אחרי ראלי מטורף של מעל 600% במניית אל על תוך קצת יותר משנה - יש עוד בשר?

אל על זינקה גם היום, על רקע ירידת מחירי הנפט, וממשיכה לרכז מחזורים גבוהים: האם עוד שווה להשקיע בה?
גיא ארז | (14)
נושאים בכתבה אל על

מניית אל על 5.29% היא ללא ספק הלהיט הכי גדול בבורסה בת"א בשנה האחרונה. תוך קצת יותר משנה מניית חברת התעופה הלאומית קפצה במעל 600% ונכנסה בסערה למדד ת"א-100 עם שווי נוכחי של מעל 1.5 מיליארד שקלים. היום המניה זינקה עוד 4.1% לשיא כל הזמנים כאשר היא ממשיכה ליהנות מהנפילה במחיר הנפט (צולל כעת ל-34.7 דולר). השאלה הגדולה היא האם עדיין יש בשר, או שזה הזמן לממש ולצאת עם חיוך על הפנים? נעם פינקו מ'פסגות' שהחל לסקר את המניה לפני כשבועיים עם  אפסייד של 72%. אומר היום ל-Bizportal כי "המניה מרכזת מחזורים מאוד גבוהים, מה שמראה כי יש ביקוש רב אליה. צריך להגיד שאל על התחילה ממקום מאוד נמוך, שווי של פחות ממאה מיליון דולר - מחיר נמוך באופן חריג וירידת מחיר הנפט, יחד עם עליית הנוסעים בנתב"ג השפיעו לטובה: מחברה מפסידה היא עברה ל'יצרנית מזומנים', עם  EBITDA  שאמור להיות כעת מעל 300 מיליון דולר". פינקו התבסס במודל שלו על מחיר נפט של 50 דולר במשך 2016, ו-60 דולר בשנה העוקבת - ועדיין, טוען כי החברה תמשיך להרוויח במחירים אלו: "אל על מרוויחה הרבה כסף ומייצרת מזומנים בהיקף שלא חלמה עליו. שווי השוק שלה גוזר מכפיל 3 על EBITDAR  צפוי, וזה מכפיל נמוך מאוד ביחס לחברות תעופה אחרות בהעולם. המכפיל אכן אמור להיות נמוך יותר כי מדובר בחברה ישראלית (תוך שקלול החששות ממצב בטחוני נפיץ שפוגע בתנועת התיירים, ג"א) אבל עדיין - רוב החברות בעולם נסחרות במכפילים הרבה יותר גבוהים". בשיחה עם  צורי אילן מ'תבור', מספר אילן כי חברת הייעוץ הוציאה המלצה לאל על עוד כשהנייר עמד 70 אגורות בלבד (כיום עומד על 3.23 שקלים). לדבריו, מצבה של החברה השתפר בכמה פרמטרים: "בעבר הנפט היה יקר יותר, היו המון בעיות לחברה כמו אי ההבנות עם העובדים, עם הטייסים, רפורמת 'שמיים פתוחים' - המון סיבות שלכך שהחברה עבדה בסביבה עסקית לא פשוטה". השיפור במצב החברה, לדבריו, החל עם התרחשות מספר תהליכים טובים בה: "אל על החלה ברכישה של 15 מטוסים חדשים, שיביאו ליעילות תפעולית החל מהשנתיים הקרובות: הם יהיו חסכוניים יותר, וניתן יהיה לנצל אותם באופן יעיל. בנוסף, החברה יצאה בתכנית אסטרטגית, הגיעה להסכם עם העובדים שלה, ואפילו רפורמת 'שמיים פתוחים' טרם פגעה בחברה – כך שהיא  שומרת על נתח שוק דיי גבוה". מה יקרה אם מחיר הנפט יתחיל לטפס? שאלת השאלות לגבי מניית אל על היא כיצד זו תגיב במידה ומחיר הנפט ישנה כיוון, ובנושא זה מדגיש אילן כי החברה יכולה להמשיך להרוויח גם במחיר נפט של 60 דולר, ומספר על פעולות הגידור של אל על בנושא: "החברה מגדרת את מכירי דלק הסילונים (שצמוד למחיר הנפט) שלה בין שנה לשנה וחצי מראש. העלוית הללו הן הגורם הכי משפיע על העלות התפעולית שלה. במידה והנפט יעלה במהירות, סטיית התקן תגדל והדבר בהכרח ישפיע על המניה, אבל זה לא אומר שביצועי החברה ייפגעו". "במצב של עליות מחירים מהירות של הזהב השחור", מדגיש אילן, "הוודאות תרד - בסופו של דבר מדובר במעין אופציה על הנפט. עם זאת, אם מחיר הנפט יטפס במתינות, הגידור שהיא מבצעת יפעל לטובתה. במחירי הנפט האלה – מדובר בחגיגה לא נורמלית עבור אל על. זו אחת הסיבות שאנחנו חווים מבצעים במחירי הכרטיסים". אילן מספר כי למניה בהחלט יש לאן לעלות, ועומד על מחיר היעד שהציב לה לה לפני מספר שבועות ברמה של 4.55 שקלים (אפסייד של עוד 40%). "המניה בהחלט יכולה להגיע לשם,  אבל כן עשוי להיות תיקון בדרך. תיקון משמעותי, אם יקרה, יהיה זמני בלבד, ויבוא רק אם נראה מחירי נפט עולים בחדות".

