רשות ני"ע משעה את הנפקת EPM שמגייסת את הציבור בפרסומות טלוויזיה

החברה מוותרת על חתמים שיפיצו סחורה למוסדיים ומהמרת על הציבור הרחב – ולשם כך קמפיין הטלוויזיה. מהאתר שלה הוסרו הפרסומות הללו ומידע נוסף שלא הופיע בתשקיף, כך לבקשות הרשות – אך הדבר לא פתר את החששות של זו. ההשעיה תארך שבועיים בהם תפעל EPM לתקן את התשקיף
איתי פת-יה | (5)

הרשות לניירות ערך משעה בשבועיים את הנפקת חברת התרופות EPM שיצאה לקמפיין פרסום בטלוויזיה במטרה לגייס את הציבור הרחב להשקיע בה. ההנפקה נעשית בשיטת ההקצאה האחידה, כלומר ללא קיום מכרז בשלב מוקדם ונפרד למשקיעים מוסדיים, אלא מכרז אחיד לכלל המשקיעים במסגרתו נקלטות הזמנות לרכישת המניות. קבלת ההזמנות אם כן הופסקה. ב-EPM לא ציינו את הסיבה, אך אמרו כי יתקנו את התשקיף שפרסמו ויפנו בשנית לרשות בבקשה להפשיר את הקפאת ההנפקה.

EPM מפתחת תרופות על בסיס מולקולות מלאכותיות שפיתחה המדמות את החומר הפעיל בצמח הקנאביס. החברה הוקמה בשנת 2017 וגייסה עד היום כ-40 מיליון שקל. EPM מעוניינת לגייס בהנפקה 44.5 מיליון שקל מהציבור בהנפקה של 11.37% ממניותיה לפי שווי של 381 מיליון שקל לפני הכסף.

שיטת ההקצאה הלא אחידה (Book Building) הפכה פחות או יותר לברירת המחדל בהנפקות בבורסה המקומית בשנתיים האחרונות. חרף הביקורת על ההזדמנות שניתנת למוסדיים להשקיע מוקדם יותר ובזול יותר, מה שלא ניתן למשקיעי הריטייל - ניתן לראות בדבר גם הזדמנות להבעת אמון.

משקיעים מוסדיים, כמנהלי כספי ציבור וחסכונות מתאפיינים לרוב בהשקעה לטווח ארוך יותר. מחד מדובר כאמור במעין חותמת כשרות שמאותת למשקיעים הפרטיים, ומאידך הדבר מנמיך את הסחירות במניה - שכן הגוף המוסדי ממשיך להחזיק בה.

מכל מקום, אם ב-EPM בחרו לדלג על החלק הזה, ייתכן כי חשבו שהמוסדיים לא יקפצו על הסחורה, וכשלון במכרז המוסדי היה עשוי להבריח גם את המשקיעים הפרטיים בשלב הציבורי. בה בעת, בחברה לקחו הימור על היכולת לשווק את ההנפקה לציבור הרחב - ועל כן קידמו את הקמפיין הטלוויזיוני, שנעשה בשיתוף פעולה עם הערוצים רשת 13 וקשת 12 ובתפקיד הפרזנטור פרופ' זאב רוטשטיין, לשעבר מנכ"ל בית החולים הדסה. עם זאת, יש לציין כי גם חברות ענק מבוססות בעולם כבר עשו שימוש במודל ההנפקה הישירה לציבור ללא חתמים, ובהן ספוטיפיי וסלאק.

במקרה של EPM, רשת יקבלו בתמורה לפרסום מניות בסך 3 מיליון שקל וקשת מניות בסך 10 מיליון. רוטשטיין קיבל אופציות לכ-1.64% מהחברה שלפי המחיר המבוקש בהנפקה הן כבר "בתוך הכסף", ושוות לו כ-3.3 מיליון שקל.

קבלת ההזמנות להנפקה נעשית דרך הפלטפורמה של אתר מימון ההמונים Fundit. יצוין כי מדובר בהנפקה לכל דבר, ולא לגיוס למשקיעים כשירים בלבד דרך פלטפורמת TASE-UP של הבורסה, שמייתרת את הצורך בתשקיף.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

כפי שצויין ב-EPM אכן פרסמו תשקיף. ואולם נראה כי ברשות לניירות ערך לא היו מרוצים בלשון המעטה מהדרך בה החברה תקשרה לציבור מסרים לקראת ההנפקה. נראה כי החשש שלהם היה שהמשקיעים יוותרו על קריאת התשקיף המפורט (שאולי בכלל אינו מפורט דיו אם לשפוט לפי הרמז על הצורך בתיקונו בדיווח של EPM), ויסתפקו בפרסומות הטלוויזיה ובמידע באתר האינטרנט של החברה. כך, בשבוע האחרון התבקשה החברה להסיר מהאתר שלה מידעים שלא נכללו בתשקיף וכן את הפרסומות המשודרות בטלוויזיה. על אף שהתכנים הוסרו – הדבר לא פתר את הבעיות של הרשות בעניין ההנפקה הזו.

הדיווח של EPM היום לבורסה לא פירט את הסיבות להשעיה ומהן טענותיה הנוספות של הרשות לניירות ערך. בביזפורטל פנינו ל-EPM בבקשה להסבר נוסף אך מצדם נמסר כי לא יוכלו לספק עוד פרטים.

(14:00)

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    הצועד בנעליו 10/04/2022 15:15
    הגב לתגובה זו
    זיהיתי את זה עוד שבקיץ 2020 , כאשר המליץ והפציר בכולם להתחסן בחיסון הרוסי לקוביד. מדובר על אדם חסר אחריות שאלוהים יודע איך נתנו לו לנהל בית חולים בישראל. טוב בעצם בישראל הכל יכול לקרות...
  • 4.
    נוכלים בע"מ..אללק רוטנשטיין חחח (ל"ת)
    לא להשתתף! 10/04/2022 15:07
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לילי 10/04/2022 13:59
    הגב לתגובה זו
    נראה שהגיוס הוא המטרה ולא השקעה בפיתוח . בנוסף לא נראה בסיס מעשי להשקעה . לפתח מולקולה, שתרפא לא ברור מה, כמה ולמה .
  • 2.
    הפסד וודאי 10/04/2022 12:03
    הגב לתגובה זו
    שווי 330 מיליון ש"ח לחברה בתחום הביומד. מנכ"ל בלי שום ניסיון. הולכים לגנוב את כל הכסף למשכורות ומי שישקיע שם יפסיד 99% מהכסף שלו.
  • 1.
    נוכלים (ל"ת)
    אלי 10/04/2022 11:17
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?