מאזדה רכב
צילום: Istock
משבר הקורונה

הנתונים מתחילים לזרום - ירידה של 60% ברכישות רכבים חדשים

יבואניות הרכב נפגעו מירידה ביבוא רכבים בחודש מארס, אבל החודשים הבאים צפויים להיות חלשים עוד יותר - גם דלק רכב וקרסו מוטורס, הנסחרות בבורסה, ייפגעו
ערן סוקול | (17)

בחודש מארס 2020 נרשם יבוא כלי רכב (פרטיים) בהיקף של 28,570 לעומת 71,588 כלי רכב במארס 2019, ירידה בשיעור של 60.1%. יבוא רכב מסחרי הסתכם ב-1,051 כלי רכב לעומת 1,462 כלי רכב במרץ 2019, ירידה של 28.1%. הירידה ביבוא כלי רכב נוסעים ומסחרי נובעת מיבוא גבוה במיוחד במארס 2019 ערב צמצום עדכון נוסחת מיסוי ירוק שנכנס לתוקף החל מה-1.4.19.

גם היבוא של כלי רכב במארס 2020 היה גבוה מהרגיל, אך לא באותם היקפים. הסיבה לכך הנה הנחיה שניתנה לפינוי מחסני רישוי בנמלים לצורך קליטת סחורות חיוניות במצב חירום. כנגד שחרור מוגבר זה, יבוא כלי רכב היברידיים ממשיך להיות נמוך מאוד כתוצאה מהקדמת היבוא בדצמבר 2019 טרם העלאת מס הקניה על רכב היברידי.

הירידה הכוללת ביבוא רכבים קשורה גם למשבר הקורונה, אם כי ההשפעה הגדולה עוד צפויה בחודש אפריל. כמו כן, נראה שגם אחרי היציאה מהמשבר רכישות של רכבים חדשים יצטמצמו בהמשך למשבר הכלכלי, הגידול באבטלה והירידה בצריכה. החברות הבורסאיות שיסבלו מכך - דלק רכב -1.38% שמייבאת את דגמי מאזדה פורד ו-BMW וחברת קרסושמייבאת את ניסאן ורנו.

בחודשים ינואר-מארס 2020 הסתכם יבוא כלי רכב נוסעים ב-60,017 לעומת 115,164 בתקופה המקבילה אשתקד, ירידה של 47.9%. יבוא כלי רכב מסחרי ירד ב-28.2% בתקופה זו והגיע להיקף של - 2,375. 

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    יוסי 10/04/2020 00:09
    הגב לתגובה זו
    נבואה שהתגשמה חזירות חזירות גוררת נפילה מגובה רב
  • 15.
    לפחפת 50 חוז (ל"ת)
    יגיע.עשירים יפסדו.על 09/04/2020 22:09
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    יגיע.עשירים יפסדו.על 09/04/2020 22:06
    הגב לתגובה זו
    י
  • 13.
    רז 09/04/2020 19:56
    הגב לתגובה זו
    מצוין .שיפסידו קצת ו שיורידו מחירים
  • 12.
    מומו 09/04/2020 18:26
    הגב לתגובה זו
    שהולך לקופת האוצר הריקה.
  • 11.
    א.א 09/04/2020 15:40
    הגב לתגובה זו
    ממש מסכנים רכב שולח להם 8000 דולר מוכרים לנו ב 40000 דולר כואב לי הלב עליהם
  • 10.
    עידן 09/04/2020 15:07
    הגב לתגובה זו
    יש לנו שני רכבים במשפחה. אם יאפשרו לעבוד יותר מהבית, נרד לרכב אחד. באמת לא צריך.
  • 9.
    אבי 09/04/2020 13:40
    הגב לתגובה זו
    שיתפוצץ הכל הגיע הזמן לריסט גם הדירות שייפול הכל נמאס מיוקר המחיה בארץ גם ישן גם יקר בחו''ל חדש וזול
  • 8.
    מיכל 09/04/2020 11:19
    הגב לתגובה זו
    שיורידו מחירים
  • 7.
    שוקה 08/04/2020 15:29
    הגב לתגובה זו
    יעדיפו לקנות יד ראשונה כחדשה.עד 3 שנים על הכביש.
  • 6.
    אלכסנדר הגדול 08/04/2020 13:30
    הגב לתגובה זו
    המשבר יעשה שינוי ויפתח את השוק לעודף הרכבים שיש לדילרים הגדולים בחו'ל. סוכנויות עצמאיות ינתקו עצמן מחויבות ליבואן כזה או אחר ויהפכו להיות סופר מרקטים לצרכן.חברות הליסינג יחזרו להיות חברות השכרה.
  • 5.
    שמש 08/04/2020 12:59
    הגב לתגובה זו
    תהיה ירידת מחירים של לפחות חמישה עשר אחוז
  • 4.
    ירידה מתונה ? 08/04/2020 12:50
    הגב לתגובה זו
    אין עבודה יש אבטלה. שנה קשה למשק.
  • אין אבדה קשה קשה.... (ל"ת)
    לובה 09/04/2020 18:54
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מעולה... הוזלה ברקע... אני אוהב הוזלות (ל"ת)
    חתול שמיל 08/04/2020 12:47
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אלמוג 08/04/2020 12:38
    הגב לתגובה זו
    תהיה ירידה של עשרים אחוזים במחירי הרכב החדשים
  • 1.
    פנחס 08/04/2020 11:04
    הגב לתגובה זו
    לפרטיים יצא עם ידו על העליונה מהמשבר, הייתי אפילו פותח אתר יעודי ומוכר באינטרנט בנחה של 20% מה זנ משנה למי למכור? ליסינגים ממילא לא יקנו כלום בחצי שנה הבאה, וכרגע לפחות אפשר לתרץ הורדת מחירים בעקבות הקורונה כמשהו שלא יחזור, מי שיש לו מלאי מעיף אותו בשבוע ומרוויח יותר ממכירה לליסינג כי יש חברות שמוכרות להם גם בהנחה של 25%
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