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אל על מיצתה כבר לפני שבוע..המשך הראלי הוא בגלל עמך שלוח (ל"ת)
    צים על הברוקר ״קנה ק 07/01/2016 11:05
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    יש עוד חלב ויוגורט כדלק להמראות במניה (ל"ת)
    דוד 07/01/2016 10:31
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אחד שמבין 07/01/2016 08:26
    הגב לתגובה זו
    מעניין כולם חכמים אחרי. גילוי נאות גם אני עשיתי סיבוב יפה באל על ,אבל מבלי שאף אחד המליץ לי.
  • יוסף פותר החלומות 13/01/2016 18:55
    הגב לתגובה זו
    אף אחד לא יודע איזה מניה תהיה כוכבת השנה זה הימור
  • DB500 13/01/2016 00:40
    הגב לתגובה זו
    המליצו ועוד איך ! אני למשל מחזיק מ 2012 לא מכרתי ועוקב אחרי המניה צמוד . ויש לי רווח . ראו את שורת אל על מהתיק האישי. סגירה 320.20 'נק -19.70 -5.80% 80,185.52 351.70 301.30 918.86% 31.4
  • מאיר 07/01/2016 13:28
    הגב לתגובה זו
    http://m.calcalist.co.il/article.aspx?guid=3648000
  • 6.
    מחירי דלק ולא מכירי דלק ... (ל"ת)
    אבשלום 06/01/2016 19:48
    הגב לתגובה זו
  • תבור פרסמו לפני שנה כפי שראית, אף אחד לא התייחס בזמנו (ל"ת)
    משקיע 07/01/2016 10:10
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    חברה מגעילה, נצלנית - בקיצור ישראלית (ל"ת)
    בןבן 06/01/2016 19:38
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יהודה 06/01/2016 19:34
    הגב לתגובה זו
    כל האנליסטים האלה הם בדיחה עצובה . העלייה של המניה היא אך ורק בגלל מחיר הנפט בעולם וכל החירטוטים של האנליסטים הידענים האלה זה שטויות במיץ עגבניות באמת הם מזכירים לי את הפרשנים של ערוץ 5 שיודעים לפרשן רק דברים אחרי ולא לפני
  • יוסף פותר החלומות 13/01/2016 18:56
    הגב לתגובה זו
    אנליסטים הם היו טיקונים
  • 3.
    נ.ברוך 06/01/2016 19:28
    הגב לתגובה זו
    וזאת מבלי להביא בחשבון שרכש המטוסים החדש יביא לחסכון באנרגיה גם כן. אני מתחיל לטוס אל על. טוסו אל על הדולרים נשארים במדינה.
  • 2.
    היא לא שווה את המחיר רק בגלל ירידת מחירי הדלק (ל"ת)
    בתעבורה האוירית יורד 06/01/2016 19:25
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תגובות של שרלטנים בעוד 3.2.1... (ל"ת)
    איצקו 06/01/2016 17:38
    הגב לתגובה זו
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיותרונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות

564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6

העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה

ליאור דנקנר |

דניה סיבוס דניה סיבוס 2.09%  מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.

היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.

המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.


ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת

בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות. 

