נדל"ן חדש: 1,000 ישראלים קנו השבוע מגרש על הירח
בראשית דצמבר פירסמה סוכנות החלל האמריקאית תוכנית להקמת בסיס מאוייש על הירח בשנת 2020. כתוצאה, החלה נהירה של ישראלים הרוכשים קרקעות על הירח – למעלה מ-1,000 ישראלים רכשו קרקעות על הירח בדצמבר 2006. רעיון מכירת הקרקעות על הירח החל כגימיק שיווקי, אך היום הוא מסתמן כהשקת נדל"נית לטווח ארוך. היועץ המשפטי של אגודת החלל הישראלית: "לא אתפלא אם נאס"א יעדיפו לפצות את הטוענים לבעלות על קרקע בירח, ולו רק כדי להתחמק מהכרעת העניין בבית משפט".
בשנות ה-70, רשם האמריקאי דניס הופ על שמו את הירח, וכל כוכבי הלכת במערכת השמש מלבד כדור הארץ. לפי חוקי הטאבו, רשאי כל אזרח לרשום על שמו כל קרקע שאיננה רשומה על שם אדם אחר, ואם איש איננו מתנגד לרישום, הקרקע נרשמת על שמו. הופ ניצל את הפירצה ורשם את הירח על שמו, ומאז שנות השמונים הוא משווק קרקעות על הירח, כגימיק הנועד בעיקר למתנות מקוריות. משנת 2000 עד היום, רכשו למעלה מ-10,000 ישראלים קרקעות על הירח.
ההכרזה של נאס"א גרמה לגימיק השיווקי להפוך למעין השקעת נדל"ן לטווח ארוך. בחודש דצמבר האחרון נמכרו עוד למעלה מ-1,000 מגרשים לישראלים, ואתר האינטרנט crazyshop, חנות מתנות באינטרנט, שהינה הזכיין הבלעדי של מכירת המגרשים על הירח בישראל, שלא היה ערוך לעלייה החדה בביקוש, נאלץ להזמין מלאי נוסף של 500 מגרשים מהחברה האמריקנית של הופ.
"לא חשבנו שהתוכנית של נאס"א תגרום לעלייה כל כך חדה בביקוש", אומר היום דניאל ירון, מנכ"ל crazy shop. לדבריו, "פעם אנשים התייחסו לעניין כאל מתנה מקורית, אבל היום פונים אלינו גם אנשים שמתייחסים לרכישת המגרש כאל השקעה עתידית לטובת בניהם ונכדיהם. אחד הקונים אמר לי שהיום אנשים קונים דינר עיראקי, ששער החליפין שלו נמוך מאוד כיום, כהשקעה לעתיד, אז הוא קונה מגרש על הירח ב- 250 שקל, ואולי הבן שלו או הנכד כבר יוכל למכור אותו בעתיד, כאשר תמומש התוכנית ליישוב הירח, ברווח של אלפי אחוזים".
"למרות שכך זה אולי נשמע בשנייה הראשונה, השקעה בקרקעות על הירח אינה טיפשות מוחלטת", אומר עו"ד ד"ר רן מובשוביץ, היועץ המשפטי של אגודת החלל הישראלית. לדבריו, "היזם האמריקני שרשם את קרקעות הירח על שמו ניצל פירצה משפטית, כי אמנת החלל החיצון שנוסחה על ידי האו"ם בשנת 1967 קובעת, כי למדינות אין זכות בעלות טריטוריאלית על גרמי שמיים בחלל, אך אינה עוסקת בבעלות פרטית על קרקעות של גרמי שמיים". עו"ד מובשוביץ אומר עוד, "לא אתפלא אם נאס"א יעדיפו לפצות את הטוענים לבעלות על קרקע בירח, ולו רק כדי להתחמק מהכרעת העניין בבית משפט, שבהחלט יכול לפסוק שמדובר בשימוש בקרקע שבוודאות אינה קניינה של ארה"ב או של מדינה אחרת".
.jpg)
הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים
חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה
פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.
זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה.
שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.
החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.
- המוסד לביטוח לאומי ביטל קצבה בגלל רכישת רכב - האם זה מוצדק?
- ביטוח לאומי לא אישר קצבה לזוג שהיה ברילוקיישן; מה קבע בית המשפט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"
שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו, "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"
יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.
בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.
בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".
בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".