מאזדה רכב
צילום: Istock
משבר הקורונה

הנתונים מתחילים לזרום - ירידה של 60% ברכישות רכבים חדשים

יבואניות הרכב נפגעו מירידה ביבוא רכבים בחודש מארס, אבל החודשים הבאים צפויים להיות חלשים עוד יותר - גם דלק רכב וקרסו מוטורס, הנסחרות בבורסה, ייפגעו
ערן סוקול | (17)

בחודש מארס 2020 נרשם יבוא כלי רכב (פרטיים) בהיקף של 28,570 לעומת 71,588 כלי רכב במארס 2019, ירידה בשיעור של 60.1%. יבוא רכב מסחרי הסתכם ב-1,051 כלי רכב לעומת 1,462 כלי רכב במרץ 2019, ירידה של 28.1%. הירידה ביבוא כלי רכב נוסעים ומסחרי נובעת מיבוא גבוה במיוחד במארס 2019 ערב צמצום עדכון נוסחת מיסוי ירוק שנכנס לתוקף החל מה-1.4.19.

גם היבוא של כלי רכב במארס 2020 היה גבוה מהרגיל, אך לא באותם היקפים. הסיבה לכך הנה הנחיה שניתנה לפינוי מחסני רישוי בנמלים לצורך קליטת סחורות חיוניות במצב חירום. כנגד שחרור מוגבר זה, יבוא כלי רכב היברידיים ממשיך להיות נמוך מאוד כתוצאה מהקדמת היבוא בדצמבר 2019 טרם העלאת מס הקניה על רכב היברידי.

הירידה הכוללת ביבוא רכבים קשורה גם למשבר הקורונה, אם כי ההשפעה הגדולה עוד צפויה בחודש אפריל. כמו כן, נראה שגם אחרי היציאה מהמשבר רכישות של רכבים חדשים יצטמצמו בהמשך למשבר הכלכלי, הגידול באבטלה והירידה בצריכה. החברות הבורסאיות שיסבלו מכך - דלק רכב 0% שמייבאת את דגמי מאזדה פורד ו-BMW וחברת קרסושמייבאת את ניסאן ורנו.

בחודשים ינואר-מארס 2020 הסתכם יבוא כלי רכב נוסעים ב-60,017 לעומת 115,164 בתקופה המקבילה אשתקד, ירידה של 47.9%. יבוא כלי רכב מסחרי ירד ב-28.2% בתקופה זו והגיע להיקף של - 2,375. 

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    יוסי 10/04/2020 00:09
    הגב לתגובה זו
    נבואה שהתגשמה חזירות חזירות גוררת נפילה מגובה רב
  • 15.
    לפחפת 50 חוז (ל"ת)
    יגיע.עשירים יפסדו.על 09/04/2020 22:09
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    יגיע.עשירים יפסדו.על 09/04/2020 22:06
    הגב לתגובה זו
    י
  • 13.
    רז 09/04/2020 19:56
    הגב לתגובה זו
    מצוין .שיפסידו קצת ו שיורידו מחירים
  • 12.
    מומו 09/04/2020 18:26
    הגב לתגובה זו
    שהולך לקופת האוצר הריקה.
  • 11.
    א.א 09/04/2020 15:40
    הגב לתגובה זו
    ממש מסכנים רכב שולח להם 8000 דולר מוכרים לנו ב 40000 דולר כואב לי הלב עליהם
  • 10.
    עידן 09/04/2020 15:07
    הגב לתגובה זו
    יש לנו שני רכבים במשפחה. אם יאפשרו לעבוד יותר מהבית, נרד לרכב אחד. באמת לא צריך.
  • 9.
    אבי 09/04/2020 13:40
    הגב לתגובה זו
    שיתפוצץ הכל הגיע הזמן לריסט גם הדירות שייפול הכל נמאס מיוקר המחיה בארץ גם ישן גם יקר בחו''ל חדש וזול
  • 8.
    מיכל 09/04/2020 11:19
    הגב לתגובה זו
    שיורידו מחירים
  • 7.
    שוקה 08/04/2020 15:29
    הגב לתגובה זו
    יעדיפו לקנות יד ראשונה כחדשה.עד 3 שנים על הכביש.
  • 6.
    אלכסנדר הגדול 08/04/2020 13:30
    הגב לתגובה זו
    המשבר יעשה שינוי ויפתח את השוק לעודף הרכבים שיש לדילרים הגדולים בחו'ל. סוכנויות עצמאיות ינתקו עצמן מחויבות ליבואן כזה או אחר ויהפכו להיות סופר מרקטים לצרכן.חברות הליסינג יחזרו להיות חברות השכרה.
  • 5.
    שמש 08/04/2020 12:59
    הגב לתגובה זו
    תהיה ירידת מחירים של לפחות חמישה עשר אחוז
  • 4.
    ירידה מתונה ? 08/04/2020 12:50
    הגב לתגובה זו
    אין עבודה יש אבטלה. שנה קשה למשק.
  • אין אבדה קשה קשה.... (ל"ת)
    לובה 09/04/2020 18:54
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מעולה... הוזלה ברקע... אני אוהב הוזלות (ל"ת)
    חתול שמיל 08/04/2020 12:47
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אלמוג 08/04/2020 12:38
    הגב לתגובה זו
    תהיה ירידה של עשרים אחוזים במחירי הרכב החדשים
  • 1.
    פנחס 08/04/2020 11:04
    הגב לתגובה זו
    לפרטיים יצא עם ידו על העליונה מהמשבר, הייתי אפילו פותח אתר יעודי ומוכר באינטרנט בנחה של 20% מה זנ משנה למי למכור? ליסינגים ממילא לא יקנו כלום בחצי שנה הבאה, וכרגע לפחות אפשר לתרץ הורדת מחירים בעקבות הקורונה כמשהו שלא יחזור, מי שיש לו מלאי מעיף אותו בשבוע ומרוויח יותר ממכירה לליסינג כי יש חברות שמוכרות להם גם בהנחה של 25%
לילך אשר טופילסקי
צילום: תומי הרפז

