אלי דמרי מנכל עשות; קרדיט: עשות
אלי דמרי מנכל עשות; קרדיט: עשות

עשות: הזמנה בסך 10 מיליון דולר לאספקת חודרני שריון

עשות שנהנית מביקושים בעקבות המלחמה מדווחת על הזמנה ביטחונית נוספת, אבל עם מכפיל 23 ותלות במצב הביטחוני, המשקיעים שואלים - האם הפוטנציאל כבר מגולם במחיר?

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה עשות אלי דמרי

עשות אשקלון עשות -1.72%   שבשליטת קרן פימי (84%) ועוסקת בייצור מוצרי מתכת, חלקים תעופתיים, מערכות לרכב קרבי משוריין, ומוצרים ממתכת כבדה מדווחת על הזמנה בסך 10 מיליון דולר. החברה ציינה כי ההזמנה בוצעה אחרי שהושלם בהצלחה ניסוי ירי אשר היווה תנאי מתלה לעסקה. ההזמנה צפויה להיכלל בצבר של החברה כשצפי האספקה הוא בין 2025-2026.


"עשות אשקלון נמצאת בתנופת צמיחה משמעותית בכל תחומי פעילותה", מסר מנכ"ל עשות, אלי דמרי. "בשנים האחרונות, בעקבות מלחמת חרבות ברזל ומלחמת אוקראינה-רוסיה, אנו רואים ביקושים גדולים בישראל ובעולם לכלל תחומי הפעילות של עשות במסגרת המגזר הצבאי: הרק"מ, הטילאות והחודרנים. ההזמנה שהתקבלה לאספקת חודרנים ללקוח בטחוני מקומי, המיועדים למכירה ללקוחות סופיים בינלאומיים, משקפת את הביקוש העולמי הגבוה בעולם לתחמושת טנקים בכלל ולחודרני שריון בפרט והינה בהתאם לאסטרטגיית החברה הכוללת הרחבת הפעילות של עשות במגזר הצבאי. מוצרי הטונגסטן אותם מייצרת החברה, לרבות חודרני השריון, מבוססים על ידע וטכנולוגיית יצור ייחודיים שפותחו בעשות ומאופיינים ברמת איכות גבוהה ביותר ביחס לתחרות בעולם"


לפני כחודשיים דיווחה עשות על קבלת הזמנות בסך 100 מיליון שקל ממשרד הביטחון לשיקום, תיקון ואספקת ח"ח לממסרות, מתלים והינעים וכן ייצור ואספקה של הינעים לטנק המרכבה ולנמ״ר, כאשר תקופת האספקה היא בין 2025-2030. צבר החברה עומד על כ-1.9 מיליארד שקל.


ברבעון הראשון של השנה דיווחה עשות על הכנסות של כ-121.5 מיליון שקל לעומת כ-97.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-25%. הרווח הגולמי הסתכם ברבעון הראשון בכ-25.9 מיליון שקל והיווה כ-21.3% מההכנסות, לעומת כ-21.3 מיליון שקל אשתקד שהיוו כ-21.8% מההכנסות - גידול של כ-22%. הרווח התפעולי ברבעון הראשון הסתכם בכ-18.5 מיליון שקל והיווה 15.2% מההכנסות, לעומת כ-13.8 מיליון שקל אשתקד שהיוו כ-14.1% מההכנסות - גידול של כ-34%.


הרווח הנקי ברבעון הראשון הסתכם בכ-14.7 מיליון שקל והיווה 12.1% מהמכירות, לעומת 13.7 מיליון שקל אשתקד שהיוו 14% מהמכירות - גידול של כ-7%. ה-EBITDA ברבעון הראשון הסתכם בכ-23.3 מיליון שקל לעומת כ-17.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד - גידול של כ-36%. צבר ההזמנות עלה ל-1.9 מיליארד שקל לעומת 1.7 מיליארד שקל ברבעון הקודם.


עשות, אחת מהחברות הביטחוניות הבולטות מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, מציגה בשנה האחרונה צמיחה משמעותית בצבר ההזמנות שלה. החברה, שמתמחה בייצור חלקים לתעשייה האווירית, מערכות לרכב קרבי משוריין ומוצרי מתכת כבדה, נהנתה מעלייה חדה בביקושים על רקע הגידול בתקציבי הביטחון. צבר ההזמנות שלה הסתכם בסוף 2022 בכ-707 מיליון שקל, עלה ל-854 מיליון שקל בסוף 2023, ובדו"חות האחרונים כבר נסק כאמור ל-1.9 מיליארד שקל. העלייה בפעילות ניכרת גם בביצועי המניה, שטיפסה ב-92% במהלך 2024 והוסיפה מאז תחילת השנה עוד 11.5%. החברה נסחרת כיום לפי שווי שוק של כ-1.35 מיליארד שקל, כשהרווח השנתי הנוכחי, לפי קצב הרבעון האחרון, מוערך בכ-58.8 מיליון שקל - מה שמציב את מכפיל הרווח על כ-23. מדובר במכפיל שמעיד כי השוק כבר מתמחר ציפיות להמשך צמיחה, אך לא בהכרח מחיר זול.


