אחרי ראלי מטורף של מעל 600% במניית אל על תוך קצת יותר משנה - יש עוד בשר?

אל על זינקה גם היום, על רקע ירידת מחירי הנפט, וממשיכה לרכז מחזורים גבוהים: האם עוד שווה להשקיע בה?
גיא ארז | (14)
נושאים בכתבה אל על

מניית אל על 0.92% היא ללא ספק הלהיט הכי גדול בבורסה בת"א בשנה האחרונה. תוך קצת יותר משנה מניית חברת התעופה הלאומית קפצה במעל 600% ונכנסה בסערה למדד ת"א-100 עם שווי נוכחי של מעל 1.5 מיליארד שקלים. היום המניה זינקה עוד 4.1% לשיא כל הזמנים כאשר היא ממשיכה ליהנות מהנפילה במחיר הנפט (צולל כעת ל-34.7 דולר). השאלה הגדולה היא האם עדיין יש בשר, או שזה הזמן לממש ולצאת עם חיוך על הפנים? נעם פינקו מ'פסגות' שהחל לסקר את המניה לפני כשבועיים עם  אפסייד של 72%. אומר היום ל-Bizportal כי "המניה מרכזת מחזורים מאוד גבוהים, מה שמראה כי יש ביקוש רב אליה. צריך להגיד שאל על התחילה ממקום מאוד נמוך, שווי של פחות ממאה מיליון דולר - מחיר נמוך באופן חריג וירידת מחיר הנפט, יחד עם עליית הנוסעים בנתב"ג השפיעו לטובה: מחברה מפסידה היא עברה ל'יצרנית מזומנים', עם  EBITDA  שאמור להיות כעת מעל 300 מיליון דולר". פינקו התבסס במודל שלו על מחיר נפט של 50 דולר במשך 2016, ו-60 דולר בשנה העוקבת - ועדיין, טוען כי החברה תמשיך להרוויח במחירים אלו: "אל על מרוויחה הרבה כסף ומייצרת מזומנים בהיקף שלא חלמה עליו. שווי השוק שלה גוזר מכפיל 3 על EBITDAR  צפוי, וזה מכפיל נמוך מאוד ביחס לחברות תעופה אחרות בהעולם. המכפיל אכן אמור להיות נמוך יותר כי מדובר בחברה ישראלית (תוך שקלול החששות ממצב בטחוני נפיץ שפוגע בתנועת התיירים, ג"א) אבל עדיין - רוב החברות בעולם נסחרות במכפילים הרבה יותר גבוהים". בשיחה עם  צורי אילן מ'תבור', מספר אילן כי חברת הייעוץ הוציאה המלצה לאל על עוד כשהנייר עמד 70 אגורות בלבד (כיום עומד על 3.23 שקלים). לדבריו, מצבה של החברה השתפר בכמה פרמטרים: "בעבר הנפט היה יקר יותר, היו המון בעיות לחברה כמו אי ההבנות עם העובדים, עם הטייסים, רפורמת 'שמיים פתוחים' - המון סיבות שלכך שהחברה עבדה בסביבה עסקית לא פשוטה". השיפור במצב החברה, לדבריו, החל עם התרחשות מספר תהליכים טובים בה: "אל על החלה ברכישה של 15 מטוסים חדשים, שיביאו ליעילות תפעולית החל מהשנתיים הקרובות: הם יהיו חסכוניים יותר, וניתן יהיה לנצל אותם באופן יעיל. בנוסף, החברה יצאה בתכנית אסטרטגית, הגיעה להסכם עם העובדים שלה, ואפילו רפורמת 'שמיים פתוחים' טרם פגעה בחברה – כך שהיא  שומרת על נתח שוק דיי גבוה". מה יקרה אם מחיר הנפט יתחיל לטפס? שאלת השאלות לגבי מניית אל על היא כיצד זו תגיב במידה ומחיר הנפט ישנה כיוון, ובנושא זה מדגיש אילן כי החברה יכולה להמשיך להרוויח גם במחיר נפט של 60 דולר, ומספר על פעולות הגידור של אל על בנושא: "החברה מגדרת את מכירי דלק הסילונים (שצמוד למחיר הנפט) שלה בין שנה לשנה וחצי מראש. העלוית הללו הן הגורם הכי משפיע על העלות התפעולית שלה. במידה והנפט יעלה במהירות, סטיית התקן תגדל והדבר בהכרח ישפיע על המניה, אבל זה לא אומר שביצועי החברה ייפגעו". "במצב של עליות מחירים מהירות של הזהב השחור", מדגיש אילן, "הוודאות תרד - בסופו של דבר מדובר במעין אופציה על הנפט. עם זאת, אם מחיר הנפט יטפס במתינות, הגידור שהיא מבצעת יפעל לטובתה. במחירי הנפט האלה – מדובר בחגיגה לא נורמלית עבור אל על. זו אחת הסיבות שאנחנו חווים מבצעים במחירי הכרטיסים". אילן מספר כי למניה בהחלט יש לאן לעלות, ועומד על מחיר היעד שהציב לה לה לפני מספר שבועות ברמה של 4.55 שקלים (אפסייד של עוד 40%). "המניה בהחלט יכולה להגיע לשם,  אבל כן עשוי להיות תיקון בדרך. תיקון משמעותי, אם יקרה, יהיה זמני בלבד, ויבוא רק אם נראה מחירי נפט עולים בחדות".

