פסיקת בית משפט גזר דין פטיש שופט פרקליטות
צילום: Istock

המועצה לצרכנות הגישה ייצוגית של 400 מיליון שקל נגד חברות הסלולר

המועצה הישראלית לצרכנות מבקשת לאשר תביעה ייצוגית כנגד סלקום, פלאפון ופרטנר על גביית כספים מלקוחות עבור שירותי תוכן - ללא הסכמתם
ערן סוקול | (2)

המועצה הישראלית לצרכנות הגישה בקשה לאישור תביעה ייצוגית בהיקף של 400 מיליון שקל נגד חברות הסלולר – סלקום -6.23% , פרטנר -0.58% ופלאפון (שבבעלות בזק -3.67% ) על גביית כספים מלקוחות עבור שירותי תוכן - ללא הסכמתם. מדובר באירועים שהתרחשו בעיקר לפני הרפורמה של שנת 2011.

 

המועצה לצרכנות טוענת כי על אף שמשרד התקשורת הבהיר לחברות הסלולר כי הן נוהגות שלא כדין כשהן לא מוודאות את הסכמת הלקוח לעסקה, חברות הסלולר השתמשו בסלולר לצורך גבייה עבור צד שלישי מבלי לקבל את הסכמת הלקוח, באופן שהניב לחברות הסלולר רווחים עצומים על חשבון הלקוחות.

ימי הזוהר של חברות הסלולר

התובענה עוסקת בתופעה רחבה שהתרחשה במשך שנים - לכל הפחות עד לרפורמה שבוצעה על ידי משרד התקשורת בשנת 2011, לפיה נהגו חברות הסלולר לגבות כספים עבור "שירותי תוכן" - כגון אסטרולוגיה, בדיחות ומשחקי טריוויה, מבלי שקיבלו הסכמה מראש מהצרכן כנדרש על פי הדין ועל פי רישיונן של חברות הסלולר.

הלקוח לא הכיר את ספק התוכן עבורו נגבו הכספים, לא הסכים במודע לתנאי העסקה, וחברת הסלולר לא בדקה שהלקוח הסכים מפורשות לרכוש את השירות הספציפי ועשתה שימוש באמצעי התשלום שהופקד על ידו לצורך תשלום חשבון הסלולר כמעין "כרטיס אשראי" לצורך גביית כספים עבור צדדים אחרים כספק התוכן הנ"ל.

 

חברות הסלולר טענו שהן "רק צינור"

בחשבונות שקיבלו הלקוחות, לא פורט מהות שירות התוכן בגינו חויבו, אלא צויין כי הסכום נגבה בגין "שירותי יוניסל", או "שירותי טלכלל", או "שירותי סלאקט", או שירותי "שמיר מערכות" על שם חברות הסליקה – האגרגטורים - ללא פרטי ספק התוכן עצמו. כשהלקוחות פנו לחברות הסלולר לברר את פשר החיובים שנגבו ללא הסכמתם, חברות הסלולר התנערו ואמרו כי אינן יודעות בגין איזה שירות תוכן בוצע החיוב, שכן הן בסה"כ "צינור" או אמצעי לגבייה. פנייה לחברת הסליקה או לספקי התוכן הופנתה חזרה לחברות הסלולר.

 

בנוסף, חברות הסלולר נטלו אחוזים גבוהים (שהגיעו עד כדי 50%) מהסכומים שנגבו מהלקוחות, כאשר יתרת הסכום חולקה בין האגרגטור לספק התוכן. כאשר האגרגטור נתן לחברות הסלולר שיפוי מלא (100%) מפני תביעות שתוגשנה על ידי לקוחות.

לכן, נטען בתביעה כי עצם הגביה של שיעורים כה גבוהים על ידי חברת הסלולר, תוך קבלת כתב שיפוי מהאגרגטור, מראה כי היא לא שימשה רק "צינור גבייה" אלא היוותה גורם מהותי מאד בעסקה שאפשר לכל התעשייה הזו להתנהל. לשם ההשוואה חברות כרטיסי אשראי גובות עבור שירותי גביה סכומים של כ-1% ופחות משווי העסקה.

קיראו עוד ב"צרכנות פיננסית"

 

לטענת המועצה לצרכנות על אף שמשרד התקשורת הבהיר לחברות הסלולר כבר בשנת 2007 כי הן נוהגות שלא כדין בכך שלא מוודאות את הסכמת הלקוח לעסקה ולתנאיה לפני חיובו בתשלום, חברות הסלולר המשיכו להשתמש במכשיר הסלולר כמעין "כרטיס אשראי" לצורך גבייה עבור צדדים שלישיים מבלי לקבל את הסכמת הלקוח, באופן שהניב לחברות הסלולר רווחים עצומים על חשבון הלקוחות, כאשר, כאמור, חברות הסלולר גרפו לכיסן עשרות אחוזים מן הכספים שנגבו על ידן עבור ספקי התוכן בדרך זו.

 

משרד התקשורת נאלץ לשנות חקיקה וחיסל את התעשייה

כשכל פניות משרד התקשורת אל חברות הסלולר לעצירת התופעה לא הועילו, שונה בשנת 2011 הרישיון של חברת הסלולר במסגרתו נחסמה כברירת מחדל האפשרות לחייב לקוחות בגין שירותי תוכן, אלא אם כן, הלקוח הביע רצון מפורש להיות מחויב בגין שירותים אלה, כאשר בעקבות תיקון זה ברישיון גוועה תעשיית שירותי התוכן וכמעט וחדלה מלהתקיים.

