אחרי ראלי מטורף של מעל 600% במניית אל על תוך קצת יותר משנה - יש עוד בשר?

אל על זינקה גם היום, על רקע ירידת מחירי הנפט, וממשיכה לרכז מחזורים גבוהים: האם עוד שווה להשקיע בה?
גיא ארז | (14)
נושאים בכתבה אל על

מניית אל על -0.96% היא ללא ספק הלהיט הכי גדול בבורסה בת"א בשנה האחרונה. תוך קצת יותר משנה מניית חברת התעופה הלאומית קפצה במעל 600% ונכנסה בסערה למדד ת"א-100 עם שווי נוכחי של מעל 1.5 מיליארד שקלים. היום המניה זינקה עוד 4.1% לשיא כל הזמנים כאשר היא ממשיכה ליהנות מהנפילה במחיר הנפט (צולל כעת ל-34.7 דולר). השאלה הגדולה היא האם עדיין יש בשר, או שזה הזמן לממש ולצאת עם חיוך על הפנים? נעם פינקו מ'פסגות' שהחל לסקר את המניה לפני כשבועיים עם  אפסייד של 72%. אומר היום ל-Bizportal כי "המניה מרכזת מחזורים מאוד גבוהים, מה שמראה כי יש ביקוש רב אליה. צריך להגיד שאל על התחילה ממקום מאוד נמוך, שווי של פחות ממאה מיליון דולר - מחיר נמוך באופן חריג וירידת מחיר הנפט, יחד עם עליית הנוסעים בנתב"ג השפיעו לטובה: מחברה מפסידה היא עברה ל'יצרנית מזומנים', עם  EBITDA  שאמור להיות כעת מעל 300 מיליון דולר". פינקו התבסס במודל שלו על מחיר נפט של 50 דולר במשך 2016, ו-60 דולר בשנה העוקבת - ועדיין, טוען כי החברה תמשיך להרוויח במחירים אלו: "אל על מרוויחה הרבה כסף ומייצרת מזומנים בהיקף שלא חלמה עליו. שווי השוק שלה גוזר מכפיל 3 על EBITDAR  צפוי, וזה מכפיל נמוך מאוד ביחס לחברות תעופה אחרות בהעולם. המכפיל אכן אמור להיות נמוך יותר כי מדובר בחברה ישראלית (תוך שקלול החששות ממצב בטחוני נפיץ שפוגע בתנועת התיירים, ג"א) אבל עדיין - רוב החברות בעולם נסחרות במכפילים הרבה יותר גבוהים". בשיחה עם  צורי אילן מ'תבור', מספר אילן כי חברת הייעוץ הוציאה המלצה לאל על עוד כשהנייר עמד 70 אגורות בלבד (כיום עומד על 3.23 שקלים). לדבריו, מצבה של החברה השתפר בכמה פרמטרים: "בעבר הנפט היה יקר יותר, היו המון בעיות לחברה כמו אי ההבנות עם העובדים, עם הטייסים, רפורמת 'שמיים פתוחים' - המון סיבות שלכך שהחברה עבדה בסביבה עסקית לא פשוטה". השיפור במצב החברה, לדבריו, החל עם התרחשות מספר תהליכים טובים בה: "אל על החלה ברכישה של 15 מטוסים חדשים, שיביאו ליעילות תפעולית החל מהשנתיים הקרובות: הם יהיו חסכוניים יותר, וניתן יהיה לנצל אותם באופן יעיל. בנוסף, החברה יצאה בתכנית אסטרטגית, הגיעה להסכם עם העובדים שלה, ואפילו רפורמת 'שמיים פתוחים' טרם פגעה בחברה – כך שהיא  שומרת על נתח שוק דיי גבוה". מה יקרה אם מחיר הנפט יתחיל לטפס? שאלת השאלות לגבי מניית אל על היא כיצד זו תגיב במידה ומחיר הנפט ישנה כיוון, ובנושא זה מדגיש אילן כי החברה יכולה להמשיך להרוויח גם במחיר נפט של 60 דולר, ומספר על פעולות הגידור של אל על בנושא: "החברה מגדרת את מכירי דלק הסילונים (שצמוד למחיר הנפט) שלה בין שנה לשנה וחצי מראש. העלוית הללו הן הגורם הכי משפיע על העלות התפעולית שלה. במידה והנפט יעלה במהירות, סטיית התקן תגדל והדבר בהכרח ישפיע על המניה, אבל זה לא אומר שביצועי החברה ייפגעו". "במצב של עליות מחירים מהירות של הזהב השחור", מדגיש אילן, "הוודאות תרד - בסופו של דבר מדובר במעין אופציה על הנפט. עם זאת, אם מחיר הנפט יטפס במתינות, הגידור שהיא מבצעת יפעל לטובתה. במחירי הנפט האלה – מדובר בחגיגה לא נורמלית עבור אל על. זו אחת הסיבות שאנחנו חווים מבצעים במחירי הכרטיסים". אילן מספר כי למניה בהחלט יש לאן לעלות, ועומד על מחיר היעד שהציב לה לה לפני מספר שבועות ברמה של 4.55 שקלים (אפסייד של עוד 40%). "המניה בהחלט יכולה להגיע לשם,  אבל כן עשוי להיות תיקון בדרך. תיקון משמעותי, אם יקרה, יהיה זמני בלבד, ויבוא רק אם נראה מחירי נפט עולים בחדות".

