כלל תעשיות תשקיע 20 מ' ד' בארקדיאן נטוורקס בארה"ב
חברת כלל תעשיות הודיעה היום על השקעה של 20 מיליון דולר בחברת ארקדיאן נטוורקס, שבשליטת קבוצת גילה ונצ'רס. ההשקעה בוצעה בתנאים זהים לתנאי סבב ההשקעה הקודם בארקדיאן, אשר הושלם בחודש אפריל 2006 ושבמסגרתו הושקעו בארקדיאן 40 מיליון דולר על ידי גולדמן סאקס קבוצה אינדונזית וגילה ונצ'רס.
חברת ארקדיאן, אשר הוקמה לפני כשנה והחלה לפעול באפריל 2006, שמה לה ליעד להיות הספק המוביל של פתרונות תקשורת אלחוטית מתקדמת לתעשיות ה-Utilities (חברות המספקות תשתיות חיוניות כגון גז, נפט וחשמל) באזורי הספר (Rural) בארה"ב.
חברות ה-Utilities האמריקאיות מתאפיינות, בין היתר, בריבוי אתרים בלתי מאוישים, המחוברים כיום ברשתות תקשורת איטיות ומיושנות, והצורך בהחלפתן ברשתות דיגיטליות מתקדמות הולך ומתעצם. מדובר בשוק ענק, המתבסס היום על פתרונות כלאיים מיושנים והמשווע בדחיפות לשידרוג תשתיות התקשורת הן על רקע רגולציה גוברת והן בשל הרצון לשפר את הרווחיות. עוצמת הצורך התחדדה בשנים האחרונות בעקבות אירועים כמו הפיגוע במגדלי התאומים, נפילת מערכת החשמל בניו-יורק ובקליפורניה והסופה קטרינה בניו אורלינס.
ארקדיאן הוקמה על מנת לענות על צורך זה, תוך שהיא מציעה פתרון כולל של תשתית תקשורתית אלחוטית מתקדמת ומאובטחת, המבטיחה בקרה תמידית ויעילה על פעילותם של אתרי חברות ה-Utilities ומאפשרת בכך לחברות אופטימיזציה של תפוקתן ושיפור רווחיותן.
הפתרון אותו מציעה ארקדיאן מבוסס על תדר 700 מג"ה. לשם כך רכשה חברת ארקדיין את זכות השימוש בתדר ב-23 מדינות בארה"ב ובכללן באזור מפרץ מקסיקו.
ההסכם הראשון עליו חתמה ארקדיאן הינו להקמת תשתית התקשורת מתקדמת לחברת GRE, שהינה תאגיד החשמל המרכזי של מדינת מינסוטה. כ-30% מפריסת התשתית כבר בוצעה בפועל בשטח. החברה נמצאת בשלבים מתקדמים של משא ומתן עם חברות Utilities נוספות ברחבי ארה"ב.
גיא רוזן, סמנכ"ל כלל תעשיות, אמר בהקשר זה: "אנו רואים בהשקעתנו בארקדיאן צעד ראשון בכניסה לפרוייקטים נוספים בתחומי התשתיות והאנרגיה בארץ ובעולם וניתן לצפות שנבצע בעתיד השקעות נוספות בתחומים אלה. כל זאת לצד פעילות נרחבת שאנו מבצעים בנושאי תשתית ואנרגיה בחברות בנות כמו נשר ומנא"י.
יאיר כהן, סגן נשיא באלרון, אשר סייע בשנה האחרונה בבדיקת כדאיות ההשקעה, אמר בהקשר זה: "אין לי ספק שהשילוב של הצורך העז של חברות ה-Utilities בארה"ב לשדרג את תשתיות התקשורת שלהן, יחד עם הפתרון הייחודי שמציעה ארקדיאן והעובדה שהשכילה להיות הראשונה בתחום זה, הופכים את ההשקעה בחברה לאטרקטיבית ומבטיחה".

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים
בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים
לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש.
"לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.
וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש.
פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?
- המפקח על הבנקים: “השוק השתנה מאז רפורמת בכר - נדרש עדכון רגולטורי”
- בקרוב: מוקד הונאות טלפוני 24/7 בכל הבנקים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן).
בינה מלאכותית גנרי AI generic סוף עידן כללי האצבע: הדוח שמכניס סדר בבינה מלאכותית בפיננסים
הרגולטורים ממקדים את הפיקוח במערכות מסוכנות, מחייבים שקיפות ומשאירים את האחריות אצל הגוף הפיננסי. סיווג לפי רמת סיכון, דרישת הסבר כללית, ואחריות גם כשיש צד שלישי
הדוח הסופי של הצוות הבין משרדי לבחינת שימושי בינה מלאכותית בסקטור הפיננסי מתפרסם ביום רביעי ומציב כיוון רגולטורי די חד. אסדרה שמתרכזת קודם כל במערכות שמוגדרות כבעלות סיכון גבוה, ולא בניסיון להדק ברגים על כל שימוש טכנולוגי באשר הוא. נקודת המוצא היא שהבינה המלאכותית כבר בתוך המערכת, ולכן השאלה היא איפה היא עלולה לייצר פגיעה צרכנית, בעיות תחרות, או השפעה על יציבות.
הדוח מציף את נקודות החיכוך המוכרות, כמו פרטיות והטיה, אבל נכנס גם לעולמות של ניהול סיכונים ותפעול בפועל. בתוך זה הוא מתייחס גם לזירה שהולכת ותופסת נפח ככל שהכלים משתכללים, הונאות ודיסאינפורמציה שנכנסות דרך ערוצים דיגיטליים ונוגעות ישירות לפעילות פיננסית יומיומית.
לא כל מערכת באותו משקל, משקל הבינה המלאכותית יורד לקרקע
בבסיס ההמלצות נמצאת חלוקה לפי רמת סיכון. הדוח מפרט איך מעריכים סיכונים ביחס למערכות בינה מלאכותית שיכולות להשתלב בשירות לקוחות, בקבלת החלטות, בניטור חריגות, בחיתום, באשראי ובניהול סיכונים. ההבחנה הזאת מכוונת את הפיקוח למקומות שבהם יש השפעה מהותית על לקוח או על השוק, ולא רק שימוש טכני פנימי. בדוח גם יש עדכון לחלוקה עצמה, עם מעבר לשתי קטגוריות עבודה, סיכון נמוך-בינוני מול סיכון גבוה, כדי להקל על היישום.
כדי שזה לא יישאר ברמת עקרונות, הדוח מציג ארגז כלים שמדבר על תהליך קבלת החלטות, ניהול סיכונים, בקרה ופיקוח על מערכות בינה מלאכותית. הכיוון הוא להשאיר לגופים הפיננסיים גמישות יישום לפי אופי השירות ומהותיותו, אבל עם דרישות עבודה מסודרות של אחריות, תיעוד ושליטה.
- מה קורה בהייטק הישראלי - מפטרים או מגייסים? הנה התשובה
- שווי של כ-8 מיליארד דולר: יצרנית השבבים סריבראס מצטרפת למתחרות אנבידיה בשוק ה-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדוח מדגיש שהסיפור לא נגמר במדיניות על הנייר. הוא נשען גם על כללי ממשל תאגידי קיימים שמגדירים תפקידים לדירקטוריון ולהנהלה הבכירה כשמכניסים טכנולוגיות חדשות ומפתחים מערכות ומודלים, ומציף אפשרות להשלים את המעטפת בכלים ייעודיים לממשל בינה מלאכותית לפי הצורך.
.jpg)