עבודה/שיקולים בגילוי מסמכים בביה"ד לעבודה/ארצי

התקבל ערעור המדינה על החלטת בית הדין האזורי שהורה על גילוי הודעות במסגרת חקירה שניהלה נציבות שירות המדינה, אודות מעשים ומחדלים עליהם דיווח עובד הנציבות. נקבע, כי לא הוכחה רלבנטיות ההודעות שמסרו הנחקרים, לשאלת פיטורי המשיב
משה קציר |

עובדות וטענות:

המשיב הגיש לבית הדין האזורי לעבודה תביעה לסעדים מכוח חוק הגנה על עובדים (חשיפת עבירות ופגיעה בטוהר המידות או במינהל תקין), התשנ"ז-1977 (להלן: חוק הגנה על עובדים). בכתב התביעה, טען המשיב, כי פוטר מעבודתו במערערת (להלן: נציבות המים או המדינה) בשל דיווחיו "אודות מעשים ו/או מחדלים בהם נתקל במהלך עבודתו". המדינה כפרה בטענות וביקשה לדחותן מכל וכל. לגרסתה, פיטוריי המשיב נעשו כדין ומטעמים ראויים, ללא כל קשר לתלונותיו, שחלקן התבררו כתלונות שווא. כן נטען, כי במהלך עבודתו ועד לפיטוריו, לא הגיש המשיב תלונה רשמית כלשהי למשטרת ישראל או לנציבות שירות המדינה.

לאחר הגשת התובענה ונוכח הנטען בה, ובהתאם להחלטת בית הדין האזורי, העבירה המדינה את כתבי הטענות לנציבות שירות המדינה, כדי שתשקול אם לפתוח בחקירה. אף המשיב פנה מיוזמתו בתלונה לנציבות, ובישיבת הוכחות מיום 23.5.05 הודיע לבית הדין, כי הנציבות מנהלת חקירה בנוגע לאירועים מושא תביעתו. בו ביום הושלמה חקירת העדים, והתקבלה הצעת המדינה לדחות את הגשת הסיכומים בתיק, עד לאחר שתושלם החקירה, וזאת מטעמי זהירות והגינות, כדי לאפשר לה לשקול מחדש את עמדתה, אם וככל שממצאי החקירה יצדיקו זאת.

ביום 4.1.06, הודיעה המדינה כי התיק המשמעתי נסגר מחוסר הוכחות. נוכח הודעה זו הגיש המשיב בקשה לבית הדין להורות לנציבות לאפשר לו לצלם החומר שבתיק החקירה, הדרוש לו לשם ניהול תביעתו כנגד פיטוריו. בית הדין נעתר לבקשה, אולם המדינה הגישה בקשת רשות ערעור. הוחלט, כי חומר החקירה של נציבות שירות המדינה למעט תזכורות פנימיות, יועבר לעיונו של בית הדין האזורי כדי לבדוק האם הוא רלוונטי לדיון. המדינה הגישה, בהתאם, את תיק החקירה ובו החומר שנאסף על ידי הנציבות, בצירוף רשימה ובה פירוט המסמכים והראיות שבתיק, לרבות אלה שהומצאו בינתיים למשיב, בהסכמה (להלן: הרשימה). לאחר עיון בתיק, ולאחר תגובות הצדדים, הורה בית הדין למדינה לחשוף את כל המסמכים שבמחלוקת וזאת לאור מבחן הרלוונטיות.

על כך הערעור דנן.

דיון משפטי:

כב' הש' נ' ארד:

לפי תקנה 46 לתקנות בית הדין לעבודה (סדרי דין), תשנ"ב-1991 (להלן: התקנות) רשאי בית הדין להתיר גילוי מסמכים ועיון בהם אם סבר שהמסמכים שגילויים מתבקש יאפשרו "דיון יעיל". תנאי לקיומו של דיון יעיל, הוא שהמידע המבוקש יהיה רלבנטי למחלוקת הנדונה. ביקש צד להליך צו לגילוי ולעיון במסמכים, יידרש בית הדין, בראש ובראשונה, למידת הרלוונטיות של המסמך שגילויו מתבקש, לצורך הכרעה בשאלות שבמחלוקת. בהתקיים מבחן הרלבנטיות, הכלל הוא שיש להבטיח גילוי רחב ככל הניתן. הטעם לכך הוא, שאם יוברר לבעל הדין שהמסמכים שאת גילויים ביקש אינם משרתים את עמדתו, עשוי הוא לזנוח חלק מטענותיו, או לנסות ליטול את עוקצם של אותם מסמכים באמצעות ראיות אחרות.