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אל על מיצתה כבר לפני שבוע..המשך הראלי הוא בגלל עמך שלוח (ל"ת)
    צים על הברוקר ״קנה ק 07/01/2016 11:05
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    יש עוד חלב ויוגורט כדלק להמראות במניה (ל"ת)
    דוד 07/01/2016 10:31
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אחד שמבין 07/01/2016 08:26
    הגב לתגובה זו
    מעניין כולם חכמים אחרי. גילוי נאות גם אני עשיתי סיבוב יפה באל על ,אבל מבלי שאף אחד המליץ לי.
  • יוסף פותר החלומות 13/01/2016 18:55
    הגב לתגובה זו
    אף אחד לא יודע איזה מניה תהיה כוכבת השנה זה הימור
  • DB500 13/01/2016 00:40
    הגב לתגובה זו
    המליצו ועוד איך ! אני למשל מחזיק מ 2012 לא מכרתי ועוקב אחרי המניה צמוד . ויש לי רווח . ראו את שורת אל על מהתיק האישי. סגירה 320.20 'נק -19.70 -5.80% 80,185.52 351.70 301.30 918.86% 31.4
  • מאיר 07/01/2016 13:28
    הגב לתגובה זו
    http://m.calcalist.co.il/article.aspx?guid=3648000
  • 6.
    מחירי דלק ולא מכירי דלק ... (ל"ת)
    אבשלום 06/01/2016 19:48
    הגב לתגובה זו
  • תבור פרסמו לפני שנה כפי שראית, אף אחד לא התייחס בזמנו (ל"ת)
    משקיע 07/01/2016 10:10
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    חברה מגעילה, נצלנית - בקיצור ישראלית (ל"ת)
    בןבן 06/01/2016 19:38
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יהודה 06/01/2016 19:34
    הגב לתגובה זו
    כל האנליסטים האלה הם בדיחה עצובה . העלייה של המניה היא אך ורק בגלל מחיר הנפט בעולם וכל החירטוטים של האנליסטים הידענים האלה זה שטויות במיץ עגבניות באמת הם מזכירים לי את הפרשנים של ערוץ 5 שיודעים לפרשן רק דברים אחרי ולא לפני
  • יוסף פותר החלומות 13/01/2016 18:56
    הגב לתגובה זו
    אנליסטים הם היו טיקונים
  • 3.
    נ.ברוך 06/01/2016 19:28
    הגב לתגובה זו
    וזאת מבלי להביא בחשבון שרכש המטוסים החדש יביא לחסכון באנרגיה גם כן. אני מתחיל לטוס אל על. טוסו אל על הדולרים נשארים במדינה.
  • 2.
    היא לא שווה את המחיר רק בגלל ירידת מחירי הדלק (ל"ת)
    בתעבורה האוירית יורד 06/01/2016 19:25
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תגובות של שרלטנים בעוד 3.2.1... (ל"ת)
    איצקו 06/01/2016 17:38
    הגב לתגובה זו
בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי

בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל

הבורסה ביצעה עדכון רחב בהרכב מדדיה, הכולל כניסת שש חברות חדשות לת"א 90, ארבע לת"א 125 והשקת מדדי ביטחוניות, תשתיות ונדל"ן 35

אדיר בן עמי |

בורסת תל אביב מעדכנת את הרכבי המדדים ומשיקה שלושה מדדים סקטוריאליים חדשים לצד שינויים נרחבים במדדים הקיימים. העדכון כולל כניסת מגדל ביטוח ונקסט ויז'ן למדד הדגל ת"א 35, יציאת ארבע חברות מת"א 125 לצד כניסת ארבע חברות חדשות, והשקת מדדי ביטחוניות, תשתיות ונדל"ן שמכילים עשרות חברות. השינויים משקפים התמחות גוברת של הכלכלה הישראלית בטכנולוגיה מתקדמת, ביטחון ותשתיות לצד חזרתו של המגזר הפיננסי לעניינים.


במדד ת"א 35, המוביל את השוק המקומי, מצטרפות שתי מניות חדשות: מגדל ביטוח ונקסט ויז'ן. מגדל חוזרת למדד לאחר היעדרות של כמעט עשור, עם שווי שוק שהציב אותה שוב בצמרת החברות הציבוריות. נקסט ויז'ן, שפועלת בתחום המצלמות המיוצבות לתעשיות הביטחוניות, מציינת את עליית קרנו של תחום הביטחון והטכנולוגיה גם בקרב החברות הגדולות. מן העבר השני, שתי החברות הקטנות במדד: אנרג'יאן וחברה לישראל, יורדות לת"א 90, לאחר תקופה שבה מניות האנרגיה והכימיקלים לא הצליחו לשמור על מעמדן בגודל שוק.


חברת דמרי, שניצלה ברגע האחרון מהדחה מת"א 35, נותרת במדד בזכות עליות חדות במנייתה במהלך "הימים הקובעים". החברה נהנתה ממומנטום חיובי בענף הנדל"ן, שבא בעקבות השיפור בתנאי השוק והסכמי השקעה חדשים. גיוסי הון ומימוש אופציות חיזקו את שווייה, ואפשרו לה להישאר ברשימת החברות הגדולות.


במדד ת״א־90 נרשמות כניסות בולטות של שש חברות: חברה לישראל, אנרג׳יאן, גילת, מור השקעות, רימון ו־אמפא. חברה לישראל ואנרג׳יאן יורדות ממדד ת״א־35 לאחר שאיבדו מעט מערכן היחסי, אך נותרו שחקניות מרכזיות בשוק האנרגיה וההשקעות. גילת מוסיפה נדבך מתחום התקשורת והלוויינים, מור השקעות מחזקת את תחום ניהול ההון, רימון מייצגת את מגזר התשתיות, ואמפא – שהונפקה לאחרונה – משלימה את התמונה מהצד של הנדל״ן והמימון החוץ־בנקאי. בצד היוצאות מהמדד נמנות מימון ישיר, תדיראן גרופ, טלסיס ו־פלסאון תעשיות, שרשמו ירידות שווי בשנה האחרונה.


