ריצרד פרנסיס טבע
צילום: סיון פרג'

טבע עם הסכם הפצה לביוסימילר עם מכירות של 9 מיליארד דולר

טבע תשווק ותפיץ ביוסימילר לתרופה Eylea, שמשמשת לטיפול בניוון הראייה ובמחלות רשתית נוספות; ב-2023 מכירות התרופה הגיעו ל-9 מיליארד דולר

רוי שיינמן | (8)

טבע טבע -2.04%   מדווחת היום על שיתוף פעולה אסטרטגי עם Klinge Biopharma, שהייתה המשווקת עד כה,  ו-Formycon, יצרנית התרופה, לשיווק חצי-בלעדי של FYB203, הביוסימילר של Formycon לתרופת Eylea באירופה, למעט איטליה, ובישראל. בהתאם להסכם, טבע תוביל את השיווק של FYB203 באזורים שנקבעו, תחת השם המסחרי AHZANTIVE, בכפוף לאישור רגולטורי. בתמורה, חברת Klinge תקבל תשלומים מבוססי אבני דרך וחלק מהכנסות המוצר.


התרופה משמשת לטיפול בניוון הראייה הקשור לגיל (nAMD) ובמחלות רשתית חמורות נוספות. החומר הפעיל בתרופה מעכב את פקטור הצמיחה הווסקולרי, האחראי להיווצרות יתר של כלי דם ברשתית. בשנת 2023, הגיעה Eylea למכירות עולמיות של כ-9 מיליארד דולר, כולל 2.9 מיליארד דולר בשוק האירופי, מה שמדגיש את מעמדה כתרופה בעלת ההכנסות הגבוהות ביותר בתחום.


ביוני 2024, אישר מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) את הביוסימילר FYB203. בנובמבר 2024, הוציאה ועדת התרופות לשימוש אנושי של סוכנות התרופות האירופית (CHMP) המלצה חיובית לאישור שיווק של FYB203 תחת השמות המסחריים AHZANTIVE ו- Baiama. החלטת הנציבות האירופית צפויה במחצית השנייה של ינואר 2025.


"אנו נרגשים להרחיב את שיתוף הפעולה עם Formycon, הממשיך את הבסיס האיתן שנבנה עם השיווק של הביוסימילר ranibizumab (Ranivisio/Ongavia) באירופה", מסר ריצ'רד דניאל, סגן נשיא בכיר לתחום המסחרי באירופה בטבע. "שיתוף הפעולה מרחיב את פורטפוליו הביוסימילרים הרחב של טבע ומדגיש שוב את מחויבותנו ליצור גישה רחבה יותר לתרופות איכותיות וחדשניות לטובת המטופלים ומערכות הבריאות שאנו משרתים".


"עם טבע אנו זוכים לשותף חזק ומנוסה עבור FYB203 בחלקים מרכזיים באירופה ובישראל", מסר ניקולה מיקולצ'יק, סמנכ"ל מסחרי ב-Formycon. "טבע כבר משווקת את הביוסימילר שלנו FYB201 ranibizumab (Ranivisio/Ongavia) באירופה, והיא יכולה לנצל באופן סינרגטי את התשתית המסחרית הקיימת ואת ערוצי ההפצה המוכחים בתחום האופתלמולוגיה. אנו שמחים לבנות על שיתוף הפעולה המוצלח והאמין הזה. במיוחד נציין כי זו הפעם הראשונה ש-Formycon לוקחת אחריות מלאה על ניהול כל שרשרת האספקה המסחרית של המוצר הסופי".


מניית טבע נסחרת היום בתל אביב כחברה הגדולה בבורסה עם שווי שוק של כ-88 מיליארד שקל, זאת אחרי שירדה ב-3.9% מתחילת השנה. בחודש דצמבר זינקה המניה ב-32% אחרי שדיווחה על תוצאות חיוביות בשלב 2 בניסויים לטיפול המשותף עם סאנופי, שנועד לטפל במחלות מעיים דלקתיות כגון קוליטיס כיבי וקרוהן ושגודל השוק שלו צפוי להגיע ל-28 מיליארד דולר עד 2030.

