מאזדה רכב
צילום: Istock
משבר הקורונה

הנתונים מתחילים לזרום - ירידה של 60% ברכישות רכבים חדשים

יבואניות הרכב נפגעו מירידה ביבוא רכבים בחודש מארס, אבל החודשים הבאים צפויים להיות חלשים עוד יותר - גם דלק רכב וקרסו מוטורס, הנסחרות בבורסה, ייפגעו
ערן סוקול | (17)

בחודש מארס 2020 נרשם יבוא כלי רכב (פרטיים) בהיקף של 28,570 לעומת 71,588 כלי רכב במארס 2019, ירידה בשיעור של 60.1%. יבוא רכב מסחרי הסתכם ב-1,051 כלי רכב לעומת 1,462 כלי רכב במרץ 2019, ירידה של 28.1%. הירידה ביבוא כלי רכב נוסעים ומסחרי נובעת מיבוא גבוה במיוחד במארס 2019 ערב צמצום עדכון נוסחת מיסוי ירוק שנכנס לתוקף החל מה-1.4.19.

גם היבוא של כלי רכב במארס 2020 היה גבוה מהרגיל, אך לא באותם היקפים. הסיבה לכך הנה הנחיה שניתנה לפינוי מחסני רישוי בנמלים לצורך קליטת סחורות חיוניות במצב חירום. כנגד שחרור מוגבר זה, יבוא כלי רכב היברידיים ממשיך להיות נמוך מאוד כתוצאה מהקדמת היבוא בדצמבר 2019 טרם העלאת מס הקניה על רכב היברידי.

הירידה הכוללת ביבוא רכבים קשורה גם למשבר הקורונה, אם כי ההשפעה הגדולה עוד צפויה בחודש אפריל. כמו כן, נראה שגם אחרי היציאה מהמשבר רכישות של רכבים חדשים יצטמצמו בהמשך למשבר הכלכלי, הגידול באבטלה והירידה בצריכה. החברות הבורסאיות שיסבלו מכך - דלק רכב -1.35% שמייבאת את דגמי מאזדה פורד ו-BMW וחברת קרסושמייבאת את ניסאן ורנו.

בחודשים ינואר-מארס 2020 הסתכם יבוא כלי רכב נוסעים ב-60,017 לעומת 115,164 בתקופה המקבילה אשתקד, ירידה של 47.9%. יבוא כלי רכב מסחרי ירד ב-28.2% בתקופה זו והגיע להיקף של - 2,375. 

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    יוסי 10/04/2020 00:09
    הגב לתגובה זו
    נבואה שהתגשמה חזירות חזירות גוררת נפילה מגובה רב
  • 15.
    לפחפת 50 חוז (ל"ת)
    יגיע.עשירים יפסדו.על 09/04/2020 22:09
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    יגיע.עשירים יפסדו.על 09/04/2020 22:06
    הגב לתגובה זו
    י
  • 13.
    רז 09/04/2020 19:56
    הגב לתגובה זו
    מצוין .שיפסידו קצת ו שיורידו מחירים
  • 12.
    מומו 09/04/2020 18:26
    הגב לתגובה זו
    שהולך לקופת האוצר הריקה.
  • 11.
    א.א 09/04/2020 15:40
    הגב לתגובה זו
    ממש מסכנים רכב שולח להם 8000 דולר מוכרים לנו ב 40000 דולר כואב לי הלב עליהם
  • 10.
    עידן 09/04/2020 15:07
    הגב לתגובה זו
    יש לנו שני רכבים במשפחה. אם יאפשרו לעבוד יותר מהבית, נרד לרכב אחד. באמת לא צריך.
  • 9.
    אבי 09/04/2020 13:40
    הגב לתגובה זו
    שיתפוצץ הכל הגיע הזמן לריסט גם הדירות שייפול הכל נמאס מיוקר המחיה בארץ גם ישן גם יקר בחו''ל חדש וזול
  • 8.
    מיכל 09/04/2020 11:19
    הגב לתגובה זו
    שיורידו מחירים
  • 7.
    שוקה 08/04/2020 15:29
    הגב לתגובה זו
    יעדיפו לקנות יד ראשונה כחדשה.עד 3 שנים על הכביש.
  • 6.
    אלכסנדר הגדול 08/04/2020 13:30
    הגב לתגובה זו
    המשבר יעשה שינוי ויפתח את השוק לעודף הרכבים שיש לדילרים הגדולים בחו'ל. סוכנויות עצמאיות ינתקו עצמן מחויבות ליבואן כזה או אחר ויהפכו להיות סופר מרקטים לצרכן.חברות הליסינג יחזרו להיות חברות השכרה.
  • 5.
    שמש 08/04/2020 12:59
    הגב לתגובה זו
    תהיה ירידת מחירים של לפחות חמישה עשר אחוז
  • 4.
    ירידה מתונה ? 08/04/2020 12:50
    הגב לתגובה זו
    אין עבודה יש אבטלה. שנה קשה למשק.
  • אין אבדה קשה קשה.... (ל"ת)
    לובה 09/04/2020 18:54
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מעולה... הוזלה ברקע... אני אוהב הוזלות (ל"ת)
    חתול שמיל 08/04/2020 12:47
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אלמוג 08/04/2020 12:38
    הגב לתגובה זו
    תהיה ירידה של עשרים אחוזים במחירי הרכב החדשים
  • 1.
    פנחס 08/04/2020 11:04
    הגב לתגובה זו
    לפרטיים יצא עם ידו על העליונה מהמשבר, הייתי אפילו פותח אתר יעודי ומוכר באינטרנט בנחה של 20% מה זנ משנה למי למכור? ליסינגים ממילא לא יקנו כלום בחצי שנה הבאה, וכרגע לפחות אפשר לתרץ הורדת מחירים בעקבות הקורונה כמשהו שלא יחזור, מי שיש לו מלאי מעיף אותו בשבוע ומרוויח יותר ממכירה לליסינג כי יש חברות שמוכרות להם גם בהנחה של 25%
זהב נפט ותבואה - גיוון סל מניות. קרדיט: נוצר עם AIזהב נפט ותבואה - גיוון סל מניות. קרדיט: נוצר עם AI

