הנתונים מתחילים לזרום - ירידה של 60% ברכישות רכבים חדשים
בחודש מארס 2020 נרשם יבוא כלי רכב (פרטיים) בהיקף של 28,570 לעומת 71,588 כלי רכב במארס 2019, ירידה בשיעור של 60.1%. יבוא רכב מסחרי הסתכם ב-1,051 כלי רכב לעומת 1,462 כלי רכב במרץ 2019, ירידה של 28.1%. הירידה ביבוא כלי רכב נוסעים ומסחרי נובעת מיבוא גבוה במיוחד במארס 2019 ערב צמצום עדכון נוסחת מיסוי ירוק שנכנס לתוקף החל מה-1.4.19.
גם היבוא של כלי רכב במארס 2020 היה גבוה מהרגיל, אך לא באותם היקפים. הסיבה לכך הנה הנחיה שניתנה לפינוי מחסני רישוי בנמלים לצורך קליטת סחורות חיוניות במצב חירום. כנגד שחרור מוגבר זה, יבוא כלי רכב היברידיים ממשיך להיות נמוך מאוד כתוצאה מהקדמת היבוא בדצמבר 2019 טרם העלאת מס הקניה על רכב היברידי.
הירידה הכוללת ביבוא רכבים קשורה גם למשבר הקורונה, אם כי ההשפעה הגדולה עוד צפויה בחודש אפריל. כמו כן, נראה שגם אחרי היציאה מהמשבר רכישות של רכבים חדשים יצטמצמו בהמשך למשבר הכלכלי, הגידול באבטלה והירידה בצריכה. החברות הבורסאיות שיסבלו מכך - דלק רכב 1.78% שמייבאת את דגמי מאזדה פורד ו-BMW וחברת קרסושמייבאת את ניסאן ורנו.
בחודשים ינואר-מארס 2020 הסתכם יבוא כלי רכב נוסעים ב-60,017 לעומת 115,164 בתקופה המקבילה אשתקד, ירידה של 47.9%. יבוא כלי רכב מסחרי ירד ב-28.2% בתקופה זו והגיע להיקף של - 2,375.
- ככה קרטל הרכב עובד עלינו; 9 שנים לרפורמה: אין תחרות, הרווחיות חריגה
- ביזארי: תאונה בין שני כלי רכב אוטונומיים בלוס אנג'לס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 16.יוסי 10/04/2020 00:09הגב לתגובה זונבואה שהתגשמה חזירות חזירות גוררת נפילה מגובה רב
- 15.לפחפת 50 חוז (ל"ת)יגיע.עשירים יפסדו.על 09/04/2020 22:09הגב לתגובה זו
- 14.יגיע.עשירים יפסדו.על 09/04/2020 22:06הגב לתגובה זוי
- 13.רז 09/04/2020 19:56הגב לתגובה זומצוין .שיפסידו קצת ו שיורידו מחירים
- 12.מומו 09/04/2020 18:26הגב לתגובה זושהולך לקופת האוצר הריקה.
- 11.א.א 09/04/2020 15:40הגב לתגובה זוממש מסכנים רכב שולח להם 8000 דולר מוכרים לנו ב 40000 דולר כואב לי הלב עליהם
- 10.עידן 09/04/2020 15:07הגב לתגובה זויש לנו שני רכבים במשפחה. אם יאפשרו לעבוד יותר מהבית, נרד לרכב אחד. באמת לא צריך.
- 9.אבי 09/04/2020 13:40הגב לתגובה זושיתפוצץ הכל הגיע הזמן לריסט גם הדירות שייפול הכל נמאס מיוקר המחיה בארץ גם ישן גם יקר בחו''ל חדש וזול
- 8.מיכל 09/04/2020 11:19הגב לתגובה זושיורידו מחירים
- 7.שוקה 08/04/2020 15:29הגב לתגובה זויעדיפו לקנות יד ראשונה כחדשה.עד 3 שנים על הכביש.
- 6.אלכסנדר הגדול 08/04/2020 13:30הגב לתגובה זוהמשבר יעשה שינוי ויפתח את השוק לעודף הרכבים שיש לדילרים הגדולים בחו'ל. סוכנויות עצמאיות ינתקו עצמן מחויבות ליבואן כזה או אחר ויהפכו להיות סופר מרקטים לצרכן.חברות הליסינג יחזרו להיות חברות השכרה.