מניית טבע בשנה האחרונה

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    דובי 13/01/2025 09:55
    הגב לתגובה זו
    נסחרת הרבה פחות משיווי האמיתי שלה ברגע שתצמצם את החוב על ידי מכירת חטיבת חומרי הגלם ואישור לתרופות פורצות הדרך החדשות השמים הם הגבול
  • 40 מוזם 28 בהחלט (ל"ת)
    ירון 13/01/2025 11:30
    הגב לתגובה זו
  • שנה או חמש 13/01/2025 12:23
    לטווח הבינוני ארוך 40 זה לא מופרך בכלל לחברה כמו טבע
  • 3.
    רפאל 13/01/2025 09:41
    הגב לתגובה זו
    מניית השנה טבע דרכה צפונה ובעזרת ה תגיע רחוק.....
  • 2.
    כל הכבוד קדימה (ל"ת)
    גקי 13/01/2025 09:15
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    השקעה גדולה בשיווק עם שולי רווח קטנים (ל"ת)
    עושה חשבון 13/01/2025 08:32
    הגב לתגובה זו
  • יויו 13/01/2025 11:12
    הגב לתגובה זו
    טבע רק בתחילת הדרך זה הזמן של טבע מעלה מעלה
  • למה לא 13/01/2025 22:19
    תחברו לאופיטומי
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

נייס התרסקה 18%, אורבניקה 12% וקסטרו 10% - נעילה אדומה בבורסה

ירידות בוול סטריט הכבידו גם על הסנטימנט בתל אביב והובילו את המדדים לסגור בטריטוריה שלילית: ת״א 35 איבד 1.9% ואילו ת״א 90 1.8%; דוחות מאכזבים לאורבניקה שמציגים שחיקה תפעולית הפילו את חברת האופנה וחברת האם; עונת הדוחות המשיכה היום עם דוחות לאומי, מזרחי טפחות, דלתא מותגים, הייפר גלובל ועוד
מערכת ביזפורטל |

הסיפור של היום הוא הנפילה של נייס. ירידה של 18%. היא היתה אמורה לרדת על פי הארביטראז' ב-11% ומוסיפה לרדת עוד 5% - זה די נדיר שישראל מכתיבה לוול סטריט, אבל האמת שזה לא מדויק - יש כבר מסחר מוקדם בוול סטריט ונייס סופגת שם ירידות, עם פתיחת המסחר נייס נעה סביב 9% למטה. הכל התחיל בשבוע שעבר עם פרסום דוחות ותחזית חלשה לשנה כולה. נייס היתה צריכה להודיע אז מה קורה ב-2026 ומשום מה החליטה לחכות כמה ימים. זה יצר לא רק אכזבה מהדוחות, אלא משבר אמון - המשקיעים אומרים - "דיברנו לפני כמה ימים ולא אמרתם כלום וידעתם שמשהו רע עומד לקרות" .


אורבניקה אורבניקה -12.82%   צנחה 12% ומשכה איתה גם את קסטרו קסטרו -10.5%   שירדה ב-10.5%, אחרי פרסום תוצאות הרבעון השלישי שמציגות אומנם עלייה בהכנסות, אבל שחיקה ברווחיות כמעט בכל שכבה. חברת האופנה רושמת גידול של כ-11.5% בהכנסות לרמה של כ-242.5 מיליון שקל כשמספר הסניפים גדל ב-5 והסתכם ב-107 חנויות כמו גם גידול של 4% במכירות בחנויות זהות. אבל מתחת לפני השטח יש לחצים תפעוליים: הרווח התפעולי של אורבניקה נחתך בכ-35% לכ-18.7 מיליון שקל לעומת כ-29 מיליון שקל ברבעון המקביל, בעקבות ירידה בשיעור הרווחיות הגולמית, עלייה בהוצאות האחסון, עלויות המעבר למרכז הלוגיסטי החדש ועלייה בהוצאות שכר העובדים. השחיקה הזאת הגיעה גם לרווח הנקי שהסתכם ב-8.6 מיליון שקל בלבד, כמעט חצי מהשנה שעברה.


במקביל לירידות הדולר מתחזק ונסחר סביב 3.26. הסיבה היא בעיקר הירידות מעבר לים שמשפיעות על החזקות המוסדיים והצורך שלהם בגידור. על רקע התנודתיות בשווקים, חוזר הדולר להתחזק; האם המגמה הנוכחית תהפוך לגורם מרכזי בשיקולי הריבית? שער הדולר עולה 0.6% על רקע הירידות בוול סטריט

הירידות התרחבו בשעות האחרונות גם לבורסות באירופה, כשהלחץ על מניות הטכנולוגיה ממשיך לחלחל מהשוק האמריקאי. מדד Stoxx600 יורד בכ-1.2%, הדאקס מאבד כ-1.1%, הפוטסי יורד כ-1.1% וה-CAC הצרפתי יורד ביותר מ-1.1%.

במקביל, החוזים העתידיים מספרים לנו על פתיחה שלילית בוול סטריט. אחרי ירידות חזקות יותר בשעות הפרה-מסחר הראשונות החוזים על ה-S&P יורדים כ-0.2%, החוזים על הדאו יורדים בכ-0.4%, והחוזים על הנאסד״ק נחלשים בכ-0.2%. המגמה הזאת מגיעה על רקע חששות מהביצועים של מגזר ה-AI ובייחוד דריכות לקראת תוצאות ענקית השבבים אנבידיה.


