הדולר מתחזק על רקע עלייה משמעותית במכירות הקמעונאי
אמש התחזק הדולר כנגד העיקריים, זאת על רקע עלייה משמעותית במכירות הקמעונאיות, "המשקיעים נראו מרוצים מהופעתו של נתון חיובי בארה"ב, מוסר טריידר בכיר מבנק יפני גדול, כמו כן "העלייה במכירות הקמעונאיות מקטינה את הסיכוי להורדת ריבית בחודש הבא ותומכת בהתחזקותו של הדולר",מוסיף הבכיר. כעת נסחר הדולר סביב הרמות של 1.3215 אל מול האירו, סביב הרמות של 117.55 אל מול היין וסביב הרמות של 1.9665 אל מול הסטרלינג.
מצד שני עדיין משקיעים וכלכלנים רבים מעריכים כי מכלול הנתונים הכלכליים לתקופה האחרונה בארה"ב מצביע על האטה בצמיחה, ולכן הורדת ריבית בתחילת 2007 נראית בלתי נמנעת, "צפויה הורדת ריבית שתביא להיחלשותו של הדולר לרמות של 1.3600 בחודשים הקרובים", מוסר בריאן דולן, אסטרטג מטבעות בכיר מניו-ג'רזי.
היום יפנו המשקיעים את מירב תשומת הלב אל עבר סקר התנקן לרבעון 4 המתפרסם ביפן 23:50 (GMT), "הערכת השווקים היא כי צפויים להתפרסם נתונים חיוביים מסקר התנקן שיתמכו בהעלאת ריבית בתחילת 2007 ויחזקו את המטבע היפני", מוסר קיקוקו טקדה, אנליסט בכיר מבנק גדול בטוקיו. בנסף לכך אנו מצפים לפרסום המכירות הקמעונאיות בבריטניה 9:30 (GMT) וכן נתוני ייצוא וייבוא מארה"ב 13:30 (GMT) כאשר שיפור בייצוא בצורה ניכרת יביא לחיזוק הכלכלה האמריקאית ועשויי לתמוך בדולר.
דולר/שקל: אמש התחזק השקל אל מול הדולר ונסחר ברמות שיא של 5 וחצי שנים, "משקיעים רבים ממשיכים למכור דולרים",מוסר דילר מבנק גדול בת"א. אחד הגורמים המרכזיים להתחזקותו של השקל הוא זרימה בלתי פוסקת של השקעות במטבע זר לארץ, הנובעת בין היתר כתוצאה משיפור בנתוני התעסוקה ופוטנציאל הצמיחה הגלום במשק הישראלי,"כל עוד ימשיכו משקיעים זרים להאמין בכלכלה הישראלית ימשיך השקל לשמור על רמות חזקות",מוסר כלכלן בכיר מישראל. כעת נסחר השקל סביב הרמות של 4.1820 אל מול הדולר.
זהב: אתמול נסחר הזהב בטווח המחירים שבין 625.00 דולר לרמה של 635.00 דולר , פריצה של אחת הרמות תהווה איתות משמעותי לפתיחת עיסקה. "גוברת התחושה שהמתכת הזהובה בדרכה לעליות מחירים בחודשים הקרובים, והערכת הכלכלנים כי הדולר צפוי להיחלש בתחילת 2007 תומכת בכך". כעת נסחר חוזה עתידי על הזהב סביב הרמות של 631.70 דולר לאונקייה.
.jpg)
ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים
המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"
הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.
הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם, נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.
תגים מזוייפים
בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.
במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.
- בנקאי נורה מחוץ לביתו - והוכר כנפגע בתאונת עבודה
- קיבלתם חוב מהביטוח הלאומי? ייתכן שהוא בכלל לא שלכם - כך תיפטרו ממנו בקלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות
התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.
בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.
בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.
על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- יו"ר ועד עובדי אל על נגד רגב: "מהלך מסוכן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.
