ברוכים הבאים לאתר החדש של
רצינו להראות לכם מה חדש
להמשך הדרכה מעבר לאתר
תוכלו להירשם לאתר, לנהלאזור אישי
ולהגדיר ניירות למעקב
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו את כל המדורים בתחום
שוק ההוןבמקום אחד
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו עבורכם את כל הנתונים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
כל הנתונים והכתבות
במדורהמטבעות הדיגיטליים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
בואו לצפות
בתוכניות החדשות שלנו
להמשך הדרכה מעבר לאתר
נתוני אג“ח
להמשך הדרכה מעבר לאתר
גרפים אינטראקטיביים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
תצוגת נתוני מט“ח חדשה
להמשך הדרכה מעבר לאתר
מניות ארביטראז‘
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו עבורכם את הקרנות
להמשך הדרכה מעבר לאתר
גלישה נעימה
מערכת
להמשך הדרכה מעבר לאתר

משחקי מזל או מיומנות? על מסחר בניירות ערך

אייל גורביץ', המנתח הטכני של אתר Bizportal, מסביר על מסחר בניירות ערך ועל כך שלא רק שלא מדובר בהימורים, אלא יש צורך ללמוד את התחום היטב לפני שקופצים למים
ירידות במסחר, צילום: Getty images Israel
"דרך הלא ידוע נגיע אל החדש" (שארל בודלר)
אנשים רבים מכל שכבות האוכלוסייה ניסו ומנסים ללא הרף את מזלם בשוקי ההון מסביב לעולם. בין אם מדובר במניות, סחורות, מטבע חוץ או כל נכס אחר, הכמיהה להצלחה בשווקים אלה מסוגלת להעביר אנשים על דעתם וליצור חזיונות שווא אודות הארץ המובטחת. ההיסטוריה עגומה למדי, והוכח לא אחת שמרבית המשקיעים כושלים פעם אחר פעם. בעוד שלא יעלה על הדעת לנהוג ברכב ללא רישיון נהיגה, לתכנן גשר או לבצע ניתוח כירורגי, מסחר בניירות ערך נתפש כמשהו שאינו דורש לימוד מסודר. הדעה הרווחת היא שמדובר בסוג של קזינו. ואכן, משקיעים רבים מגיעים לשוק זה מתוך רצון למצוא לעצמם ריגושים. הדרך להפסדים מתמשכים קצרה.
מסחר בניירות ערך הוא דבר הניתן ללימוד. יש חוקים, כללים, דברים שמותר לעשות ודברים שעלינו להימנע מהם. ככל תחום אחר, מדובר בלימוד שדורש זמן והשקעת משאבים. מסחר בניירות ערך אינו מתחיל ונגמר ב"היכן לקנות או היכן למכור?", אלא תהליך קבלת ההחלטות מורכב יותר ודורש חשיבה והרבה מאמץ מנטאלי.
מרבית המשקיעים לא שואלים את עצמם דבר אודות הדברים שמניעים אותם. האם אלה הם תמיד ההיגיון והכלכלה? האם כל פעולות הקניה והמכירה אותן אנו מבצעים מושתתות על שיקול דעת ובדיקות מעמיקות, או שמא אלו הם הרגשות שמכתיבים לנו מה ומתי לקנות או למכור? האם התקווה והרצון, הפחד והחמדנות, הם המכתיבים את מעשינו? האם אנו מודעים תמיד לתהליך קבלת ההחלטות שגרם לנו להרוויח או להפסיד? מה למעשה עומד מאחורי שאלות אלו ומה תועלת בנבירה ומציאת מענה לאותן קושיות' הרווח בצידן או שמא ביטול זמן?
משחק על כסף?