חן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסףחן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסף
ראיון

יו"ר נקסט ויז'ן: "יהיו עוד הזמנות גדולות לא יודע אם כזאת, אבל הביקוש מאוד חזק"

"אין הבעת אמון גדולה יותר מלקבל הזמנה כזאת; הלקוח אומר, אני סומך עליכם שתדעו לספק בהיקפים כאלה" יו"ר נקסט ויז'ן חן גולן מתייחס לעסקת הענק "היתרון של נקסט ויז'ן הוא לא רק טכנולוגי, אלא גם ביכולת לדלבר מהר ובכמויות" האם המגמה תמשיך? "אנחנו רואים את 'אפקט פוטין' שהראה שגם כדי לתחזק שלום צריך צבאות חזקים"

נקסט ויז’ן נקסט ויז'ן 11.85%   דיווחה על הזמנה גדולה במיוחד, בהיקף של כ-76.8 מיליון דולר, מלקוח קיים, לרכישת מצלמות מתוצרתה, עם אספקה מדורגת עד סוף 2026. להזמנה צורף גם מנגנון שדרוג שעשוי להגדיל את היקפה בעוד עד כ-3 מיליון דולר. העסקה הזו מצטרפת להזמנה נוספת שעליה דיווחה החברה רק בשבוע שעבר, בהיקף של כ-9.6 מיליון דולר, כך שבתוך שבוע צבר ההזמנות החדש של נקסט ויז’ן מתרחב בעשרות מיליוני דולרים. 

עד כמה זה משמעותי? בין ינואר לספטמבר השנה רשמה נקסט ויז’ן הכנסות של כ-120 מיליון דולר, כך שההזמנות שעליהן דווח בימים האחרונים משקפות לבדן שוות לכ-86% מהשורה העליונה שנרשמה בתשעת החודשים הראשונים של השנה. מה שמיוחד בהזמנה הזאת הוא לא רק הגודל שלה אלא גם מועד האספקה, כל ההזמנה תסופק בתוך 2026, וזה לוח זמנים מאוד קצר. בתעשייה הזו, אחד היתרונות הכי משמעותיים הוא היכולת להבטיח אספקה מהירה. היכולת של נקסט ויז’ן לספק במועדים קצרים נותנת לה יתרון תחרותי מובהק מול מתחרות, והלקוחות סומכים עליה בעניין הזה. זה משהו שמחזק את הפעילות שלה גם לשנים הבאות. כדי להבין איך העסקה הזאת תשפיע על חברת המצלמות המיוצבות, שהמניה שלה כבר הספיקה כמעט לשלש את ערכה רק השנה, ולזנק יותר מ-1900% מ-3 שנים, דיברנו עם יו"ר נקסט ויז'ן חן גולן.


איך אתה מתאר את העסקה, ומה מייחד אותה ביחס לעסקאות קודמות?

"מה שמייחד את העסקה הזאת זה קודם כול הגודל שלה ולוחות הזמנים. מדובר בהזמנה של 76.8 מיליון דולר, לתקופה של כשנה, כשהאספקה כולה אמורה להתבצע בשנת 2026. יש גם אופציה לבצע שינויים שיכולים להגדיל את ההיקף. מעבר למספרים, זו עסקה עם לקוח שאומר בפועל: אני עובד עם נקסט ויז’ן, יש לה מוצרים טובים, ואני סומך עליה שתדע לספק בהיקפים כאלה ובזמנים קצרים. אין הבעת אמון גדולה מזו.

כמה זמן עסקה כזו "מתבשלת", זה משהו שהיה בפייפליין הרבה חודשים?

"הביצוע הטכני של עסקה כזאת הוא לא תהליך ארוך. מה שחשוב הוא הדרך שהובילה לשם. הקשר עם הלקוח נבנה לאורך שנים. כמעט כל לקוח מתחיל ברכישה של מצלמה אחת או שתיים, מבצע אינטגרציה, בדיקות והדגמות. אם הוא גדל, בונה מוצר תחרותי ומצליח לזכות במכרזים, ההזמנות שהוא מקבל מתגלגלות אלינו. אנחנו מספקים לו את פתרון הווידאו המיוצב, וכך נוצר המעגל".

כלומר, אין כאן מכרז מול ספקים אחרים ברגע קבלת ההזמנה?

"אנחנו לא עושים מכרזים. הלקוחות שלנו הם יצרני הכלים. הם מתמודדים על מכרזים מול הגורמים שמזמינים מהם את הכלים. אחרי שהם זוכים במכרז, הם משרשרים אלינו את ההזמנה, כי המוצר שלנו כבר עומד בדרישות. זה לקוח שעובד איתנו הרבה שנים, מכיר את המוצר, ובשלב הזה רק ביצעה את ההזמנה".