דני מזרחי, מנכ"ל אופל בלאנס
צילום: יח"צ

אופל בלאנס תציע משכנתאות: דירוג האשראי של הלווים לא יהווה תנאי סף

חברת האשראי הפועלת מול עסקים נכנסת לתחום המשכנתאות. לפי החברה, בשונה מהבנקים, יוכלו לספק הלוואות כנגד שעבוד על קרקע כבטוחה, גם ללווים בדירוג אשראי נמוך - לצד הסיכוי לקלוט לווים טובים שנפלו בין הכסאות נמצא הסיכון לשיעורי מימושים גבוהים משל הבנקים
איתי פת-יה | (1)

חברת האשראי החוץ בנקאי אופל בלאנס -2.2%  הפועלת בעיקר מול עסקים קטנים ובינוניים תתחיל להציע משכנתאות. הפעילות תרוכז אצל חברה בת חדש שיקימו באופל בשיתוף עם מרקורי פיננסים (50%-50%).

בחברה אומרים כי יספקו משכנתאות ופתרונות גם ללקוחות שנדחו על ידי הבנקים אולם "נמצאו כלווים איכותיים שיוכלו לשרת את החוב", וכי יוכלו לספק משכנתאות כנגד שעבוד על הקרקע שתשמש כבטוחה, ללא קשר לדירוג האשראי האישי של הלווה, מה שלטענתם יהווה יתרון על פני המערכת הבנקאית.

כלומר, אם כדי להמנע בכל מחיר מתרחיש של מימוש הבטוחה, בבנקים כיום מסתכלים על דירוג האשראי כתנאי סף לנטילת ההלוואה, באופל לא יהיו תלויים בו. בעוד שניתן לדמיין מקרים שדירוג האשראי אכן לא משקף ב-100% את יכולת הפירעון, ולווים עם דירוג נמוך שיכולים לעמוד בהחזר נופלים בין הכסאות (עליהם בונים באופל), קיים כמובן התרחיש שבו באופל ימצאו את עצמם ממשים בטוחות אחרי שנתנו אשראי ללווים בדירוג נמוך.

אופל מספקת שירותי ניכיון צ'קים לעסקים ושכירים והשלמת הון עצמי כנגד בטוחות (הלוואת מזנין). היקף התיק של החברהבסוף 2020 היה כ-283 מיליון שקל. לחברה חמישה סניפים ובקרוב תפתח אחד שישי.

את 2020 סיימה החברה עם קיטון בהכנסות לסך של כ-57.5 מיליון שקל (66.3 מיליון שקל ב-2019) שמוסבר באופל בטיוב התיק והקשחת הליך החיתום בתקופת משבר הקורונה - צעד שמנגד סייע להוריד את ההפרשה להפסדי אשראי לסך של כ-4.9 מיליון שקל, כ-0.31% מסך עסקאות הניכיון של החברה אשר הסתכמו בכ-1.6 מיליארד שקל.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    משה 07/04/2021 11:56
    הגב לתגובה זו
    מחפשים מקומות עם תשואה נמוכה
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה 1.18%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.


גיא ברנשטיין , פורמולה מערכות, צילום: רשתותגיא ברנשטיין , פורמולה מערכות, צילום: רשתות

אקזיט עצוב לעובדי סאפיינס - גיא ברנשטיין ורוני על-דור התעשרו וכמה הם קיבלו?

ברנשטיין, מנכ"ל ולמעשה בעל השליטה בפורמולה, הוא הדוגמה הכי טובה בארץ לשלטון המנהלים - יצר לעצמו דרך אופציות (למרות שבחברת החזקה אין מקום לאופציות) הון של כ-200 מיליון דולר; 4,800 עובדי סאפיינס ביחד לא מקבלים חלק קטן ממה שהוא מקבל באופציות בשנה   

מנדי הניג |

בזמן שהנהלת פורמולה ובראשה גיא ברנשטיין חוגגים את האקזיט בחברה הבת - סאפיינס, ובמקביל להתעשרות יוצאת דופן של ברנשטיין שממנכ"ל שכיר הפך להיות בעצם בעל שליטה בפורמולה עם שכר פנומנלי והקצאת אופציות נדיבה (לעצמו), הוא לא דאג לעובדים (הרחבה: שכר העתק של גיא ברנשטיין ואיך זה שהוא בפועל בעל השליטה בפורמולה? 

הוא יכול להתחמק ולהעביר את האחריות לרוני על-דור, מנכ"ל סאפיינס כבר 20 שנים, אבל האחריות של שניהם. גם על-דור דאג להתעשר ולחלק לעצמו אופציות, אבל בעוד שברוב האקזיטים אנחנו שומעים על התעשרות של העובדים זה לא קרה.

מצד אחד זה מקומם כי פורמולה היא האחרונה שאמורה להקצות אופציות למנהלים שלה - זו חברת החזקות, ובחברת החזקות מי שמזיז את הפעילות והרווחים הם החברות למטה. מעבר לכך, אם כבר יש בקבוצה מדיניות של חלקוה מאוד נדיבה למעלה, אז הקיצוניות בין הראש לבין עובדי סאפיינס קשה לעיכול. ברנשטיין מקבל שכר בשנה של 37 מיליון שקל, הוא שווה כ-200 מיליון דולר דרך אופציות ומניות שחולקו לו, והוא שווה יותר מכל 4,800 עובדי  סאפיינס. לא הגיוני.


כל עובדי סאפיינס מחזיקים נכון לסוף 2024 ב-43 אלף מניות בסכום נמוך מ-2 מיליון דולר. החברה לא חילקה מניות בשנה שעברה, ונראה שהיא לקראת חיסול ההטבות דרך מניות: