הבריונות של ביטון: חובת התקנת מערכת שכחת ילדים ברכב- עדיין בתוקף
כבר שבוע שכל ההורים בישראל עבריינים ועלולים לשלם קנס של 250 שקל ולצבור 4 נקודות. הסיבה? יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון ממשיך להתעקש לא לבטל את התקנות שמחייבות להתקין מערכת נגד שכחת ילדים ברכב, בכל כסא של ילד עד גיל 4. משרד התחבורה דחף בעבר לחייב את כל ההורים בהתקנת המערכות בכל רכב בישראל, אבל כאשר הבין את הטעות ובהובלתה של שרת התחבורה החדשה מרב מיכאלי הוא החליט לבסוף לחזור בו ולבטל את התקנות - ביטון מסרב.
הסיבה לסיבוב הפרסה של משרד התחבורה היא ההבנה שמדובר במערכות שלא הוכחו כיעילות במניעת שכחת ילדים, אין להן תקינה בינלאומית מאושרת וכי היצרנים אוסרים על הוספת אביזרים לכסאות הבטיחות. אם אסור על פי התקנות להושיב ילד בכסא אפילו עם מעיל, מחשש שיעילות הכסאות תרד במקרה של תאונה - ברור שמערכות כאלה שמפרידות בין הילד ובין הכסא הן בטוחות עוד פחות.
אבל היגיון לחוד והחלטות של יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון לחוד. הוא ממשיך לחשוב שהוא כמובן יודע יותר טוב מכולם מה נכון. וכך - אחרי שסירב במשך תקופה ארוכה לקיים דיון בוועדה בנושא, היום (ראשון) התקיים סוף סוף דיון, אבל למרות בקשות משרד התחבורה - הוא לבסוף נעל את הדיון תוך שהוא מונע את העלאת הנושא להצבעה של חברי הכנסת.
התקנות היו אמורות להתבטל כבר בחודש אוגוסט 2021, אבל ועדת הכלכלה דחתה באופן זמני את כניסת התקנה לתוקף לאחד במרץ 2022, במקום לבטל אותה. ביטון הסביר כי ביקש ממשרד התחבורה לסייע באופן פעיל למציאת פתרון לבעיה "אמרנו שנבטל במידה ונראה מהלך ממשלתי משמעותי בנושא הזה של הצלת ילדים שנשכחים ברכב. אחרי זה הממשלה עשתה מעשה לא יעשה, וקיבלה החלטת ממשלה לבטל את התקנה. זה לא בסמכותה ואין לזה שום תוקף. זה כמו שהממשלה תודיע על ביטול חוק, היא יכולה להודיע אבל הסמכות היא של הכנסת".
- אושר כי יוארך התוקף של שוברים בסך של 150 שקל ומעלה
- עד 450 דולר ליום: מתווה הפיצויים המתגבש לישראלים שנתקעו בחו״ל במהלך המלחמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ביטון ביקש לדעת מדוע ניתנת הטבת מס להתקנת המערכת ברכב חדש, ואמר כי הוצעה הצעת פשרה לקחת כמה מיליונים בודדים להסרה ולרכישת מערכות. סמנכ"ל משרד התחבורה, אבנר פלור, אמר כי המערכות שמותקנות ברכבים חדשים הן עם בשלות טכנולוגית. ביטון הקשה: "אתם אמרתם לחברי כנסת שיש מערכות ויש יבואנים ואפשר להציל תינוקות". פלור השיב: "מאז השתנו הדברים. אמרנו גם שמדובר במערכת שאין לה תקינה בינלאומית ושלא ניתן לומר שהוכחה האפקטיביות שלהן".
ביטון חזר על טענתו שנדחתה כבר בשבוע שעבר על ידי מרב מיכאלי וטען כי משרד התחבורה היה "הראשון בעולם שסבסד את מובילאיי ולא חיכית שיראו לך 20 מדינות שהתקינו ומחקר" ופלור חזר על תשובתה של מיכאלי: "נכון, אבל מדובר במערכת שהוכחה טכנולוגית ומתבססת על דירקטיבה אירופית".
פלור אמר כי מדי שנה בחודשים מאי-ספטמבר משקיעה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים 250 אלף שקל בהסברה, וכעת יושקעו מיליון שקלים וחצי והמשרד יגיע גם לאוכלוסיות שלא הגיע אליהן עד היום - אך זה כמובן לא סיפק את ביטון.