במדד ת״א־125, שמאגד את כלל המניות במדדי ת״א־35 ות״א־90, נרשמות כניסות ויציאות משמעותיות המשפיעות על מבנה השוק כולו. ארבע חברות חדשות מצטרפות למדד: גילת, מור השקעות, רימון ו־אמפא. גילת מייצגת את התחזקות תחום התקשורת והלוויינים, מור השקעות מחזקת את תחום ניהול ההון המקומי, רימון מוסיפה נדבך מתחום התשתיות, ואמפא, שהצטרפה לבורסה רק לאחרונה, משקפת את התרחבות תחום המימון החוץ־בנקאי והנדל״ן.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

המניה שתזנק ב-4%, ומה יקרה לאלביט?

על החברה שהיתה על סף קריסה והגיעה לשווי של 10 מיליארד דולר

מערכת ביזפורטל |

המניות הדואליות חוזרות לתל אביב עם מסר מאוד ברור - השבבים בעלייה. הפעם היתה זו אינטל שהרימה את התחום ומי שתהנה מכך בעיקר תהיה - נובה 0.97%  . נובה חוזרת עם פער אריביטראז' חיובי של 4%. השווי שלה  חצה לראשונה את ה-10 מיליארד דולר וזו הזדמנות לספר לכם על הדרך של החברה - מסטארט אפ להנפקה, לנפילה וכמעט מחיקה וכמעט מאפס להגיע ל-10 מיליארד. החזון של פרופ' דישון, המקום הנכון להיות בו, והביצוע של הנהלה מוצלחת. 

הסיפור של נובה הוא בלתי נתפס. צמיחה רציפה מרבעון לרבעון במשך יותר מעשור בזכות התמחות בפיתוח וייצור של מכשירי מדידה לתעשיית המוליכים למחצה, מביאים אותה למספרים שאף אחד לא יכול היה לחלום עליהם. אם הייתם אומרים למייסד, ד"ר גיורא דישון שהחברה תגיע למיליארד דולר, הוא היה אולי אומר יש מצב. אחרי הנפילה הוא עסק בלשרוד. עברו 15 שנים, דישון כבר מזמן פרש, והחברה שלו היא שחקנית חשובה וגדולה בתחום מערכות הבדיקה לתעשיית השבבים.    

אחרי משבר הדוט.קום, מניית נובה נסחרה בעשרות סנטים, בשווי של כ-20 מיליון דולר ועמוק מתחת למזומנים בקופה. הסיכון היה גדול כי החברה שרפה מזומנים. המזומנים בקופה הגיעו דרך הנפקה בשנת 2000 שהוביל אז המייסד והמנכ"ל פרופ' דישון. אלמלא ההנפקה, לא היתה היום נובה. המסר למנהלים הוא פשוט - מנפיקים כשאפשר לא כשצריך. המסר למשקיעם הוא - זהירות. ובכלל חשוב תמיד להזכיר, הנפקות נעשות במצב של חוסר איזון באינפורמציה בין המוכרים-מנפיקים לבין הקונים. נובה נפלה אחרי ההנפקה בכ-93% לפני שהתאוששה. 

דישון שיצא מאורבוטק דיבר אז על יכולת להצמיח את נובה לחברה גדולה, אבל סדרי הגודל שהוא דיבר עליהם היו צנועים - מכירות של עשרות, אולי מאות בודדות של מיליונים. המספרים היום הם פי כמה וכמה, השווי הוא חלומי. 

סיפור הצלחה ישראלי מרשים ולא יחיד, אבל מה העתיד של נובה? חברות ישראליות גדולות בתעשייה הזו ובתעשייה של מערכות בדיקה לבסוף נמכרות. האם זה מה שיקרה כאן? והאם שווי של 10 מיליארד לא מוגזם? היא במכפיל רווח עתידי של 35. נראה שמה שיכול להעלות את המניה בעתיד זו מכירה-אקזיט. החדשות הטובות של העסק מגולמות באופן כנראה מלא במכפיל. המניה עברה כבר מזמן את מחירי היעד שניתנו לה. כל פעם מחדש האנליסטים מספקים מחיר יעד ותוך כמה חודשים המניה חוצה אותו.