איי.סי.אל רוכשת את הפעילות של לביא ביו מבית אבוג’ן
העסקה כוללת את צוות הפיתוח, פלטפורמת הטכנולוגיה, מאגרי המיקרובים והמוצרים המסחריים של לביא ביו, לצד פלטפורמת הבינה המלאכותית MicroBoost AI. ההשלמה צפויה ברבעון השני של השנה
חברת אבוג’ן אבוג'ן -4.74% , המתמחה בביולוגיה חישובית לפיתוח מוצרים מבוססי מדעי החיים, הודיעה כי חתמה על הסכם מחייב למכירת רוב פעילותה של חברת-הבת לביא ביו לחברת איי.סי.אל איי.סי.אל -2.06% .
העסקה כוללת גם את פלטפורמת הבינה המלאכותית MicroBoost AI שפותחה על ידי אבוג’ן, ומשמשת לפיתוח מוצרים חקלאיים ביולוגיים. השלמת העסקה צפויה עד סוף הרבעון השני של 2025, בכפוף לעמידה בתנאי הסגירה. העסקה נחתמה לפי שווי של כ-18.75 מיליון דולר - סכום שמבטא מכפיל משמעותי
ביחס לשווי השוק של אבוג’ן כולה (כ-6.5 מיליון דולר נכון לעכשיו), אך התמורה צפויה להיות סביב 10 מיליון דולר בגלל אלמנט המיסוי, וגם כי לאיי.סי.אל יש מניות בחברה. בנוסף, מדובר אבוג'ן היא חברה ששורפת מזומנים בקצב גבוה, ולכן קיים סיכוי שתמשיך להיסחר גם בעתיד לפי
שווי נמוך מהיקף המזומנים שבקופתה. אבוג'ן מזנקת כעת במסחר המוקדם בוול סטריט בכ-45%.
לביא ביו נחשבת לאחת השחקניות המובילות בתחום האגרו-ביולוגי, עם שורת מוצרים מסחריים, תוכניות פיתוח מתקדמות וצוות ייעודי. העסקה כוללת את כל הנכסים המרכזיים של החברה: פלטפורמת ה-BDD לגילוי ופיתוח, בנק המיקרובים, המידע שנצבר, מוצרי החברה וצוות המחקר והפיתוח. עם זאת, ההסכמים הקיימים של לביא ביו עם שותפיה המסחריים, לא יועברו לאיי.סי.אל, ועשויים להניב הכנסות עתידיות לבעלי המניות של לביא ביו.
המהלך מגיע לאחר שיתוף פעולה הדוק של כשנתיים בין איי.סי.אל ללביא ביו, שבמהלכו פיתחו פתרונות ביולוגיים לחקלאות בתנאי עקה סביבתיים. עבור איי.סי.אל, הרכישה מהווה חיזוק משמעותי לפעילותה בתחום הביולוגי, כחלק מהמגמה העולמית להפחתת שימוש בחומרי הדברה כימיים והגברת הקיימות.
עבור אבוג’ן, מדובר בצעד אסטרטגי למימוש חלק מהשקעותיה והפניית משאבים לתחומים נוספים שבהם היא פעילה. החברה מחזיקה בשלוש פלטפורמות טכנולוגיות - MicroBoost AI למיקרובים, ChemPass AI לחומרים פעילים, ו-GeneRator AI לגנטיקה, אשר משמשות את חברות-הבת לפיתוח מוצרים חדשניים בתחומי התרופות, האגרו-כימיה והבריאות. העברת נכסי לביא ביו לידי איי.סי.אל תאפשר לאבוג’ן להתמקד בפיתוח מואץ של תחומים נוספים, תוך יצירת ערך עבור בעלי המניות.
- איי.סי.אל: עליה של כ-4.6% בהכנסות - הרווח הנקי נשחק
- האשלג מזנק ואיי.סי.אל בעקבותיו; חוזה עם הודו במחיר גבוה מהצפי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"זהו יום משמעותי במסע של לביא ביו," אמר עמית
נועם, מנכ"ל לביא ביו. "השילוב בין היכולות שלנו לבין המומחיות של איי.סי.אל יאפשר לנו להאיץ עוד יותר את הפיתוח של מוצרים חקלאיים ביולוגיים פורצי דרך, שיספקו פתרונות חדשניים לחקלאים ברחבי העולם." "עסקה זו משקפת את האסטרטגיה המתמשכת של אבוג'ן לממש את ערך נכסיה
לטובת בעלי המניות," אמר עופר חביב, מנכ"ל אבוג'ן. "אנו בטוחים שהטמעת פעילות לביא ביו באיי.סי.אל תקדם באופן משמעותי את תחום האגרו-ביולוגיה העולמי ותניע חדשנות בעלת השפעה בתחום החקלאות".