- כלמוביל בראש: החשמליות שינו את מפת יבואני הרכב בישראל
- הצי של BYD הושלם עם הכנסה לשירות של אוניה שמינית
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- מה הרכב שהכי נגנב בישראל?
סגן השר אביר קארה אמר כי אין אף מדינה בעולם שמחייבת התקנה, למעט איטליה, וגורמי המקצוע במשרד התחבורה מעולם לא עמדו מאחורי הדבר הזה. לטענתו, מתוך 34 מקרים 18 ילדים נכנסו לבד לרכב והתקנת המערכת לא הייתה עוזרת להם. הוא הוסיף כי יש חלופות, אך התקנה מטילה נטל רגולטורי שהוא לא מצליח להבין אותו, ואף עלול להחמיר את המצב. קארה הביע תמיכה בהצעת משרד התחבורה להעלאת תקציב ההסברה.
פרופ' יצחק בירק הציג פתרון בדמות תליון שענד, שאותו מניחים על כסא התינוק וכשמכניסים ילד למכונית עונדים אותו על צוואר הנהג, כך שאם הוא יצא מהרכב כשהתליון עליון או שהוא יבחין בכך מיד או שעובר אורח יסב את תשומת ליבו לכך ששכח ילד ברכב. עם זאת הוא ציין כי צריך לחייב את השימוש בתליון. מנכ"לית בטרם, אורלי סילבינגר, אמרה כי אסור לתת לציבור תחושה שמערכת פאסיבית תעזור לו לשמור על הילדים, אך הוסיפה כי צריך לתת הקלה במס וסבסוד בדומה למה שנעשה עם מערכות מובילאיי.
מנכ"לית רווח נקי, נילי אבן חן, טענה כי התקנות לא היו צריכות לבוא לעולם, ואמרה כי הציבור לא מוכן לחקיקה ולא יענה לה כי איבד אמון באופן מוחלט ממה שקרה. היא הוסיפה כי מחיר חיי אדם, למיטב ידיעתה, זה 9 מיליון שקל, כאשר כאן מציעים להציל חיים בעלות של פי 3 או 4.
לבסוף כאמור, ביטון לא הסכים להעלות את הנושא להצבעה של חברי הכנסת לאחר שסמנכ"ל משרד התחבורה אמר כי רכישה של המערכות "לא על הפרק". ביטון נהג בביריונות כאשר הודיע כי התקנה בתוקף ונעל את הדיון ללא הצבעה.
- 2.מי שיחד את ביטן ??? (ל"ת)דב 15/06/2022 23:02הגב לתגובה זו
- 1.רון 06/03/2022 20:56הגב לתגובה זובמקרים כאלה , חפשו איפה הכסף , מי מושך בחוטים של חברי הכנסת ?מי החברות עם הלוביסטים? בשבילם זה כמו בובה על חוט

הצי של BYD הושלם עם הכנסה לשירות של אוניה שמינית
יצרנית כלי הרכב מסין BYD השלימה את השקת האוניה השמינית והאחרונה בצי אוניות שילוח כלי הרכב שבבעלות החברה, עם יכולת שינוע של כ 1,000,000 כלי רכב בשנה.
BYD השלימה השבוע את צי האוניות של היצרנית, כשהשיקה את האוניה השמינית בצי שקיבלה את השם הרשמי BYD Jinan. היצרנית שהחליטה לשלוט גם במרכיבים הקריטיים בשרשרת ההפצה השיקה בינואר 2024 את האוניה הראשונה בצי ה BYD Explorer No1 השלימה את השקת כל שבע האוניות הנוספות בתוך פחות משנתיים. יכולת השילוח של היצרנית עומד על כמיליון כלי רכב בשנה באמצעות שמונה האוניות Hefei, Changzhou, Shenzhen, Xi’an, Changsha, Zhengzhou ועכשיו Jinan.
כל שמונה האוניות הן אוניות יעודיות להובלת כלי רכב בשיטת RoRo (Roll on / Roll off), כלומר המכוניות עולות לאוניות השילוח בנסיעה ומורדות ממנה בנסיעה.
