ערוצי הספורט על כוונת מועצת הכבלים: "אין לאפשר לחסות להפוך לפרסומת בתחפושת"

ערוצים יעודיים מסחריים התלוננו כי ערוצי הספורט משדרים למעשה פרסומות מקוצרות כאילו היו חסויות. המועצה פנתה ל-HOT ו-yes ומאיימת כי תתחיל לקנוס אם התופעה תימשך
אלכסנדר כץ | (4)

מועצת הכבלים והלוויין שמה על הכוונת את החסויות בשידורי הערוצים המפוקחים על ידה. במכתב ששלחה אתמול (יום ג') יו"ר המועצה ד"ר יפעת בן חי שגב ל-HOT ו-yes, היא דורשת מהן להקפיד על כללי החסויות לרבות בערוצי הספורט, ואפשרה למשדרים 30 ימים לשם היערכות ליישום ההנחיה לפני שהמועצה תתחיל להטיל קנסות.

 

בתקופה האחרונה ערכה המועצה בדיקה לגבי צורת ההגשה של חסויות, לאחר שהתקבלו תלונות מצד ערוצים המפוקחים על ידי הרשות ומשדרים פרסומות כחלק מתנאי הרישיון. מהבדיקה של אגף הפיקוח במועצה עלה כי החסויות בערוצי הספורט – של ערוץ הספורט ושל צ'רלטון לא עומדות תמיד בכללים ובהוראות שנקבעו לעניין בפסיקות בג"צ, ובעקבות כך נוגסות חלק גדל והולך מעוגת הפרסום.

 

על-פי כללי מועצת הכבלים והלוויין, הגוף המשדר יכול לכלול בכל שעה בכל ערוץ עד 5 חסויות שיכללו רק  את שם נותן החסות והלוגו שלו, כאשר אורכה של כל חסות יהיה עד 6 שניות. בפועל משדרים הערוצים חסויות וידאו שלעתים ארוכות מהזמן המותר, ומזכירות למעשה סרטון פרסומת מקוצר.

 

במכתב הובהר כי החוק אוסר שידור פרסומות בכבלים ובלוויין ואין לסטות מכך. על כן, אין לאפשר לחסות להפוך "לפרסומת בתחפושת". כללי התקשורת קבעו כי חסות תופיע בלא ציון שמם המסחרי של המוצר או השירות ובלא תיאור איכותי-השוואתי שלהם, שאם לא כן - עלולה החסות להפוך לפרסומת ואת זאת אין לאפשר.

 

בן חי שגב ציינה עוד במכתבה כי האסדרה הקיימת מבקשת להבחין בין מקורות המימון (דמי מנוי לעומת פרסומות) ולכן יש חשיבות גדולה לעמוד בכללים ובהנחיות בית המשפט. כמו כן החליטה המועצה לחדד את גם נושא הפרסים, והובהר כי האפשרות להעניק פרס בדומה לחסויות, אינה יכולה להוות פתח לפרסומת. לכן קבעה המועצה כללים גם להצגת פרסים והובהר כי כחלק מהאכיפה יטופלו גם פרסים הכוללים תוכן אסור המהווה פרסומת אסורה.

 

"אין לאפשר לחסות להפוך לפרסומת בתחפושת", כתבה בן חי שגב. "פרסומת בכבלים ובלוויין אסורה. אני דורשת מהחברות להקפיד הקפדה יתרה כי תוכנה של החסות לא יהווה פרסומת מסחרית אסורה; בהמשך יש גם לוודא כי מבחינה צורנית החסות עומדת בכללים".

 

ד"ר יפעת בן חי שגב: "כל עוד פרסומת בכבלים ובלווין אסורה, אין לאפשר לחסות להפוך לפרסומת בתחפושת. החוזה עם הצופה מבוסס על תשלום דמי מנוי ״תמורת״ תוכן נטו. המצב היום לכן הוא הפרה של חוזה הצפייה"

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    דן 17/11/2017 10:19
    הגב לתגובה זו
    בשביל זה אנחנו משלמים הרבה כסף כל חודש!
  • 3.
    המלצות ווינר כתוכן, אין יותר גרוע מזה (ל"ת)
    גיל 08/05/2016 11:07
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    נתן 05/05/2016 21:09
    הגב לתגובה זו
    כל אייטם ביצי העיתונות הוא מקושר עם פרסומת כל משחק שמשדרים 3 פעמים בתוך חצי שעה שחקן מצטיין עם פרסומות מה זה !!
  • 1.
    אריאל 05/05/2016 11:56
    הגב לתגובה זו
    אם המועצה היתה גוף רציני ואסרטיבי הערוצים היו עומדים בכללי החוק ולא מפירים אותו על ימין ועל שמאל.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.