בימ"ש/סמכות בימ"ש שלום להטיל מאסר מעל 7 שנים/עליון
עובדות וטענות:
בכתב-אישום שהוגש כנגד המשיב לבית-משפט השלום, פורטו שלושה אישומים: זיוף מסמכים במטרה ליצור לעצמו זהות בדויה, הצגת המסמכים המזויפים בפני רשויות ומוסדות שונים, בעזרתם אף התקבל לעבודה כמאבטח ונהג בחברת "ברינקס", העוסקת בהובלה משוריינת של כספים. עוד נטען, כי ימים ספורים לאחר שהחל בעבודתו, גנב המשיב רכב "ברינקס" שעל הובלתו היה מופקד, ובו למעלה מ-4.7 מיליון ש"ח. במסגרת האישום השני, יוחסו למשיב שורה של מעשי גניבה וזיוף, באמצעותם הונה את המוסד לביטוח-לאומי להעביר לו תגמולי-מילואים להם לא היה זכאי, בסכום של 281,719 ש"ח, אשר הועברו, עפ"י הוראת המשיב, לשישה חשבונות בנק שונים, אותם פתח בזהות בדויה. ולבסוף, האישום השלישי גולל סדרה של מעשי הטרדה אותם ביצע המשיב בין השנים 2001 ל-2003, כלפי מספר אנשים וחברות באמצעות מכשיר הטלפון והפקס.
המשיב הודה בכל עובדותיו של כתב-האישום והורשע, ודינו נגזר באופן הבא: בגין האישום הראשון ("פרשת הברינקס") הוא נדון לשבע שנות מאסר, שנתיים מאסר על תנאי, וקנס בסך שלושה מיליון ש"ח. בגין האישום השני ("פרשת ההונאה של ביטוח לאומי") הושתו עליו שנתיים מאסר, ושנה מאסר על תנאי. כן נקבע, כי 18 חודשים מתוך מאסר זה ירוצו במצטבר למאסר אשר הוטל בגין האישום הראשון. בגין האישום השלישי (מעשי ההטרדה) נגזרו למשיב ארבעה חודשי מאסר בהם ישא במצטבר למאסרים האחרים, ושישה חודשים מאסר על תנאי. תקופת המאסר הכוללת בגין שלושת האישומים הועמדה אפוא על שמונה שנים ועשרה חודשים.
המשיב ערער לבית-המשפט המחוזי. בין היתר נטען, כי בית-משפט השלום חרג מסמכותו, כאשר גזר עונש נפרד בגין כל אישום ואישום והורה על הצטברות העונשים באופן שתקופת המאסר הכוללת עולה על זו שהוא מוסמך להטיל מכוח סעיף 51(א) לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד-1984, היינו – 7 שנים.
בית-המשפט המחוזי קבע, כי בית-משפט השלום חרג מסמכותו העניינית כאשר הטיל על המשיב, בגין האישום הראשון, מאסר כולל לתקופה של תשע שנים (מאסר בפועל ומאסר על תנאי) בניגוד להוראת סעיף 51(א) לחוק בתי המשפט. משכך, הועמדה תקופת מאסרו של המשיב על שבע שנים, מתוכן חמש שנים מאחורי סורג ובריח. אותו יום, הגישה המבקשת לבית-משפט המחוזי בקשה דחופה "לתיקון טעות משפטית" שנפלה בו, להשקפתה. היא טענה כי האישום הראשון ("פרשת הברינקס") כלל אישומים בעבירות שונות שאינן בגדר "מעשה אחד", ועל כן ניתן היה לגזור על המשיב עונש כולל, גם אם הוא עולה על הצטברותם של העונשים המרביים שנקבעו לצידה של כל אחת מהעבירות בהן הורשע. בקשה זו נדחתה בנימוק שעל אף שמעשיו של המשיב במסגרת אישום זה מהווים יותר מ"מעשה אחד", לא היה מוסמך בית-משפט השלום לגזור עונש העולה על שבע שנות מאסר, הואיל ולא הפריד בגזר-הדין בין העונשים המוטלים בגין כל מעשה עבירה.