אקזיט לפימי - הצעת המכר ל"עמל ומעבר" הצליחה

"עמל ומעבר" תחל להיסחר בבורסה בשם "עמל הולדינגס" לפי שווי של כ-2.6 מיליארד שקל; בין המרוויחים באקזיט - פועלים אקוויטי, חברת הביטוח מגדל ודליה קורקיןפימי רוכשת עמל ומעבר


מנדי הניג |
נושאים בכתבה לילך אשר טופליסקי

"עמל ומעבר" נכנסת לבורסה בת"א. בעלי השליטה ובראשם קרן פימי של ישי דוידי מכרו מחצית מהחזקתם ברשת שירותי הסיעוד והדיור המוגן ונפגשו עם 1.3 מיליארד שקל. החברה תחל להיסחר לפי שווי של 2.6 מיליארד שקל. השווי המוערך היה בין 2.7 מיליארד ל-3 מיליארד שקל, אך על רקע החשש משינויים במכרז של ביטוח לאומי בתחום הסיעוד (שפגע בתמחור של דנאל ותגבור), נראה ששווי של 2.6 מיליארד שקל הוא בהחלט שווי "טוב".

למעשה, מדובר בעצם באקזיט לבעלי השליטה ובעיקר פימי שירדה מהחזקה של כמעט 50% ל-25%. פימי רכשה את השליטה לפני 3-4 שנים לפי שווי של כ-1 מיליארד שקל ומאז לילך אשר טופילסקי, שותפה בפימי מלווה ואחראית על עמל כשדליה קורקין, מנהלת את החברה בשוטף. פימי הרוויחה פי 2.5 בערך על השקעתה כשבדרך היא מכניסה את פועלים אקוויטי ומגדל לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל. אלו הרוויחו 60%-70% בטווח של שנה-שנתיים. 


עמל ומעבר, שהוקמה בשנת 1988, הינה חברת הסיעוד, השיקום והטיפול המובילה בישראל שפועלת במתן שירותי סיעוד ביתיים לכ-32,000 מטופלים דרך 37 סניפים; מתן שירותי שיקום פגועי נפש בקהילה וטיפולים פסיכולוגיים לכ-5,600 מטופלים; שירותי דיור וסעד לדיירים שאינם עצמאיים ומתן טיפול לאוכלוסיות מיוחדות (לרבות: בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית, אוטיזם וכו').

