אחרי ראלי מטורף של מעל 600% במניית אל על תוך קצת יותר משנה - יש עוד בשר?

אל על זינקה גם היום, על רקע ירידת מחירי הנפט, וממשיכה לרכז מחזורים גבוהים: האם עוד שווה להשקיע בה?
גיא ארז | (14)
נושאים בכתבה אל על

מניית אל על 2.65% היא ללא ספק הלהיט הכי גדול בבורסה בת"א בשנה האחרונה. תוך קצת יותר משנה מניית חברת התעופה הלאומית קפצה במעל 600% ונכנסה בסערה למדד ת"א-100 עם שווי נוכחי של מעל 1.5 מיליארד שקלים. היום המניה זינקה עוד 4.1% לשיא כל הזמנים כאשר היא ממשיכה ליהנות מהנפילה במחיר הנפט (צולל כעת ל-34.7 דולר). השאלה הגדולה היא האם עדיין יש בשר, או שזה הזמן לממש ולצאת עם חיוך על הפנים? נעם פינקו מ'פסגות' שהחל לסקר את המניה לפני כשבועיים עם  אפסייד של 72%. אומר היום ל-Bizportal כי "המניה מרכזת מחזורים מאוד גבוהים, מה שמראה כי יש ביקוש רב אליה. צריך להגיד שאל על התחילה ממקום מאוד נמוך, שווי של פחות ממאה מיליון דולר - מחיר נמוך באופן חריג וירידת מחיר הנפט, יחד עם עליית הנוסעים בנתב"ג השפיעו לטובה: מחברה מפסידה היא עברה ל'יצרנית מזומנים', עם  EBITDA  שאמור להיות כעת מעל 300 מיליון דולר". פינקו התבסס במודל שלו על מחיר נפט של 50 דולר במשך 2016, ו-60 דולר בשנה העוקבת - ועדיין, טוען כי החברה תמשיך להרוויח במחירים אלו: "אל על מרוויחה הרבה כסף ומייצרת מזומנים בהיקף שלא חלמה עליו. שווי השוק שלה גוזר מכפיל 3 על EBITDAR  צפוי, וזה מכפיל נמוך מאוד ביחס לחברות תעופה אחרות בהעולם. המכפיל אכן אמור להיות נמוך יותר כי מדובר בחברה ישראלית (תוך שקלול החששות ממצב בטחוני נפיץ שפוגע בתנועת התיירים, ג"א) אבל עדיין - רוב החברות בעולם נסחרות במכפילים הרבה יותר גבוהים". בשיחה עם  צורי אילן מ'תבור', מספר אילן כי חברת הייעוץ הוציאה המלצה לאל על עוד כשהנייר עמד 70 אגורות בלבד (כיום עומד על 3.23 שקלים). לדבריו, מצבה של החברה השתפר בכמה פרמטרים: "בעבר הנפט היה יקר יותר, היו המון בעיות לחברה כמו אי ההבנות עם העובדים, עם הטייסים, רפורמת 'שמיים פתוחים' - המון סיבות שלכך שהחברה עבדה בסביבה עסקית לא פשוטה". השיפור במצב החברה, לדבריו, החל עם התרחשות מספר תהליכים טובים בה: "אל על החלה ברכישה של 15 מטוסים חדשים, שיביאו ליעילות תפעולית החל מהשנתיים הקרובות: הם יהיו חסכוניים יותר, וניתן יהיה לנצל אותם באופן יעיל. בנוסף, החברה יצאה בתכנית אסטרטגית, הגיעה להסכם עם העובדים שלה, ואפילו רפורמת 'שמיים פתוחים' טרם פגעה בחברה – כך שהיא  שומרת על נתח שוק דיי גבוה". מה יקרה אם מחיר הנפט יתחיל לטפס? שאלת השאלות לגבי מניית אל על היא כיצד זו תגיב במידה ומחיר הנפט ישנה כיוון, ובנושא זה מדגיש אילן כי החברה יכולה להמשיך להרוויח גם במחיר נפט של 60 דולר, ומספר על פעולות הגידור של אל על בנושא: "החברה מגדרת את מכירי דלק הסילונים (שצמוד למחיר הנפט) שלה בין שנה לשנה וחצי מראש. העלוית הללו הן הגורם הכי משפיע על העלות התפעולית שלה. במידה והנפט יעלה במהירות, סטיית התקן תגדל והדבר בהכרח ישפיע על המניה, אבל זה לא אומר שביצועי החברה ייפגעו". "במצב של עליות מחירים מהירות של הזהב השחור", מדגיש אילן, "הוודאות תרד - בסופו של דבר מדובר במעין אופציה על הנפט. עם זאת, אם מחיר הנפט יטפס במתינות, הגידור שהיא מבצעת יפעל לטובתה. במחירי הנפט האלה – מדובר בחגיגה לא נורמלית עבור אל על. זו אחת הסיבות שאנחנו חווים מבצעים במחירי הכרטיסים". אילן מספר כי למניה בהחלט יש לאן לעלות, ועומד על מחיר היעד שהציב לה לה לפני מספר שבועות ברמה של 4.55 שקלים (אפסייד של עוד 40%). "המניה בהחלט יכולה להגיע לשם,  אבל כן עשוי להיות תיקון בדרך. תיקון משמעותי, אם יקרה, יהיה זמני בלבד, ויבוא רק אם נראה מחירי נפט עולים בחדות".

