רפי עברון: הדולר יסחר במגמה מעורבת בטווח הקצר
להערכתנו, בטווח הזמן הקצר ייסחר הדולר במגמה מעורבת בהתאמה עם האינדיקטורים החדשים שיפורסמו במהלך השבוע הקרוב. בטווח הזמן הארוך יותר, מגמת החלשות הדולר האמריקני שהחלה בשנת 2002 יכולה להיתמך בעיקר בגירעונות גבוהים וגדלים בחשבון השוטף במאזן התשלומים האמריקני. בגירעון תקציבי, ובסיכון גיאו-פוליטי.
בשבוע הקרוב ידווחו: מכירות חודש יולי של בתים מיד שנייה (יום ג', צפי ל- 7.25 מליון יחידות בגילום שנתי), הזמנות מוצרים בני-קיימא (יום ד', צפי לשחיקה בשיעור של 1.2%), מכירות של בתים חדשים בחודש יולי (יום ה', צפי של 1.325 מליון יחידות בגילום שנתי), מדד אמון הצרכנים לחודש אוגוסט - סופי (יום ו', צפי ל- 92.7 נקודות).
התפתחויות אחרונות
האינדקס הדולרי (DXY) נעל את המסחר השבועי ברמה של 88.60 (לעומת 86.98 בשבוע שעבר), המשקפת התחזקות הדולר האמריקני בשיעור 1.8% לעומת סל המטבעות הכלולים בו (יורו, ין, ליש"ט, דולר קנדי, כתר שבדי ופרנק שוויצרי). מתחילת השנה ההתחזקות הממוצעת בדולר מסתכמת כעת ב-8.7%.
התחזקותו של הדולר האמריקני השבוע התרחשה מול כל המטבעות הנסקרים להוציא את השקל הישראלי אשר רשם לעומתו תיסוף בשיעור שבועי של 0.8% על רקע מהלכי התנתקות חלקים מהצפוי. הדולר האמריקני התחזק במיוחד (3.4%) מול הכתר הנורבגי.
על מהלך המסחר השבועי והתחזקותו של הדולר האמריקני השפיעו בעיקר פרסומם של האינדיקטורים הבאים בארה"ב:
מדד המחירים לצרכן בגין חודש יולי (CPI) עלה בשיעור גבוה מהצפוי: 0.5% לעומת 0.4% על פי הערכת הכלכלנים. האינפלציה הצרכנית בשנה האחרונה הסתכמה ב-3.2% (לעומת 3.0% לפי צפיות הכלכלנים), עם זאת, בניכוי מרכיבי המזון והאנרגיה האינפלציה עמדה על 2.1% בלבד. מכאן שהאינפלציה הגבוהה בחודש יולי נתמכה במיוחד במחירי האנרגיה הגבוהים.
מכל מקום, דיווח זה חיזק את הערכות שחקני המט"ח כי הדולר צפוי ליהנות בעתיד הקרוב מעליות נוספות בריבית. השקעות זרים בני"ע, נטו (Net Foreign Securities Purchases) היו גבוהות מהצפוי והסתכמו בחודש יוני ב- 71.2 מיליארד דולר לעומת 55.8 מיליארד דולר במאי. נתון זה יש בו כדי להקטין את החששות בנוגע למימונו של הגירעון המתרחב במאזן התשלומים וכפועל יוצא עורר ביקושים מיידיים לדולר האמריקני.
זינוק גבוה מהחזוי במדד הפעילות היצרנית באזור פילדלפיה (Philly Fed Index) לרמה של 17.5 באוגוסט, לעומת 9.6 ביולי ובהשוואה למדד ברמה של 14 לו ציפו הכלכלנים.
להלן אינדיקטורים כלכליים נוספים שפורסמו בשבוע החולף בארה"ב: אומדן מדד אמון הצרכנים לחודש אוגוסט (U. of Michigan Confidence) עמד על 92.7 לעומת 96.3 על פי הערכות הכלכלנים.
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות
התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.
בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.
בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.
על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- יו"ר ועד עובדי אל על נגד רגב: "מהלך מסוכן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.
