פולקסווגן: סוכנות מודי'ס מורידה את אופק הדירוג של החברה ל'שלילי'
על רקע הפרשה שכבר זכתה לשם 'דיזל-גייט', חברת פולקסווגן חוטפת מכה נוספת, כאשר סוכנות מודי'ס בחרה לשנות את אופק הדירוג של החברה לשלילי, ואף עשויה להוריד את דירוג החברה במקרה של פגיעה מתמשכת במוניטין החברה, אמינות המותג והכנסות החברה.
מודי'ס הודיעה בשבטע שעבר על שינוי אופק הדירוג של פולקסווגן , המדורגת A2, מ'יציב' ל'שלילי' בעקבות הודעת תאגיד הרכב הגרמני על זיוף נתוני פליטות כלי הרכב. שינוי אופק הדירוג מבטא חשש של מודי'ס מפני פגיעה במוניטין ובאמינות המותג בשוק מכוניות הנוסעים שעלולה להחליש את מעמדה של החברה בשוק ולהשפיע לשלילה על חוזק המותג והערכת הלקוחות את הערך הטמון בהצעת החברה, ולהיתרגם, בסופו של יום, לפגיעה בהכנסות ו/או ברווחיות החברה.
במודי'ס מזהירים, כי בעקבות הפרשה קיימים מספר גורמים אשר עשויים להוביל להורדת דירוג החברה - פגיעה משמעותית במיצוב העסקי , נתח השוק ויכולת התמחור, פגיעה מתמשכת בהכנסות ו/או ברווח התפעולי, גלישה של המשבר אל מחוץ לארה"ב לתוך שוקי הליבה של החברה באירופה וכן במקרה שהקנסות וההוצאות המשפטיות הקשורות לפרשה ישיתו על החברה התחייבויות שלא נלקחו בחשבון במסגרת הדירוג הנוכחי של החברה.
להערכת מודי'ס, הסכום של 6.5 מיליארד אירו שהחברה הקצתה לעלויות הקשורות בפרשה יכביד על הפרופיל הפיננסי של החברה. במסגרת זאת, במודי'ס מעריכים כי יחס הרווח התפעולי להוצאות המימון של החברה יגיע בסוף שנת 2015 ל- 8 (לעומת יחס של 4 ערב הפרשה). אולם, מודי'ס מדגישים כי העלויות הקשורות בפרשה עשויות לחרוג מהסכום האמור שהוקצה, כך שקיימת מידה לא מבוטלת של חוסר ודאות אשר עשויה להשפיע על דירוג החברה. כך, הקנס המקסימאלי בגין הפרת הכללים בארה"ב עומד על 18 מיליארד דולר, כ- 37,500 דולר עבור כל רכב (אם כי מודי'ס מעריכים את הסבירות שהחברה תשלם את הקנס המקסימאלי כנמוכה). כמו כן, החברה חשופה לתביעות פרטיות וייצוגיות בארה"ב לצד קנסות נוספים במדינות נוספות שם נמכרו כלי הרכב שלגביהם זויפו נתוני הפליטה.
מודי'ס רואים באפשרות לפגיעה במוניטין ובאמינות מותג בארה"ב, שם השקיעה החברה בביסוס המותג בתחום כלי הרכב הירוקים, ובשוקי רכב נוספים, בדגש על אירופה כסיכון הגדול ביותר העומד בפני פולקסווגן. חשש מרכזי של מודי'ס הוא מפני זליגה של המשבר מארה"ב, שם פולקסווגן היא שחקן שולי בשוק הרכב האמריקאי עם נתח שוק של כ- 5% בלבד, לאירופה, שוק הרכב המרכזי עבור פולקסווגן.

"מטריקס תיכנס לת"א 35 ותהפוך לאחת מעשר חברות ה-IT הגדולות בעולם"
המיזוג הענק בין שתי ענקיות ה-IT עליו הודיעו במרץ כבר הקפיץ את השווי המצרפי של 2 החברות מהמקום ה-10 ל-8 בארה"ב ומהמקום ה-4 ל-3 באירופה; בלידר סוקרים את ההשפעות של המיזוג ההיסטורי, את הסינרגיה וגם אחרי קפיצה של 62% במטריקס מאז ההודעה הפונטציאל עדיין גדול
בתחילת נובמבר מטריקס מטריקס 0.91% ומג'יק מג'יק 1.76% נכנסו לשלב המכריע של המיזוג כשמסגרת ההבנות שסוכמה במרץ נסגרה בין השתיים. אם הכל יתקדם כמתוכנן, ב-10 לחודש תיערך אסיפת בעלי המניות של שתי החברות כשהשלמת העסקה צפויה במהלך ינואר 2026.
