אשר לוי אורבוטק
צילום: עופר חן

אקזיט ענק: אורבוטק נמכרת לטנקור תמורת 3.4 מיליארד דולר

טנקור האמריקאית תשלם 69 דולרים למניה - אפסייד של 15% על מחיר השוק; אשר לוי, מנכ"ל אורבוטק: "ההסכם ירחיב באופן משמעותי את נוכחותנו בשוק הסיני"
גיא בן סימון | (4)

חברת טנקור האמריקאית (KLA-TENCOR) העוסקת בתחום המוליכים למחצה, הודיעה היום כי חתמה על הסכם לרכישת מניות אורבוטק (סימול: ORBK) בעסקה משולבת שתשולם במזומן ובמניות.

על פי ההסכם תשלם טנקור 38.86 דולר במזומן ו-0.25 דולרים במניות KLA לכל מניית אורבוטק, המייצגים תמורה כוללת של כ-69 דולר למניה, בסכום כולל של כ-3.4 מיליארד דולר.

מניית אורבוטק מזנקת 7% עם פתיחת המסחר בוול סטריט.

בין הגופים המוסדיים שיהנו מהאקזיט ניתן למצוא את ילין לפידות עם החזקה של מעל 689 אלף מניות דרך הקרנות נאמנות, אחריה את אנליסט עם 284 אלף מניות, ואת מור בית השקעות עם החזקה של 214 אלף מניות. בקופות הגמל ניתן למצוא את כלל עם החזקה של 5.9 מיליון מניות, מנורה עם 1.25 מיליון מניות, הפניקס עם 936 אלף מניות, ואת ילין והראל עם 542 אלף מניות, (הנתונים באדיבות סטוקר).

אורבוטק עוסקת בתכנון, פיתוח,ייצור ושיווק ציוד לתמיכה, פיקוח ובדיקת תהליכי ייצור של מוצרי אלקטרוניקה. רוב מוצריה כולל מערכות AOI לבדיקה אופטית ובקרת קווי ייצור של מעגלים מודפסים וצגים שטוחים ופתרונות הדמיה בייצור מעגלים משולבים. מערכות AOI מכילות טכנולוגיה ייחודית לאורבוטק בתחום האלקטרו-אופטיקה, מכניקה מדויקת, בינה מלאכותית וטכנולוגיית הדמיה לזיהוי כשלים ופגמים בתהליכי ייצור.

העלייה בביקוש העולמי למכשירי סלולר והתפתחות 'האינטרנט של הדברים' (IOT) תרמו לעליית ערכה של החברה באופן עקבי בשנים האחרונות. מניית אובוטק נושקת כיום למחיר של 60 דולרים - שיא כל הזמנים - וזאת לאחר מהלך עליות מתמשך של כ-90% במהלך 12 החודשים האחרונים.

את שנת 2017 סיימה אורבוטק עם עלייה של 21% בהכנסות ל-900 מיליון דולר, על רווח נקי של 132 מיליון דולר. (לכתבה המלאה)

אשר לוי, מנכ"ל אורבוטק: "הרכישה הינה הוכחה נוספת למיצובה של אורבוטק בשווקים בהם היא פעילה, ולעוצמת המודל העסקי שלה. ההסכם בין החברות מחזק משמעותית את סיכויי החברה המשותפת להתמודד בהצלחה עם גלי ההשקעה הגדולים הצפויים בשנים הקרובות בעולם האלקטרוניקה. החיבור ישפר את עתידם של עובדינו וייצר ערך רב לבעלי המניות שלנו. השילוב עם KLA יגדיל משמעותית את פוטנציאל הצמיחה של אורבוטק בכך שהוא יאפשר לנו למנף את המובילות הטכנולוגית של KLA להאיץ את תכניות פיתוח המוצרים שלנו, ולשפר את היצע הפתרונות שלנו ללקוחותינו. אורבוטק תמשיך לפעול כיחידה אחת תחת המותג אורבוטק, ומטה החברה ימשיך לפעול מיבנה".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

ריק וולאס, נשיא ומנכ"ל KLA-TENCOR: "רכישה זו עולה בקנה אחד עם האסטרטגיה שלנו הקוראת לצמיחה מתמשכת ורווחית, ע"י התרחבות לשווקים סמוכים בשיעורי צמיחה גבוהים. KLA  ואורבוטק הן שתי חברות התואמות באופן יוצא דופן בהתייחסותן לאנשים, תהליכים, טכנולוגיות ופריסה עולמית, ובכך מאפשרות יחד הזדמנויות חדשות משמעותיות לצמיחה ולהרחבת פורטפוליו המוצרים. השילוב בין החברות יחזק את מעמדנו בתחום הצומח של חטיבת המוליכים למחצה, ירחיב באופן משמעותי את נוכחותנו בשוק הסיני בעל החשיבות הגוברת, ובנוסף יפתח הזדמנויות חדשות עבור החברה במשולבת בתחומי המעגלים המודפסים המתקדמים והצגים השטוחים. כמו-כן, נוכחותה האיתנה ורבת השנים של KLA בישראל, תתרחב באופן משמעותי, ופעילותנו בישראל - אותה אנו רואים כמדינה בעלת חשיבות טכנולוגית עולמית מרכזית - תמשיך להוות חלק מרכזי מחברת KLA".

