הדעות חלוקות: סיטי מעלה את כיל ל"קניה", אך לא כולם מסכימים

רגע לפני הדוחות, בבית ההשקעות סיטי מאמינים שמנית כימיקלים לישראל נסחרת במחיר הנמוך מערכה האמיתי, ומשדרגים את ההמלצה ל"קניה", לעומת לידר שצופים ירידה בהכנסות וברווח
ידידיה אפק | (2)

זהו לא סוד שכיל עוברת שנה לא קלה עד עכשיו. המניה ירדה 10.27% בשלושת החודשים האחרונים, ירידה של 10.6% רק בחודש האחרון, ועסקת פוטאש לא יצאה אל הפועל. עם כל זאת, בית ההשקעות Citi משדרג את המניה ל"קניה".

"האכזבה שבאה בעקבות חסימת הקניה של כיל על ידי פוטאש השפיעה על מחיר המניה באופן משמעותי", אומר אנדרו בנסון מסיטי. "אנו רואים עתה את המניה נסחרת ברמה הנמוכה בהרבה מערכה האמיתי. ככל שהסנטימנט יתאושש והמשקיעים יתמקדו בתשואה הגבוהה והשיפור ברווח למניה, אנו מאמינים שהמניה תחזור קרוב יותר למחיר היעד", הוסיף בנסון.

ביום המסחר האחרון (ד') ננעלה מנית כיל ללא שינוי במחיר של 43.3 שקלים. בית ההשקעות מציב מחיר יעד של 48 שקלים למניה ומעלה את דרוג המניה מ"ניטרלי" ל"קניה".

האנליסטים בסיטי צופים לשיפור בטווח הזמן הבינוני. "הפוקוס כעת הוא על צמיחה. כל הסיפור הוא התחזקות הכלכלה הישראלית לתוך 2014 ומעבר לשלב הבא במחירי הכימיקלים," אומר בנסון. "מחיר המניה ברצפה," אומרים בבית ההשקעות, "יש צפי לחוזה חדש בסין ועליות מחירים בקנדה. למרות שאין עודף ביקוש בשוק, אנו מאמינים שיש מקום להעלאת מחירים בלי לפגוע בביקושים, בעיקר בהשפעת הזמנות מהודו ומסין במחצית השניה של השנה."

לגבי הדוחות הרבעוניים שצפויים להתפרסם ביום ב' הקרוב מצפים האנליסטים בסיטי לעלייה קלה בלבד בהכנסות לרמה של 1.58 מיליארד דולר, ו-רווח של 0.23 דולר למניה. עוד צופים האנליסטים שהרווח ב-2014 יעלה יותר יחד עם העלייה במחיר ובביקושים לאשלג.

יחד עם זאת, בבית ההשקעות לידר שוק הון הצפי שונה. האנליסטית מיכל אלשיך אומרת שהרווח הנקי ירד ל-0.19 סנט למניה, וההכנסות ישארו ברמה דומה ל-Q1 בשנה שעברה של 1.5 מיליארד דולר.

בלידר חוששים במיוחד מפגיעה רגולטורית. "כיום שוררת אי ודאות בנוגע למדיניות שתנקוט הממשלה, אולם אנו מניחים סבירות גבוהה לאפשרות שהסכם התמלוגים ייפתח מחדש," אומרת אלשיך. בית ההשקעות מתריע מההחמרה במס החברות, וגם באפשרות שיבוטלו הטבות המס שניתנו לכיל בשנה החולפת. אלשיך מעריכה שההחמרה עשויה להיות בטווח של עשרות מיליוני דולרים ואף יותר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    blond101 09/05/2013 11:36
    הגב לתגובה זו
    ובטח לא אחרי וועדת הבחינה לכלל משאבי הטבע של המדינה. יש להם הרבה זמן לחכות בתוך הדישדוש ובזמן הזה יש הרבה אלטרנטיבות טובות יותר
  • 1.
    אנליסט 09/05/2013 11:17
    הגב לתגובה זו
    שום התייחסות לנושא העלאת תמלוגים??? גם הוא לא חושב שיהיה עדיין צריך להתייחס, בכל זאת זה סיכון משמעותי
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה 0%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.


איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה 0%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.