האוניות של BYD מכילות בין 7200 כלי רכב ל 9000 כלי רכב כל אחת, כשההבדלים נובעים מהמבנה השונה של כל אוניה.
- ברקשייר האת’ווי: תיק ההשקעות פורח, למה המניה מדשדשת?
- כמעט 500 קמ"ש - שיא מהירות עולמי ל BYD
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
צי האוניות של BYD מאפשר לחברה גמישות בהתאמת המכוניות המיועדות לכל שוק, כאשר לחברה מפעלים בכל העולם, בסין כמובן, אבל גם בברזיל, בתאילנד, בהונגריה, ומפעלים נוספים מתוכננים גם בטורקיה, גרמניה ופקיסטן, כאשר המפעלים הם מפעלי הרכבה של קיטים הנשלחים ישירות מסין.

כלמוביל בראש: החשמליות שינו את מפת יבואני הרכב בישראל
ג'אקו הפכה ללהיט השנה והחזירה את כלמוביל למקום הראשון; קרסו מזנקת, טלקאר ואונגר בצניחה, וטסלה ממשיכה להיחלש
שוק יבואניות הרכב בישראל עבר בשנים האחרונות מהפכה עמוקה. אם עד לפני כחמש שנים היה זה תחום שמרני שבו השינויים התרחשו באיטיות, כניסת הרכבים החשמליים וההיברידיים, ובעיקר התפרצות המותגים הסיניים, טלטלו את הסדר הישן והפכו את הענף לדינמי ותחרותי מתמיד. נאמנות הצרכנים למותגים ותיקים התערערה, ויבואנים שנשענו על מותגים מסורתיים בלבד נאלצו להתמודד עם ירידות חדות במכירות, בעוד אחרים, שהימרו בזמן על השוק הסיני, נהנים כעת מגידול דו-ספרתי ואף תלת-ספרתי בהיקפי המסירות.
בפסגת הענף ניצבת השנה כלמוביל של שמואל חרלפ, ששווייה מוערך בכ-8 מיליארד שקל. לאחר שנה מאתגרת שבה נתח השוק שלה ירד ל-17.8%, החברה התאוששה במהירות בזכות החדרת מותג החשמליות הסיני ג'אקו (JAECOO), שהפך לרכב הנמכר ביותר בישראל ב-2025. מתחילת השנה נמסרו בישראל כ-13 אלף רכבי ג'אקו, המהווים כשליש מסך המסירות של קבוצת כלמוביל. בכך הצליחה החברה להחזיר לעצמה נתח שוק מרשים של 20.8%, ולהוביל את השוק בפער גדול.
עם זאת, מדובר בהצלחה שמחייבת גיוון: מותגים סיניים נוטים לתנודתיות חדה, וכלמוביל תידרש למצוא את ה”ג'אקו הבאה” כדי לשמור על מעמדה.
במקום השני שומרת על יציבות יוניון מוטורס של ג’ורג’ חורש, עם נתח שוק של 14.9%. החברה נשענת על ההצלחה המתמשכת של טויוטה, שדגמיה הפופולריים, RAV4 ויאריס קרוס, ממשיכים להימכר היטב. לצד טויוטה, יוניון שילבה בהצלחה מותגים סיניים כמו ג’ילי וזיקר, אך שניהם חוו השנה ירידות ניכרות של 22% ו-24% בהתאמה, בהתאם לשינויי הטעם של הצרכנים.
- רכב 7 מקומות: אינסוף אפשרויות למשפחה, לחברים ולחיים הדינמיים
- למרות ההקלה במכסים: למה מניות הרכב נופלות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
את הזינוק המרשים ביותר רושמת השנה קרסו מוטורס קרסו מוטורס 2.07% , שטיפסה למקום השלישי עם נתח שוק של 14.6%, לאחר שלפני שלוש שנים הסתפקה רק ב-4%. הסיבה המרכזית: המותג הסיני צ’רי (Chery), שהפך לשם דבר בישראל ומכר השנה לא פחות מ-21 אלף מכוניות, כ-66% ממכירות הקבוצה. לצדו נהנתה קרסו גם מהצלחת מותג אקספנג (XPeng), שממנו נמכרו כ-5,000 רכבים נוספים. שוק ההון הגיב בהתאם, ושווי החברה הוכפל בשנה האחרונה ל-4 מיליארד שקל.