ראיון

"ב-2020 נוכל להגיע למחזור של 2.3 מיליארד שקל"

אייל רביד בראיון אופטימי - מתכוון להמשיך להתרחב ולהגדיל את המכירות בשנה הבאה; המכירות והרווח התפעולי עלו ברבעון ב-9%; הפדיון למ"ר עלה ב-100 שקלים ל-8,300 שקל למ"ר; החברה הודיעה כי לא תיכנס לשוק הקנאביס

ארז ליבנה | (2)

מצב שוק קמעונאי המזון השתנה לחלוטין בעשור האחרון. אם בעבר דיברנו על דואופול של שופרסל ומגה, אז כיום יש 7-8 שחקנים בשוק, שכולם כבר בבורסה או בדרך אליה, לאחר שגם יוחחנוף הודיעו על הנפקה ולא מזמן פרשמרקט  הנפיקו. אז ניתן לומר שמצב שוק קמעונאי המזון הוא טוב. 

 

עם זאת, התחרות בין הרשתות היא נמוכה. זה עידן של קונסולידציה, צד אחד מרחיב וצד השני מתכווץ. יינות ביתן מממשת נכסים? אל דאגה, הם לא יהפכו לפילים לבנים. יש מי שירכוש ויהפוך אותם לסופרמרקטים מתפקדים.

בדיוק כמו שרשת ויקטורי 0.08%  עושה, כשבתחילת חודש הבא היא צפויה לקבל לידיה 5 סניפים של יינות ביתן המתפוררת. 

לאור פרסום הדוחות, ראיינו את אייל רביד, המנכ"ל ודירקטור של רשת ויקטורי, שסיפר לנו על תוכניותיו לשנים הקרובות לחברה, איך בכוונתו להמשיך ולהגדיל את רווחיו ומה האיום הגדול ביותר העומד בפני הענף.

 

לפי הנתונים שהוא מספק, בחישוב פשוט שעשינו, עם הגדלת המטראז' המתוכננת, הרווח התפעולי שלו צפוי לקפוץ ב-30% ב-2020. אז אם אפשר לסכם זאת בשתי מילים: רביד אופטימי. וכנראה שיש לו סיבות טובות להיות.

 

ברבעון האחרון הגדלתם את הפדיון למ"ר ב-100 שקל ל-8.3 אלף שקלים, זה קשור לחגים?

"ראשית הדוח מוטה למטה. הוא יצא טוב. הוא יכול היה לצאת טוב יותר, אם היה בבורסה אופציה להשוואת תאריכים עבריים אז זה היה מצוין".

למה?

"החגים השנה נפלו באותם ימים שבועיים, אממה בשנה שעברה רוב החגים נפלו בספטמבר, השנה הם התחלקו בין רבעון 3 ל-4. כשאני בודק את עצמי ביחס לתאריכים העבריים, הקפיצה שלי במכירות הכלליות הן בדיוק כפולות ממה שדיווחתי הבוקר. ויקטורי צמחה פי שתיים מהשוק בספטמבר. אם השוק צמח ב-X, ויקטורי צמחה ב-2X".

 

אז מה יהיה ב-2020?

"הרבעון הזה הוא רק הפרומו. בחודש וחצי האחרונים פתחנו שני סניפים בחדרה, האחד נפתח ביום האחרון של הרבעון השלישי. הוא ישפיע על רבעון ארבע. הסניף השני נפתח בתחילת רבעון ארבע. בעוד שבועיים אנחנו פותחים סניף גדול במודיעין שייתן לנו בוסט.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

"אחרי כל זה, בתחילת החודש הבא אני מקבל עוד 5 סניפים. בשנה הבאה אנחנו מתכננים לפתוח עוד 4 סניפים. זאת אומרת שסך הכול נתרחב ב-12 סניפים עד סוף 2020. זה אמור לייצר לי עוד 450 מיליון שקל מחזור. זה אומר שאנחנו יכולים להגיע למחזור של 2.2-2.3 מיליארד שקל.

 

"ההגדלה תוריד לי את מחירי הקניה, שיהיו נמוכים יותר וגם נקטין עלויות נוספות, וזה להערכתי יביא שיפור מהותי ברווח התפעולי. בנטרול ה-IFRS הרווח שלנו גדל ב-19%, אני מעריך שהרווחים ימשיכו לטפס".

 

מה עם הקניות באינטרנט, אתם מתכוונים לחזק את התחום?

"טוב לי עם 4% מהמכירות באונליין. אני חיובי. אבל בסך הכול סך כל המכירות של המזון ברשת עומדות בקושי על 3.5% מהיקף השוק. חוץ מזה כל שקל שם פחות רווחי לי. זה גורר אותי למטה. אני מעדיף להשקיע כרגע ב-96.5% האחרים של הקונים, כשמבחינה עובדתית הישראלים עדיין מעדיפים פשוט לבוא לסופר".

 

דיווחתם על הנפקת אג"ח, לשם מה אתם מנפיקים?