מכאן בקשת רשות הערעור בסוגיית סמכותו העניינית של בית-משפט השלום.
דיון משפטי:
כב' הש' א' א' לוי:
הוראת סעיף סעיף 51(א) לחוק בתי המשפט כוללת שני חלקים. בחלקה הראשון (סעיף 51(א)(1)(א) רישא) – נקבע עקרון כללי, המקנה לבית-משפט השלום סמכות לדון באותן עבירות אשר העונש שנקבע לצידן בחוק אינו עולה על שבע שנות מאסר. אולם, עקרון זה אינו כולל הגבלה כלשהי ביחס לעונש המקסימאלי אותו רשאי בית-משפט השלום להטיל. ההתמקדות היא בסוג העבירות בהן הוא רשאי לדון, ולא בגדר סמכות הענישה שניתנה לו. הנה כי כן, העונש המוטל על נאשם נקבע לפי מהות העבירות בהן חטא ולא לפי מיהות הערכאה שבפניה נדון. מסקנה זו מתחייבת גם נוכח הכלל שנקבע בסעיף 35(א) לחוק העונשין, המתמקד אף הוא בטיבן של העבירות, והקובע כי "בית המשפט שהרשיע אדם בשל עבירה, רשאי להטיל עליו כל עונש אשר אינו עולה על העונש שנקבע בדין לאותה עבירה". מכאן המסקנה הנוספת, כי בהרשיעו נאשם בשורה של עבירות רשאי בית-משפט השלום להטיל עליו את העונש המרבי הקבוע בגין כל אחת מן העבירות בהן הורשע, אף אם צירופן של תקופות המאסר עולה על שבע שנים. התנאי היחיד לכך הוא כי בית-משפט השלום היה רשאי מלכתחילה לדון באותן עבירות.
חריג לאותו כלל מצוי בהוראת סעיף 51(א)(1)(ב), המרחיב את סמכותו העניינית של בית-משפט השלום לדון גם בעבירות המצויות בחלק ב' לתוספת השנייה של החוק, ושהעונש המרבי בגינן עולה על שבע שנות מאסר, בנסיבות בהן פרקליט המדינה או פרקליט המחוז החליטו לקיים את המשפט בערכאה זו ולא בבית-המשפט המחוזי. ברם, ובכך העיקר, המחוקק התנה את סמכותו של בית-משפט השלום לדון בעבירות אלו בכך "שלא יוטל עונש מאסר לתקופה העולה על שבע שנים", לשון הסעיף. אמת, המחוקק לא קבע במפורש כי בנסיבות אלה מגבלת שבע השנים היא "לגבי כל עבירה בנפרד", אולם, נראה כי לא ניתן לפרש את הסעיף בדרך אחרת, הואיל ואת הוראת סעיף 51(א)(1)(ב) יש לקרוא כהמשכה הישיר של ההוראה הקבועה בחלק (א) של אותו סעיף, המתמקדת, כאמור, בטיבן של העבירות בהן דן בית-משפט השלום, ולא קובעת רף עליון לעונש שבית-משפט השלום כבול בו.
עונש כולל או עונש נפרד בגין כל עבירה: כאשר בית-משפט מרשיע נאשם בשורה של עבירות, ומחליט להטיל בגינן מספר עונשים, הוא יכול לפרט את העונשים בגין כל עבירה ולהורות על הצטברותם, אולם, לא מוטלת עליו חובה לעשות כן, והוא רשאי לגזור עונש מאסר כולל אשר אינו מגדיר "תיבה עונשית" לכל אחת מן העבירות, ותקרתו נקבעת על-ידי צירופן של תקופות המאסר המרביות הקבועות לצדה של כל אחת מן העבירות. יתרונותיה של הענישה הכוללת היא בכך שהיא מאפשרת לבית-המשפט להביע עמדה עונשית ראויה ביחס למכלול התנהגותו הפלילית של הנאשם. במקרים רבים, כאשר ההרשעה מתייחסת לשורת עבירות המהווה מסכת אחת של התנהגות עבריינית, הגם שניתן לחלקה באופן טכני למספר עבירות, ראוי להטיל בגינה עונש כולל אחד.