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אל על מיצתה כבר לפני שבוע..המשך הראלי הוא בגלל עמך שלוח (ל"ת)
    צים על הברוקר ״קנה ק 07/01/2016 11:05
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    יש עוד חלב ויוגורט כדלק להמראות במניה (ל"ת)
    דוד 07/01/2016 10:31
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אחד שמבין 07/01/2016 08:26
    הגב לתגובה זו
    מעניין כולם חכמים אחרי. גילוי נאות גם אני עשיתי סיבוב יפה באל על ,אבל מבלי שאף אחד המליץ לי.
  • יוסף פותר החלומות 13/01/2016 18:55
    הגב לתגובה זו
    אף אחד לא יודע איזה מניה תהיה כוכבת השנה זה הימור
  • DB500 13/01/2016 00:40
    הגב לתגובה זו
    המליצו ועוד איך ! אני למשל מחזיק מ 2012 לא מכרתי ועוקב אחרי המניה צמוד . ויש לי רווח . ראו את שורת אל על מהתיק האישי. סגירה 320.20 'נק -19.70 -5.80% 80,185.52 351.70 301.30 918.86% 31.4
  • מאיר 07/01/2016 13:28
    הגב לתגובה זו
    http://m.calcalist.co.il/article.aspx?guid=3648000
  • 6.
    מחירי דלק ולא מכירי דלק ... (ל"ת)
    אבשלום 06/01/2016 19:48
    הגב לתגובה זו
  • תבור פרסמו לפני שנה כפי שראית, אף אחד לא התייחס בזמנו (ל"ת)
    משקיע 07/01/2016 10:10
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    חברה מגעילה, נצלנית - בקיצור ישראלית (ל"ת)
    בןבן 06/01/2016 19:38
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יהודה 06/01/2016 19:34
    הגב לתגובה זו
    כל האנליסטים האלה הם בדיחה עצובה . העלייה של המניה היא אך ורק בגלל מחיר הנפט בעולם וכל החירטוטים של האנליסטים הידענים האלה זה שטויות במיץ עגבניות באמת הם מזכירים לי את הפרשנים של ערוץ 5 שיודעים לפרשן רק דברים אחרי ולא לפני
  • יוסף פותר החלומות 13/01/2016 18:56
    הגב לתגובה זו
    אנליסטים הם היו טיקונים
  • 3.
    נ.ברוך 06/01/2016 19:28
    הגב לתגובה זו
    וזאת מבלי להביא בחשבון שרכש המטוסים החדש יביא לחסכון באנרגיה גם כן. אני מתחיל לטוס אל על. טוסו אל על הדולרים נשארים במדינה.
  • 2.
    היא לא שווה את המחיר רק בגלל ירידת מחירי הדלק (ל"ת)
    בתעבורה האוירית יורד 06/01/2016 19:25
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תגובות של שרלטנים בעוד 3.2.1... (ל"ת)
    איצקו 06/01/2016 17:38
    הגב לתגובה זו
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסף

ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות

ג'י סיטי רכשה 7.7% ממניות סיטיקון בפרמיה של 36% על המחיר בשוק ותפרסם הצעת רכש מלאה; המניה קפצה ביום ההודעה אך נפלה ב-11% לאחר שחברת הדירוג מעלות הכניסה את החברה למעקב עם השלכות שליליות בשל חשש לעלייה במינוף ולשחיקה בפרופיל הפיננסי

תמיר חכמוף |

ביום שני הודיעה ג'י סיטי ג'י סיטי -11.1%  , שבשליטת חיים כצמן, על רכישת 7.7% ממניות הבת הפינית סיטיקון (Citycon), תמורת 56.75 מיליון אירו במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על המחיר בשוק ערב ההצעה (ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות). בעקבות העסקה עלתה אחזקתה ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל בעלי המניות במחיר שלא יפחת מהמחיר ששולם. היקף העסקה הפוטנציאלי, אם תתקבל ותושלם במלואה, נאמד בכ-312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל).

ג'י סיטי ציינה בדיווח כי הרכישה משקפת דיסקאונט של 44% על ההון העצמי של סיטיקון, וכי היא צפויה להביא לגידול של כ-171 מיליון שקל בהון העצמי שלה ולשיפור ב-FFO, עם "השפעה זניחה על שיעור המינוף" והמשקיעים הריעו. ביום ההודעה קפצה המניה בכ־7%, אך עד סוף השבוע חזרה לאחור, כאשר היא נופלת בכ-11% ביום המסחר האחרון אל מתחת למחיר שבו נסחרה לפני ההודעה. הירידות הגיעו זמן קצר לאחר שחברת הדירוג מעלות (S&P) הכניסה את דירוגי החברה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות. אגרות החוב של החברה סיימו גם הן בירידות, ובלטה לשלילה סדרה יד' ג'י סיטי אגח יד -8.35%  שירדה ביותר מ-8%.