רוב רובם של אלו שמגיעים לתחום חיים תחת הרושם שהם "משחקים על כסף", אלא שלא כך הדבר. מסחר במניות אינו משחק על כסף, הוא משחק של החלטות. חשבו על שני מתאגרפים ברמה הגבוהה ביותר, על שני טניסאים בגמר טורניר או על שתי קבוצות כדורסל שמתחרות במשחק העונה על גביע. האם מדובר במשחק על כסף? חשבו על החיים שלכם. על מה בדיוק אתם משחקים פה? על החלטות. הכסף הוא תוצר לוואי של החלטות שתקבלו. תוצר לוואי של היכולת להוציאן לפועל. תוצר לוואי של יכולתכם להתמודד עם כישלונות ועם הצלחות. תוצר לוואי של עקומת הלמידה שלכם.
התאימו את האסטרטגיה לאורח החיים
מרבית האנשים שמגיעים למסחר בניירות ערך אוחזים בעבודה עיקרית, משפחה ומערכת שלמה של אילוצים. טרם ההחלטה לסחור יש להבין את מערכת האילוצים שאנו חיים בה ולבחור את האסטרטגיה המתאימה. למרבית האוכלוסייה מתאימה אסטרטגיה לטווחים ארוכים או בינוניים, כזאת שמשחררת מהצורך לבהות במסך מדי שעה או אף מדי יום. לכן, יש להתאים את אסטרטגיית המסחר לאורח החיים ולא ההיפך. 

מסחר בניירות ערך נחלק לשתי קטגוריות עיקריות, והראשונה היא "מסחר לצורך יצירת הון עצמי". כאן מדובר במסחר לטווחים ארוכים ובינוניים שמשך זמנם מתחיל משבועות מספר וכלה במספר חודשים ולעיתים אף יותר. כל בר דעת שעושה את צעדיו הראשונים בתחום, חייב להתחיל מסוג זה של מסחר. בעודך בתחילת הדרך הרי שתגובותיך אינן ברמת מיומנות גבוהה. משך זמן התגובה הופך להיות קריטי. עליך לקלוט את המידע, לעבד אותו ולהגיב נכון. בסוג מסחר כזה, מעבר לעובדה שפוטנציאל הרווח גבוה, ההזדמנויות אינן חדלות מלהגיע וזמן המסך מצטמצם משמעותית, הרי שמשך זמן התגובה יהיה הארוך ביותר ותוכל להגיב נכון ורציונאלי.
הקטגוריה השנייה היא "מסחר לצורך יצירת הכנסה שוטפת". כאן מדובר במסחר לטווחים קצרים שמשכם ממספר דקות ועד למספר ימים. כאן נדרשת רמת מיומנות גבוהה שאינה בהישג יד בתחילת הדרך ולכן, יש להשאיר את סוג המסחר הזה לשלבים מאוחרים יותר בקריירה הבורסאית.
תגובות לכתבה(19):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 10.
    אורח חיים של לוזר - כך גם התיק המצוי (ל"ת)
    הישראלי המצוי 08/03/2016 21:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 9.
    בכלל אני נגד גם למסחר סווינג במניות(גם הימורים)......
    אנטי טכני 03/03/2016 13:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    העצה שלי "תשקיעו במניות ותסחרו באופציות" "במניות משקיעים ובאופציות סוחרים" מינסיון של 7 שנים
    סגור
  • צודק, אופציות זה מסחר, מניות ואגח זו השקעה (ל"ת)
    נוסטרו 04/03/2016 22:59
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • מנסיון שלי באופציות מפסידים בדיוק כמו בקזינו ......... (ל"ת)
    1 03/03/2016 15:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 8.
    מאיר ברק-מתלהב בסרטונים שלו כמו ליצן............
    אנטי טכני 01/03/2016 22:00
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רווח 500 דולר,רווח 1000 דולר, איש עסקים אמיתי לא מצלם את עצמו מרוויח כסף. אם הוא באמת מרוויח ממסחר יומי אני חציל תורכי.
    סגור
  • במסחר יומיההפסד הוא בהסתברות של 95 אחוז ....
    יוסף פותר החלמות 02/03/2016 08:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וככל שאתה משקיע זמן רב יותר , ההסתברות שלך להפסיד עולה בקורולוציה עם הזמן - המשחק הוא בתוחלת שללית .