עם זאת, ראוי לציין כי לשיטת הענישה הכוללת יש גם חסרונות מאחר והיא אינה מאפשרת לקבוע באופן פרטני איזה חלק מתקופת המאסר הכולל נזקף לכל עבירה. עניין זה עלול להקשות גם על ערכאת הערעור, כאשר מונח בפניה ערעור המכוון כנגד העונש, ועל כן הנחתה הפסיקה כי כאשר לא קיים קשר עובדתי בין העבירות השונות, ובמיוחד כאשר העבירות הן חמורות ותקופות המאסר הנגזרות בגינן ארוכות, מן הראוי לפרט את מידת העונש המוטלת על כל אחת שבהן באה ההרשעה באותו משפט. פירוט כזה, בנוסף ליתרונות אחרות שבו, אף ימריץ את בית המשפט לנמק ולהסביר את הסיבות שהניעוהו להשית עונש מאסר כולל העולה על תקופת המאסר הארוכה ביותר שהוטלה על ידו על אחת מן העבירות (ע"פ 212/79 פלוני נ' מ"י).
יודגש, כי העבירות שיוחסו למשיב באישום הראשון ("פרשת הברינקס") קשורות זו לזו בקשר הדוק, ויש לראותן כמסכת עבריינית מלוכדת, שנועדה להגשים את המטרה הסופית – גניבת הכסף – אף שמקורן אינו במעשה אחד. בנסיבות אלו לא הייתה מניעה להשית על המשיב עונש כולל בגבולות העונש המצטבר הקבוע לצידן של העבירות. משכך, פעל בית-משפט השלום בגדר סמכותו כאשר הטיל על המשיב עונש כולל, העולה על שבע שנות מאסר, ויש לקבל את ערעור המדינה, ולקבוע כי על המערער לשאת בעונש אותו גזרה הערכאה הדיונית.
השופט ד' חשין:
תנא דמסייע למסקנה דלעיל נמצא בהוראותיהם של סעיף 40 לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], תשמ"ד-1984, וסעיף 86 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], תשמ"ב-1982. סעיף 40 לחוק בתי המשפט, שעניינו בסמכותו העניינית של בית המשפט המחוזי, מגדיר את סמכותו על דרך השיור, בקובעו כי הוא מוסמך לדון ב"כל עניין אזרחי או פלילי שאינו בסמכותו של בית משפט שלום ...". סעיף 86 לחוק סדר הדין הפלילי, שעניינו צירוף אישומים, מורה כי: "מותר לצרף בכתב אישום אחד כמה אישומים אם הם...מהווים פרשה אחת; בצירוף אישומים כאמור מותר, על אף כל דין אחר, לצרף לאישום בבית משפט מחוזי גם אישום בעבירה שאינה פשע".

מה הסוד של תושבי מודיעין-מכבים-רעות לאריכות ימים?
תוחלת החיים הממוצעת בעיר היא 87.5 - פער של 4.4 שנים מעל הממוצע הארצי; מחקרים מצביעים על שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, ומצביעים על פערים בין מרכז לפריפריה ובין ישובים יהודיים לערביים
איפה בישראל קונים עוד 8 שנים של חיים? נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנים האחרונות מציבים את מודיעין-מכבים-רעות בראש רשימת הערים בישראל במדד תוחלת החיים, עם ממוצע של 87.5 שנים. זהו פער של כ-4.4 שנים מעל הממוצע הארצי, שעמד בתקופת המדידה על 83.1 שנים. מאז הבדיקה עלתה תוחלת החיים, על פי ההערכות, בכ-0.7 שנים נוספות. על פי OECD, תוחלת החיים בארץ הגיעה ל-83.8 שנים ב-2023, ונותרה יציבה גם ב-2024-2025 למרות אתגרי המלחמה.