"מטרת ההנפקה היא לממן את הרכישה של הסניפים מיינות ביתן. זו עסקה של בערך 100 מיליון שקל. אבל העסקה הזו היא לא סוף פסוק, זה לא סוף הדרך מבחינתנו".

 

מה קרה עם עסקת הקנאביס שדיווחתם עליה, למה היא קרסה?

"השותף לא קיבל את האישורים, אז זה נפל. אבל לא 'נרטבנו'".

 

איפה אתה רואה את החברה בעוד 5 שנים?

"אני לא קופץ ביום אחד 100 קומות. אני קופץ כל שנה ב-10 15 קומות. לאט ובטוח. אם המצב יהיה כמו היום, נמשיך לגדול".

 

מה האיום הכי מרכזי לשוק שלך?

"כוח אדם. חד וחלק. קשה למצוא עובדים לענף. זה לא קשור לשכר. זה קשור לתדמית של התחום. אף פעם זה לא היה סקסי, אבל עכשיו זה בכלל לא וואו. כל הסיפור עם הקופאיות תרם לזה. אפילו אין עבודה מועדפת שזה יכול היה לתרום לענף ואין אישור לייבא כוח עבודה מבחוץ".

 

"מה שזה עושה, זה פוגע בשירות. היום לא רואים כמעט קצביות או מעדניות בסופרים. זה לא ממחסור של כסף. פשוט אין קצבים. התפקיד שלי הוא לתת שירות, עכשיו קשה לי לתת שירות כמו שצריך".

מוקדם דיווחה הרשת על תוצאות הרבעון השלישי

למרות ירידה של כ-4% ברווח הנקי (בגלל תקן חכירה; הרווח המתואם גדל) מציגה קמעונאית המזון ויקטורי דוחות טובים. כמות הסניפים גדלה ותגדל, המכירות גדלות, הרווח גדל. החברה תגדיל ב-10% את כמות הסניפים שברשותה, לאחר שברבעון הקרוב היא צפויה להשלים את עסקת רכישת 5 הסניפים של יינות ביתן, ובכך יעלו מספר סניפיה ל-55.

סך כל המכירות של הרשת ברבעון ה-3 הסתכמו ב-447 מיליון שקלים, זאת לעומת 426 מיליון ברבעון המקביל דאשתקד. עלייה של 9% ב-YoY. הרווח הגולמי עלה ב-6% מ-106 ברבעון השלישי של 2018, ל-112 מיליון ברבעון האחרון.

 

הוצאות המכירה והשיווק עלו ב-4.6% ועמד על 89 מיליון שקלים, לעומת 85 מיליון שקלים בתקופה המקבילה ב-2018. הוצאות ההנהלה דווקא ירדו ב-16%, מ-9 מיליון שקלים ברבעון ה-3 של 2018, ל-7.5 מיליון ברבעון האחרון.

 

הרווח התפעולי כשעלה מ-12.5 מיליון שקל ל-16.5 מיליון שקל ב-YoY, כשהרווח הנקי ירד בכ-4%, מ-9.7 מיליון ברבעון השלישי של 2018, ל-9.3 מיליון שקל ברבעון האחרון.

 

במקביל, הודיעה הרשת כי התנאים המתלים לקיום העסקה להשקעה בחברה בתחום הקנאביס לא התממשו ולכן היא יורדת מעסקה. כאמור, לפני כחצי שנה הודיעה החברה על חתימת הסכם לרכישת 50% מהון המניות של חברת קנאביס רפואי, בתמורה למניות של ויקטורי בשווי שוק של כ-17.7 מיליון שקל.

למרות ירידה של כ-4% ברווח הנקי (בגלל תקן חכירה; הרווח המתואם גדל) מציגה קמעונאית המזון ויקטורי דוחות טובים. כמות הסניפים גדלה ותגדל, המכירות גדלות, הרווח גדל. החברה תגדיל ב-10%  את כמות הסניפים שברשותה, לאחר שברבעון הקרוב היא צפויה להשלים את עסקת רכישת 5 הסניפים של יינות ביתן, ובכך יעלו מספר סניפיה ל-55.

סך כל המכירות של הרשת ברבעון ה-3 הסתכמו ב-447 מיליון שקלים, זאת לעומת 426 מיליון ברבעון המקביל דאשתקד. עלייה של 9% ב-YoY. הרווח הגולמי עלה ב-6% מ-106 ברבעון השלישי של 2018, ל-112 מיליון ברבעון האחרון.

 

הוצאות המכירה והשיווק עלו ב-4.6% ועמד על 89 מיליון שקלים, לעומת 85 מיליון שקלים בתקופה המקבילה ב-2018. הוצאות ההנהלה דווקא ירדו ב-16%, מ-9 מיליון שקלים ברבעון ה-3 של 2018, ל-7.5 מיליון ברבעון האחרון.

