בורסה מסחר משקיע מניות ניתוח
צילום: Image by Sergei Tokmakov Terms.Law from Pixabay
הכר את המדד

סמארט בטא ערך: עוד שיטת השקעה שנפלה קורבן לדומיננטיות של מניות הטכנולוגיה

השקעת ערך היא שיטת ההשקעה המועדפת על גדולי המשקיעים בהיסטוריה, אבל בשנים האחרונות גם היא נפלה קורבן לדומיננטיות של מניות הטכנולוגיה הגדולות; האם ההיסטוריה תחזור על עצמה והשקעות הערך יחזרו לשלוט בעולם ההשקעות?
גיא טל | (1)

תמונת המראה של תעודות המרוכזות במניות צמיחה שסקרנו בשבוע שעבר הן אלו שמתרכזות במניות ערך. במקרה זה הפקטור שאמור לתת את הערך המוסף הוא הגדרת החברה כ"חברת ערך". העיקרון המנחה הוא למצוא חברות בוגרות ויציבות שנסחרות מתחת לערכן. ישנן דרכים שונות להעריך חברות שנסחרות "מתחת לערכן", לדוגמה יחס נמוך בין ערך השוק לערך בספרים (Price to Book), מכפיל רווח נמוך, תזרים מזומנים גבוה ביחס לערך החברה או תשואת דיבידנד גבוהה ויציבה לאורך זמן. 

לקריאה נוספת, סדרת טורים "סמארט בטא":

>>> מהן תעודות סל "סמארט בטא" והאם הן טובות יותר מתעודות סל רגילות?

>>> סמארט בטא: מדדים במשקל שווה - לאחר שנים של תשואת חסר, האם הגיע זמנם?

>>> סמארט בטא - תנודתיות נמוכה: טרייד אוף בין שקט נפשי ותשואה נמוכה?

>>> סמארט בטא: תעודות מומנטום - האם המנהלים מצליחים לרכוב על הגל בזמן הנכון?

>>> סמארט בטא: צמיחה - הסמארט בטא שמנצח את השוק

שיטת השקעת הערך מיוחסת לענקי השקעות כמו בנג'מין גראהם, וורן באפט ופיטר לינץ' נחשבה במשך עשורים עדיפה על פני השקעה במניות צמיחה, אולם בשנים האחרונות המצב השתנה. כפי שראינו בטור הקודם, מניות הצמיחה זינקו בשנים האחרונות, בעוד מניות הערך עלו בצורה מתונה יותר. לא מדובר רק על השלוש - ארבע שנים אחרונות אלא על למעלה מעשור. על פי המורנינג סטאר, בין השנים 2011 ל-2020, קרנות נאמנות המשקיעות בשיטת מניות הערך פיגרו בממוצע ב-5% בשנה אחר מניות הצמיחה. בדרך כלל עולם ההשקעות חוזר בסופו של דבר ליסודות ולעקרונות שעבדו בעבר, אולם במקרה זה מדובר על תקופה ארוכה למדי, לכן ייתכן שדברים השתנו וההיסטוריה לא תחזור על עצמה. זווית נוספת לראות זאת היא שמניות הצמיחה של אתמול הפכו למניות הערך של היום. חברות כמו אפל, מיקרוסופט, אלפאבית או מטא יכולות להיחשב כמניות ערך לפי לא מעט קריטריונים - תזרים מזומנים, רווחיות וכדו'. 

בטור זה נסקור את תעודות הסל המרכזיות בתחום לפי גודל שוק: מניות גדולות, בינוניות וקטנות.

מניות גדולות

VANGUARD VALUE INDEX FUND (סימול VTV) היא תעודת הסל הגדולה בתחום עם נכסים מנוהלים בהיקף 195 מיליארד דולר. דמ הניהול כמקובל אצל וונגורד מינמליים - 0.04%, ותשואת הדיבידנד מגיעה ל-2.18%. האחזקה הגדולה ביותר היא ברקשייר האת'וואי, מלכת מניות הערך, עם 3.15%, ולאחר מכן ג'יי פי מורגן (2.92%), ענקית הביטוח הרפואי יונייטד הלת' גרופ (2.4%) ואקסון מובייל (2.4%). גם שאר המניות בעשירייה הראשונה הן מניות ערך גדולות ומוכרות - ברודקום, הום דיפו, פרוקטר אנד גמבל, ג'ונסון אנד ג'ונסון, וולמארט ואבווי. 

קיראו עוד ב"גלובל"

ISHARES RUSSELL 1000 VALUE ETF (סימול IWD) בלקרוק בוחרת את מניות הערך מתוך הראסל 1000, אך מדובר בסופו של דבר באותה גברת אולי אפילו עם אותה אדרת. השמות הגדולים כמעט זהים עם סדר מעט שונה. ברשימת עשרת הגדולות של בלקרוק נמצא גם את בנק אוף אמריקה, שברון, וולס פרגו במקום ברודקום, הום דיפו ואבווי. 