שני תנאים להתקיימותו של מבחן הרלבנטיות: תנאי הסף, בו נדרשת הוכחת קיומה של זיקה ברורה בין גילוי החומר המבוקש לבין טענותיו של המבקש בהליך העיקרי. זהו ההיבט הצר של מבחן הרלבנטיות, שקיומו הוא תנאי הכרחי, לקיומו של "דיון יעיל", כאמור. התקיים תנאי הסף, יוסיף בית הדין ויידרש להיבט הרחב של מבחן הרלבנטיות. במסגרת זו תיבחן הבקשה לגילוי המסמכים, על רקע נסיבותיו של המקרה הנדון, בשים לב לאמות המידה הקיימות ומשקלן מנקודת מבטו של מבקש גילוי המידע; ההשלכות על ההליך העיקרי ועל האינטרסים של הצדדים; ומידת תרומתם של כל אלה לקיומו של 'דיון יעיל' בהליך העיקרי. אמת מידה בעלת משקל מהותי באיזון שבין גילוי המידע והיקפו מחד, לחיסויו - מאידך, הינה חשיבות האינטרס שגילוי המידע נועד להגשים. לשם כך, יש לבחון קיומו של עניין ישיר ומיוחד במידע המבוקש, והאם הצביע מבקש המידע על אינטרס לגיטימי ממשי לגילוי המידע וקבלתו. אמת מידה חיונית נוספת הכלולה בהיבט הרחב של מבחן הרלבנטיות הינה מידת הפגיעה העלולה להיגרם למבקש אם לא יימסר לו המידע המבוקש, כולו או מקצתו, בנסיבות המקרה הנדון. ככל שהפגיעה הצפויה במבקש קשה יותר, רחבה יותר הזכות לקבלת המידע. במסגרת זו יבחן בית הדין את עוצמת האינטרס של מבקש המידע.

עם זאת, למרות משקלה הניכר של זכות הגילוי והעיון העומדת לבעל עניין במסמכים שבידי הרשות, אין זו זכות מוחלטת. אפילו מילא המבקש אחר התנאים הנדרשים בהיבט הרחב של מבחן הרלבנטיות, עדיין יש לאזן את זכות הגילוי העומדת לו, כנגד זכויות ואינטרסים לגיטימיים המוכרים בהלכה כשוללים גילוי. כגון: חסיון סטטוטורי, חסיון מכוח המשפט המקובל, וחסיון מכוח ההלכה הפסוקה. בהקשר זה, ולמרות חובת הגילוי המוטלת עליה, רשאית הרשות שלא להתיר מסירת חומר מסוים למבקש, אם ביססה סירובה בנימוקים סבירים ומשכנעים, וככל שהפעילה שיקול דעתה בתום לב, בהגינות, סבירות ובשוויון, ובהתאם לכללי המשפט המינהלי ועיקרי הצדק הטבעי החלים עליה. שיקולים של יעילות, תקנת הציבור, מילוי תפקיד הרשות באופן תקין, ראויים להישקל על ידי בית המשפט הדן בבקשה לעיון במסמכי הרשות. לענין ז, ישקול בית הדין האם קיימת דרך חלופית למיצוי זכויותיו של המבקש, שלא על דרך הגילוי. כגון, בהגשת בקשה להזמין לבית הדין עד מטעם הרשות המחזיקה בחומר החסוי, כדי שיציג את המידע הרלבנטי שגילויו והעיון בו מתבקש.

ההחלטה בדבר גילוי הודעות הנחקרים: מסמכים 15 עד 21 שברשימה, אשר על גילויים הורה בית הדין האזורי, מחזיקים את הודעותיהם של נחקרים ומוסרי הודעה במהלך חקירה שקיימו רשויות החקירה בנציבות שירות המדינה (להלן: הודעות הנחקרים). לשיטתו של המשיב, גילוי הודעות הנחקרים רלבנטית לבירור התביעה, מכיוון שחקירת הנציבות נפתחה כתוצאה מתלונות שהגיש נגד עובדי היחידה. לטענתו, גילוי החומר בתיק החקירה, לרבות הודעות הנחקרים, דרוש לקיומו של "דיון יעיל" כדי לבדוק כיצד חקרה הנציבות את תלונותיו כנגד אותם עובדים. כאשר, בכוונתו להוכיח כי העדר בדיקה, נקיטת אמצעים משמעתיים וטיפול בתלונות נגד עובדים אחרים, ופיטוריו המיידיים ללא הצדקה, מבססים את טענותיו שנציבות המים נהגה כלפיו באפליה, וכי הגנה על עובדים ביחידה, למרות הליקויים החמורים בעבודתם, עליהם הצביע בתלונותיו לנציבות.