 

בארה"ב התגלתה תופעה זהה שזכתה לכינוי Mobile Cramming, כאשר שם נקט ה-FTC (הזרוע הפדרלית להגנת הצרכן בארה"ב) בהליכים נגד חברות הסלולר AT&T ו-T-Mobile, בגדרם הוסכם כי כל אחת מחברות הסלולר תשלם פיצויים וקנסות בסכום של למעלה מ-100 מיליון דולר.

 

בחודש נובמבר 2018, במסגרת הליך תובענה ייצוגית שהתנהל נגד פרטנר, אושר לנהל נגדה תובענה ייצוגית, רק בגין הכספים שנגבו על ידה עבור ספק תוכן ספציפי, ולא בגין כלל הכספים שנגבו עבור כלל ספקי התוכן באותה שיטה.

בית המשפט העליון העניק רוח גבית להגשת התביעה

לעמדת המועצה לצרכנות, בהתחשב בחומרת התנהלות חברות הסלולר, בהיקף התופעה, ובהיקף התלונות שהתקבלו (הן במועצה והן במשרד התקשרות) הוחלט להגיש תובענה ייצוגית נגד כל חברות הסלולר על הגביה בגין כל שירותי התוכן, במתכונת שהמועצה סבורה כי יש בה משום יישום הערותיו של בית המשפט העליון בפסק דינו בעניין פרטנר, ובאופן שלעמדת המועצה יצדיק את אישור התובענה כייצוגית במתכונת בה היא מוגשת כעת.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    משתמש כבד 21/11/2019 07:12
    הגב לתגובה זו
    הגיע להן ליפול כספית , ואני מקווה שיפסידו בתביעה.
  • 1.
    כלכלן 18/11/2019 18:27
    הגב לתגובה זו
    אם באמת מדובר בארועים לפני 2011 הם מן הסתם התיישנו. אפשר לצרף הסבר?
הלוואות
צילום: FREEPIK

לא רק ריבית: כך תחשבו את העלות האמיתית של ההלוואה שלכם

מדוע הריבית הנקובה היא רק קצה הקרחון של המחיר האמיתי, כיצד עמלות ומנגנוני הצמדה מייקרים את ההחזר בפועל, ואיך תוכלו להשוות בצורה מושכלת בין הצעות מהגופים המלווים כדי להימנע מהפתעות 

ענת גלעד |
נושאים בכתבה הלוואות עמלות


בעת בחינת הצעה למימון, הנתון הראשון שאליו העין נמשכת הוא הריבית הנקובה. עם זאת, בעולם ההלוואות ובמיוחד בתחום החוץ בנקאי, הריבית היא רק מרכיב אחד במשוואה. כדי להבין כמה ההלוואה שתכננתם לקחת עולה לכם באמת, יש להכיר את המנגנונים השקופים שמייקרים את העסקה, ואת המדדים שמאפשרים השוואה אמיתית בין הצעות שונות. 


העלות הראשונה - עמלת פתיחת תיק

המרכיב הראשון שמשפיע על כדאיות ההלוואה הוא עמלת פתיחת התיק או דמי הטיפול. מדובר בסכום הנגבה מראש במועד העמדת האשראי. בעוד שבמערכת הבנקאית עמלות אלו לרוב מוגדרות בתעריפונים מפוקחים (כך למשל, עמלת פתיחת תיק משכנתא עומדת על 360 ש"ח נכון לשנת 2025), 

בגופים חוץ בנקאיים המודל שונה משמעותית - שם מקובל לגבות עמלה בשיעור מסוים מסך הקרן, לרוב בין 1% ל 3%. המשמעות היא שחיקה מיידית של סכום ההלוואה: לווה המבקש 100,000 ש"ח עשוי לגלות שלחשבונו נכנס סכום נטו של 98,000 שקל בלבד, בעוד שהריבית מחושבת על מלוא הסכום המקורי. זהו למעשה קנס כניסה שמעלה משמעותית את עלות ההלוואה, במיוחד בהלוואות לתקופות קצרות.


מלכודת המדד

עלות נוספת שנוטים לשכוח היא הצמדת הקרן למדד המחירים לצרכן. בתקופות של אינפלציה, הלוואה צמודת מדד עלולה להפוך לנטל מתגלגל: גם אם הלווה משלם מדי חודש בחודשו, יתרת החוב שלו עשויה לתפוח בגלל עליית המדד. במצב כזה, הלווה משלם ריבית על סכום שהולך וגדל במקום לקטון, מה שמעלה את העלות הסופית מעבר לתכנון המקורי.

לכך מצטרפת שיטת החישוב של לוח הסילוקין. רוב ההלוואות מבוססות על לוח שפיצר, שבו ההחזר החודשי קבוע אך הרכב התשלום משתנה: בשנים הראשונות רוב התשלום מופנה לכיסוי הריבית ורק מיעוטו לכיסוי הקרן. המשמעות היא שאם לווה ירצה לפרוע את ההלוואה באמצע התקופה, הוא יגלה שיתרת החוב שלו כמעט ולא הצטמצמה, למרות ששילם סכומים נכבדים מדי חודש. הבנת מבנה לוח הסילוקין קריטית להבנת העלות לאורך זמן.