- 5.שמש 08/04/2020 12:59הגב לתגובה זותהיה ירידת מחירים של לפחות חמישה עשר אחוז
- 4.ירידה מתונה ? 08/04/2020 12:50הגב לתגובה זואין עבודה יש אבטלה. שנה קשה למשק.
- אין אבדה קשה קשה.... (ל"ת)לובה 09/04/2020 18:54הגב לתגובה זו
- 3.מעולה... הוזלה ברקע... אני אוהב הוזלות (ל"ת)חתול שמיל 08/04/2020 12:47הגב לתגובה זו
- 2.אלמוג 08/04/2020 12:38הגב לתגובה זותהיה ירידה של עשרים אחוזים במחירי הרכב החדשים
- 1.פנחס 08/04/2020 11:04הגב לתגובה זולפרטיים יצא עם ידו על העליונה מהמשבר, הייתי אפילו פותח אתר יעודי ומוכר באינטרנט בנחה של 20% מה זנ משנה למי למכור? ליסינגים ממילא לא יקנו כלום בחצי שנה הבאה, וכרגע לפחות אפשר לתרץ הורדת מחירים בעקבות הקורונה כמשהו שלא יחזור, מי שיש לו מלאי מעיף אותו בשבוע ומרוויח יותר ממכירה לליסינג כי יש חברות שמוכרות להם גם בהנחה של 25%
בורסה, משקיעים (AI)להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה
על הקשר בין בורסה למחירי הדירות, על הצעירים שעושים מכה בבורסה וחזרה למפולת של 2008-2009
הגאות בבורסות בשנים האחרונות, במיוחד בוול סטריט, יצרו רווחים גבוהים למשקיעים, לרבות המוני משקיעים צעירים. זו תופעה עולמית, וזה גם בארץ - מאות אלפי ישראלים משקיעים ישירות במניות בבורסות, חלק גדול מהם צעירים. הם אגב, כמעט ולא משקיעים בארץ, בעיקר בוול סטריט. הצעירים האלו מכירים רק שוק עולה, הרווחים שלהם עצומים - דמיינו צעיר שנכנס לשוק לפני 5 שנים. סיכוי טוב שהוא הכפיל את כספו - זה מה שקרה בנאסד"ק וב-S&P.
בפועל, רבים עשו הרבה יותר מהכפלת הכסף. אם הם הלכו על המניות הדומיננטיות ועל שבבים זה רווח של פי 3-4, אבל גם אם נסתפק בממוצע, זה רווח מרשים שיוצר מגמה חדשה של הזרמת כספים לבורסה. ההזרמה השוטפת מגיעה גם מהסיפורים בשטח - כשאנשים רואים כמה הם יכלו להרוויח על אנבידיה, על מניות השבבים, על נטפליקס, על מניות הקוונטים ועוד מאות דוגמאות, הם מתפתים. אנחנו רוצים להרוויח, אנחנו גרידיים. הסיפורים האלו מגרים אותנו להזרים כספים. אף אחד לא זוכר את הכישלונות בדרך, זוכרים את המניות שעשות מאות אחוזים וזה מייצר הזרמה שוטפת גדולה לשווקים שבעצמה מייצרת עליות שערים.
אותו צעיר שרואה שיש רווחים עצומים מגדיל באופן שוטף את ההשקעה במניות. זה מבחינתו הגיל שבו הוא צריך להשקיע כמה שיותר בבורסה, וזה נכון מבחינה תיאורטית.
השאלה אם התיק שלו מפוזר או אם יש מרכיב אג"ח משמעותי, פחות רלבנטית לצעירים שחוסכים לזמן ארוך - אבל רוב הצעירים לא מבין את המשמעות של חיסכון לטווח ארוך. הם שקועים עד צוואר במניות, ולא מפנימים שהשוק גם יכול לרדת חזק, אחרת חלקם היו אולי מגוונים את התיק. נזכיר כי זה בסדר גמור ואפילו נכון להשקיע במניות בשיעור מאוד גבוה, אבל כל עוד יודעים שבדרך יהיו ירידות. הטווח הארוך מאפשר למשקיעים צעירים להגיע לתיקון באם תהיה מפולת, ולכן מבחינה תיאורטית הם צריכים להיות במרכיב גדול של מניות.
- בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל
- המחקרים שחושפים איך אפליקציות המסחר הורסות את תיק ההשקעות שלכם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמה מבין המשקיעים הצעירים מבין את זה? כמה מהם לא ישנה את תיק ההשקעות כשתגיע קריסה ויגיד "מה זה משנה אני חוסך ל-30 שנים?". כנראה שהרוב יממש. טבע האדם הוא גרידיות בעליות ופחד גדול בירידות.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגמה יהיה מחר בבורסה? שבבים, בנקים ומניות הביטחון
על החברה שהיתה על סף קריסה והגיעה לשווי של 10 מיליארד דולר, על הקשר בין מחירי הדירות למחירי המניות ועל הבנקים
המניות הדואליות חוזרות לתל אביב עם מסר מאוד ברור - השבבים בעלייה. הפעם היתה זו אינטל שהרימה את התחום ומי שתהנה מכך בעיקר תהיה - נובה 0.97% . נובה חוזרת עם פער אריביטראז' חיובי של 4%. השווי שלה חצה לראשונה את ה-10 מיליארד דולר וזו הזדמנות לספר לכם על הדרך של החברה - מסטארט אפ להנפקה, לנפילה וכמעט מחיקה וכמעט מאפס להגיע ל-10 מיליארד. החזון של ד"ר דישון, המקום הנכון להיות בו, והביצוע של הנהלה מוצלחת.
הסיפור של נובה הוא בלתי נתפס. צמיחה רציפה מרבעון לרבעון במשך יותר מעשור בזכות התמחות בפיתוח וייצור של מכשירי מדידה לתעשיית המוליכים למחצה, מביאים אותה למספרים שאף אחד לא יכול היה לחלום עליהם. אם הייתם אומרים למייסד, ד"ר גיורא דישון שהחברה תגיע למיליארד דולר, הוא היה אולי אומר יש מצב. אחרי הנפילה הוא עסק בלשרוד. עברו 15 שנים, דישון כבר מזמן פרש, והחברה שלו היא שחקנית חשובה וגדולה בתחום מערכות הבדיקה לתעשיית השבבים.
אחרי משבר הדוט.קום, מניית נובה נסחרה בעשרות סנטים, בשווי של כ-20 מיליון דולר ועמוק מתחת למזומנים בקופה. הסיכון היה גדול כי החברה שרפה מזומנים. המזומנים בקופה הגיעו דרך הנפקה בשנת 2000 שהוביל אז המייסד והמנכ"ל ד"ר דישון. אלמלא ההנפקה, לא היתה היום נובה. המסר למנהלים הוא פשוט - מנפיקים כשאפשר לא כשצריך. המסר למשקיעם הוא - זהירות. ובכלל חשוב תמיד להזכיר, הנפקות נעשות במצב של חוסר איזון באינפורמציה בין המוכרים-מנפיקים לבין הקונים. נובה נפלה אחרי ההנפקה בכ-93% לפני שהתאוששה.
דישון שיצא מאורבוטק דיבר אז על יכולת להצמיח את נובה לחברה גדולה, אבל סדרי הגודל שהוא דיבר עליהם היו צנועים - מכירות של עשרות, אולי מאות בודדות של מיליונים. המספרים היום הם פי כמה וכמה, השווי הוא חלומי.
- הדולר יורד מול השקל; איזה מטבעות התחזקו הכי הרבה מולו מתחילת השנה?
- חברה לישראל עלתה 5%, חלל נפלה 10.5%; סגירה חיובית בת"א
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סיפור הצלחה ישראלי מרשים ולא יחיד, אבל מה העתיד של נובה? חברות ישראליות גדולות בתעשייה הזו ובתעשייה של מערכות בדיקה לבסוף נמכרות. האם זה מה שיקרה כאן? והאם שווי של 10 מיליארד לא מוגזם? היא במכפיל רווח עתידי של 35. נראה שמה שיכול להעלות את המניה בעתיד זו מכירה-אקזיט. החדשות הטובות של העסק מגולמות באופן כנראה מלא במכפיל. המניה עברה כבר מזמן את מחירי היעד שניתנו לה. כל פעם מחדש האנליסטים מספקים מחיר יעד ותוך כמה חודשים המניה חוצה אותו.
