ערוצי הספורט על כוונת מועצת הכבלים: "אין לאפשר לחסות להפוך לפרסומת בתחפושת"

ערוצים יעודיים מסחריים התלוננו כי ערוצי הספורט משדרים למעשה פרסומות מקוצרות כאילו היו חסויות. המועצה פנתה ל-HOT ו-yes ומאיימת כי תתחיל לקנוס אם התופעה תימשך
אלכסנדר כץ | (4)

מועצת הכבלים והלוויין שמה על הכוונת את החסויות בשידורי הערוצים המפוקחים על ידה. במכתב ששלחה אתמול (יום ג') יו"ר המועצה ד"ר יפעת בן חי שגב ל-HOT ו-yes, היא דורשת מהן להקפיד על כללי החסויות לרבות בערוצי הספורט, ואפשרה למשדרים 30 ימים לשם היערכות ליישום ההנחיה לפני שהמועצה תתחיל להטיל קנסות.

 

בתקופה האחרונה ערכה המועצה בדיקה לגבי צורת ההגשה של חסויות, לאחר שהתקבלו תלונות מצד ערוצים המפוקחים על ידי הרשות ומשדרים פרסומות כחלק מתנאי הרישיון. מהבדיקה של אגף הפיקוח במועצה עלה כי החסויות בערוצי הספורט – של ערוץ הספורט ושל צ'רלטון לא עומדות תמיד בכללים ובהוראות שנקבעו לעניין בפסיקות בג"צ, ובעקבות כך נוגסות חלק גדל והולך מעוגת הפרסום.

 

על-פי כללי מועצת הכבלים והלוויין, הגוף המשדר יכול לכלול בכל שעה בכל ערוץ עד 5 חסויות שיכללו רק  את שם נותן החסות והלוגו שלו, כאשר אורכה של כל חסות יהיה עד 6 שניות. בפועל משדרים הערוצים חסויות וידאו שלעתים ארוכות מהזמן המותר, ומזכירות למעשה סרטון פרסומת מקוצר.

 

במכתב הובהר כי החוק אוסר שידור פרסומות בכבלים ובלוויין ואין לסטות מכך. על כן, אין לאפשר לחסות להפוך "לפרסומת בתחפושת". כללי התקשורת קבעו כי חסות תופיע בלא ציון שמם המסחרי של המוצר או השירות ובלא תיאור איכותי-השוואתי שלהם, שאם לא כן - עלולה החסות להפוך לפרסומת ואת זאת אין לאפשר.

 

בן חי שגב ציינה עוד במכתבה כי האסדרה הקיימת מבקשת להבחין בין מקורות המימון (דמי מנוי לעומת פרסומות) ולכן יש חשיבות גדולה לעמוד בכללים ובהנחיות בית המשפט. כמו כן החליטה המועצה לחדד את גם נושא הפרסים, והובהר כי האפשרות להעניק פרס בדומה לחסויות, אינה יכולה להוות פתח לפרסומת. לכן קבעה המועצה כללים גם להצגת פרסים והובהר כי כחלק מהאכיפה יטופלו גם פרסים הכוללים תוכן אסור המהווה פרסומת אסורה.

 

"אין לאפשר לחסות להפוך לפרסומת בתחפושת", כתבה בן חי שגב. "פרסומת בכבלים ובלוויין אסורה. אני דורשת מהחברות להקפיד הקפדה יתרה כי תוכנה של החסות לא יהווה פרסומת מסחרית אסורה; בהמשך יש גם לוודא כי מבחינה צורנית החסות עומדת בכללים".

 

ד"ר יפעת בן חי שגב: "כל עוד פרסומת בכבלים ובלווין אסורה, אין לאפשר לחסות להפוך לפרסומת בתחפושת. החוזה עם הצופה מבוסס על תשלום דמי מנוי ״תמורת״ תוכן נטו. המצב היום לכן הוא הפרה של חוזה הצפייה"

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    דן 17/11/2017 10:19
    הגב לתגובה זו
    בשביל זה אנחנו משלמים הרבה כסף כל חודש!
  • 3.
    המלצות ווינר כתוכן, אין יותר גרוע מזה (ל"ת)
    גיל 08/05/2016 11:07
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    נתן 05/05/2016 21:09
    הגב לתגובה זו
    כל אייטם ביצי העיתונות הוא מקושר עם פרסומת כל משחק שמשדרים 3 פעמים בתוך חצי שעה שחקן מצטיין עם פרסומות מה זה !!
  • 1.
    אריאל 05/05/2016 11:56
    הגב לתגובה זו
    אם המועצה היתה גוף רציני ואסרטיבי הערוצים היו עומדים בכללי החוק ולא מפירים אותו על ימין ועל שמאל.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.