נייס התרסקה 18%, אורבניקה 12% וקסטרו 10% - נעילה אדומה בבורסה

ירידות בוול סטריט הכבידו גם על הסנטימנט בתל אביב והובילו את המדדים לסגור בטריטוריה שלילית: ת״א 35 איבד 1.9% ואילו ת״א 90 1.8%; דוחות מאכזבים לאורבניקה שמציגים שחיקה תפעולית הפילו את חברת האופנה וחברת האם; עונת הדוחות המשיכה היום עם דוחות לאומי, מזרחי טפחות, דלתא מותגים, הייפר גלובל ועוד
מערכת ביזפורטל |

הסיפור של היום הוא הנפילה של נייס. ירידה של 18%. היא היתה אמורה לרדת על פי הארביטראז' ב-11% ומוסיפה לרדת עוד 5% - זה די נדיר שישראל מכתיבה לוול סטריט, אבל האמת שזה לא מדויק - יש כבר מסחר מוקדם בוול סטריט ונייס סופגת שם ירידות, עם פתיחת המסחר נייס נעה סביב 9% למטה. הכל התחיל בשבוע שעבר עם פרסום דוחות ותחזית חלשה לשנה כולה. נייס היתה צריכה להודיע אז מה קורה ב-2026 ומשום מה החליטה לחכות כמה ימים. זה יצר לא רק אכזבה מהדוחות, אלא משבר אמון - המשקיעים אומרים - "דיברנו לפני כמה ימים ולא אמרתם כלום וידעתם שמשהו רע עומד לקרות" .


אורבניקה אורבניקה -6.69%   צנחה 12% ומשכה איתה גם את קסטרו קסטרו -1.21%   שירדה ב-10.5%, אחרי פרסום תוצאות הרבעון השלישי שמציגות אומנם עלייה בהכנסות, אבל שחיקה ברווחיות כמעט בכל שכבה. חברת האופנה רושמת גידול של כ-11.5% בהכנסות לרמה של כ-242.5 מיליון שקל כשמספר הסניפים גדל ב-5 והסתכם ב-107 חנויות כמו גם גידול של 4% במכירות בחנויות זהות. אבל מתחת לפני השטח יש לחצים תפעוליים: הרווח התפעולי של אורבניקה נחתך בכ-35% לכ-18.7 מיליון שקל לעומת כ-29 מיליון שקל ברבעון המקביל, בעקבות ירידה בשיעור הרווחיות הגולמית, עלייה בהוצאות האחסון, עלויות המעבר למרכז הלוגיסטי החדש ועלייה בהוצאות שכר העובדים. השחיקה הזאת הגיעה גם לרווח הנקי שהסתכם ב-8.6 מיליון שקל בלבד, כמעט חצי מהשנה שעברה.


במקביל לירידות הדולר מתחזק ונסחר סביב 3.26. הסיבה היא בעיקר הירידות מעבר לים שמשפיעות על החזקות המוסדיים והצורך שלהם בגידור. על רקע התנודתיות בשווקים, חוזר הדולר להתחזק; האם המגמה הנוכחית תהפוך לגורם מרכזי בשיקולי הריבית? שער הדולר עולה 0.6% על רקע הירידות בוול סטריט

הירידות התרחבו בשעות האחרונות גם לבורסות באירופה, כשהלחץ על מניות הטכנולוגיה ממשיך לחלחל מהשוק האמריקאי. מדד Stoxx600 יורד בכ-1.2%, הדאקס מאבד כ-1.1%, הפוטסי יורד כ-1.1% וה-CAC הצרפתי יורד ביותר מ-1.1%.

במקביל, החוזים העתידיים מספרים לנו על פתיחה שלילית בוול סטריט. אחרי ירידות חזקות יותר בשעות הפרה-מסחר הראשונות החוזים על ה-S&P יורדים כ-0.2%, החוזים על הדאו יורדים בכ-0.4%, והחוזים על הנאסד״ק נחלשים בכ-0.2%. המגמה הזאת מגיעה על רקע חששות מהביצועים של מגזר ה-AI ובייחוד דריכות לקראת תוצאות ענקית השבבים אנבידיה.


הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מלם תים צונחת 9%; מימון ישיר מזנקת 10%, ארי נדל"ן ב-2.7% - המדדים עברו לירידות

המדדים במגמה שלילית כאשר עונת הדוחות ממשיכה במרץ עם דוחות דלק, או.פי.סי, ישראכרט ועוד; מימון ישיר מזנקת, פולירם נופלת, ובזק וביקום כבר לא
מערכת ביזפורטל |

המדדים עברו לירידות אחרי עליות מתונות לאורך השעות הראשונות של היום, ת"א 35 יורד עד 0.1% ות"א 90 נסחר בירידה של 1.1%.

התמתנות במגמה החיובית גם במגזר הפיננסים - מדד הבנקים שעלה בכ-1.3% עולה כעת כ-0.5%, ות"א ביטוח מוסיף 0.4%. ת"א נדל"ן יורד 1.3% ות"א נפט וגז יורד גם הוא 1%. 


סוף של תקופה בבזק. לאחר מכירת מלוא החזקותיה בבזק בזק 1.42%  , חברת האם (עד לאחרונה) בי קום בי קומיוניקיישנס -0.73%  נותרת למעשה כחברת מעטפת עם קופת מזומנים גדולה אך ללא פעילות מהותית. החברה מציגה במצגת האחרונה שווי נכסי נקי (NAV) של כ-2.84 מיליארד שקל, גבוה משווי השוק העדכני שלה שנע סביב 2.65 מיליארד שקל הבוקר, כך שהיא נסחרת מתחת לערך המזומן נטו שלה. מצב כזה אינו נדיר בחברות אחזקה לאחר אקזיט גדול, משום שהשוק נוטה לגלם דיסקאונט מובנה על חברות שאין בהן פעילות שוטפת, ודאי כשקיימת חוסר וודאות לגבי מה יעשה עם הכסף.

מה הלאה? סביר להניח שביקום תפעל בשני צירים: האחד הוא חלוקה של חלק ניכר מהתמורה כדיבידנד לבעלי המניות, צעד מתבקש בחברה שאין לה חוב משמעותי או צרכי השקעה מיידיים, והשני הוא בחינה של השקעות חדשות או הזדמנויות בתחום הליבה של בעלי השליטה, אם יראו בכך פוטנציאל ליצירת ערך. עד אז, ביקום נסחרת בעיקר כ"קופת מזומנים" עם ניהול מצומצם, כשהשאלה העיקרית היא לא כמה כסף יש בקופה, אלא מה ההנהלה והבעלים מתכוונים לעשות איתו.

נייס נייס -4.55%  פתחה את השבוע עם אחת הנפילות החריפות שנראו במניה בשנים האחרונות (וזה שלא שהיו חסרים ימי ירידות), לאחר יום משקיעים שקיימה ב-17 בנובמבר שבו הציגה תחזיות שהמשקיעים ראו כמאכזבות. החברה העריכה כי הרווחיות שלה תישחק בשנים הקרובות עקב האצה משמעותית בהשקעות ב-AI, מהלך שאמנם צפוי להכפיל את הכנסות תחום הבינה המלאכותית למיליארד דולר עד 2028, אך מגיע עם מחיר של ירידה ברווח התפעולי לכ-27% ובתזרים המזומנים החופשי שיהיה בין 20%-21%, נתונים נמוכים בהרבה מהציפיות הקודמות. 2025 עוד מסומנת כשנת שיא ברווחיות (31%), אך כבר ב-2026 צופה החברה ירידה חדה לרמה של 25%-26%, ורק ב-2028 היא מאמינה שהרווחיות תתחיל להתאושש בחזרה. המשקיעים, שהתכוננו למציאות אחרת לחלוטין, פירשו את התחזית כחדה מדי, בעיקר משום שהיא מגיעה דווקא בתקופה שבה ענן ו-AI אמורים לתמוך ברווחיות ולא לשחוק אותה.

על רקע הדברים, המניה קרסה ביותר מ-20% בתוך יומיים, ירידה שנרשמה במקביל בתל אביב ובוול סטריט. אתמול בישראל הקדימו את המסחר האמריקאי. נייס פתחה את יום שני בירידה של כ-10%, וסיימה את היום בירידה של 18%. אבל זה לא הסוף, ושוב חזרה עם ארביטראז' שלילי של 2.5%. מבחינת המשקיעים, הבעיה מעבר לתחזית הוא התזמון והאופי שלה. בדוחות בשבוע שעבר החברה בחרה שלא למסור תחזית ל-2026, מידע שהיה ברשותה, ואז חשפה אותה רק כמה ימים אחר כך בכנס למשקיעים שלא כולם שמים אליו לב. שם החברה בחרה להציג את התחזית שלה, והמשקיעים הענישו את החברה עם תגובה חריפה.