ת"א חתמה בצד האדום: מניות אסם קפצו בכ-5.2%

על רקע שמועות שחברת נסטלה אספה מניות בכדי להגדיל אחזקתה באסם. מדד ת"א 25 ירד ב-0.32%, מדד ת"א 100 השיל 0.4%, מניות דסק"ש עלו ב-3.19%, ומניות המ-לט צללו ב-5.61%
ליאור גוטליב |

הבורסה לני"ע בת"א חתמה בירידות שערים את יום המסחר החותם של השבוע. ברקע, המסחר התנהל היום בצידו האדום של המתרס עוד מהפתיחה, כאשר הפעילים עסקו במימושים של מניות המובילות במדדים הכבדים.

מניית דסק"ש מקבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר, ריכזה עניין רב. החברה דיווחה אמש רשמית על השלמת רכישת מניות סלקום מהאחים ספרא, ובנוסף דיווחה לקראת הצהריים על התוצאות ברבעון שחלף.

מדד ת"א 25 חתם בירידה של 0.32% לרמה של 686.7 נקודות. מדד ת"א 100 השיל 0.4% לרמה של 697.22 נקודות ומדד התל טק 15 הצטרף אל השניים וירד ב-0.22% לרמה של 397.69 נקודות. מחזור המסחר היה ער מהרגיל והסתכם בכ-910 מיליון שקל.

הדולר האמריקני למרות חולשתו בעולם, התחזק היום קלות למול השקל. אחר הצהרים נקבע שערו היציג על רמת 4.516 שקל, עליה של 0.02% לעומת שערו היציג מאתמול. האירו התחזק בשעור של 0.28% ושערו היציג נקבע על רמת 5.606 שקל.

סלקום, מהיום - הבייבי של דנקנר

מניות דסק"ש עלו ב-3.19% תוך שהן מרכזות את המחזור הגבוה ביותר באחד העם - 125.8 מיליון שקל, מניות אי.די.בי פיתוח עלו ב-0.16%, ומניות אי.די.בי אחזקות הוסיפו 0.29%. ברקע, יום עמוס ארועים למשקיעים במניות דסק"ש מקבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר. לאחר שדיווחה אמש רשמית על השלמת רכישת מניות סלקום מהאחים ספרא, מדווחת הבוקר החברה על תוצאות הרבעון השני של שנת 2005.

הרווח הנקי של דסק"ש הגיע ברבעון החולף ל-197 מיליון שקל, בהשוואה לרווח של כ-80 מיליון שקל ברבעון השני של שנת 2004. הרווח הנקי בחצי הראשון של שנת 2005 הסתכם בכ- 252 מיליון שקל בהשוואה לרווח של כ-353 מיליון שקל בחצי הראשון של שנת 2004.

מניות המתחרות בזירת הטלקום הישראלית, הגיבו בירידות. מניות בזק ירדו ב-0.56% ובמחזור של 15.2 מיליון שקל, ומניות פרטנר איבדו 0.99% תוך מחזור של 8.3 מיליון שקל.

מניות אסם, ריכזו עניין רב בשעת המסחר האחרונה וזינקו ב-5.24%, תוך שהן חתמו בריכוז של מחזור ער במיוחד של 53.4 מיליון שקל. ברקע, התרוצצו שמועות על ביקושים גבוהים, שהוזרמו למניה. ע"פ אותן שמועות, את הביקושים הגבוהים למניה הזרימה לידר ושות' שביצעה את הרכישה עבור בעלת המניות העיקרית בחברה, חברת נסטלה. נציין, כי החברה הכחישה את הפירסומים לפיהם היא מעוניינת להגדיל את אחזקתה באסם.

מניות המ-לט צללו ב-5.61% במחזור של 1.8 מיליון שקל. החברה, העוסקת בפיתוח, ייצור, ושווק רכיבים מיוחדים למערכות הולכת נוזלים וגזים עבור מערכות תעשייתיות, פרסמה היום את תוצאות הדוחות הכספיים לרבעון השני של 2005. מכירות הסתכמו בגובה של 12.85 מיליון שקל - זינוק של 18% אל מול הרבעון השני של 2004.

בשורה התחתונה, הגיע הרווח הנקי של המלט במחצית הראשונה ל-1.6 מיליון דולר, בהשוואה לכ-3 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הירידה ברווחיות, מקורה בעיקר מעלייה בהוצאות השיווק, כתוצאה מהרחבת פעולות השיווק והמכירה בחו"ל, וכן ושינויים בשער החליפין של הדולר ביחס למטבעות אחרים.

מניות אלרון תעשיה אלקטרונית (ELRN) עלו ב-0.61%. החברה הודיעה היום (ה'), כי השלימה השקעה חדשה של כ-7 מיליון דולר בחברת בריינסגייט -חברה ישראלית המפתחת שתלים רפואיים אלקטרונים לטיפול במחלות הקשורות במערכת העצבים המרכזית. עם השלמת העסקה, אלרון תחזיק ב-20% מבריינסגייט.

מניות חמשת הבנקים הגדולים חתמו את יום המסחר במגמה מעורבת. בצד הירוק, מניות פועלים עלו ב-2.32% תוך מחזור של כ-85.3 מיליון שקל, מניות לאומי עלו ב-0.8%. מנגד, בצד האדום, מניות מזרחי ירדו ב-1.45%, ומניות הבינ"ל ודיסקונט איבדו 0.71% ו-0.67% בהתאמה.

עוד בלטו היום, בצד האדום: מניות טבע ירדו בכ-0.41% במחזור של כ-49.2 מיליון שקל, מניות מכתשים אגן ירדו בכ-2.38% במחזור של 31 מיליון שקל, מניות אקס.טי.אל איבדו 4.18%, ומניות כיל ירדו ב-1.72%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.