נקבע, כי בקשתו של המשיב, אינה ממלאת אחר מבחן הרלבנטיות על שני היבטיו. הפלוגתא בתובענה זו היא אם המשיב פוטר מחמת ליקויים שחשף, או בשל נימוקים ענייניים. לפי הנטען בכתב התביעה, אין המשיב חולק על כך שהנציבות החלה בחקירתה ובגביית הודעות מן הנחקרים, רק לאחר שפוטר מעבודתו. בנסיבות אלה, ועל פני הדברים, נמצא, כי אין מתקיימת זיקה ממשית בין המידע אותו מבקש המשיב לדלות מהודעות הנחקרים ומוסרי ההודעות, לבין העילה בגינה מתנהל ההליך המשפטי העיקרי. משכך, אין בגילוי המסמכים תרומה לענייניות הדיון המשפטי ולקידומו, גם אין בגילוי חשיבות להוכחת העילה המשפטית בתביעתו של המשיב, או הפרכתה. בכך, אין כדי לקיים את תנאי הסף הצר של מבחן הרלבנטיות ודין הבקשה להדחות.

אף ההיבט הרחב של מבחן הרלבנטיות, לפיו תיבחן עצמת האינטרס האישי של המשיב בקבלת הודעות העדים והנחקרים ומידת הפגיעה בו, אינו מתקיים בענייננו. כבר נפסק, כי עצם העובדה שהעותר הגיש תביעה נגד אנשים אלו או אחרים והוא מצפה למצוא בתיק החקירה ראיות שיסייעו בהוכחת התביעה, אין בה כדי לקבוע שהעיון אכן נדרש כדי למנוע פגיעה באינטרס לגיטימי של העותר. גם אם נניח, שהמשיב השכיל להראות קיומו של אינטרס ממשי לקבלת המידע הרי שלא הוכיח את עוצמת הפגיעה באינטרס זה אם לא יקבל המידע המבוקש. שכן, אף לשיטתו, לא נבעו פיטוריו כתוצאה מן החקירה. בנסיבות אלה, עוצמת האינטרס האישי שלו בגילוי הודעות הנחקרים חלשה יותר, ממקרה בו נטען כי פיטורי העובד הינם תוצאה מממצאי החקירה והבדיקה בעניינו. אף לא הוכחה פגיעה מהותית בזכויותיו של המשיב אם לא יותר העיון בחומר המבוקש. שכן, הוא עצמו לא היה כלל מושא החקירה ותוצאותיה.

מכל מקום, גם אילו התקיים בענייננו מבחן הרלבנטיות על שני פניו, באופן שהאינטרס של המשיב בגילוי ההודעות היה מבוסס ומגובש דיו, עדיין שומה עלינו לאזן בין האינטרס של המשיב, לבין החשש לו טענה המדינה, מפני פגיעה באינטרסים של מוסרי ההודעות והנחקרים מהם נגבו ההודעות שבתיק החקירה.

מוסרי ההודעות והנחקרים אינם צד להליך והמשיב לא צירף מי מהם, כבעלי דין בתובענה. אלה הם צדדים שלישיים, חיצוניים לתביעה, שאין להם כל קשר להליך העיקרי. בהעדר נגיעה להליך העיקרי, עלינו ליתן את המשקל הנדרש לפגיעה העלולה להיגרם לפרטיותם, אם יימסרו הודעותיהם לעיונו של המשיב. למעלה מזאת. חלקם נמנו על עמיתיו ליחידה של המשיב, אחרים מתגוררים בסמוך לו, מרביתם עובדים תחת הממונים, שאף הם נחקרו ומסרו הודעות. במיוחד כן, כאשר מתקיימים יחסי עבודה בין מוסרי ההודעות לבין הנילון, נגדו הגיש המבקש תלונותיו ושבעניינו התקיימה החקירה. מה גם שמדובר ביחידה קטנה שחבריה נדרשים לשיתוף פעולה ביניהם. במצב דברים זה, עצם חשיפת ההודעות שמסרו הנחקרים, בפני המשיב, עלולה לגרום לנזק ממשי ביחסי העבודה הקיימים ביחידה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
זוג מבוגרים פנסיה
צילום: pvproductions@freepik

מה הסוד של תושבי מודיעין-מכבים-רעות לאריכות ימים?