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אל על מיצתה כבר לפני שבוע..המשך הראלי הוא בגלל עמך שלוח (ל"ת)
    צים על הברוקר ״קנה ק 07/01/2016 11:05
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    יש עוד חלב ויוגורט כדלק להמראות במניה (ל"ת)
    דוד 07/01/2016 10:31
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אחד שמבין 07/01/2016 08:26
    הגב לתגובה זו
    מעניין כולם חכמים אחרי. גילוי נאות גם אני עשיתי סיבוב יפה באל על ,אבל מבלי שאף אחד המליץ לי.
  • יוסף פותר החלומות 13/01/2016 18:55
    הגב לתגובה זו
    אף אחד לא יודע איזה מניה תהיה כוכבת השנה זה הימור
  • DB500 13/01/2016 00:40
    הגב לתגובה זו
    המליצו ועוד איך ! אני למשל מחזיק מ 2012 לא מכרתי ועוקב אחרי המניה צמוד . ויש לי רווח . ראו את שורת אל על מהתיק האישי. סגירה 320.20 'נק -19.70 -5.80% 80,185.52 351.70 301.30 918.86% 31.4
  • מאיר 07/01/2016 13:28
    הגב לתגובה זו
    http://m.calcalist.co.il/article.aspx?guid=3648000
  • 6.
    מחירי דלק ולא מכירי דלק ... (ל"ת)
    אבשלום 06/01/2016 19:48
    הגב לתגובה זו
  • תבור פרסמו לפני שנה כפי שראית, אף אחד לא התייחס בזמנו (ל"ת)
    משקיע 07/01/2016 10:10
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    חברה מגעילה, נצלנית - בקיצור ישראלית (ל"ת)
    בןבן 06/01/2016 19:38
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יהודה 06/01/2016 19:34
    הגב לתגובה זו
    כל האנליסטים האלה הם בדיחה עצובה . העלייה של המניה היא אך ורק בגלל מחיר הנפט בעולם וכל החירטוטים של האנליסטים הידענים האלה זה שטויות במיץ עגבניות באמת הם מזכירים לי את הפרשנים של ערוץ 5 שיודעים לפרשן רק דברים אחרי ולא לפני
  • יוסף פותר החלומות 13/01/2016 18:56
    הגב לתגובה זו
    אנליסטים הם היו טיקונים
  • 3.
    נ.ברוך 06/01/2016 19:28
    הגב לתגובה זו
    וזאת מבלי להביא בחשבון שרכש המטוסים החדש יביא לחסכון באנרגיה גם כן. אני מתחיל לטוס אל על. טוסו אל על הדולרים נשארים במדינה.
  • 2.
    היא לא שווה את המחיר רק בגלל ירידת מחירי הדלק (ל"ת)
    בתעבורה האוירית יורד 06/01/2016 19:25
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תגובות של שרלטנים בעוד 3.2.1... (ל"ת)
    איצקו 06/01/2016 17:38
    הגב לתגובה זו
בצלאל מכליס אלביט מערכות
צילום: תמר מצפי