    סגור
  • כל הליצנים סוחרים יומיים במניות,אני נגד מסחר יומי אבל..
    אנטי טכני 03/03/2016 12:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לדעתי מסחר יומי זה רק באופציות מעוף ואפשר לעשות כל חודש חצי משכורת(לא יותר מידי), אבל זה למיקצוענים צריך להיות כריש כדי באמת להרוויח, אני לא אוהב את המהמרים שעושים מסחר יומי במניות זה עלוב לדעתי ולא רציני.
    סגור
  • אני מעוניין שתוכיח לי מי מצליח לעשות משכורת באופציות
    יוסף פותר החלמות 03/03/2016 15:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה כמו שתגיד לי שבקזינו אפשר לעשות חצי משכורת לפי דעתי בקזינו יש הימורים שהם יותר הוגנים ממסחר באופציות . אופציות זה הימור לכל דבר מכוון שהמשחק שם בתוחלת שלילית בעלת פונקצית הסתברות להפסיד ב- 95 אחוז לטווח הארוך .
    סגור
  • 7.
    ניתוח הטכני הוא הימור הגדול ביותר ....
    יוסך פותר החלמות 01/03/2016 21:18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בדיוק כמו הקזינו אולי אפילו בכמה משחקים בקזינו הסיכוי ההסתברותי גדול מאשר להמר על פי ניתוח הטכני למשל במשחק הבלאק ג'ק אם את יודע לספור קלפים ומכיר את הטבלה הסטטיסטית בעל פה או במשחק הרולטה עם אתה יודע לחלק נכון את הז'יטונים ולהמר בסכומים קטנים שני משחקים האלה הוגנים יותר מהניתוח הטכני . ניתוח טכני הוא אשליה של ידע ויותר מסוכן מכל הימור בקזינו מכוון שבקזינו אתה מודע לסיכון אבל הימור לפי ניתוח טכני הרבה משקעים חושבים שיש להם איזה שיטה מנצחת ולכן הם מרווחים בכפיות ומפסידים בדליים ונופלים בהטעיית הביטחון העצמי המופרז שגורביץ משרה בקורסים שלו .השיטה הבטוחה ובעלת ההסתברות הגדולה ביותר לרווח היא לא השקעה של חודשים (כמו שגורביץ טוען) אלה השקעה של שנים רבות (מינימום 5 שנים ) בפרט במדדים סקטוראיילים וגיאוגרפיים שמבוזרים גלובאלית ,וככל שזמן ההשקעה גדול יותר הסיכוי להרוויח עולה .כל השקעה לטווח קצר משולה להימור בקזינו . מחקרים מצאו שככל שתעשה פחות פעולות כך הסיכוי שלך להרוויח עולה . אבל גורביץ רוצה למכור לאנשים אשליות של ניתוח טכני השווה לקריאה בקפה ועוד מפרסם מאמר כזה הוא לוקה בהטעיית העיוור
    סגור
  • 6.
    סוחר עם מוטי כהן ומצליח , תותח רציני (ל"ת)
    אייל 01/03/2016 19:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    יואיל נא אדון גורגוביץ לפתוח תיק שנוכל לעקוב אחריו
    שרון 01/03/2016 19:27
    הגב לתגובה זו
    2 0
    יואיל נא האדון המכובד לפתוח תיק גלוי לכולם שנוכל לעקוב אחריו ולראות האם הוא מסוגל להרוויח או לא. אם כן יאכלו האחרים את הכובע. אם לא שילך לכתוב על טיול בשמש עם כובע
    סגור
  • כבר בקשו ממנו הרבה פעמים לפתוח תיק וירטואלי .....
    1 02/03/2016 13:29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אבל התיק יוכיח חד וחלק שניתוח טכני זה בולשיט כך הוא יכול לפחות להוליך שולל משקעים עם הספק
    סגור
  • 4.
