השקעה בזהב - האנליסטים בעד, הנה הסיבות
לאחר זינוק של יותר מ-25% לשיא של 7 שנים בספטמבר האחרון, הזהב מאבד מומנטום לאחרונה ומשלים ירידה של קרוב ל-7% מהשיא. האם הזהב עשוי לעניין כעת להשקעה?
האנליסטים בגולדמן זאקס טוענים כי אכן מדובר בהזדמנות קניה - "אנו מצפים כי החששות מסיומו של הסייקל הכלכלי, החששות ממלחמת הסחר ושיעורי החיסכון הגבוהים צפויים לתמוך בראלי מחודש במחיר הסחורה", טוענים האנליסטים של גולדמן זאקס ומעניקים מחיר יעד של 1,600 דולרים לאונקייה, אפסייד של 10% מהמחיר הנוכחי.
בגולדמן מציינים כי הדיונים הנרחבים בסוגיית המדיניות המוניטרית המודרנית (MMT), שטוענת כי החוב הלאומי איננו מהווה אילוץ אמיתי למדינות שמנפיקות את המטבע המקומי, צפויים להעניק גם הם רוח גבית למחיר הסחורה.
במקביל, כדאי לשים לב לקורלציה השלילית הגבוהה בין מחיר הזהב לצפי הריבית בארה"ב, כאשר הם מהווים מעין מוצרים תחליפים.
הגרף הבא מציג את חוזי ה-EURODOLLAR לספטמבר 2021, המייצגים את הצפי של המערכת הפיננסית לגובה הריבית באותה תקופה (הצפי האחרון הוא ל-1.5%), אל מול מחיר הזהב בשנה האחרונה. כאשר הצפי לירידת ריביות בארה"ב צבר תאוצה, הזהב טיפס. בספטמבר האחרון הפד' החל להזריק כסף לשוק, דבר שהוריד את הצורך המהיר להורדת ריבית נוספת בשוק. התוצאה הייתה איבוד מומנטום בזהב. ובמילים פשוטות: לאן הזהב הולך? תלוי בהערכתכם בנוגע לגובה הריבית בארה"ב בשנים הבאות.
גרף הזהב מול חוזי ה- EURODOLLAR לספטמבר 2021
- 3.GDX האם מומלצת למעקב אחרי חברות הכרייה (ל"ת)מישהו מכיר 11/12/2019 15:56הגב לתגובה זו
- 2.רועי לוי 11/12/2019 09:33הגב לתגובה זושאפשר לקנות את כל הזהב בעולם לשים אותו בשדה ואחרי מאה שנה הוא ישאר אותו זהב באותה כמות. לעומת זאת אפשר לקנות חברות ולקבל דיבדנדים לקנות דירות ולקבל שכירות לקנות שטח אדמה ולגדל עליו דברים .. בקיצור זהב זה נכס לא מניב ואין שום טעם להשקיע בו. וזה אומר גדול המשקיעים אי פעם...אז....
- וורן באפט ממש קנה 11/12/2019 14:40הגב לתגובה זולפני 30 שנה וורן באפט הגיע למסקנה שהמתכות היקרות הולכות למהלך עליה חזק וקנה כסף (הוא הגיע למסקנה שהוא עדיף על זהב) במאות מיליוני דולרים . אחת מהפוזיציות הגדולות שלו באותו זמן ביחס להון שניהל. הרוויח על הפוזיציה עשרות מיליוני דולרים
- טוב נגד אינפלציה יותר מנכסים אחרים (ל"ת)מומחה לקנוניות 11/12/2019 13:40הגב לתגובה זו
- 1.כלכלן 11/12/2019 09:21הגב לתגובה זו1. זהב. צפי להמשך התחזקות לאור ריביות שליליות בעולם וירידת ערך הכסף. 2. מטבע חוץ, דולר,אירו בגלל ירידת הכדאיות לאגרות חוב צמודות ושקליות במיוחד מלווה קצר מועד אשר נסחרים כבר בתשואה ריאלית שלילית לפידיון.
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל
אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה
קבוצת אלקטרה אלקטרה 1.18% , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.
לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.
220 שערים בשלוש טבעות
הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.
מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.
- בשורה ירוקה: יוזמה להקמת מתקן ראשון בישראל לייצור אנרגיה מפסולת
- רמ"י משיקה מכרז בלהבים: 254 מגרשים לחיילי מילואים ולנכי צה"ל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת
גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.