העיר מקדימה ערים כמו רעננה (86.7 שנים), הוד השרון (85.7 שנים), גבעתיים (85.4 שנים) וכפר סבא (85.3 שנים). לעומת זאת, בערים כמו אום אל-פאחם תוחלת החיים היא 78.8 שנים, וברהט 79.8 שנים - פערים של עד 8.7 שנים. הפערים הללו משקפים שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, כפי שמעידים מחקרים עדכניים של ארגון הבריאות העולמי, OECD ומכוני מחקר ישראליים.
ישראל במקום הרביעי העולמי - למרות הפערים הפנימיים
תוחלת החיים בישראל עלתה בשנים האחרונות ל-83.8 שנים ב-2023, מה שמציב את המדינה במקום הרביעי ב-OECD, אחרי יפן (84.5 שנים), שווייץ (84.0 שנים) וספרד (83.9 שנים). אצל גברים תוחלת החיים היא 81.7 שנים בממוצע, ובקרב נשים 85.7 שנים בממוצע - פער מגדרי של ארבע שנים שעקבי עם המגמה העולמית. עלייה זו נמשכה למרות השפעות מגפת הקורונה והמלחמה שהחלה ב-2023, אם כי תמותה עודפת בקרב צעירים (כולל חיילים שנפלו בלחימה) השפיעה מעט על הנתון הכללי.
מחקר מרכז טאוב מציין "פלא ישראלי" - תוחלת חיים גבוהה ב-6-7 שנים מעבר למה שצפוי בהתחשב ברמת עושר, השכלה ואי-שוויון. החוקרים מייחסים זאת לשילוב של תרבות משפחתית חזקה, קהילתיות גבוהה, תזונה ים-תיכונית ומערכת בריאות ציבורית נגישה. עם זאת, פערים פנימיים גדולים חושפים אי-שוויון מבני, בעיקר בין אוכלוסיות יהודיות לערביות ובין מרכז לפריפריה - תופעה שמאיימת לשחוק את היתרון הישראלי בעתיד.
- "הכסף שוכב בתוך הקירות": מהי משכנתא הפוכה ואיך היא עובדת?
- כמה תשפיע העלייה בתוחלת החיים על הרווח של חברות הביטוח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הכסף קובע: 60%-80% מהפערים נובעים ממצב סוציו-אקונומי
מחקרים מהשנים 2024-2025 מאשרים כי גורמים בריאותיים מסבירים רק 10%-20% מהשונות בתוחלת חיים, בעוד 60%-80% מהשונות נובעים מגורמים חברתיים-כלכליים. דוח שנת 2025 של OECD מדגיש הכנסה, השכלה, הוצאות רווחה והשקעות סביבתיות כמפתחות מרכזיים. מחקר ב-JAMA מ-2024 מראה שהפרשי הכנסה מתורגמים לפערים של עד 10 שנים במדינות מפותחות, דפוס דומה לישראל עם מתאם של 0.85 בין אשכול סוציו-אקונומי לתוחלת חיים.
חן, שגיא ודביר. קרדיט: עופר חגיובלבנות קמפיין על טראומה לאומית: בנק מזרחי עם מענקים לילדים שנולדו לאחר ה-7.10.23
מזרחי-טפחות הודיע כי ילדים שנולדו מאז ה-7 באוקטובר 2023 יקבלו מהבנק מענק של 1,000 שקל שיופקדו בפיקדון עבורם; למטרת הקמפיין גייסו מזרחי את שורד השבי שגיא דקל חן, שהצטרף לחן אמסלם ולדביר בנדק; מהלך של אופטימיות ותקווה או ציניות של אנשי שיווק? התשובה ברורה
בנק מזרחי טפחות מספר לנו שהוא מספק מחווה מרגשת לציבור, הנה המילים שלו - "בנק מזרחי טפחות יוצא במהלך אנושי ומרגש: מענק של 1000 ש"ח, לילדים שנולדו מאז ה־7 באוקטובר, בהובלת שורד השבי שגיא דקל חן". זה לא שקר, אבל זה מאוד קרוב לכך. זה טשטוש של האמת. בנק מזרחי טפחות צריך לתת הטבות לציבור, אז הוא בחר בדרך הזו כי ככה הוא מרוויח את "הלב שלכם". זה ציני, כי הוא בעצם עושה קמפיין על חשבון מי שבאמת צריך את ההטבות ממנו - האנשים שמקבלים אפס על עמלת העו"ש. האנשים שמקבלים ריבית רצחנית על הלוואות. הציבור משלם מחירים מאוד גבוהים - ריביות ועמלות שמייצרים לבנקים רווחים עצומים וזה קורה בזמן המלחמה כשהקשב של הציבור נמוך מאוד. זה קורה כשסמוטריץ' העלה לפני שנתיים מס על הבנקים. אבל המס הזה התגלגל אליכם. עכשיו הוא שוב רוצה להטיל מס וזה שוב יחזור ללקוחות.