בהתבסס על הדוחות הכספיים לשנת 2024, אבוג'ן הציגה עלייה בהכנסות שהסתכמו בכ-8.5 מיליון דולר לעומת כ-5.6 מיליון דולר ב-2023. העלייה נבעה בעיקר משיתוף הפעולה של AgPlenus עם באייר ומהתחזקות מכירות הזרעים של קסטרא. ברבעון הרביעי נרשמו הכנסות של כ-1.6 מיליון דולר לעומת 0.6 מיליון ברבעון המקביל. במקביל, החברה הקטינה את הוצאות המחקר והפיתוח שהסתכמו ב-16.6 מיליון דולר, ירידה מהותית לעומת כ-20.8 מיליון דולר בשנה הקודמת, בעיקר בעקבות הפסקת פעילות קנוניק וצמצום פעילות בביומיקה, לביא ביו ואבוג'ן עצמה.
ההפסד התפעולי השנתי צומצם לכ-22.2 מיליון דולר לעומת
כ-26.5 מיליון ב-2023, וההפסד הנקי ירד בצורה חדה ל-18.1 מיליון דולר, לעומת הפסד של 26 מיליון אשתקד. תרמה לכך גם עלייה חדה בהכנסות מימון שהסתכמו ב-4.2 מיליון דולר, בעיקר בעקבות טיפול חשבונאי באופציות שהונפקו בגיוס שבוצע באוגוסט 2024. נכון לסוף השנה, בקופת החברה
נרשמו כ-15.3 מיליון דולר במזומנים והשקעות קצרות מועד, כאשר צריכת המזומנים הרבעונית צומצמה לכ-4.6 מיליון דולר, ורק כ-1.5 מיליון דולר מתוך זה מיוחסים לפעילות אבוג'ן והחברות הבנות שלה למעט לביא ביו וביומיקה. לאורך כל 2024 צרכה החברה כ-10.4 מיליון דולר במונחי
תזרים, ירידה של 17% לעומת 2023.
- 3.למרות ההפסד נשאר לי למכור אופקו ולעולם לא אתקרב למניות פח אשפה (ל"ת)מכרתי תודה לאל 21/04/2025 15:59הגב לתגובה זו
- אנונימי 21/04/2025 20:30הגב לתגובה זולדעתי . טעות אבל .. ימים יגידו.
- 2.אבוגן מניה גרועה ביותר (ל"ת)אנונימי 21/04/2025 15:41הגב לתגובה זו
- 1.כיל מסתבכת עם הרפתקאות חבל שלא מכרו את החברה קקי לפוטאש (ל"ת)אנונימי 21/04/2025 15:25הגב לתגובה זו

הציבור מטומטם, אז הציבור משלם - 0.8% על פוליסת חיסכון שקלית של חברות הביטוח
אם חשבנו שהעושק של חברות הביטוח בפוליסות החיסכון מסתיים במסלולים על ה-S&P שם הם כנראה ניצלו את הנהירה הציבורית לאפיקים האלה, התבדינו. גם באפיק השמרני ביותר - הפוליסה השקלית הדפוס הזה ממשיך. זה אמור להיות מסלול סולידי שנותן לחוסכים יציבות, נזילות וביטחון, אבל בפועל הוא מכרה זהב בשביל חברות הביטוח ותשואת זבל לחוסכים. מדובר במוצר שמנוהלים בו למעלה משני מיליארד שקל מכספי הציבור, עם דמי ניהול שמגיעים עד ל-0.8% בשנה על השקעות שאין בהן כמעט ניהול ויש להם תחליפים באפס דמי ניהול - קרנות כספיות הן בדמי ניהול של כ-0.15%-0.2% והן מוצר עדיף שמספק תשואה טובה יותר, ופיקדונות בנקים עם אפס דמי ניהול ומק"מים גם עם אפס דמי ניהול, אך עם עמלת קנייה ומכירה (של 0.05% עד 0.1%). כל המוצרים האחרים נתנו בנטו יותר במבט לאחור ועם עלויות נמוכות יותר. איך אתם הייתם קוראים לזה? ניצול, עושק, שוד, אולי אפילו גניבה?
צריך להגיד שזה חוקי. חברות הביטוח פועלות בהתאם לחוק, אם החוק מאפשר אז הן נכנסות לשם, אבל שלא יתפלאו אחר כך שהן בהדרגה הופכות לשנואות - הבנקים "זכו בצדק" בטייטל של הגופים השנואים במדינה, אבל חברות הביטוח מתקרבות לשם בצעדי ענק עם ביטוחים יקרים, דמי ניהול מופרזים וניצול של חוסר הידע של הציבור. לא הוגן ולא הגון, אבל טוב לכיס - חברות הביטוח בשנת שיא ברווחים וזה מתבטא בזינוק במניות בבורסה.
ובחזרה למוצר השקלי. מוצר פשוט עם הרבה תחליפים. פוליסת חיסכון שקלית היא הפוליסה הסולידית ביותר, אמורה להניב תשואה חסרת סיכון. הסיכון מגיע ממקור אחר לגמרי - מדמי הניהול.
במרכז התמונה נמצאת הראל, היא מנהלת כ-727 מיליון שקל במסלול השקלִי וגובה עליו 0.76% דמי ניהול. מדובר בכ-5.5 מיליון שקל שנגבים מדי שנה מהחוסכים על השקעה שהניבה 4.5% בשנה האחרונה, מתחת לתשואה של קרנות הכספיות, רק שבקרנות הכספיות זה הנטו. בפוליסה צריך לתת 0.76% להראל וזה משאיר סדר גודל של 3.75%.