    צריך לעשות כתבת תחקיר בטלויזיה על ניתוח טכני והמכללות (ל"ת)
    התחקירן 01/03/2016 16:18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • זה היה תוכנית מאוד מעניינת בדיוק ...........
    יוסך פותר החלמות 01/03/2016 21:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמו התוכנית על האסטרולוגיה
    סגור
  • 3.
    העצות שלי לאנשים...........
    המלמד 01/03/2016 15:17
    הגב לתגובה זו
    4 0
    1)לא ללמוד ניתוח טכני 2)ללמוד ניתוח דוחות כספיים והערכת שווי חברות 3)לקנות מניות אחרי שבודקים את החברות לעומק(ועושים גם אנליזה לשנים קדימה) 4)לא לקפוץ ממניה למניה(זה כמו עסק פתחת-תישאר איתו) 5)להשקיע רק לטווח ארוך ולא להקשיב לאלה שיש להם מכללות הרי האנשי עסקים האמיתיים לא הולכים לקורסים שלהם ולמה זה?,זה בגלל שהם מבינים בעסקים ויודעים שהם מלמדים שטויות ותמיד תמצאו בקורסים נהגי מוניות,שיפוצניקים,מובטלים,וכולו וכולו......... ואני גם לא רואה יועצי השקעות שפתחו מכללות והם בטוח יותר מבינים מהמנתחים הטכניים המהמרים. בהצלחה לכולם
    סגור
  • 2.
    כדי להצליח בשוק ההון, צריך קצת ידע, אינטואיצה
    אחת שמבינה א 01/03/2016 12:16
    הגב לתגובה זו
    10 0
    היגיון בריא וכמו בכל דבר בחיים צריך גם קצת מזל וזהו. יש כאלה שעם כל הניסיון שלהם בתחום שוק ההון הם לא יודעים לזהות הזדמניות קנייה וטועים הרבה. אז ממש אין קשר לזה.
    סגור
  • 1.
    כן צריך ללמוד,ניתוח דוחות כספיים ולא שטויות...........
    המלמד 01/03/2016 11:31
    הגב לתגובה זו
    4 1
    כמו הימור טכני, לדעתי אתה כותב על זה כל הזמן כי אתה מפסיד והכתיבה היא הדרך שלך לבטא את זה. מי שמרוויח לא כותב כל הזמן על למה מפסידים ועל ההימורים האלה. ודרך אגב גם לא מלמד. אפשר ליעץ ככה סתם בקטע חברי אבל לא בכסף,רק אם אתה עובד בבנק או בית השקעות אחרי שלומדים ניתוח דוחות כספיים אז שם מקבלים משכורת,צריך לעשות תחקיר בטלויזיה על המכללות האלה שכל ילד שסוחר שנתיים פותח ומרמה אנשים. בהצלחה לכולם
    סגור
  • גם ניתוח דוחות הוא בערבון מקבל מאוד ....
    יוסף פותר החלמות 01/03/2016 21:36
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הוא מיצג את העבר ולא את העתיד הוא נתון לאקרובטיות חשבונית השיטה יותר פשוטה ממה שאנשים חושבים השקעה לטווח הארוך במדדים היא הדרך בעלת ההסתברות הגבוה ביותר להרוויח לא צריך לקרוא דוחות פשוט Occam's razor זה השיטה בשוק ההון לא מתמטיזציה ולא קריאת דוחות אף פעם אתה לא יכול לדעת מה באמת קורה בחברה ואיך היא מתנהלת (כך לדוגמא את מניית אנרון) .
    סגור
  • הוצאת לי את המילים מהפה.
    איתן 01/03/2016 13:43
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כאשר ראיתי את כותרת הכתבה מבלי לראות מי כתב אותה, ניחשתי מייד שזה אייל גורביץ. גורביץ - אולי כדאי שתגיד לתלמידים שלך את הסטטיסטיקה העגומה של הניתוחים הטכניים, ואל תקח מהם כסף על קורס ששקול ברמתו לקורס של "קריאה בכדורי בדולח". יום טוב לכולם.
    סגור