מיכה אבני פנינסולה
צילום: יח"צ

פנינסולה - כל הדרך משווי של 100 מיליון ל-800 מיליון שקל

תחום האשראי החוץ בנקאי לוהט - פנינסולה של מיטב דש גייסה אמש 250 מיליון שקל במחיר של 3.6 שקל - פרמיה של 6% ביחס לסגירה וכ-11% מעל מחיר המינימום; מי תהיה המנפיקה הבאה?

עמית נעם טל | (1)

חברת האשראי החוץ בנקאי פנינסולה -0.05%  שנשלטת על ידי מיטב דש, הודיעה על השלמת הנפקת מניות בהיקף של 251 מיליון שקל. החברה זכתה לביקושים בסך 440 מיליון שקל. מדובר על הנפקת ענק ביחס להיקף פעילותה ושוויה של פנינסולה שטרם הגיוס נסחרה בשווי של 550 מיליון שקל וכעת שוויה מסתכם בכ-800 מיליון שקל. 

פנינסולה שהוקמה ומנוהלת על ידי מיכה אבני היא שחקנית משמעותית בשוק האשראי לחברות. בשנים האחרונות גם נכנסה לתחום ניהול קרנות השקעה וחוב של כספי המדינה בחברות במשק. החברה צומחת במקביל לגידול בהיקף האשרי וקצב רווחיה מסתכם בכ-35 מיליון שקל בשנה, אם כי כעת החברה צפויה להגדיל את רווחיה בזכות ההון שישמש להלוואות נוספות. מעבר לכך, ההון הזה יאפשר לה לגייס חוב כך שהמקורות שלה לצורך מימון והלוואות לגופים עסקיים יגדלו משמעותית. 

ההצלחה של פנינסולה מגיעה אחרי עלייה של פי יותר מפי 3 במניה בשלוש השנים האחרונות. העלייה לצד גיוסים שהיו בדרך העלו את שוויה מכ-100 מיליון שקל לשווי הנוכחי - 800 מיליון שקל שמציב אותה בשורה אחת עם נאוי ואס אר אקורד. 

שחקניות נוספות בתחום הן אופל באלנס, שוהם וגיבוי החזקות שהגיעה לשווי בועתי ומאז הניתוח בביזפורטל איבדה מעל 30%. הההצלחה של התחום בבורסה קורצת למספר חברות פרטיות להיכנס לשוק בחודשים הקרובים - מימון ישיר צפויה לגייס בקרוב כאשר ההערכות המוקדמות היו לשווי של כ-1.3-1.4 מיליארד שקל, אך במקביל להתחממות הסקטור, הגיוס עשוי להיות לפי שווי של קרוב ל-2 מיליארד שקל

ע"פ ההודעה שפרסמה החברה, הוצעו לציבור כ-62 מיליון מניות בנות 0.1 ע.נ, ועוד 9.3 מיליון מניות רגילות. המחיר שנקבע בהנפקה עמד על 3.6 שקלים, גבוה מהמחיר הסגירה האחרון של המניה ודבר המעיד על הביקוש הרב בשוק. נציין כי המחיר ההתחלתי בהנפקה עמד על 3.23 שקל למניה. 

מוקדם יותר היום מסרה בעלת השליטה בחברה, מיטב דש, שהחזיקה ב-51.24% מהון המניות של החברה על כוונתה להציע הצעות לרכישת יחידות במסגרת המכרז לציבור. 

לקריאה נוספת: שוק האשראי החוץ בנקאי רותח: אופל בלאנס ופנינסולה המעניינות ביותר

בדו"חות האחרונים (רבעון השלישי של 2019) דיווחה החברה  על זינוק של כ-38% בהכנסות לרמה של 17.4 מיליון שקל וקפיצה של כ-46% ברווח הנקי לרמה של 8.8 מיליון שקל (לכתבה המלאה). 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

גרף מניית החברה: מנצלת את הסנטימנט החיובי סביב הסקטור

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דירה=קורת גג 23/01/2020 16:18
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג,היא צורך בסיסי של האדם
מוטי גוטמן
צילום: עידן גרוס

"מטריקס תיכנס לת"א 35 ותהפוך לאחת מעשר חברות ה-IT הגדולות בעולם"

