניה.
מחיר סגירת המניה ביום ד' בבורסה היה 54.45 שקל, הנמוך ב-6.2% מהשער הממוצע בה גזית רכשה בשלושת השבועות האחרונים. אם כן, שער זה מניב לגזית, הפסד הון של כ-2.493 מיליון שקלים. נזכיר, כי הרכישה המסיבית ביותר של גזית בשבועות האחרונים התבצעה ב-23 לאוקטובר, אז רכשה החברה 1,475,000 מניות בשער ממוצע של 56.6 שקל למניה ובהיקף כספי של 83.495 מיליון שקל.
בסיכום כל הרכישות מאז חודש אוקטובר 2007, מקבלים, כי כצמן רכש סך של 2.163 מיליון ממניות אורמת בשער ממוצע של 57.07 שקל למניה ובהיקף כספי כולל של 123.45 מיליון שקל. דבר שבסיכומו של עניין, מניב לו הפסד הון של כ-5.7 מיליון שקל (מחיר המניה ביום ד' נמוך ב-4.5% מהשער הממוצע).
הצדדים מסתכלים לטווח הרחוק ובכל זאת - היתרון הוא אצל זה ששלף ראשון
בהסתכלות כוללת של מסע רכישותיו של כצמן החל מה-13 ביוני, רכש איש העסקים כ-12.7 מיליון ממניות אורמת בשער ממוצע של כ-52.4 שקל ובהיקף כספי של 665.9 מיליון שקל. סה"כ נהנה כעת כצמן ממסע ארוך זה, מרווח הון כולל של כ-26.4 מיליון שקל.
בסיכום כולל של רווחי ההון, או ההפסדים במקרה של הברוניצקים (מופסדים כ-66 מיליון שקלים), ניתן לומר שידו של כצמן הינה על העליונה, זאת למרות שבמידה ונקזז את הרווח שהיה נובע לו מלהחזיק את כספו בבנק היה מרוויח רק 9.75 מיליון שקל.
היתרון של כצמן הוא על רקע אלמנט ההפתעה, תחילת המאבק ב-13 ביוני כאשר מניית אורמת נסחרה במחזור של יותר מ-300 מיליון שקל וסגרה בעליה של 12%. השוק הוכה בתדהמה והתקשורת ניסתה להבין מי עומד מאחורי הרכישות. יום לאחר מכן נודע כי כצמן וגזית אינק הם הגוף הרוכש. כצמן רכש 8 מיליון מניות במחיר ממוצע של 47.91 שקל ובהיקף כספי של 405 מליון שקל (בעסקאות בבורסה ומחוץ לבורסה). הרכישות (בכל הרבעון הראשון) הביאו את גזית לשיעור החזקה של 12.1%, כלומר מאז רכשה החברה עוד 7%.
מרגע זה החל מחיר המניה לטפס כאשר האנליסטים חוזרים ואומרים כי מחיר המניה מושפע בעיקר ממלחמת השליטה וכי השווי ההוגן הינו נמוך משמעותית. כך ראינו לאחרונה שלל המלצות 'מכירה' על החברה הבאמת מוצלחת הזו, אבל המניה בשלה. מבט על הגרף של אורמת מראה כי כצמן ביצע את הרכישה הגדולה שלו בתיזמון מצויין, בדיוק לאחר שהמניה רשמה ירידה של כ-20% מהשיא ובבורסה היא הייתה קרובה למחיר בו נסחרה בתחילת 2006 (למרות שהלימיט שלו היה גבוה מהשער בבורסה).
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- פקידה בביטוח לאומי דרשה להכיר בלחץ כפגיעה בעבודה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מחירי הטיסה לפריז ועל העתיד של אל על
אל על מורידה מחירים ועדיין יקרה יחסית לאחרות; לכמה ירדו הרווחים של ענקית התעופה?
מחירי הטיסות בירידה. החזרה של חברות תעופה מייצרת תחרות והמחירים בירידה (טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה). אל על שהיתה מונופול בתקופת המלחמה מיישרת קו ומורידה מחירים, אם כי היא עדיין מעל החברות האחרות. זה היה גם לפני המלחמה, השאלה אם הציבור יבחר בה. חלק גדול מהציבור ממורמר ומחפש סוג של "נקמה" באל על על המחירים הגבוהים.
אל על הורידה את המחיר לניו יורק לחודשים הקרובים ל-1,040 דולר, ירידה של כ-50%. אפשר להשיג בזול יותר במקומות אחרים. גם הטיסות לאירופה ירדו - טיסה לפריז ב-530 דולר, גם כאן ירידה דרמטית של כ-40% ועדיים יקר לעומת אחרות. עם זאת, צריך לזכור שבאל על מקבלים במחיר אפשרות לכבודה וזה לא נמצא בחברות הלואו קוסט. בפועל, ההפרשים נמוכים יותר.
אל על צפויה להיפגע מסיום המלחמה, אבל צריך לזכור שהציבור למרות הכעס-מרמור על המחירים מבין שזו חברת התעופה ש"לקחה" סיכון" והיתה מוכנה לטוס ישראל ולישראל בשעה שכולם עזבו. זה גם מה שיקרה בפעם הבאה, ומכיוון שעדיין קיים חשש מביטול טיסות, נראה שאל על תמלא את מלאי המושבים שלה די מהר, לפחות בחודשים הקרובים, אם כי כאמור במחירים נמוכים יותר.
אם לוקחים בחשבון ירידת מחירים דרמטית, ירידה בהיקף הטיסות בשל התחרות, מקבלים תוצאות משמעותית פחות טובות לאל על בהמשך. אל על לפני המלחמה היתה בקצב רווחים של קרוב ל-100 מיליון דולר בשנה, המלחמה הביאה אותה לרווחים של 400-500 מיליון בשנה, והחזרה לשגרה, תוריד אותה למטה, אבל זה צפוי להיות משמעותית מעל 100 מיליון דולר. מחירי הטיסות בהגדרה עולים במקביל להיצע קטן של מושבים. ה-100 מיליון של לפני שנתיים שהוא המייצג, מגיע ל-150-180 מיליון. בדרך אל על הוסיפה לעצמה הון של מיליארד דולר, ולכן כשמסתכלים על השווי היום לעומת השווי לפני המלחמה, צריך לזכור שחלק גדול מעליית השווי מוסבר דרך הרווחים. כשמורידים אותם, מקבלים עליית ערך פחות דרמטית.