ריצרד פרנסיס טבע
צילום: סיון פרג'

טבע עם הסכם הפצה לביוסימילר עם מכירות של 9 מיליארד דולר

טבע תשווק ותפיץ ביוסימילר לתרופה Eylea, שמשמשת לטיפול בניוון הראייה ובמחלות רשתית נוספות; ב-2023 מכירות התרופה הגיעו ל-9 מיליארד דולר

רוי שיינמן | (8)

טבע טבע 2.62%   מדווחת היום על שיתוף פעולה אסטרטגי עם Klinge Biopharma, שהייתה המשווקת עד כה,  ו-Formycon, יצרנית התרופה, לשיווק חצי-בלעדי של FYB203, הביוסימילר של Formycon לתרופת Eylea באירופה, למעט איטליה, ובישראל. בהתאם להסכם, טבע תוביל את השיווק של FYB203 באזורים שנקבעו, תחת השם המסחרי AHZANTIVE, בכפוף לאישור רגולטורי. בתמורה, חברת Klinge תקבל תשלומים מבוססי אבני דרך וחלק מהכנסות המוצר.


התרופה משמשת לטיפול בניוון הראייה הקשור לגיל (nAMD) ובמחלות רשתית חמורות נוספות. החומר הפעיל בתרופה מעכב את פקטור הצמיחה הווסקולרי, האחראי להיווצרות יתר של כלי דם ברשתית. בשנת 2023, הגיעה Eylea למכירות עולמיות של כ-9 מיליארד דולר, כולל 2.9 מיליארד דולר בשוק האירופי, מה שמדגיש את מעמדה כתרופה בעלת ההכנסות הגבוהות ביותר בתחום.


ביוני 2024, אישר מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) את הביוסימילר FYB203. בנובמבר 2024, הוציאה ועדת התרופות לשימוש אנושי של סוכנות התרופות האירופית (CHMP) המלצה חיובית לאישור שיווק של FYB203 תחת השמות המסחריים AHZANTIVE ו- Baiama. החלטת הנציבות האירופית צפויה במחצית השנייה של ינואר 2025.


"אנו נרגשים להרחיב את שיתוף הפעולה עם Formycon, הממשיך את הבסיס האיתן שנבנה עם השיווק של הביוסימילר ranibizumab (Ranivisio/Ongavia) באירופה", מסר ריצ'רד דניאל, סגן נשיא בכיר לתחום המסחרי באירופה בטבע. "שיתוף הפעולה מרחיב את פורטפוליו הביוסימילרים הרחב של טבע ומדגיש שוב את מחויבותנו ליצור גישה רחבה יותר לתרופות איכותיות וחדשניות לטובת המטופלים ומערכות הבריאות שאנו משרתים".


"עם טבע אנו זוכים לשותף חזק ומנוסה עבור FYB203 בחלקים מרכזיים באירופה ובישראל", מסר ניקולה מיקולצ'יק, סמנכ"ל מסחרי ב-Formycon. "טבע כבר משווקת את הביוסימילר שלנו FYB201 ranibizumab (Ranivisio/Ongavia) באירופה, והיא יכולה לנצל באופן סינרגטי את התשתית המסחרית הקיימת ואת ערוצי ההפצה המוכחים בתחום האופתלמולוגיה. אנו שמחים לבנות על שיתוף הפעולה המוצלח והאמין הזה. במיוחד נציין כי זו הפעם הראשונה ש-Formycon לוקחת אחריות מלאה על ניהול כל שרשרת האספקה המסחרית של המוצר הסופי".


מניית טבע נסחרת היום בתל אביב כחברה הגדולה בבורסה עם שווי שוק של כ-88 מיליארד שקל, זאת אחרי שירדה ב-3.9% מתחילת השנה. בחודש דצמבר זינקה המניה ב-32% אחרי שדיווחה על תוצאות חיוביות בשלב 2 בניסויים לטיפול המשותף עם סאנופי, שנועד לטפל במחלות מעיים דלקתיות כגון קוליטיס כיבי וקרוהן ושגודל השוק שלו צפוי להגיע ל-28 מיליארד דולר עד 2030.