אופנהיימר: "אלביט תהנה עוד שנים רבות מביקושים"; מעלה מחיר יעד

אופנהיימר מעלה מחיר יעד לאלביט ל-550 דולר, אפסייד של כ-10% ומציין כי: "היתרון במזרח אירופה הולך ומעמיק, אלביט תהנה עוד שנים רבות מביקושים חזקים מאוד בשוק הישראלי"

תמיר חכמוף |

אופנהיימר מפרסמת סקירה עדכנית על אלביט מערכות אלביט מערכות -5.23%   לאחר פרסום הדוחות, ומחדדת את המסר שהביקושים לטכנולוגיה ביטחונית באירופה ובישראל אינם זמניים (זאת לאור העובדה כי ישראל מתכוננת למלחמה נוספת עם איראן ועם מדינות עוינות אחרות, כלשונם), אלא שינוי עומק בשוק שממשיך למצב את אלביט כשחקנית שמספקת פתרונות למדינות ללא תעשייה ביטחונית מקומית. על רקע המגמה הזו, בבית ההשקעות מעלים את מחיר היעד למניה ל-550 דולר ומשאירים את ההמלצה על "תשואת יתר".

האנליסטים מציינים כי הדוחות של אלביט הציגו רבעון חזק מבחינת רווחיות ושיפור תפעולי. הרווח המתואם היה גבוה מהתחזיות, ושיעור הרווח התפעולי המתואם עלה ל-9.7%, שיפור של כ-150 נקודות בסיס לעומת השנה שעברה. מנגד, ההכנסות היו מעט מתחת לצפי, אך עדיין צמחו לשיא של 1.92 מיליארד דולר. באופנהיימר מדגישים כי השיפור ברווח הנקי ושיעור המס הנמוך מצביעים על התייעלות תפעולית שמאפשרת למנף את הגידול בפעילות.

הפער הגדול נמצא בצבר ההזמנות, שממשיך להיות אחד החזקים בתעשייה: 25.2 מיליארד דולר, עוד לפני עסקת הענק שדווחה אתמול. על פי אופנהיימר, הצבר ימשיך לתמוך בצמיחה דו ספרתית בשנים 2026-2025, עם תרומה ברורה של מזרח אירופה, שם אלביט נהנית מיתרון מבני. “מדינות כמו אלבניה, דנמרק וסרביה, שאין להן תעשייה ביטחונית מקומית, הופכות את אלביט לספק טבעי”. בנוסף, המתיחות מול רוסיה והתחייבויות נאט"ו להגדלת ההוצאה הביטחונית הופכות את הביקוש למערכות קרקע, חימושים, תקשוב ואלקטרו אופטיקה ליציב ומתמשך.

הסקירה מתייחסת גם לעסקה הגדולה בהיקף 2.3 מיליארד דולר שעליה דיווחה אלביט אתמול. לפי הערכת אופנהיימר, ההסכם ככל הנראה משקף שיתוף פעולה אסטרטגי בין ישראל למדינה ממזרח אירופה (ההשערה עלתה גם כאן בביזפורטל - אלביט בעסקת ענק של 2.3 מיליארד דולר, אבל מה לא נחשף?) ככל הנראה אחת המדינות שבהן כבר קיימות רכישות משמעותיות של החברה. לדברי האנליסטים, העסקה כוללת מערכות יבשה, רחפנים ומערכות שליטה ובקרה, וצפויה לייצר תרומה ניכרת להכנסות בשנים הקרובות. "מדינות מזרח אירופה יישארו הרבה יותר פתוחות לרכש ישראלי לעומת מערב אירופה, וזה אחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים של אלביט לשנים הקרובות", נכתב.

