הדעות חלוקות: סיטי מעלה את כיל ל"קניה", אך לא כולם מסכימים
זהו לא סוד שכיל עוברת שנה לא קלה עד עכשיו. המניה ירדה 10.27% בשלושת החודשים האחרונים, ירידה של 10.6% רק בחודש האחרון, ועסקת פוטאש לא יצאה אל הפועל. עם כל זאת, בית ההשקעות Citi משדרג את המניה ל"קניה".
"האכזבה שבאה בעקבות חסימת הקניה של כיל על ידי פוטאש השפיעה על מחיר המניה באופן משמעותי", אומר אנדרו בנסון מסיטי. "אנו רואים עתה את המניה נסחרת ברמה הנמוכה בהרבה מערכה האמיתי. ככל שהסנטימנט יתאושש והמשקיעים יתמקדו בתשואה הגבוהה והשיפור ברווח למניה, אנו מאמינים שהמניה תחזור קרוב יותר למחיר היעד", הוסיף בנסון.
ביום המסחר האחרון (ד') ננעלה מנית כיל ללא שינוי במחיר של 43.3 שקלים. בית ההשקעות מציב מחיר יעד של 48 שקלים למניה ומעלה את דרוג המניה מ"ניטרלי" ל"קניה".
האנליסטים בסיטי צופים לשיפור בטווח הזמן הבינוני. "הפוקוס כעת הוא על צמיחה. כל הסיפור הוא התחזקות הכלכלה הישראלית לתוך 2014 ומעבר לשלב הבא במחירי הכימיקלים," אומר בנסון. "מחיר המניה ברצפה," אומרים בבית ההשקעות, "יש צפי לחוזה חדש בסין ועליות מחירים בקנדה. למרות שאין עודף ביקוש בשוק, אנו מאמינים שיש מקום להעלאת מחירים בלי לפגוע בביקושים, בעיקר בהשפעת הזמנות מהודו ומסין במחצית השניה של השנה."
לגבי הדוחות הרבעוניים שצפויים להתפרסם ביום ב' הקרוב מצפים האנליסטים בסיטי לעלייה קלה בלבד בהכנסות לרמה של 1.58 מיליארד דולר, ו-רווח של 0.23 דולר למניה. עוד צופים האנליסטים שהרווח ב-2014 יעלה יותר יחד עם העלייה במחיר ובביקושים לאשלג.
יחד עם זאת, בבית ההשקעות לידר שוק הון הצפי שונה. האנליסטית מיכל אלשיך אומרת שהרווח הנקי ירד ל-0.19 סנט למניה, וההכנסות ישארו ברמה דומה ל-Q1 בשנה שעברה של 1.5 מיליארד דולר.
בלידר חוששים במיוחד מפגיעה רגולטורית. "כיום שוררת אי ודאות בנוגע למדיניות שתנקוט הממשלה, אולם אנו מניחים סבירות גבוהה לאפשרות שהסכם התמלוגים ייפתח מחדש," אומרת אלשיך. בית ההשקעות מתריע מההחמרה במס החברות, וגם באפשרות שיבוטלו הטבות המס שניתנו לכיל בשנה החולפת. אלשיך מעריכה שההחמרה עשויה להיות בטווח של עשרות מיליוני דולרים ואף יותר.
- 2.blond101 09/05/2013 11:36הגב לתגובה זוובטח לא אחרי וועדת הבחינה לכלל משאבי הטבע של המדינה. יש להם הרבה זמן לחכות בתוך הדישדוש ובזמן הזה יש הרבה אלטרנטיבות טובות יותר
- 1.אנליסט 09/05/2013 11:17הגב לתגובה זושום התייחסות לנושא העלאת תמלוגים??? גם הוא לא חושב שיהיה עדיין צריך להתייחס, בכל זאת זה סיכון משמעותי
יוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטןשופרסל בעצירה - נפילה בהכנסות, קיפאון ברווח
האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל בזכות יכולות, הכרת שוק, וגם הרבה מזל - שנת 2024 היתה טובה וחריגה לקמעונאות. המספרים אז היו "מנופחים", עכשיו אלו מספרי האמת
האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל באופן פנומנלי, אבל שני הרבעונים האחרונים מראים שכמו תמיד - למזל יש תפקיד מרכזי בסיפור. שני הרבעונים האחרונים פושרים ואפילו חלשים יחסית לשנה שעברה. הצמיחה נעצרה, ההכנסות יורדות. הרווחים מרשימים אבל לא מבטאים שיפור לעומת שנה שעברה, אלא תהליכי התייעלות.
הסיבה לירידה בפעילות היא שתחום קמעונאות המזון תלוי מאוד במצב הרוח הציבורי וביכולת שלנו כצרכנים להיות קשובים למחירים. כשהחטופים היו במנהרות בעזה, כשאיראן איימה, כשהחיילים סיכנו את חייהם, למי היה "ראש" לעשות השוואות מחירים. אנשים גם פחות יצאו לאכול בחוץ והגדילו צריכה מהרשתות וגם - לא טסו לחו"ל. בהדרגה, במהלך השנה זה השתנה. חזר בעצם למצב קרוב לרגיל. זה מתבטא בירידה בהכנסות, אבל המבחן של הרשתות הוא לא מול שנה שעברה שהיתה חריגה, אלא לאורך זמן ממושך יותר. אחרי הכל, הן יצמחו כי האוכלוסייה גדלה. זה שוק סולידי וכמובן נחוץ, זה לא ייעלם. רק קצב הצמיחה שראינו לא יחזור.