המיזוג הענק בין שתי ענקיות ה-IT עליו הודיעו במרץ כבר הקפיץ את השווי המצרפי של 2 החברות מהמקום ה-10 ל-8 בארה"ב ומהמקום ה-4 ל-3 באירופה; בלידר סוקרים את ההשפעות של המיזוג ההיסטורי, את הסינרגיה וגם אחרי קפיצה של 62% במטריקס מאז ההודעה הפונטציאל עדיין גדול

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מטריקס מג'יק

בתחילת נובמבר מטריקס מטריקס 0.91%   ומג'יק מג'יק 1.76%   נכנסו לשלב המכריע של המיזוג כשמסגרת ההבנות שסוכמה במרץ נסגרה בין השתיים. אם הכל יתקדם כמתוכנן, ב-10 לחודש תיערך אסיפת בעלי המניות של שתי החברות כשהשלמת העסקה צפויה במהלך ינואר 2026. 

על פי תנאי העסקה, מג'יק תימחק מהמסחר ותהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של מטריקס, כשבעלי מניותיה יקבלו 0.5883 מניות מטריקס לכל מניה שזה יחס שמעמיד את בעלי המניות על כ-31% מהחברה המאוחדת. בסקירה שפרסמה דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון היא אומרת "להערכתנו, יחס ההחלפה בין המניות אינו צפוי להשתנות עד להשלמת המיזוג לאור המורכבות המשפטית הכרוכה בהשלמת העסקה".

השוק כבר מבין לאן העסק הזה צועד והוא כבר החל לתמחר את המיזוג חודשים לפני החתימה הרשמית אבל עוד ובעיקר מאז פרסום מזכר ההבנות במרץ. מאז ועד היום זינקה מניית מג'יק בכ-79% לשווי של כ-4 מיליארד שקל בעוד מטריקס הוסיפה כ-62% והיא נסחרת בשווי של 9 מיליארד שקל. כמו השוק, גם בלידר סבורים שהמיזוג ייצור גוף משמעותי בהיקף הפעילות שלו. ביחד הקבוצה הממוזגת תגיע לשווי שוק מצרפי של כ-3.3 מיליארד דולר כ-10.5 מיליארד שקל. למטריקס צפויות הכנסות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר ומצבת העובדים תסתכם על 15 אלף. הנתונים האלה מציבים את החברה המאוחדת בין עשר חברות ה-IT הציבוריות הגדולות בארה"ב ובאירופה.

סינרגיה בעיקר בתחום הענן

בלידר מתעכבים גם על הסינרגיות שיהיו במיזוג, ומסבירים כי החיבור בין שתי החברות לא מסתכם רק בהיקף פעילות גדול יותר אלא יוצר יתרון תחרותי ממשי בשווקים שבהם הביקוש הולך וגובר, כמו ענן, דיגיטל, סייבר, דאטה ו-ERP. מטריקס מגיעה לתהליך עם פעילות ענן רחבה ומוכרת בישראל ועם התרחבות פעילה באירופה, בעוד מג'יק מוסיפה יכולת משלימה בשוק האמריקאי שבו היא מחזיקה נוכחות משמעותית וכ-1,500 אנשי מקצוע מקומיים. שילוב כזה, לפי לידר, מאפשר לבנות קו עסקים בינלאומי מגובש יותר, כזה שמגדיל את עומק ההיצע של החברה המאוחדת ומספק לה רגל יציבה בכל אחד מהשווקים המרכזיים בעולם.

החיבור בין שתי הפעילויות משפיע לא רק על פריסה גיאוגרפית אלא גם על האופן שבו החברה המאוחדת יכולה להציע פתרונות מקצה לקצה. בלידר מציינים כי פעילויות ה-ERP של שתי החברות כולל הפתרונות שמג'יק מביאה עמה, מרחיבות את סל השירותים שמטריקס יכולה להציע ללקוחותיה, מחזקות את נאמנות הלקוחות ומאפשרות להיכנס למכרזים גדולים ומורכבים יותר, במיוחד בארגוני אנטרפרייז גדולים. במקביל, העובדה שגם מטריקס וגם מג'יק מחזיקות בקשר אסטרטגי עם AWS יוצרת יתרון כפול, הן נהנות מגישה טובה יותר לטכנולוגיות ולכלי ענן מתקדמים, והן יכולות לגשת יחד לשיתופי פעולה שדורשים היקף פעילות גדול יותר.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.