ביהמ"ש אישר את מיזוג דור-אלון וסונול
בית הדין להגבלים עסקיים אישר הבוקר (א') את מיזוגן של חברות האנרגיה הישראליות - דור-אלון וסונול. ההחלטה נבעה בעקבות ערעור שהגישו דור-אלון וסונול על החלטת הרשות להגבלים שלא אישרה את המיזוג. מדובר על עסקה בה תרכוש דור-אלון של דודי ויסמן את סונול של משפחת בורוביץ' ותאגיד גלקור תמורת 155 מיליון דולר. עם זאת, ההחלטה מוציאה את בעליה של דור-אלון, דודי ויסמן מקבוצת המתמודדים על רכישת בז"ן אשדוד שיצאה לאחרונה לדרך. כמו כן, יאלץ ויסמן לשחרר 25 תחנות תדלוק מאחזקתו. המיזוג יצר למעשה את חברת הדלק הגדולה בישראל עם 330 תחנות. יצויין, כי לצד סונול תרכוש דור-אלון מגרנית של הבורוביצ'ים גם את כל תחנות הדלק של סונול ואת הבעלות בחברה לשמנים וכימיקלים, החברה האם של סונול שלה אחזקה במתחם פי גלילות. בכך בא למעשה לקיצו מאבק שניהלו הצדדים נגד החלטתו של הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום, אשר טוען כי יצירת גוף כה גדול בשוק הדלק יביא לירידה מהותית בתחרות בו. ויסמן אמר היום: "התחלנו את מהלך המיזוג בקבלת הסכמה מראש, הסכמה ברורה שאינה משתמעת לשתי פנים, מדרור שטרום הממונה על ההגבלים העסקיים. אינני רוצה להרחיב על המהלכים שקדמו לחזרתו מהסכמתו, למרות שיש מקום ורצוי לבדוק את 'מפעילי הקשרים' למינהם, אך גם בחזרתו מההסכמה ובהודעתו בדבר התנגדותו למיזוג (הפעם הכל בכתב) ציין הממונה בסעיף ו' שינויים עתידיים במשק האנרגיה, "ראוי להביט אל אופק ההתפתחויות הצפויות..." והוא מונה את פיצול והפרטת בתי הזיקוק ותיקונה של תמ"א 18 על מנת לאפשר הקמתן של תחנות תדלוק זעירות, כתנאים שהתגשמותם מחייבת את אישור המיזוג". ויזמן אמר, "שני התנאים למעשה מתגשמים. די בהתרחשויות אלה בצירוף "שחרור" 25 תחנות באזורים אותם קבע הממונה בעצמו, בכדי לאשר את המיזוג המחויב, בוודאי לאור השינויים במשק האנרגיה כפי שפורטו בהחלטת הממונה". לדבריו, "גם במהלך הדיון הביע בית המשפט פליאה על אי נכונות הממונה 'להתיישב' ולהגיע להסדר לטובת משק האנרגיה והתחרות". "אני רוצה להזכיר לכולנו", מוסיף ויסמן, "כי על פי החוק כל שיש להוכיח הוא שאין פגיעה קשה בתחרות שאיננה ניתנת לריפוי באמצעות תנאים שנקבעים למיזוג ולא חלה החובה להוכיח הגברת התחרות כתוצאה מהמיזוג, מה שבוודאי נכון במקרה זה". לדבריו, "נהוג בעולם כולו, כי אין למנוע מיזוגים שהינם חלק אינטגרלי מצמיחתן של חברות אלה ובמקרים קיצוניים. נראה כי במקרה שלנו ההתגייסות היתה לשמר את פז כמספר אחת תוך מתן הגנה לפז ושמירת מעמדה כחברה המובילה ומניעת זכותם של מתחרים בשוק כלכלי חופשי לצמוח ולהדיח את פז ממעמדה המונופוליסטי המתנגד לכל תחרות חופשית. אין חמור מכך". "כניסתם של שני מתחרים חדשים לתחום השיווק, בז"ן אשדוד ובז"ן חיפה, מהווה תשתית לדאופול שללא המיזוג ויצירת גושים גדולים בעלי יכולת כלכלית וגודל ליבוא דלקים", ויסמן מסכם, "יבוא אשר יהווה נקודת ייחוס למחירי הדלקים של בז"ן אשר הפיקוח עליהם יפסק מיד לאחר ההפרטה חוששני שתגרם עליה חדה במחירי הדלקים על חשבון הצרכנים".