תוחלת החיים הממוצעת בעיר היא 87.5 - פער של 4.4 שנים מעל הממוצע הארצי; מחקרים מצביעים על שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, ומצביעים על פערים בין מרכז לפריפריה ובין ישובים יהודיים לערביים

ענת גלעד |

איפה בישראל קונים עוד 8 שנים של חיים? נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנים האחרונות מציבים את מודיעין-מכבים-רעות בראש רשימת הערים בישראל במדד תוחלת החיים, עם ממוצע של 87.5 שנים. זהו פער של כ-4.4 שנים מעל הממוצע הארצי, שעמד בתקופת המדידה על 83.1 שנים. מאז הבדיקה עלתה תוחלת החיים, על פי ההערכות, בכ-0.7 שנים נוספות. על פי OECD, תוחלת החיים בארץ הגיעה ל-83.8 שנים ב-2023, ונותרה יציבה גם ב-2024-2025 למרות אתגרי המלחמה.

העיר מקדימה ערים כמו רעננה (86.7 שנים), הוד השרון (85.7 שנים), גבעתיים (85.4 שנים) וכפר סבא (85.3 שנים). לעומת זאת, בערים כמו אום אל-פאחם תוחלת החיים היא 78.8 שנים, וברהט 79.8 שנים - פערים של עד 8.7 שנים. הפערים הללו משקפים שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, כפי שמעידים מחקרים עדכניים של ארגון הבריאות העולמי, OECD ומכוני מחקר ישראליים.

ישראל במקום הרביעי העולמי - למרות הפערים הפנימיים

תוחלת החיים בישראל עלתה בשנים האחרונות ל-83.8 שנים ב-2023, מה שמציב את המדינה במקום הרביעי ב-OECD, אחרי יפן (84.5 שנים), שווייץ (84.0 שנים) וספרד (83.9 שנים). אצל גברים תוחלת החיים היא 81.7 שנים בממוצע, ובקרב נשים 85.7 שנים בממוצע - פער מגדרי של ארבע שנים שעקבי עם המגמה העולמית. עלייה זו נמשכה למרות השפעות מגפת הקורונה והמלחמה שהחלה ב-2023, אם כי תמותה עודפת בקרב צעירים (כולל חיילים שנפלו בלחימה) השפיעה מעט על הנתון הכללי.

מחקר מרכז טאוב מציין "פלא ישראלי" - תוחלת חיים גבוהה ב-6-7 שנים מעבר למה שצפוי בהתחשב ברמת עושר, השכלה ואי-שוויון. החוקרים מייחסים זאת לשילוב של תרבות משפחתית חזקה, קהילתיות גבוהה, תזונה ים-תיכונית ומערכת בריאות ציבורית נגישה. עם זאת, פערים פנימיים גדולים חושפים אי-שוויון מבני, בעיקר בין אוכלוסיות יהודיות לערביות ובין מרכז לפריפריה - תופעה שמאיימת לשחוק את היתרון הישראלי בעתיד.

הכסף קובע: 60%-80% מהפערים נובעים ממצב סוציו-אקונומי

מחקרים מהשנים 2024-2025 מאשרים כי גורמים בריאותיים מסבירים רק 10%-20% מהשונות בתוחלת חיים, בעוד 60%-80% מהשונות נובעים מגורמים חברתיים-כלכליים. דוח שנת 2025 של OECD מדגיש הכנסה, השכלה, הוצאות רווחה והשקעות סביבתיות כמפתחות מרכזיים. מחקר ב-JAMA מ-2024 מראה שהפרשי הכנסה מתורגמים לפערים של עד 10 שנים במדינות מפותחות, דפוס דומה לישראל עם מתאם של 0.85 בין אשכול סוציו-אקונומי לתוחלת חיים.