מנקודת מבט תפעולית, אופנהיימר מציינים כי אלביט מציגה שיפור כמעט בכל החטיבות, עם צמיחה של 41% בחטיבת היבשה, עלייה דו ספרתית בחטיבות הסייבר וה-C4I, ויציבות בחטיבת ESA לאחר תקופה חלשה יותר. במצטבר, מדובר בתמהיל שמאפשר לחברה לשמור על חוסן גם בזמן תנודתיות אזורית בשווקים כמו אסיה-פסיפיק, שם נרשמה ירידה מסוימת ברבעון.

משה סבוסקי, סמנכ"ל הכספים של שפיר הנדסה, צילום: יח"צמשה סבוסקי, סמנכ"ל הכספים של שפיר הנדסה, צילום: יח"צ
דוחות

שפיר הנדסה: עלייה של 15% בהכנסות, הרווח הנקי קפץ ל-60 מיליון שקל

חברת התשתיות מציגה שיפור ברווחיות ברוב תחומי הפעילות ומקדמת מכירת חלק ממגזר הזכיינות למוסדיים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה שפיר הנדסה

שפיר הנדסה, מחברות התשתיות והתעשייה הגדולות בישראל, מסכמת את הרבעון השלישי ומציגה גידול בפעילות כמעט בכל ענפי הליבה שלה. שפיר הנדסה -2.5%   פועלת במגוון תחומים, בהם תעשייה כבדה, ביצוע פרויקטי תשתית, ייזום נדל"ן למגורים, זכיינות בתחבורה ופעילות לוגיסטית, ובמקביל ממשיכה להרחיב את פעילותה גם בשוק הדיור המוגן והתחדשות עירונית.

הכנסות החברה ברבעון עלו ל-1.57 מיליארד שקל, עלייה של 15% לעומת הרבעון המקביל ב-2024, אז עמדו על כ-1.36 מיליארד שקל. הרווח הנקי הגיע ל-60 מיליון שקל, כאשר הרווח המיוחס לבעלי המניות הסתכם ב-57 מיליון שקל, זינוק ביחס ל-16 מיליון שקל בלבד ברבעון המקביל. גם הרווח התפעולי הציג שיפור והגיע ל-154 מיליון שקל, לעומת 122 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

במגזר התעשייה נרשמו הכנסות של 672 מיליון שקל, עלייה של 5% הנובעת בעיקר מגידול בכמויות שנמכרו. רווח המגזר עלה ל-115 מיליון שקל, עלייה של 11% לעומת השנה שעברה. מגזר התשתיות המשיך להיות אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים, עם הכנסות של 595 מיליון שקל - עלייה של 33% ברבעון, על רקע האצת ביצוע הפרויקטים, במיוחד בקו הסגול של הרכבת הקלה. הרווח במגזר זה עלה ל-46 מיליון שקל לעומת 27 מיליון שקל ברבעון המקביל.

מגזר הנדל"ן תרם הכנסות של 120 מיליון שקל, לעומת 81 מיליון שקל בתקופה המקבילה, עלייה שמגיעה בעיקר מתחילת שיווק של פרויקטים חדשים. רווח המגזר עלה ל-36 מיליון שקל, בהשוואה ל-26 מיליון שקל אשתקד. במגזר הזכיינות נרשמה ירידה קלה בהכנסות - 77 מיליון שקל לעומת 83 מיליון שקל בשנה שעברה - בעקבות הכנסות חד פעמיות שנרשמו אז. הרווח במגזר זה הסתכם ב-20 מיליון שקל. פעילות השילוח והלוגיסטיקה הציגה הכנסות של 107 מיליון שקל לעומת 118 מיליון שקל בשנה הקודמת, והרווח עמד על 9 מיליון שקל.

לאחרונה חברת הדירוג מעלות שיפרה את אופק הדירוג של שפיר מ"שלילי" ל"יציב", בין היתר בשל הערכה לירידה עתידית במינוף. בנוסף חתמה שפיר על מזכר הבנות עם גופים מוסדיים למכירת 33.5%-38.5% מהזכויות במגזר הזכיינות לפי שווי של 9-10 מיליון שקל לכל 1%.