נהג מונית אובר
צילום: PEXELS

אובר מתכננת ספין אוף במגזר הלוגיסטיקה שלה

שקד אביב |

חברת שירותי הנסיעות המשותפות אובר UBER TECHNOLOGIES מתכננת לבצע ספין אוף (פיצול) של עסקי הלוגיסטיקה שלה, כך על פי דיווח באתר בלומברג. לדברי בלומברג, החברה כבר דנה בנושא עם יועצים/ חתמים פוטנציאליים לביצוע הספין אוף, כאשר אפשרות נוספת היא גם למכור את החברה, אבל מקורבים לחברה מעריכים שהסיכוי לספין אוף גבוה יותר מאשר הסיכוי למכירה. באובר רוצים להתמקד בתחום הנסיעות ומשלוחי המזון. 

בכל מקרה, סביר להניח שאם הספין אוף יקרה, זה נראה את זה בחודשים הקרובים. תנאי השוק כעת לא טובים להנפקות, השווקים ירדו בשנה האחרונה בחדות, בעקבות העלאת הריבית במשק, ומעבר לכך - חברות שומרות את הכסף קרוב לחזה כאשר האינפלציה בעלייה. כלומר, אם אובר תרצה למכור את החטיבה לחברה אחרת היא עלולה למכור במחיר נמוך מדי מבחינתה וזה לא זמן טוב למכור. זמן טוב למכור הוא כאשר השווקים עולים, כאשר כולם רק מחפשים לקנות צמיחה או להגדיל את השורה העליונה. אבל עכשיו אנחנו בתקופה שבה 'המזומן הוא המלך'. כשתנאי השוק ישתפרו ניתן יהיה להתחיל לראות רכישות.

אובר השיקה את חטיבת ההובלה ב-2017 וארבע שנים אחר כך, בשנת 2021 רכשה את חברת הלוגיסטיקה Transplace תמורת 2.25 מיליארד דולר ועכשיו כאמור ייתכן שתמכור אותה. בחודש ינואר האחרון אובר פיטרה כ-150 עובדים, 3% מכח העבודה שלה.

מכירת חטיבת הלוגיסטיקה שלה תאפשר לה למקד מאמצים בחטיבת משלוחי המזון שהולכת וגדלה בעוד שתחום ההובלות הלוגיסטיות ירד משמעותית. החטיבה הלוגיסטית פועלת באופן עצמאי והיא פועלת בתחום ההובלות ברחבי ארה"ב. החטיבה נאבקת על קיומה בגלל ירידה מחזורית בעסקיה. סמנכל הכספים של אובר, נסלון צ'אי, אומר שכרגע תחום ההובלות הלוגיסטויות מכביד על עסקי אובר ומקשה עליה להגשים את השאיפות שלה.

חטיבת ההובלה של אובר מהווה 18% מההכנסות הכוללות של אובר טכנולוגיות, ועלתה ב-43% מהשנה הקודמת ל-1.5 מיליארד דולר במהלך הרבעון הרביעי.

לפני חודש פרסמה אובר את הדוחות הכספיים שלה. היא עקפה את התחזיות בשורה העליונה והתחתונה ורשמה רווח מתואם של 29 סנט למניה על הכנסות של 8.61 מיליארד דולר, בעוד צפי האנליסטים היה בכלל להפסד של 15 סנט למניה על הכנסות של 8.51 מיליארד דולר. ה-Ebitda  הסתכם ל-665 מיליון דולר, בעוד שאנליסטים ציפו ל-624 מיליון דולר.

ברבעון הנוכחי, אובר צופה שההזמנות ברוטו יגדלו ל-31-32 מיליארד דולר. ברבעון הרביעי של 2022 ההזמנות ברוטו זינקו ב-19% ל-30.7 מיליארד דולר, כשגם הנסיעות גדלו ל-2.1 מיליארד דולר, קצב צמיחה שנתי של 19%.

"סיימנו את 2022 עם הרבעון החזק ביותר שלנו אי פעם, עם ביקוש חזק ומרווחי שיא", אמר המנכ"ל דארה חוסרובשאהי.

מניית אובר נסחרת במחיר של 33.92 דולר למניה, ושווי שוק של 68.3 מיליארד דולר. המניה ירדה אמנם בשנה שעברה אבל בחודשים האחרונים היא בעלייה ובסך הכל - ללא שינוי בשנה האחרונה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

ביטוח רכב. צילום: Shutterstockביטוח רכב. צילום: Shutterstock

עקב העלאת מחירי ביטוחי הרכב: רשות שוק ההון קנסה חברות ביטוח

רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון הטילה קנס על שתי מהחברות הדומיננטיות בתחום הביטוח, הפניקס וביטוח ישיר, בעקבות איחורים שלהן בהגשת נתונים ובהשמטת מידע על תעריפי ביטוח רכב. הקנס הגיע ל-125 אלף שקל לכל אחת מהחברות, במסגרת בדיקה של המחירים הגבוהים שנגבו מהלקוחות

עוזי גרסטמן |

בשנתיים האחרונות עלו מחירי ביטוחי הרכב - גם הביטוח המקיף וגם צד ג' - בעשרות אחוזים. ברשות שוק ההון חשו שחברות הביטוח גבו יותר מדי ביחס לסיכון בפועל, והחליטו לפעול - והיום נודע כי אנשיה הטילו קנסות. הסיפור מתחיל בבדיקה שהחלה בספטמבר 2024, אחרי שבחודשים שבהם חלה עלייה חדה במחירי הפרמיות, דרשה הרשות מכל חברות הביטוח למסור לה מידע מפורט לגבי המחירים והתעריפים שנגבו בעבור ביטוח רכב, לאורך כמה שנים. מהבדיקה עלה כי אצל הפניקס וביטוח ישיר נרשמו עיכובים בהעברת הנתונים, ואף השמטות של מידע מהחודשים הראשונים אחרי פרוץ המלחמה, כולל פרטים על מכרזי ביטוח רכב שהעניקו לעובדים במגזר הציבורי. 

בעקבות כך הטילה הרשות עיצום כספי של ‎125 אלף שקל על כל אחת מהחברות. בהמשך, היא דרשה לא רק הבהרות, אלא גם הוראה להוריד את התעריפים. ביקורת ציבורית רבה נמתחה על הרשות, בעיקר על כך שהתגובה שלה הגיעה באיחור, כשהמחירים כבר החלו לרדת (בממוצע בכ-10%), בין השאר בעקבות ירידה בגניבות כלי הרכב. עוד עלה מהבדיקה כי מתוך שמונה חברות ביטוח מרכזיות שנבדקו, למעט אחת בכולן נמצאו תעריפים גבוהים שבחרגו ממה שהיה "סביר" מבחינת עלות הסיכון והתביעות בפועל. 

המקרה הזה מדגים שאפילו בשוק מפוקח כמו ביטוח, שבו טוענים שתחרות ושוק חופשי הם דבר מרכזי, הבקרה של הרגולטור יכולה להיות קריטית. כשהחברות לא משתפות פעולה במידע, או שמחיריהן גבוהים בלתי סבירים, הרשות מוכנה לפעול. עם זאת, העובדה שהקנסות היו קטנים יחסית, וחלו רק אחרי שירידת מחירים כבר החלה, עוררה ביקורת על היעילות והמהירות של האכיפה.