מניית טבע בשנה האחרונה

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    דובי 13/01/2025 09:55
    הגב לתגובה זו
    נסחרת הרבה פחות משיווי האמיתי שלה ברגע שתצמצם את החוב על ידי מכירת חטיבת חומרי הגלם ואישור לתרופות פורצות הדרך החדשות השמים הם הגבול
  • 40 מוזם 28 בהחלט (ל"ת)
    ירון 13/01/2025 11:30
    הגב לתגובה זו
  • שנה או חמש 13/01/2025 12:23
    לטווח הבינוני ארוך 40 זה לא מופרך בכלל לחברה כמו טבע
  • 3.
    רפאל 13/01/2025 09:41
    הגב לתגובה זו
    מניית השנה טבע דרכה צפונה ובעזרת ה תגיע רחוק.....
  • 2.
    כל הכבוד קדימה (ל"ת)
    גקי 13/01/2025 09:15
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    השקעה גדולה בשיווק עם שולי רווח קטנים (ל"ת)
    עושה חשבון 13/01/2025 08:32
    הגב לתגובה זו
  • יויו 13/01/2025 11:12
    הגב לתגובה זו
    טבע רק בתחילת הדרך זה הזמן של טבע מעלה מעלה
  • למה לא 13/01/2025 22:19
    תחברו לאופיטומי
חיים שטפלר מנכל ארית
צילום: באדיבות המצולם

3 הערות על הנפקת ארית

על "מידע פנים מוסדי", על החשיבות לעקוב אחרי הדלפות בתקשורת והאם לארית יש הזמנה משמעותית בדרך?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ארית

ארית ארית תעשיות -3.82%   ניסתה להנפיק את החברה הבת רשף שמהווה 99% מהפעילות שלה עצמה לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל לפני הכסף. זה ביטא שווי נמוך לארית עצמה והמניה ירדה במקביל לכתבות שפורסמו כאן: מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבורהבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

כשהמניה קרסה, המוסדיים אמרו לחברה - עצרו. המניה חזרה לעלות ואז המוסדיים והחברה סיכמו על סוג של הנפקה פרטית - גיוס של 550 מיליון שקל לרשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל לפני הכסף. רגע אחרי הגיוס לארית 80% מרשף שיש לה שווי אחרי הכסף של 4.15 מיליארד שקל, כשארית עצמה נפגשה עם  מעל 400 מיליון שקל כשלצד המזומנים בקופה, אפשר להעריך שיש לה סדר גודל של 1 מיליארד שקל.  אלו המספרים, עכשיו על הדרך הבעייתית שבה ארית-רשף נפגשו עם הכסף


1. ארית או המוסדיים סיפקו מידע לכלכליסט בכל אחת מהנקודות הקריטיות. לדוגמה - ביום שבו הוחלט על עצירת ההנפקה והמניה זינקה בחזרה, המניה אומנם עלתה, אבל כשהמידע דלף לכלכליסט היא זינקה, ורק אז החברה דיווחה על עצירת ההנפקה באופן רשמי. אתמול המניה ירדה ב-3%, המידע נמסר לכלכליסט (שעושה כמובן עבודה עיתונאית טובה) והמניה קרסה ב-6%. ורק אז הגיע הדיווח הרשמי. ההדלפות האלו חשובות למשקיעים הפרטיים - תקראו אותם ראשונים ותרוויחו. כן, זו פרסומת לכלכליסט, במיוחד לגולן חזני. אין דבר כזה מידע מושלם, לפעמים מידעים מתבררים כטעויות או בלוני ניסוי, אבל זה לא סוד שחלק מהמידע שהוא מעביר עוזר מאוד למשקיעים. 

יש כאן שאלה על המשקיעים הקטנים ועל מי עושה סיבוב עליהם דרך ההדלפות, אבל בשורה התחתונה - משקיעים צריכים לצבור מידע מכל מקור מידע. 

2. נחמיא גם לנו - היה די ברור שהמניה תיפול כי הערך שלה בהנפקה היה נמוך מהערך בשוק, והיו סימנים מקדימים לסוג של ניפוח. הצפנו את זה (ראו לינקים למעלה). מי שקרא יכול היה לברוח בזמן. הניתוחים הפיננסים לא משקרים, אבל הם לא מספרים את כל התמונה. 