אודי מוקדי ייסד, ניהל ומכר את סייברארק לפאלו אלטו והוא מספר על מאחורי הקלעים של העסקה, ומספק עצות ליזמים צעירים ומנהלים בשיחה בוועידת ביזפורטל - מוזמנים להגיע ביום שלישי הקרוב
הדוחות של שופרסל שנסחרת בכ-11.5 מיליארד שקל מלמדים על חברה שהרווח המייצג שלה בשורה התחתונה הוא באזור 700-750 מיליון שקל. הרווח צפוי לעלות במקביל לגידול בהיקפי הפעילות, אבל על פניו היא מתומחרת כבר במחיר מלא. האפסייד שלה יהיה כנראה בנדל"ן. יש שם פעילות שיכולה להציף בהדרגה כמה מיליארדים טובים. היום השוק יתאכזב והמניה תרד, אבל האחים אמיר הכפילו את השווי מאז שנכנסו וייצרו בתקופה של שנה וחצי כ-2.5 מיליארד שקל.
- שופרסל מטעה צרכנים ונקנסת בכ-2 מיליון שקל
- שופרסל משביחה נדל"ן בראשון לציון - זאת רק ההתחלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שופרסל הרוויחה ברבעון השלישי כ-168 מיליון שקל בדומה לרווח בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי (לפני הכנסות אחרות) הסתכם בכ־222 מיליון שקל (כ־6.0% מההכנסות); בהשוואה לכ־266 מיליון שקל (כ־6.5% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.

ריטיילורס ממשיכה לצלול עם נייקי - צניחה של 62% ברווח הנקי
האם אדידס תמשיך להכות בנייקי בחזית המקומית, ובכלל? והיכן עשויה להיות פריצת הדרך המחודשת של ריטיילורס, הזכיינית בישראל ובעולם שבשליטת הראל ויזל, שמנסה לחזור לצמרת של שוקי הנעלת ואופנת הספורט. על קרב הענקים בתחום, והטעויות שעשו נייקי וריטיילורס בדרך
לפני חצי שנה, בעקבות דו"חות הרבעון הראשון החלש של ריטיילורס RTLS , זכיינית נייקי בישראל ובעולם, אמר המנכ"ל וחתנו של הראל ויזל, תומר צפניק, שחשוב לו להיות שקוף עם המשקיעים של החברה, שנמצאת עם נייקי NKE באיזשהו סייקל שלילי שעוד נמשך - אבל ש-2025 היא שנת מיצוי הדעיכה. צפניק העריך אז שמיולי ועד סוף השנה נראה שיפור בנייקי. "המצב יהיה יותר טוב. צריך להסתכל על יולי אוגוסט כנקודת הבסיס", אמר אז צפניק. אולי זה חוסר ניסיון או סתם אופטימיות יתר, אבל הדו"חות של הרבעון השלישי פורסמו שלשום, ולא רק שלא חל שיפור - אלא חלה הרעה נוספת במצב העסקי העדין של החברה.
רווחיה של ריטיילורס (שבבעלות ויזל) ברבעון השלישי הסתכמו ב-14.2 מיליון שקל - ירידה של 62% לעומת הרבעון מקביל אשתקד. הרווח מתחילת שנה הגיע ל-23 מיליון שקל, לעומת 79 מיליון שקל בשנה שעברה. זוהי ירידה של 70% ברווח הנקי. החברה נסחרת במכפיל מטריד של 90. מניית ריטיילורס ירדה השנה ב-21%, לעומת מדד ת"א 125 שעלה באותה התקופה ב-46%. ועדיין, אחרי כל זה, שווי השוק של ריטיילורס גבוה, והוא ניצב על 2.8 מיליארד שקל.
הדו"חות החלשים של ריטילורס לא באו כהפתעה לקוראי "ביזפורטל", שנחשפו בשנה האחרונה לשינויים הגדולים שעוברים על שוק אופנת הספורט, ולקשיים איתם מתמודדת ריטיילורס. נייקי שלטה ללא עוררין בשוק נעלי ואופנת הספורט, והשווי של החברה גירד את רף ה-300 מיליארד דול. השווי כיום נחתך ב-70% ל-91 מיליארד דולר בלבד, והיא נמצאית כעת בשפל.
לאורך שנים נייקי היתה המותג המוביל, שווי השוק שלה היה גבוה מאלה של כל מתחרותיה, אלא שהמתחרות הרימו ראש: בראש ובראשונה נמצאת אדידס ADS , שמובילה כיום טרנד בארץ ובעולם, באמצעות דגמי סמבה, גאזל וקמפוס שמצויים בעלייה חדה, ונהפכו שם נרדף לאופנה עכשווית. בתחום ההנעלה היו אלה גם פומה, אנדר ארמו, ניו באלאנס, הוקה ומגוון מוצרי האופנה של לולו למון, הלו יוגה ואוישו שנגסו בכוחה של נייקי. השוק נהיה צפוף ונייקי איבדה משמעותית מכוחה.
- נייקי חושפת דור חדש של מוצרים חכמים
- דוחות נייקי: טובים מהצפי אבל יש מכשולים בדרך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השנים הקשות של נייקי בעולם היו עקב החלטות ניהוליות כושלות, שגם הביאו לפיטורי המנכ"ל הקודם, ג'ון דונהיו, ולשחיקה עצומה בחוזק ובשווי המותג. החברה, שהיתה תמיד סמל לחדשנות, נועזות ותקווה, איבדה מזוהרה. בנוסף, בהחלטה יהירה חיסלה נייקי את המערך הסיטונאי שלה - מה שפגע מאוד במכירות. זה השליך כמובן על ריטיילורס, שמסתמכת על נייקי וחוזק ומכירות המותג.