תיק ההשקעות שלכם צריך להיות גם בסחורות? התשובה של גולדמן סאקס

מחקרים מראים שבכל תקופה שבה מניות ואג"ח נשחקו ריאלית הסחורות סיפקו תשואה חיובית; אם ככה איזה משקל מומלץ להקדיש בתיק לסחורת כדי לצמצם את התנודתיות אבל לא להכביד על התשואה?
ליאור דנקנר |

מחקר שביצעו בגולדמן סאקס בחן נתונים היסטוריים רחבים וגילה תוצאה די עקבית. בכל התקופות שבהן מניות ואג"ח רשמו ירידה ריאלית, סל סחורות רחב נתן תשואה חיובית. הממצא הזה חזר על עצמו לאורך עשרות שנים, ומציב את הסחורות לא כמרכיב שולי או אקזוטי בתיק, אלא החזקה לגיטימית שמאחוריה העלות האמיתית של חומרי הגלם. בתקופות של אינפלציה גבוהה, מתחים גיאופוליטיים (כמו שחווינו בעוצמה לאורך השנה האחרונה), הסחורות תפקדו כמרכיב דפנסיבי, והם מקור לפיזור נוסף שצריכים לשקול כשבונים תיק.

אחרי שמסכימים בעניין הזה השאלה הופכת להיות גם פרקטית - כמה מקום קטגוריית ה"סחורות" צריכה לקבל. הניתוחים של מורגן סטנלי, CFA ופרמטריק נעים על אותו אזור: חשיפה של כ-10% לסחורות מפחיתה את התנודתיות של התיק ומשפרת את היציבות שלו בלי לשנות מהותית את התשואה השנתית הממוצעת.

כמובן שצריכים להתייחס גם לאילו סחורות נכנסות לתיק, מה המשקל של אנרגיה מול מתכות בסיסיות, ומה רמת הקשר בין כל אחד מהקבוצות לתנאי המאקרו ולסיכונים שאנחנו מוכנים "לסבול" כמשקיעים.

למה בכלל סחורות? איך הן מתנהגות כשמחירים עולים

סחורות משחקות לפי חוקים קצת אחרים. מניות ואג"ח תלויים ברווחיות של חברות, בציפיות צמיחה ובריבית. סחורות מסתכלות יותר "על הרצפה": כמה נפט מוציאים מהאדמה, כמה תבואה נקצרת, כמה מתכת נכרתת.

כשהאינפלציה מתגברת, חומרי הגלם בדרך כלל מתייקרים יחד איתה. לכן סחורות נתפסות כסוג של ביטוח על יוקר המחיה ועל כוח הקנייה של הכסף.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

קמהדע נופלת 6.5%, ישראכרט עולה 4.8% - ת״א ביטוח מזנק 3%

סוגת עם קבלת פנים חמה מהשוק - מזנקת ביומה הראשון ושווי השוק עוקף את 1.3 מיליארד שקל; גם אוריון שקיבלה 3 נכסים בפולין של ג׳י סיטי - מתחזקת עם פתיחת המסחר במניה; סולרום בולטת עם הזמנה קטנה מלקוח ביטחוני; ארית ממשיכה בתיקון ומתחזקת אחרי ביטול הנפקת רשף אמש - בדקנו: מי 3 המניות הכי טובות של דצמבר (בינתיים) ומה הסיבות?

מערכת ביזפורטל |

  


מגמה מעורבת במדדים אחרי פתיחה חיובית שהגיעה לכמעט אחוז, מדד ת״א 35 מוסיף 0.2%, בעוד ת״א 90 מאבד כ-0.1%.

בהסתכלות ענפית מגזר הפיננסים ברוטציה, ת״א בנקים יורד 0.1% בעוד ת״א ביטוח מזנק 2.9%. ת״א נדל״ן יורד 0.2%, ת״א נפט וגז יורד 0.1%.

מחזור המסחר עומד על כ-2.3 מיליארד שקל


דו"ח חדש של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר מציג תמונת מצב חיובית של ההשקעות הזרות בישראל. בעוד שנת 2024 הסתיימה בירידה מתונה, הנתונים לחציון הראשון של 2025 מצביעים על התאוששות משמעותית בזרימת ההון הזר למשק. על פי הדו"ח, בחציון הראשון של שנת 2025 נרשמו בישראל השקעות זרות ישירות בהיקף של כ-10.2 מיליארד דולר. מדובר בחציון החזק ביותר מאז שנת 2021, שבה נרשמו השקעות בהיקף של כ-14 מיליארד דולר באותה תקופה. נתון זה מייצג עלייה של 35% לעומת החציון המקביל בשנת 2024, שבו הסתכמו זרמי ההשקעות הנכנסות בכ-7.5 מיליארד דולר בלבד. ד"ר שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי במשרד האוצר, מציין בדבריו הפותחים את הדו"ח: "ההתאוששות נתמכת בהתפתחויות אזוריות חיוביות ובהסרת איומים ביטחוניים, אשר תרמו להפחתת פרמיית הסיכון של ישראל, לירידה בתשואות האג"ח לטווח ארוך, לחזרת חברות תעופה זרות ולעלייה במדדי המניות המקומיים." - השקעות זרות בישראל: המחצית הראשונה של 2025 החזקה ביותר מזה ארבע שנים