3 מידע פנים מוסדי - אנחנו מאוד מעריכים את מנהלי ההשקעות שמובילים את הפניקס, מור, כלל ומיטב. אבל או שיש להם "מידע פנים מוסדי" על ארית ורשף ולכן הם קנו או שלא אכפת להם מהכסף שלכם. הם השקיעו 550 מיליון שקל ברשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל, זה לא ה-5 מיליארד שארית נסחרה, זה גם לא ה-4.3 מיליארד שרשף ביקשה לפני חודש, אבל גם 3.6 מיליארד שקל לחברה זה סכום משמעותי. נכון, היא תרוויח השנה סכום של 300 מיליון שקל (הערכה שלנו) כשהמחצית השנייה של 2025 תהיה מצוינת. הנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה במחצית השנייה. אפילו יותר. קצב רווחים של המחצית השנייה הוא כ-400 מיליון שקל.

תומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהןתומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהן

ריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים

ריטיילורס בעקבות נייקי - ירדה לשפל של 5 שנים - האם ומתי ריטיילורס תתאושש?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ריטיילורס נייקי

מניית ריטיילורס ירדה ב-5.8% בבורסת תל אביב, בהשפעה ישירה של דוחות נייקי, שפורסמו בשישי. נייקי, המהווה כ-75%-80% מפעילות ריטיילורס כזכיינית בישראל ובחלקים מאירופה ועוד, דיווחה על הכנסות של 12.43 מיליארד דולר, עלייה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מעל הציפיות של 12.22 מיליארד דולר. אבל, הרווח הנקי צנח ב-32% ל-792 מיליון דולר, והרווח למניה עמד על 0.53 דולר, גבוה מהתחזיות של 0.38 דולר אך נמוך מ-0.78 דולר ברבעון קודם. המניה של נייקי נפלה בכ-10.5% במסחר שלאחר הדוחות גם בהינתן אופק חלש להמשך. 

הירידה בריטיילורס לשפל של 5 שנים ולשווי של 2.3 מיליארד שקל מבטאת דפוס מוכר: זכיינים כמו ריטיילורס תלויים בביצועי המותג העולמי, שמכתיבים זרימת סחורה, מבצעים וביקוש. דווקא מבחינת המחזור נראה שיש למה לצפות, אך החולשה בפרמטרים נוספים וכן בהתייחסות קדימה גורמת לחשש אצל המשקיעים. נדגיש כי האכזבה משורת הרווח דווקא לא קשורה לציפיות מריטיילורס שכן היא מרוויחה סוג של רווחיות קבועה שלא אמורה להשתנות באם הרווח והרווחיות של ניייקי יורדים, אלא אם נייקי משנה את הכללים וזה לא קרה. 

עם זאת, נייקי מנסה לחזק את המכירות הישירות שלא דרך סניפים וזו נקודת סיכון לריטיילורס. ככל שנייקי תמכור יותר באופן ישיר ודיגיטלי יקנו פחות מהזכיינים כולל ריטיילורס.אלא שבינתיים קורה ההיפך - ואלו חדשות טובות לריטיילורס.  אסטרטגיית המכירה הישירה (DTC) של נייקי, שהוגברה מאז 2017, תרמה לחולשה של נייקי. מכירות DTC ירדו ב-9% ל-4.6 מיליארד דולר, עם ירידה של 14% במכירות דיגיטליות, בעוד שמכירות סיטונאיות עלו ב-8%. האסטרטגיה הפחיתה תלות בקמעונאים אך הגבירה תנודתיות, כפי שנראה במלאי עודף של 8.5 מיליארד דולר בסוף הרבעון, ירידה של 2% משנה קודמת.

ריטיילורס, שמפעילה כ-278 חנויות נייקי בעולם תלויה כמובן בראש וראשונה במותגים ובהצלחה של מכירות המוצרים, אך צריך גם לזכור שמדובר בחברה שצומחת אורגנית לצד צמיחה חיצונית. ריטיילורס מתרחבת לגיאוגרפיות חדשות הן דרך רכישות והן דרך הקמת סניפים חדשים.  

ברבעון השלישי של 2025 ריטיילורס  דיווחה על התרחבות אגרסיבית ועלייה נאה במכירות, אך מנגד על שחיקה חדה ברווחיות שהובילה לקריסה של יותר מ־60% ברווח הנקי. החברה סיכמה את הרבעון עם הכנסות של 707.3 מיליון שקל, עלייה של 10.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מפתיחת 33 חנויות חדשות מאז הרבעון השלישי של 2024, כך שמספר החנויות הכולל הגיע ל־278 לעומת 245 בתקופה המקבילה.