הכנסות עמל ומעבר ב-12 החודשים שהסתיימו ביוני 2025 הסתכמו בכ-.22 מיליארד שקל . שנת 2024 הסתיימה עם הכנסות של כ-1.9 מיליארד שקל,  לעומת כ-1.6 מיליארד שקל  בשנת 2023. הרווח התפעולי ב-12 החודשים שהסתיימו ביוני 2025 הסתכם בכ-197 מיליון שקל, לעומת כ-180 מיליון שקל ב-2024 וכ-137 מיליון שקל ב-2023. בצמיחה טבעית צפוי שקצב הרווחים התפעוליים יגיע לכ-220 ויותר תוך כשנה.  הרווח הנקי המתואם ב-12 החודשים שהסתיימו ביוני 2025 הסתכם לכ-139 מיליון שקל . בשנת 2024 הסתכם הרווח הנקי בכ-127 מיליון שקל , לעומת כ-89 מיליון שקל בשנת 2023. גם כאן כשמסתכלים קדימה אפשר להעריך רווח נקי של 152-155 מיליון שקל בשנה הבאה   

מ-240 מיליון ל-2.5 מיליארד בעשור

ב-2015 רכשו דליה קורקין והארי גרוס את השליטה בחברה תמורת 240 מיליון שקל בלבד מאבי לוין, שמאי מיטלמן, חגי נברון והאחים צבי ואלי נגיס. שבע שנים לאחר מכן, בפברואר 2022, פימי רכשה 70% מגרוס ו-10% נוספים מקורקין במיליארד שקל. בסוף 2023, פועלים אקוויטי, זרוע ההשקעות של בנק הפועלים, רכשה 20% מעמל ומעבר תמורת 300 מיליון שקל - 16% מפימי תמורת 240 מיליון שקל ו-4% מקורקין תמורת 60 מיליון שקל. העסקה שיקפה שווי של 1.5 מיליארד שקל לחברה.

עדי אייל מנכ"ל וואן טכנולוגיות; קרדיט: לינה מיארהעדי אייל מנכ"ל וואן טכנולוגיות; קרדיט: לינה מיארה
דוחות

וואן טכנולוגיות: ההכנסות בשיא של 1.15 מיליארד שקל; הרווח הנקי זינק 25%

הכנסות חברת ה-IT צמחו בכ-19%, הרווח התפעולי עלה ב-15%; הכריזה על חלוקת דיבידנד של כ-47 מיליון שקל

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דוחות כספיים

וואן טכנולוגיות, חברת ה-IT השנייה בגודלה בישראל, פרסמה את תוצאותיה לרבעון השלישי עם הכנסות שיא של כ-1.15 מיליארד שקל - עלייה של 19% בהשוואה לרבעון המקביל. הצמיחה נתמכת בהתרחבות רוחבית של פעילות החברה, כולל איחוד מלא לראשונה של חברת וואן ליין, ובמקביל נרשמה עלייה של 25% ברווח הנקי.

את השיפור הזה אנחנו רואים גם בביצועי המניה כשוואן טכנולוגיות 0%   נסחרת לפי שווי שוק של כ-6.53 מיליארד שקל, אחרי עלייה של 4% בחודש האחרון, 36.3% מתחילת השנה, ו-58.75% ב-12 החודשים האחרונים.

עיקרי התוצאות 

ברבעון השלישי נרשמה כאמור הכנסה של כ-1.15 מיליארד שקל, לעומת כ-969 מיליון שקל אשתקד. הרווח התפעולי הסתכם בכ-92 מיליון שקל - עלייה של כ-15%. הרווח הנקי קפץ בכ-25% והגיע ל-74 מיליון שקל (71 מיליון מיוחס לבעלי המניות). הצמיחה מיוחסת לשיפור ביעילות התפעולית, להכנסות מימון נטו, ולהתרחבות בפעילות מוקדי השירות.

בתשעת החודשים הראשונים של השנה צמחו ההכנסות בכ-16% לכ-3.39 מיליארד שקל. הרווח התפעולי עלה ל-260 מיליון שקל, והרווח הנקי הסתכם ב-206 מיליון שקל - עלייה של 21% לעומת התקופה המקבילה.

עודף המזומנים נטו עומד על 274 מיליון שקל, ההון העצמי הגיע ל-832 מיליון שקל, ומהווה 36% מהמאזן. דירקטוריון החברה הכריז על חלוקת דיבידנד של 47 מיליון שקל - ובסך הכול חולקו מעל 300 מיליון שקל מאז תחילת השנה.