מניית אורבוטק בחודשים האחרונים:

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    נשאר רק צדיק אחד, גיל שויד כשהוא ימכור ישאר רק ער 22 (ל"ת)
    יצחק 20/03/2018 16:58
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אחד העם 19/03/2018 14:34
    הגב לתגובה זו
    שחקו אותה
  • משה 20/03/2018 10:06
    הגב לתגובה זו
    ולאלה שלא יודעים. קלא מחזיקה מפעל בארץ שמייצא מכונות וציוד לחול במאות מליוני דולרים
  • 1.
    סימפל 19/03/2018 14:31
    הגב לתגובה זו
    נגיד שיש לי 10אלף דולר במניות אורבוטק, אז הן יוחלפו למניות של KLA לפי רבע מניית KLA לכל מניה של אורבוטק? ובנוסף אני מקבל דיוידנד של 38.86$ לכל מניה של אורבוטק שאני מחזיק? ולמה בכלל הם מכרו? הם אמרו ש-2018 תהיה שנה של שבירת שיאים במכירות.
רשות ניירות ערך. קרדיט: רשתות חברתיותרשות ניירות ערך. קרדיט: רשתות חברתיות

חשד נגד בעלים ומנכ"לים להונאת משקיעים בעשרות מיליוני שקלים

רשות ניירות ערך ורשות המסים מנהלות חקירות גלויות נגד בעלים ומנהלים בחברות פרטיות וציבוריות, בחשד שגייסו כספים ממשקיעים בניגוד לחוק. לפי החשד, ההצעות בוצעו ללא תשקיף, תוך הצגת מצגים מטעים ושימוש בכספי משקיעים למטרות אחרות מהובטח. במקביל נבדקים גם דיווחים של חברות ציבוריות, שלפי החשד כללו פרטים לא מדויקים על עסקות והסכמים

עוזי גרסטמן |

ארבע שנים לאחר שנעצר, ולמעלה משנתיים מאז סיום החקירה, הפרקליטות הגישה לאחרונה כתב אישום נגד מוטי אברג'יל, לשעבר הבעלים והמנכ"ל של קבוצת הנדל"ן יעדים, ונגד חברות הקבוצה, בגין גיוס לא חוקי של כ־75 מיליון שקל ממאות משקיעים - ללא תשקיף ובמרמה. רצף המקרים האלו מטריד. הונאות משקיעים הפכו לרבות ומתוחכמות. יש בעלים ומנהלים רבים שמגייסים שלא על פי הכללים ונפתחות חקירות שמצליחות לתפוס ולאתר חלק מהכספים. שי הונאות לכאורה בחסות החוק שנופלות בגלל רגולציה לא קפדנית - ראו מקרה סלייס. ויש הונאות רשת - התחזויות לאנשי מקצוע, אנשי פיננסית, בתי השקעות, מתחזים גם לביזפורטל כדי לקבל מכם פרטים, להמליץ לכם לקנות ניירות או לקבל את הכסף שלכם - הסוף תמיד הוא דומה: המשקיעים נשארים בלי כלום. 

על פי כתב התביעה נגד מוטי אברג'יל, החברות שבשליטתו משכו-גייסו כספים מ-277 משקיעים, באמצעות הסכמי הלוואה שנשאו ריבית חריגה של 7% ועד 33%. בפרקליטות טוענים כי מדובר בהסכמים שנשאו מאפיינים מובהקים של ניירות ערך - ולכן חלה עליהם חובת פרסום תשקיף, חובה שלא קוימה.

קבוצת יעדים פעלה במקביל בכמה מישורים: מכירת קורסים והכשרות בתחום הנדל"ן, שיווק קרקעות חקלאיות, וגיוס כספים ממשקיעים פרטיים. לפי האישום, אברג'יל פרסם ברשתות החברתיות תוכן שיווקי על רכישת קרקעות ופעילות נדל"נית, אך בפועל פניות שהתעוררו בעקבות הפרסומים שימשו כדי להציע למתעניינים להעמיד הלוואות לקבוצה - ולא להשקיע בעסקות קרקע כפי שהוצג כלפי חוץ.