כצפוי, בלקרוק מעט יותר יקרה, עם 0.19% דמי ניהול. היקף הנכסים המנוהל מגיע ל-64 מיליארד דולר ותשואת הדיבידנד עומדת על 1.73%. 

ISHARES MSCI USA VALUE FACTOR ETF (סימול VLUE) תעודה נוספת של בלקרוק שבוחרת את מניות הערך מתוך ה-MSCI. האם מדובר במניות שונות? כן. פה נמצא יותר מניות עם נטייה טכנולוגית, אבל מהדור הקודם - סיסקו (5.9%), AT&T (4.19%), אינטל (4.02%), IBM (3.95%), וג'נרל מוטורס (3.51%). שאר העשייריה הראשונה כוללת את ווריזון, אפלייד מטריאלס, בנק אוף אמריקה, פייזר ופורד. 

בלקרוק מנהלת בתעודת הסל הזו 7.6 מיליארד דולר וגובה 0.15%. תשואת הדיבידנד היא 2.43%. 

מניות בינוניות

VANGUARD MID CAP VALUE INDEX FUND (סימול: VOE) וונגורד מציעה גם השקעת ערך בקרב המניות הבינוניות. בתעודה מנוהלים 33 מיליארד דולר עם דמי ניהול בגובה 0.07% ותשואת דיבידנד של 2%. איזה מניות ערך בינוניות נכנסים לתעודה? הרבה מאד מהן. מדובר בתעודה מבוזרת כשאף אחזקה לא מגיעה ל-1.5%. בחלוקה לסקטורים שירותים פיננסים תופסים 18% מהתעודה, תעשייה 15% תשתיות 12% וטכנולוגיה רק 10.5%. 

ISHARES RUSSELL MID-CAP VALUE ETF (סימול IWS) גם במקרה זה בבלקרוק מעדיפים את מדדי הראסל. בתעודה מנוהלים כ-14 מיליארד דולר עם דמי ניהול גבוהים יחסית של 0.23% ותשואת דיבידנד עומדת על 1.39%. התעודה מפוזרת אף יותר מזו של וונגורד כשאף אחזקה לא מגיעה ל-0.8%. 

סקטור הפיננסים מוביל (16%) ולאחריו תעשייה (16%) טכנולוגיה (12%) וצריכה מחזורית (10%). 

ISHARES S&P MID-CAP 400 VALUE ETF (סימול IJJ) המתחרה הנוספת מבית בלקרוק מנהלת 8.4 מיליארד דולר תמורת 0.18% עם תשואת דיבידנד של 1.6%. האחזקה הגדולה ביותר (Illumina) עם פחות מ-1.5%. התעודה מוטה יותר לכיוון הפיננסים (24%), ולאחר מכן תעשייה (14%), צריכה מחזורית (12%), טכנולוגיה (11%) ונדל"ן (10%). 

מניות קטנות

VANGUARD SMALL CAP VALUE INDEX FUND (סימול VBR) וונגורד מציעה אופציה גם בתחום המניות הקטנות. בתעודה מנוהלים 63 מיליארד דולר תמורת דמי ניהול של 0.07% ותשואת דיבידנד של 1.84%. התעודה מתפזרת על פני מגוון רחב של מניות, אף אחת מהן לא מגיעה ל-0.8% מנכסי התעודה. 

הסקטורים הדומיננטים עם תעשייה (20%), שירותים פיננסים (20%), צריכה מחזורית (14%) ונדל"ן (10%). 

ביצועים

בטבלה שלפניכם מוצגים ביצועי קרנות הסל הנ"ל מדי שנה בחמש השנים האחרונות וכן ממוצע חמש שנתי ועשר שנתי, וזאת בהשוואה לתעודות הסל המקבילה הכללית. אדום כהה מסמל הפרש כלפי מטה של יותר מ-5% ממדד הייחוס, ואדום בהיר של פחות מ-5%. באותו אופן בסימון הירוק - כהה עם יותר מ-5% הבדל ובהיר עם פחות. 

יש פה מעין תמונת ראי למה שראינו בפעם הקודמת עם תעודת הצמיחה. פה דווקא בשנת הירידות, שנת 2022, מניות הערך היו טובות יותר, בעוד בשנות הזינוקים הגדולים 2023 ו-2020 הן מפגרות הרבה אחרי המדדים הכלליים. נציין שבשנים טובות אחרות כמו 2021 ו-2019 מניות הערך מציגות ביצועים מעורבים. 

סך הכל בסיכום חמש שנתי ועשר שנתי כמעט כל תעודות הסל של מניות הערך מפגרות אחרי מדדי הייחוס עם יוצאת דופן אחת. תעודת הסל של מניות הערך הקטנות של וונגורד מציגה ביצועים טובים יותר בממוצע, למרות שגם היא לא היכתה את המדדים בשלוש מתוך חמש השנים האחרונות. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לרון 04/09/2025 13:13
    הגב לתגובה זו
    אוהב להתייחס לטל היורד בגיא בקיץ!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.