 

הרווח התפעולי כשעלה מ-12.5 מיליון שקל ל-16.5 מיליון שקל ב-YoY, כשהרווח הנקי ירד בכ-4%, מ-9.7 מיליון ברבעון השלישי של 2018, ל-9.3 מיליון שקל ברבעון האחרון.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    גרוסמן 18/11/2019 16:39
    הגב לתגובה זו
    העובדים צועקים על הלקוחות, ארגזים פזורים על המדרכה מחוץ לסניף, פשוט מגעיל.
  • חיימון 18/11/2019 22:29
    הגב לתגובה זו
    היית מת אחלה סניף
רמי ועדינה לוי (תמר מצפי)רמי ועדינה לוי (תמר מצפי)
ראיון

רמי לוי רגע לפני 70 מדבר על רשת רמי לוי; הלקוחות, המשקיעים, המשפחה; וגם - האם המניה מעניינת?

הרשת צומחת, מגדילה מכירות בחנויות זהות בניגוד לשופרסל ורשתות אחרות; מחזיקה במספר מנועי צמיחה - סלולר וגוד-פארם ומתכננת להפוך את קופיקס לגדולה ורווחית; ראיון וניתוח

מנדי הניג |

רמי לוי עומד להנפיק את הנדל"ן בשווי של 4 מיליארד פלוס. מסתבר ששם המשפחה עשתה את ההון הגדול, אבל את ההכרה ואת הפעילות הגדולה הוא עושה בתחום הקמעונאות וגם מקור הכספים הגיע מתחום הקמעונאות. יש קשר הדוק בין הנדל"ן לקמעונאות, כשחברת הנדל"ן מספקת שטחים לסניפים רבים של הרשת. האם זה יכול להוביל לעליית מחירי שכר הדירה בהמשך? החוזים הם ל-15 שנה, כך שהתשובה היא לא. הרשת לא תיפגע, וזו הזדמנות להבין את מצבה של הרשת.  


רשת רמי לוי צמחה ברבעון השני, הגדילה מכירות בחנויות הזהות והרוויחה בקצב של 250 מיליון שקל. בשנה שעברה היא הרוויחה כ-260 מיליון שקל, היא כנראה תרוויח השנה באזור הזה פחות או יותר - מול העלייה במכירות, יש שחיקה ברווחיות. הרשת השלימה את רכישת השליטה המלאה בקופיקס שהיא זרוע הפעילות של הקבוצה במרכזי הערים, והיא נערכת להרחבת הפעילות במרכזי הערים ובכלל. כשמשווים את התוצאות של הקבוצה ביחס לרשתות האחרות, הן טובות -  בשופרסל לדוגמה היתה ירידה חדה בחנויות הזהות של כ-8% אצל רמי לוי עלייה של כ-5%, וזה מדד חשוב כי בסופו של דבר הוא מודד את העוצמה של הרשת, נאמנות ואינטרקציה עם הלקוחות ואת היכולת שלה להרוויח בהמשך. 

הרווחיות של רמי לוי תמיד היתה נמוכה ביחס לאחרים ובעיקר ביחס לשופרסל, ועדיין רמי לוי מתבססת כרשת השנייה בגודלה בארץ והיא מצמצמת בהדרגה את הפער עם שופרסל. קצב המכירות שלה עומד על כ-8 מיליארד שקל, שופרסל בקצב של 14 מיליארד שקל. 


הרווח המייצג של הרשת בהינתן שווי שוק של כ-4.1 מיליארד שקל, מבטא מכפיל רווח של כ-15-16. מכפיל סביר, אבל לרמי לוי יש מנועי צמיחה מעניינים. בתוך הקבוצה יש פעילות סלולר עם קרוב ל-450 אלף מנויים שעל רקע ההתאוששות בתחום, העליות במניות סלקום ופרטנר בשוק וההצעה של פרטנר לקנות את הוט מובייל ב-2 מיליארד שקל,   אפשר להעריך שהיא שווה כ-600-700 מיליון שקל ואפילו יותר. כמו כן, יש בקבוצה אחזקת שליטה בגוד-פארם שלמרות הסקפטיות לפני שנים, מוכיחה שהיא מתחרה חזקה בשוק הפארמה ובהינתן הרווחים שלה (קצב של מעל 50 מיליון שקל) וקצב הצמיחה, היא  יכולה להיות מוערכת בכ-800 מיליון שקל בשמרנות.

הנכסים האלו באים לידי ביטוי חלקי בשווי של הקבוצה. הסלולר לא מקבל ביטוי - מדובר בתחום רווחי אצל רמי לוי, אבל שולי ביחס לפעילות כולה, הפארמה מקבלת ביטוי, אבל לא לפי ערכים מלאים. חוץ מזה יש לחברה מזומנים נטו של כ-1 מיליארד שקל, אך חשוב לציין שההון העצמי עומד על כ-550 מיליון שקל - היכולת להציג מזומנים מעל ההון מבטא מצד אחד את העוצמה של הרשתות האלו שמקבלות מימון שוטף מהלקוחות (מקבלת במזומן ובתנאי אשראי טובים). מצד שני- זה לא יהיה נכון להגדיר את כל הסכום כמזומנים פיננסים עודפים, ונראה שהמזומנים העודפים הם בסדרי גודל של כ-500 מיליון דולר.