ברשות ניירות ערך זיהו את הפעילות כבר במהלך התקופה, והתריעו בפני אברג'יל כי מדובר בגיוס המחייב תשקיף וכי עליו לחדול מהפעילות לאלתר. ואולם לפי כתב האישום, הגיוסים נמשכו גם לאחר ההתראות.


כתבה מעניינת: יועץ מס זייף מסמכי מילואים כדי לחמוק מתשלום מס - יצא ל"שרת" בעזה מהבית

נייקי
צילום: טוויטר

ריטיילורס ממשיכה לצלול עם נייקי - צניחה של 62% ברווח הנקי

האם אדידס תמשיך להכות בנייקי בחזית המקומית, ובכלל? והיכן עשויה להיות פריצת הדרך המחודשת של ריטיילורס, הזכיינית בישראל ובעולם שבשליטת הראל ויזל, שמנסה לחזור לצמרת של שוקי הנעלת ואופנת הספורט. על קרב הענקים בתחום, והטעויות שעשו נייקי וריטיילורס בדרך


רונן קרסו |

לפני חצי שנה, בעקבות דו"חות הרבעון הראשון החלש של ריטיילורס RTLS , זכיינית נייקי בישראל ובעולם, אמר המנכ"ל וחתנו של הראל ויזל, תומר צפניק, שחשוב לו להיות שקוף עם המשקיעים של החברה, שנמצאת עם נייקי NKE  באיזשהו סייקל שלילי שעוד נמשך - אבל ש-2025 היא שנת מיצוי הדעיכה. צפניק העריך אז שמיולי ועד סוף השנה נראה שיפור בנייקי. "המצב יהיה יותר טוב. צריך להסתכל על יולי אוגוסט כנקודת הבסיס", אמר אז צפניק. אולי זה חוסר ניסיון או סתם אופטימיות יתר, אבל הדו"חות של הרבעון השלישי פורסמו שלשום, ולא רק שלא חל שיפור - אלא חלה הרעה נוספת במצב העסקי העדין של החברה.

רווחיה של ריטיילורס (שבבעלות ויזל) ברבעון השלישי הסתכמו ב-14.2 מיליון שקל - ירידה של 62% לעומת הרבעון מקביל אשתקד. הרווח מתחילת שנה הגיע ל-23 מיליון שקל, לעומת 79 מיליון שקל בשנה שעברה. זוהי ירידה של 70% ברווח הנקי. החברה נסחרת במכפיל מטריד של 90. מניית ריטיילורס ירדה השנה ב-21%, לעומת מדד ת"א 125 שעלה באותה התקופה ב-46%. ועדיין, אחרי כל זה, שווי השוק של ריטיילורס גבוה, והוא ניצב על 2.8 מיליארד שקל.

הדו"חות החלשים של ריטילורס לא באו כהפתעה לקוראי "ביזפורטל", שנחשפו בשנה האחרונה לשינויים הגדולים שעוברים על שוק אופנת הספורט, ולקשיים איתם מתמודדת ריטיילורס. נייקי שלטה ללא עוררין בשוק נעלי ואופנת הספורט, והשווי של החברה גירד את רף ה-300 מיליארד דול. השווי כיום נחתך ב-70% ל-91 מיליארד דולר בלבד, והיא נמצאית כעת בשפל.

לאורך שנים נייקי היתה המותג המוביל, שווי השוק שלה היה גבוה מאלה של כל מתחרותיה, אלא שהמתחרות הרימו ראש: בראש ובראשונה נמצאת אדידס ADS  , שמובילה כיום טרנד בארץ ובעולם, באמצעות דגמי סמבה, גאזל וקמפוס שמצויים בעלייה חדה, ונהפכו שם נרדף לאופנה עכשוויתבתחום ההנעלה היו אלה גם פומה, אנדר ארמו, ניו באלאנס, הוקה ומגוון מוצרי האופנה של לולו למון, הלו יוגה ואוישו שנגסו בכוחה של נייקי. השוק נהיה צפוף ונייקי איבדה משמעותית מכוחה.

השנים הקשות של נייקי בעולם היו עקב החלטות ניהוליות כושלות, שגם הביאו לפיטורי המנכ"ל הקודם, ג'ון דונהיו, ולשחיקה עצומה בחוזק ובשווי המותג. החברה, שהיתה תמיד סמל לחדשנות, נועזות ותקווה, איבדה מזוהרה. בנוסף, בהחלטה יהירה חיסלה נייקי את המערך הסיטונאי שלה - מה שפגע מאוד במכירות. זה השליך כמובן על ריטיילורס, שמסתמכת על נייקי וחוזק ומכירות המותג.