- הקרן המכניסה ביותר בישראל - הנה הסיבה (השלילית) שאף אחד לא עוזב אותה
- תביעת הדיבה של היזם נדחתה: הדיירים זעמו - ובצדק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כל הפוליסות חיסכון הן בסביבה דומה של תשואה נטו - מתחת למכשירים האחרים, הראל היא לא היחידה, אבל היא הגדולה ביותר.
בדקנו את כל הגופים -התשואה הממוצעת בפוליסות השקליות עומדת על כ-4.5% ברוטו לשנה ואם ננכה מזה את דמי הניהול - שנעים סביב 0.7%-0.8% - נשאר עם תשואה של כ-3.7% בנטו. הפיקדונות בתקופה הזו הניבו מעל 4% (ועד 4.4%), הקרנות הכספיות כ-4.5%.
חוץ מהראל שהיא הגדולה ביותר, יש פוליסה למגדל שגובה דמי ניהול של 0.78%, הפניקס 0.74%, ו-כלל עם 0.72%.

סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
שנתיים של שיאים יוצאי דופן בתעופה הישראלית מגיעות לסיומן: עם חזרת החברות הזרות לשמיים - אל על, ישראייר וארקיע נערכות לתחרות עזה ולשחיקה ברווחיות; מה צפוי בכל חברה והאם תור הזהב של החברות הישראליות יסתיים בנחיתה רכה?
מלחמת חרבות ברזל, הביאה את התעופה הישראלית לשיאים שלא היו בעבר. מרבית חברות התעופה הזרות הפסיקו לטוס ארצה, מה שהשאיר את השטח לחברות התעופה הישראליות. נתח השוק של חברות התעופה הישראליות, הכפיל את עצמו ואף יותר. שוך הקרבות מעלה את השאלה הגדולה: לאן פני הענף? יש לציין כי בשעות האחרונות יש התפתחויות שמעידות שאולי המערכה עדיין איננה מאחורינו אבל עדיין ניתן לצייר כבר את המגמה, החברות הישראליות כבר לא שולטות בשמיים והן נערכות בהתאם.
כך למשל אל על שהיתה עם נתח שוק של 21.75% בשנת 2022 הגיע לנתח שוק של 47.5% בשנת 2024 . ישראייר שהיתה בשנת 2022 עם נתח שוק של 4.3% ובאוגוסט 2025 הגיעה לנתח שוק של 15% ביציאת ישראלים לחו"ל. וארקיע שהיתה עם נתח שוק של 3.7% בשנת 2022 ובקיץ השנה ,בחודש אוגוסט, טסה לנתח שוק של 12.3% בנמל בן גוריון. אלו נתונים פנומינליים ,שאינן אפשריים במהלך עסקים רגיל ,שבו המאבק הוא על גידול או קיטון ,של שברי אחוזים.
מניית אל על הגיבה בהתאם ומשווי שוק של 2.4 מיליארד שח, לפני המלחמה ,הגיעה לשווי שוק של מעל 9 מיליארד ולרווחים עצומים. אל הרוויחה בשנה שעברה 545 מיליון דולר,נתח השוק בקו לארצות הברית עלה ל-90% החוב ירד מ-1.4 מיליארד דולר לפני המלחמה ל-75 מיליון דולר בסוף 24 ומגרעון של 210 מיליון דולר עברה להון חיובי של 520 מיליון דולר בסוף 2024.
ישראייר לפני המלחמה היתה בשווי שוק של 260 מיליון שח ובשיא הגיעה ל 600 מיליון שקל, היא הכניסה 453 מיליון דולר בשנת 2024 ,הרווח הנקי שלה באותה השנה ,עמד על 24 מיליון דולר וכמות הנוסעים שהטיסה החברה בשנת 2024 עמדה על 1.46 מיליון. ארקיע היא חברה פרטית, ההערכה היא שהשנה ארקיע תסיים עם שיא בהכנסות של למעלה מ-450 מיליון דולר ועם רווח של כ 20 מיליון דולר. אלא שתור הזהב של התעופה הישראלית עומד בפני סיום, עדיין יש התפתחויות בשעות האחרונות אנחנו עדים להתחממות גזרתית נוספת ואין לדעת לאן זה יתפתח, עם זאת, מרבית החברות הזרות המשמעותיות חזרו לטוס לארץ בקו ת"א-ניו יורק דלתא ויונייטד חזרו ואמירקן איירליינס בדרך ובכללי הצפי הוא שגם רינאייר ואיזיגט ,ישובו לטוס ארצה באפריל הקרוב.
אפילו ישנם דיבורים על כך שטורקיש ,ישובו לטוס לארץ. בשיא ,לפני המלחמה, ביצעה טרקיש 49 טיסות שבועיות ארצה ,ששימשו בעיקר עבור טיסות הקונקשיין ונתח השוק שלה בנתב"ג ,עמד על כמעט 7% בשנת 2022 לפני המלחמה.