מתוך הדוח של מעלות

בין דיסקאונט להזדמנות ומה רואה השוק

מהלך הרכישה יצר ניגוד מעניין. מצד אחד, ג'י סיטי רכשה מניות מתחת לשווי בספרים, מהלך שמחזק את ההחזקה החשבונאית ויוצר "תחתית" (לפחות זמנית) למחיר המניה של סיטיקון, שעלתה בכ-35% ונסחרת קרוב למחיר ההצעה. מהצד השני, העסקה בוצעה בפרמיה של יותר מ-35% על מחיר השוק ערב העסקה, כלומר, החברה שילמה הרבה יותר ממה שהשוק חושב ששווה הנכס, בטענה שהיא מכירה את שווי הנדל"ן טוב ממנו.

בפועל, המהלך הקפיץ את השווי של אחזקת ג'י סיטי בסיטיקון באופן חשבונאי, אך זהו שיפור שמבוסס על השערוך הפנימי של המניה, לא על תזרים או מכירה בפועל. השוק, לעומת זאת, עדיין מעריך את הנכסים בזהירות רבה, כאשר מניית סיטיקון נסחרת קצת מתחת ל-4 אירו, כמעט אותו מחיר כמו הצעת הרכש, מה שמעיד על ספקנות בנוגע לשווי האמיתי של הנכסים.

הודעת הדירוג: מינוף גבוה ושחיקה בפרופיל הפיננסי

שלושה ימים לאחר ההודעה, מעלות עדכנה כי דירוג ג'י סיטי וסדרות האג"ח שלה הוכנסו למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, בשל חוסר ודאות סביב היקף ההיענות להצעת הרכש והשלכותיה על הנזילות ועל הסיכון הפיננסי. בדוח נכתב כי אם ההצעה תמומש במלואה, יחס המינוף (חוב להון עצמי מתואם) עלול לעלות לרמה של 70%-75%, בניגוד למהלכים שעשתה לאחרונה החברה כדי להוריד את המינוף, רמה שתשקף "שחיקה בפרופיל הפיננסי של החברה".

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מה יהיה מחר בבורסה? על נייס וחברות השבבים

הדירוג של S&P, התיקון בוול סטריט ביום שישי, הבעיה הגדולה של חברות התוכנה ומה יקרה במניות הארביטראז'?

מערכת ביזפורטל |

המניות הדואליות עם פער ארביטראז' שלילי של 0.4%. בשלב מסוים בשישי זה כבר היה במינוס 1%, אבל בשעות האחרונות של המסחר היה תיקון למעלה. מניית נייס -2.11%  צפויה לרדת בכ-3%, כשהחשש מה-AI רק הולך וגדל. נייס ירדה מתחילת השנה  ב-27% ואיבדה בחמש שנים - 50%. היא נסחרת על פי קונסנזוס האנליסטים במכפיל רווח של 10 לשנה הנוכחית ומכפיל רווח של 9 לשנה הבאה. אין הרבה חברות תוכנה צומחות שנסחרות במכפילי רווח כאלו, וגם לא היה בעבר. 

מצד אחד, יש שרואים בזה הזדמנות נהדרת. מצד שני, יש כאלו שזוכרים ש"מר שוק" יודע הכל. אולי הוא יודע שאזהרת רווח או הנמכת ציפיות בדרך. כלומר, מה שנראה הזדמנות יכול להיות המחיר האמיתי כי התחזית תרד. ולמה שהיא תרד? כי החברה נמצאת בשוק מאוד מאוים על ידי ה-AI. 

תחום התוכנה וחברות התוכנה סובלות מהכניסה של ה-AI. הן אומנם מתייעלות בזכותו ומוותרות על גיוסי ג'וניורים, אלא שהליבה שלהן בסכנה - הרעיון הטכנולוגי, פיתוח התוכנה שלהם נמצא בסכנה - מה שלקח פעם לפתח במשך שנים הפך לעניין של שבועות וחודשים בודדים. התחרות מתעצמת, הסכנה גוברת. החשש שיקומו סטארטאפים יעילים ומהירים ותוך חודשים יעמידו מוצר מתחרה. היתרון של הוותיקות הוא במערכת משומנת עם שיווק, תפעול, וקשרים. אבל בסוף למוצר יש משמעות גדולה. לקוחות לא ימהרו לעזוב, אבל זה יכול לבוא לידי ביטוי בתמחור נוח יותר. חברות התוכנה צריכות לחשב מסלול מחדש.


גם טבע 0.56%   צפויה לרדת ב -1.1%, טאואר 1.44%  ב-2.4% כשמנגד קמטק -1.51%  ו נובה -8.04%  צפויות עלות מעט. הנה טבלת הארביטראז' (הקליקו להיכנס לכל המניות):