עם זאת, לא הכול ורוד. אחד הגורמים ללחץ שנרשם על המניה ברבעון הקודם היה שחיקה ברווחיות הגולמית - מ-22.6% ברבעון השלישי ל-20.3% ברביעי, למרות גידול של כ-8% בהכנסות. אמנם כעת ניכרת התייצבות מסוימת, אך עבור משקיעים שמכוונים קדימה - יציבות זה לא מספיק. השוק מצפה למגמה ברורה של שיפור שתצדיק את תמחור המניה. תרחיש של המשך עלייה במחזור, נניח ב-50%, תוך שמירה על רמת רווחיות דומה, עשוי להביא את הרווח השנתי של עשות לכ-70 מיליון שקל, מה שיציב את המכפיל סביב 19, עדיין לא זול, אך עם פוטנציאל. אם תצליח גם לשפר את שולי הרווח, התמונה תשתפר עוד יותר. אך לא פחות חשוב מכך הוא הממד הגיאופוליטי: עשות תלויה מאוד בהמשך המלחמה בישראל. נכון לעכשיו היא נמשכת, ועם כניסת איראן לתמונה גם מסלימה. מצד שני, תרחיש של עסקה שמובלת בידי טראמפ, כזו שתכלול שחרור חטופים וסיום הלחימה, עשוי לעצור את הזינוק. לכן, עבור המשקיעים, השאלה אם עשות תצדיק את המחיר תלויה לא רק בתוצאות העסקיות, אלא גם בהתפתחויות המדיניות.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
צחי אבו
צילום: ארי נדלן
ראיון

צחי אבו: "אנחנו לא חברת נדל״ן מניב קלאסית, כל נכס אצלנו עובר השבחה"

על רקע הדוחות ותוכניות ההרחבה של ארי נדל״ן באילת ובאשדוד, בתוספת המו״מ לרכישת שטחי מסחר בגבעת שאול, החברה מציגה אסטרטגיה של השבחה מאסיבית וקידום של הרחבת זכויות בנכסיה;"תפיסה שמחברת בין נדל״ן מניב לבין ייזום אקטיבי לאורך זמן״

צלי אהרון |

ארי נדל״ן ארי נדלן -0.51%  , העוסקת בנדל"ן מניב מסחרי וקניונים בישראל ובחו"ל,מציגה את דוחותיה לרבעון עם NOI מאוחד שעומד על כ-24 מיליון שקל בדומה לרבעון המקביל, בעוד ה-FFO עלה לכ-13 מיליון שקל, גידול של כ-18%. שיעורי התפוסה בנכסים המרכזיים נותרו גבוהים, סביב 96% בישראל וכ-99% בקניון My Mall בלימסול לאחר הרחבה. מנגד, הוצאות המימון עלו לכ-18 מיליון שקל לעומת כ-14 מיליון שקל אשתקד, בעיקר בשל הנפקת סדרת אג״ח חדשה שהגדילה את היקף החוב הפיננסי. 

נראה כי החברה מפנה חלק גדול מהדגש לאסטרטגיית ההשבחה שלה: הרחבת סטאר אילת, קידום התכנית הגדולה בסטאר אשדוד והתקדמות בפרויקט תחנת הכוח שמוערך בהיקף של כ-362 מיליון שקל. בנוסף, לאחר מועד הדוח השלימה החברה גיוס הון וחוב בהיקף כולל של כ-208 מיליון שקל, גם באמצעות הנפקת מניות וגם בהרחבת אג״ח - מה שהביא את בית ההשקעות מיטב להפוך לבעל עניין. בשבועות האחרונים קידמה החברה שתי תוכניות תכנוניות מהותיות: הוועדה המחוזית דרום אישרה להפקדה את תוכנית ההרחבה במתחם סטאר אילת, הכוללת תוספת של שני מגדלים חדשים בהיקף של כ-80 אלף מ"ר, ובמקביל ביקשה לבצע תיקונים בתוכנית המקיפה במתחם סטאר אשדוד - תוכנית שאמורה להוסיף 2,000 דירות וכ-110 אלף מ"ר מסחר ותעסוקה.

כמו כן, ארי נדל״ן מנהלת מו״מ לרכישת שטחי מסחר בהיקף של 15 אלף מ"ר ו-300 חניות בירושלים, במהלך שמטרתו לחזק את פורטפוליו הנכסים המניבים באזורים צפופים ומבוקשים. המהלך מתווסף לשורה ארוכה של פרויקטי השבחה שמקדמת החברה בארץ ובעולם , מהרחבת קניון MYMALL ועד לקידום תוספת זכויות במתחמי מסחר ודיור בנהריה ובנתניה.