יאיר אוחיון מנכל קסטרו
צילום: רן כהן

דוח חלש לאורבניקה - המניה נפלה ב-10%; קסטרו נפלה ב-8%

שיעור הרווח הגולמי ירד ל-52.9% והרווח התפעולי נשחק מ-־29 ל־18.7 מיליון שקל על רקע מלחמת "עם כלביא" מעבר למרכז לוגיסטי, גידול בהוצאות שכר והנחות מוגברות

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה אורבניקה קסטרו

אורבניקה, מקבוצת קסטרו הודיס, מדווחת על רבעון מאכזב והמניה נפלה ב-10% כשהיא גוררת את החברה האם - קסטרו לירידה של 8%. הכנסות הסתכמו בכ-242.5 מיליון שקל, גידול של כ־11.5% לעומת כ-217.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. לדברי מנהליה, הגידול נובע מהתרחבות מצבת החנויות והגדלת שטחי המסחר בצירוף צמיחה במכירות בחנויות זהות.

 עלייה במכירות - ירידה ברווחיות

מכירות החנויות הזהות ברבעון, כלומר מכירות בחנויות שפעלו גם בתקופה המקבילה, עלו בכ-5% והסתכמו בכ-211.7 מיליון ש"ח לעומת כ-201.6 מיליון ש"ח ברבעון השלישי אשתקד. בכך מציגה החברה צמיחה גם ברשת הקיימת, ולא רק מתוספת חנויות חדשות. עם זאת, במקביל לצמיחה במחזור נרשם לחץ על המרווחים. הרווח הגולמי ברבעון הסתכם ב-128.4 מיליון שקל, אך שיעור הרווח הגולמי מהמכירות ירד ל-52.9% לעומת 56.6% ברבעון המקביל. לטענת החברה, הירידה נובעת משינוי בתמהיל המכירות, עלייה בהוצאות אחסון, עלויות מעבר למרכז לוגיסטי חדש והרחבת היקף ההנחות ללקוחות, כאשר חלק מההשפעה קוזז על ידי ירידה בעלויות הובלה ושילוח והשפעת שערי מטבע. מדובר בשחיקה גדולה של הרווחיות והתגובה לא איחרה - המניה קרסה בשוק. 

 

החולשה מחלחלת לרווחיות התפעולית - הרווח התפעולי ברבעון השלישי ירד ל-18.7 מיליון שקל שהם כ-7.7% מההכנסות, לעומת כ-29 מיליון ש”ח וכ־13.4% מההכנסות ברבעון המקביל. מעבר לשחיקה ברווח הגולמי, החברה גדלה בהוצאות שכר, בין היתר בשל העלאת שכר המינימום והכשרת עובדים לחנויות חדשות. בשורה התחתונה, החברה הרוויחה ברבעון  השלישי 8.6 מיליון שקל בלבד, לעומת 16.3 מיליון שקל ברבעון המקביל. על פי הדוחות, מבצע “עם כלביא”, שנמשך 12 ימים ביוני, והוביל לסגירת מרבית החנויות הפיזיות בהתאם להנחיות פיקוד העורף, גרע מהכנסות החברה כ־34 מיליון שקל ואומדן אובדן הרווח התפעולי הפוטנציאלי עומד על כ-15 מיליון. עם זאת, השחיקה ברווחיות ברבעון השלישי נובעת גם מגורמים פנימיים שוטפים כמו הוצאות תפעוליות ושיעור הנחה גבוה יותר, ולא רק מאירוע ביטחוני חד פעמי.

 

מאזן חזק, התרחבות ומרכז לוגיסטי חדש

 לצד הירידה ברווחיות, הנתונים הפיננסיים מצביעים על בסיס נזילות חזק. תזרים המזומנים נטו מפעילות שוטפת ברבעון השלישי הסתכם בכ-34.5 מיליון שקל, לאחר שברבעון המקביל נרשם תזרים שלילי מפעילות שוטפת בסך 5.3 מיליון. ליום פרסום הדוח מחזיקה החברה ביתרות מזומנים ושווי מזומנים של כ-250 מיליון שקל. 

אורבניקה מפעילה כיום 105 חנויות בפריסה ארצית, בשטח מסחר כולל של כ־62,471 מ”ר, מתוכן 35 חנויות של אורבניקה ו־70 חנויות של הודיס, לצד אתרי סחר מקוון לשני המותגים. בשנת 2026 צופה החברה פתיחה של 5 חנויות חדשות של אורבניקה, שתיים מהן חנויות גדולות ושלוש חנויות בפורמט “אורבניקה סטיישן”, וכן פתיחה או הסבה של 5 חנויות חדשות של הודיס.