חן, שגיא ודביר. קרדיט: עופר חגיובחן, שגיא ודביר. קרדיט: עופר חגיוב

לבנות קמפיין על טראומה לאומית: בנק מזרחי עם מענקים לילדים שנולדו לאחר ה-7.10.23

מזרחי-טפחות הודיע כי ילדים שנולדו מאז ה-7 באוקטובר 2023 יקבלו מהבנק מענק של 1,000 שקל שיופקדו בפיקדון עבורם; למטרת הקמפיין גייסו מזרחי את שורד השבי שגיא דקל חן, שהצטרף לחן אמסלם ולדביר בנדק; מהלך של אופטימיות ותקווה או ציניות של אנשי שיווק? התשובה ברורה

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק מזרחי

בנק מזרחי טפחות מספר לנו שהוא מספק מחווה מרגשת לציבור, הנה המילים שלו  - "בנק מזרחי טפחות יוצא במהלך אנושי ומרגש: מענק של 1000 ש"ח, לילדים שנולדו מאז ה־7 באוקטובר, בהובלת שורד השבי שגיא דקל חן". זה לא שקר, אבל זה מאוד קרוב לכך. זה טשטוש של האמת. בנק מזרחי טפחות צריך לתת הטבות לציבור, אז הוא בחר בדרך הזו כי ככה הוא מרוויח את "הלב שלכם". זה ציני, כי הוא בעצם עושה קמפיין על חשבון מי שבאמת צריך את ההטבות ממנו - האנשים שמקבלים אפס על עמלת העו"ש. האנשים שמקבלים ריבית רצחנית על הלוואות. הציבור משלם מחירים מאוד גבוהים - ריביות ועמלות שמייצרים לבנקים רווחים עצומים וזה קורה בזמן המלחמה כשהקשב של הציבור נמוך מאוד. זה קורה כשסמוטריץ' העלה לפני שנתיים מס על הבנקים. אבל המס הזה התגלגל אליכם. עכשיו הוא שוב רוצה להטיל מס וזה שוב יחזור ללקוחות. 

שר האוצר מנסה להשיג רווח פוליטי, המצב שלו בסקרים רע מאוד והוא רוצה קולות. אבל הפתרון שלו לא יעיל, והדוחות הכספיים לצד העמלות והריביות של הבנקים מוכיחים זאת. הפתרון היעיל נמצא בידי הפיקוח על הבנקים. הפיקוח לא רוצה לעשות שום דבר עד הסוף כי כולם חברים של כולם - גליה מאור, חדוה בר ורוני חזקיהו - מה משותף להם והאם דני חחיאשווילי יצטרף לקבוצה? בסוף אנשים חושבים על הג'וב הבא, ולמה להם לריב עם הבנקים שאולי יעסיקו אותם בהמשך בתפקיד נוח ומשכורות של מיליונים.

ובמקביל לשחיתות המובנית הזו, בבנק מזרחי טפחות כמו בנקים אחרים מנסים "לשחק לכם במוח". הם מציגים פרסומות, דיווחים, כתבות על כמה שהם טובים ונהדרים ועוזרים לציבור בזמן המלחמה. תזכרו תמיד שמה שבאמת צריך זו תחרות, מה שבאמת צריך זה שהמפקח על הבנקים יורה להם לשלם 2% על העו"ש, זה הכל, זה שווה פי 50 בערך מכל הקמפיינים והטבות שהם "נותנים לנו". אגב, הם לא נותנים. מזרחי מדבר על הטבה לציבור, אבל זה חלק מהחבילה שהוא צריך לתת.    

 

לפני כחצי שנה, בנק ישראל פרסם מתווה וולנטרי, שבמסגרתו תחזיר המערכת הבנקאית סכום מצטבר של 3 מיליארד שקל לציבור, 1.5 מיליארד שקל מדי שנה, החל מהרבעון השני של שנת 2025 ועד הרבעון הראשון של שנת 2027. ההצהרות היו מלוות באמירות כמו "טובת משקי הבית והעסקים הקטנים נמצאת כל הזמן מול עינינו" אבל בפועל, ביד אחת בנק ישראל מאשר לבנקים לגזור קופון ענק על הציבור - בריביות על פיקדונות, בריביות על הלוואות ובעיקר בריבית אפס על העו"ש - וביד שנייה מציג את עצמו כאביר הציבור, ופירסם מתווה שבו הבנקים צריכים להחזיר לציבור בסך הכל 4% מהרווחים שלהם. 

ועכשיו, אנחנו עדים לאבולוציה נוספת של הציניות שבמהלך הזה. במסגרת המתווה של בנק ישראל, הבנקים אמורים לתת לנו, הציבור, הטבות והקלות אבל אם חשבתם שהבנקים פשוט יחזירו לכם כספים, טעיתם. הם יציגו לכם תמונה שמראה אותם באור כמעט קדוש, ולשם כך הם לא יבחלו באמצעים.