על פי תנאי העסקה, מג'יק תימחק מהמסחר ותהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של מטריקס, כשבעלי מניותיה יקבלו 0.5883 מניות מטריקס לכל מניה שזה יחס שמעמיד את בעלי המניות על כ-31% מהחברה המאוחדת. בסקירה שפרסמה דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון היא אומרת "להערכתנו, יחס ההחלפה בין המניות אינו צפוי להשתנות עד להשלמת המיזוג לאור המורכבות המשפטית הכרוכה בהשלמת העסקה".
השוק כבר מבין לאן העסק הזה צועד והוא כבר החל לתמחר
את המיזוג חודשים לפני החתימה הרשמית אבל עוד ובעיקר מאז פרסום מזכר ההבנות במרץ. מאז ועד היום זינקה מניית מג'יק בכ-79% לשווי של כ-4 מיליארד שקל בעוד מטריקס הוסיפה כ-62% והיא נסחרת בשווי של 9 מיליארד שקל. כמו השוק, גם בלידר סבורים שהמיזוג ייצור גוף משמעותי בהיקף
הפעילות שלו. ביחד הקבוצה הממוזגת תגיע לשווי שוק מצרפי של כ-3.3 מיליארד דולר כ-10.5 מיליארד שקל. למטריקס צפויות הכנסות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר ומצבת העובדים תסתכם על 15 אלף. הנתונים האלה מציבים את החברה המאוחדת בין עשר חברות
ה-IT הציבוריות הגדולות בארה"ב ובאירופה.
סינרגיה בעיקר בתחום הענן
בלידר מתעכבים גם על הסינרגיות שיהיו במיזוג, ומסבירים כי החיבור בין שתי החברות לא מסתכם רק בהיקף פעילות גדול יותר אלא יוצר יתרון תחרותי ממשי בשווקים שבהם הביקוש הולך
וגובר, כמו ענן, דיגיטל, סייבר, דאטה ו-ERP. מטריקס מגיעה לתהליך עם פעילות ענן רחבה ומוכרת בישראל ועם התרחבות פעילה באירופה, בעוד מג'יק מוסיפה יכולת משלימה בשוק האמריקאי שבו היא מחזיקה נוכחות משמעותית וכ-1,500 אנשי מקצוע מקומיים. שילוב כזה, לפי לידר, מאפשר לבנות
קו עסקים בינלאומי מגובש יותר, כזה שמגדיל את עומק ההיצע של החברה המאוחדת ומספק לה רגל יציבה בכל אחד מהשווקים המרכזיים בעולם.
- לפני המיזוג: מגי'ק עם הכנסות שיא, עלייה של 17% ברווח הנקי והעלאת תחזית
- לקראת המיזוג עם מג'יק: מטריקס סוגרת רבעון שיא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החיבור בין שתי הפעילויות משפיע לא רק על פריסה גיאוגרפית אלא גם על האופן שבו החברה המאוחדת יכולה להציע פתרונות מקצה לקצה.
בלידר מציינים כי פעילויות ה-ERP של שתי החברות כולל הפתרונות שמג'יק מביאה עמה, מרחיבות את סל השירותים שמטריקס יכולה להציע ללקוחותיה, מחזקות את נאמנות הלקוחות ומאפשרות להיכנס למכרזים גדולים ומורכבים יותר, במיוחד בארגוני אנטרפרייז גדולים. במקביל, העובדה שגם מטריקס
וגם מג'יק מחזיקות בקשר אסטרטגי עם AWS יוצרת יתרון כפול, הן נהנות מגישה טובה יותר לטכנולוגיות ולכלי ענן מתקדמים, והן יכולות לגשת יחד לשיתופי פעולה שדורשים היקף פעילות גדול יותר.

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח
רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה
חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל).
נזכרנו בראיון הזה בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק.
לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):
המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.
- רמי לוי: הכנסות מעל 2 מיליארד שקל, הרווח הנקי נשחק עקב גידור הדולר
- רמי לוי רגע לפני 70 מדבר על רשת רמי לוי; הלקוחות, המשקיעים, המשפחה; וגם - האם המניה מעניינת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%. זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.