IBI בתחילת סיקור לנאוויטס: "אפסייד של 29%"
ב-IBI אומרים ששותפות הנפט והגז מתקדמת מ"עידן ההשקעה" ל"עידן התזרים"; הנכסים במפרץ מקסיקו ובאיי פוקלנד ויציבות במחירי הנפט תומכים בהמלצת "תשואת יתר" עם מחיר יעד של 153.21 שקל - אפסייד של 29.4% - "להערכתנו, קבלת FID בסי
ליון צפוי להעלות את שווי סי ליון במודל שלנו ביותר מכ-50% מהשווי הנוכחי"
בית ההשקעות IBI בתחילת סיקור על שותפות הגז והנפט נאוויטס פטרוליום נאוויטס פטר יהש -0.84% , עם המלצת "תשואת יתר" ומחיר יעד של 153.21 שקלים מה שמייצג פוטנציאל עלייה של 29.4% ממחיר הנעילה הקודם שעמד על 118.40 שקלים. האנליסט רועי שגייט, מומחה האנרגיה ב-IBI, מדגיש בסקירה את המעבר של החברה מעידן של השקעות כבדות לעידן תזרים מזומנים יציב, תוך הסתמכות על נכסים מוכחים במפרץ מקסיקו ובאיי פוקלנד. "שננדואה כבר מפיק ונמצא בתהליך רמפ-אפ כ-Hub תשתיתי שמחבר נכסים נוספים", כותב שביט, "ובכך מוריד עלות ליחידה, מייצב פלטו ומעלה את ה-EBITDA וה-FCF בשנים הקרובות".
בסקירה IBI גם מציינים את התשואה הפנומנלית שהשיגה המניה מאז ההפקה. נאוויטס, שהונפקה בתל אביב באוקטובר 2017, רשמה תשואה מצטברת של כ-1,585% - לעומת 174% במדד ת"א 125. ההצלחה נובעת מיכולת ביצוע גבוהה, זיהוי נכסים בעלי פוטנציאל, פיתוח בעלויות נמוכות, מימון ממוקד ותפעול יעיל המוביל להפקה. שווי השוק עומד על כ-13.7 מיליארד שקל.
באיבי אי מהוונים כיום את הפרויקט בשיעור היוון של 18% לפני קבלת החלטת ההשקעה הסופית בפרויקט (שצפויה בשבועות הקרובים),
אבל שיעור זה צפוי לרדת עד לרמה של 13% עד תחילת ההפקה, מה שצפוי להגדיל את השווי של פרויקט סי ליון בכ-50%, ולהעלות בהתאם את מחיר היעד. "להערכתנו, קבלת FID בסי ליון צפוי להעלות את שווי סי ליון במודל שלנו ביותר מכ-50% מהשווי הנוכחי".
נזכיר כי רק לאחרונה חשפנו כאן כי שותפות הנפט חתמה על הסכם אסטרטגי עם Eco Atlantic הקנדית, שבמסגרתו תשלם 2 מיליון דולר עבור קבלת אופציות לכניסה כשחקן מוביל בשני רישיונות חיפוש ימיים. העסקה מציבה את נאוויטס, אחרי פרויקט שננדואה במפרץ מקסיקו ופרויקט Sea Lion בפוקלנד, במהלך בינלאומי נוסף שמכוון להרחבת תיק הנכסים שלה ולביסוסה כאופרייטר בפרויקטי חיפוש גדולים. יש לציין שזה אמנם לא סכום מהותי אבל יש לו פוטנציאל לפתוח לשותפות דלתות ביבשת האפריקאית העתירה במשאבים.
- נאוויטס נכנסת לגינאה ודרום אפריקה: תשלם עבור אופציה להיות מפעילה
- פי 7.5 ב-3 שנים - נאוויטס עוברת להפקה מלאה בשננדואה: הכנסות של כ-98 מיליון דולר ו-EBITDA של כ-67.6 מ
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי ההסכם, נאוויטס מקבלת אופציה לכניסה של עד 80% ברישיון Orinduik מול חופי גיאנה, כולל קבלת המפעילות על הבלוק. מימוש האופציה יתבצע בתוך שנה וידרוש תשלום נוסף של 2.5 מיליון דולר. במקביל, נאוויטס תקבל אופציה לרכוש עד 47.5% ברישיון Block 1 CBK מול דרום אפריקה ולשמש בו כמפעילה. אופציה זו תקפה לשישה חודשים וכוללת תשלום של 4 מיליון דולר בעת מימושה. במסגרת שתי האופציות, Eco נהנית ממנגנון "carry" שלפיו נאוויטס תממן את חלקה בעבודות החיפוש והקידוחים עד תקרה של 11 מיליון דולר בגיאנה ו-7.5 מיליון דולר בדרום אפריקה, כך ש-Eco תוכל להתקדם עם תוכניות העבודה בלי להידרש להשקעות הוניות בתחילת הדרך - נאוויטס נכנסת לגינאה ודרום אפריקה: תשלם עבור אופציה להיות מפעילה