המנכ"ל ובעל השליטה צחי אבו מסכם זאת כך: ״אנחנו לא חברת נדל״ן מניב קלאסית. כל נכס אצלנו עובר השבחה״. לדבריו, החברה שואפת לייצר תמהיל ייחודי בין נכסים מניבים לבין תוספת זכויות משמעותית בכל נכס ונכס. נראה שהתפיסה הזו באה לידי ביטוי כמעט בכל הנכסים של החברה.

בראיון לביזפורטל מסביר אבו כיצד כל אחד ממהלכי החברה משתלב עם אסטרטגיית הליבה, מדוע היזמות היא חלק בלתי נפרד מהמודל העסקי, ומה עומד על הפרק בשנה הקרובה:

אורן שקדי סמנכ״ל כספים ופיתוח עסקי פיננסי, מימון ישיר קרדיט: עופר חג'יובאורן שקדי סמנכ״ל כספים ופיתוח עסקי פיננסי, מימון ישיר קרדיט: עופר חג'יוב
ראיון

מימון ישיר: "האיגוחים דוחפים אותנו קדימה - אבל ברכב יש עוד עבודה"

אחרי הדוח החזק לרבעון השלישי, ישבנו עם סמנכ"ל הכספים אורן שקדי לשיחה על מה שבאמת עומד מאחורי האיגוחים במשכנתאות, על השחיקה ברכב שלא נעלמה למרות ההתייעלות, ועל השאלה עד כמה ירידת הריבית יכולה באמת לשנות את התמונה?
נושאים בכתבה מימון ישיר

מימון ישיר מימון ישיר -0.3%  פרסמה את דוח הרבעון השלישי וזינקה לאור התוצאות. לאחר שפתחה את 2025 עם רבעון ראשון שבו הרווח הנקי עמד על 20.1 מיליון שקל, רבעון שני שגם בו נראתה ירידה ברווח הנקי ל-17.5 מיליון שקל, החברה הציגה רבעון שלישי עם זינוק משמעותי בשורת הרווח, 77% לעומת הרבעון המקביל, ועמדה על 66.8 מיליון שקל , ובהתאם, המנייה זינקה. 

רוב הרווחים הגיעו ממגזר המשכנתאות, בעוד מגזר הרכב המשיך להראות שחיקה, והחברה בעיצומו של תהליך התייעלות שיבוא לידי ביטוי ב-2026. ישבנו לשיחה עם אורן שקדי, סמנכ"ל הכספים של החברה, כדי להבין את השינוי יותר לעומק. 

ספר לנו על מהלכי האיגוח שבמגזר המשכנתאות

אנחנו נוקטים כבר מזה הרבה שנים במודל שנקרא מודל היברידי. מודל היברידי נפוץ מאוד בחו"ל, ובמסגרתו, חברות אשראי, מחזיקות בחלק מתיק האשראי במאזן שלהם, ואת חלקו הן מוכרת לצדדים שלישיים כדי לשפר את התשואה להון. הדבר גם מאפשר פינוי אשראי להעמדה של הלוואות חדשות. בסקטור הרכב, זו פרקטיקה מקובלת שלנו כבר שנים, ויש הרבה מאד שחקנים שאנחנו פועלים מולם, כמו בנקים, חברות כרטיסי אשראי, גופים מוסדיים ועוד. גם במשכנתאות אנחנו מבקשים ליישם את אותה אסטרטגיה, ולאגח חלק מהתיק. 

במשכנתאות זה נמצא יחסית בשלב ראשוני. עשינו שני איגוחים, עסקה אחת בסוף 2024, ברבעון הרביעי, והשניה ביולי השנה, במהלך הרבעון השלישי. בשני המקרים עשינו עסקאות מול הגופים המוסדיים. זו רק אחת השיטות שבאמצעותה אפשר לבצע מכירת תיקים. מבחינת הלוואות על רכב, למשל, אנחנו מבצעים עכשיו עסקאות פרטיות. כך שאפשר לבצע את זה במגוון שיטות ועם מגוון של שחקנים. 

המשכנתא הראשונה שהחברה העמידה היתה בסוף יוני 2022, כך שמבחינתנו הצלחנו לבצע כבר את האיגוחים, אבל גם כאן יש עוד כר נרחב להמשך פעילות, כלומר היום זה איגוחים ברצף מוסדי, ומחר כבר נרחיב את זה למעגלים נוספים, לשותפים חדשים ולגורמים נוספים בשיטות אחרות, אולי עסקאות פרטיות, לא מדורגות כמו שאנחנו עושים ברכב.