שר האוצר מנסה להשיג רווח פוליטי, המצב שלו בסקרים רע מאוד והוא רוצה קולות. אבל הפתרון שלו לא יעיל, והדוחות הכספיים לצד העמלות והריביות של הבנקים מוכיחים זאת. הפתרון היעיל נמצא בידי הפיקוח על הבנקים. הפיקוח לא רוצה לעשות שום דבר עד הסוף כי כולם חברים של כולם - גליה מאור, חדוה בר ורוני חזקיהו - מה משותף להם והאם דני חחיאשווילי יצטרף לקבוצה? בסוף אנשים חושבים על הג'וב הבא, ולמה להם לריב עם הבנקים שאולי יעסיקו אותם בהמשך בתפקיד נוח ומשכורות של מיליונים.
ובמקביל לשחיתות המובנית הזו, בבנק מזרחי טפחות כמו בנקים אחרים מנסים "לשחק לכם במוח". הם מציגים פרסומות, דיווחים, כתבות על כמה שהם טובים ונהדרים ועוזרים לציבור בזמן המלחמה. תזכרו תמיד שמה שבאמת צריך זו תחרות, מה שבאמת צריך זה שהמפקח על הבנקים יורה להם לשלם 2% על העו"ש, זה הכל, זה שווה פי 50 בערך מכל הקמפיינים והטבות שהם "נותנים לנו". אגב, הם לא נותנים. מזרחי מדבר על הטבה לציבור, אבל זה חלק מהחבילה שהוא צריך לתת.
לפני כחצי שנה, בנק ישראל פרסם מתווה וולנטרי, שבמסגרתו תחזיר המערכת הבנקאית סכום מצטבר של 3 מיליארד שקל לציבור, 1.5 מיליארד שקל מדי שנה, החל מהרבעון השני של שנת 2025 ועד הרבעון הראשון של שנת 2027. ההצהרות היו מלוות באמירות כמו "טובת משקי הבית והעסקים הקטנים נמצאת כל הזמן מול עינינו" אבל בפועל, ביד אחת בנק ישראל מאשר לבנקים לגזור קופון ענק על הציבור - בריביות על פיקדונות, בריביות על הלוואות ובעיקר בריבית אפס על העו"ש - וביד שנייה מציג את עצמו כאביר הציבור, ופירסם מתווה שבו הבנקים צריכים להחזיר לציבור בסך הכל 4% מהרווחים שלהם.
- בנק מזרחי: מילואימניקים שלומדים לתואר יוכלו לקבל הלוואה ללא ריבית
- בנק מזרחי מעניק פטור מלא ממשכנתה לארבעה חודשים לתושבי העוטף
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועכשיו, אנחנו עדים לאבולוציה נוספת של הציניות שבמהלך הזה. במסגרת המתווה של בנק ישראל, הבנקים אמורים לתת לנו, הציבור, הטבות והקלות אבל אם חשבתם שהבנקים פשוט יחזירו לכם כספים, טעיתם. הם יציגו לכם תמונה שמראה אותם באור כמעט קדוש, ולשם כך הם לא יבחלו באמצעים.
