עומר כילף אינוויז
צילום: אינוויז

איך אינוויז תרוויח מסגירת חטיבת ה-LiDAR של מובילאיי והאם רכישה נמצאת על השולחן?

עדכון: הערכנו שאינוויז תהנה מסגירת חטיבת ה-LiDAR של מובילאיי; המניה בימים האחרונים זינקה 40 %על רקע ההערכה זו 
רוי שיינמן | (7)

עדכון: מניית החברה זינקה ב-45% מאז הכתבה (במיוחד ביומיים האחרונים)

הדרך של אינוויז  אינוויז המייצרת חיישני LiDAR לנהיגה אוטונומית, בוול סטריט מאז שמוזגה לספאק ב-2020 לא מוצלחת במיוחד כאשר מאז המניה שלה כבר איבדה 95%. גם המניה של מובילאיי  מובילאיי בתקופה לא טובה לאחרונה אבל היא נחשבת לשחקן משמעותי בהרבה בתחום הנהיגה האוטונומית מאשר אינוויז, וגם לה עד לא מזמן הייתה חטיבת LiDAR, אך לא עוד.

על רקע התוצאות החולשות והורדת התחזיות האחרונות, הנהלת מובילאיי החליטה לחסל את פעילות ה-LiDAR של החברה. עלויות פיתוח ה-LiDAR הסתכמו בערך בכ-60 מיליון דולר בשנה עבור מובילאיי והוא אמור להסתיים רק בעוד מספר שנים, כך שמובילאיי בעצם חוסכת במצטבר מאות מיליונים בודדים. 

מה שמובילאיי מתכננת לעשות הוא לרכוש את מוצרי ה-LiDAR מחברות אחרות, כמו אינוויז, כאשר בהמשך לא מופרך לחשוב על רכישה של אינוויז על ידי מובילאיי. כך אינוויז עשויה להרוויח שלוש פעמים - פעם אחת בכך ששחקן גדול יוצא מהשוק, פעם שניה בכך שהיא מרוויחה לקוח (למובילאיי כבר יש פעילות מול אינוויז, כעת הפעילות תגדל) ופעם שלישית אם מובילאיי תחליט לרכוש את החברה.

 

האם מובילאיי תציל את אינוויז?

אינוויז הונפקה בשנת 2020 דרך מיזוג לספאק עם חלומות גדולים על רכבים אוטונומיים. "הייתה תחושה שבכל רגע לכל אחד יהיה רכב אוטונומי שיעבוד בכל תנאי מזג האוויר, ואז כולם הבינו שהסיפור הזה יותר מורכב ושזה ייקח עוד זמן, ובטח שהרכב האוטונומי האידיאלי, מה שנקרא בתעשייה שלב 5, לא יגיע בקרוב והייתה ירידה בהייפ" - כך אמר לנו אלעד הופשטטר, סמנכ"ל הפעילות העסקית של אינוויז, בשיחה.

ההייפ באמת ירד והמניה של אינוויז כבר איבדה 94% מאז המיזוג לספאק. המניה נסחרת לפי שווי של 92.6 מיליון דולר, ולמען האמת לא בטוח שגם התוצאות היום מצדיקות את היותה של אינוויז חברה ציבורית - ברבעון השני של השנה הכנסות אינוויז הסתכמו ב-6.7 מיליון דולר לעומת 1.5 מיליון דולר ברבעון המקביל, עלייה של פי 4 וחצי. ההפסד הגולמי הסתכם ב-237 אלף דולר לעומת הפסד גולמי של 3.2 מיליון דולר ברבעון המקביל. 

עומר כילף, מנכ

עומר כילף, מנכ"ל אינוויז; קרדיט: אינוויז

אינוויז אומנם מציגה שיפור בתוצאות, היא צמצמה משמעותית את ההוצאות שלה על מו"פ למשל כאשר ברבעון השני הן הסתכמו בכ-16.8 מיליון דולר לעומת כ-23.8 מיליון דולר ברבעון המקביל. היא צמצמה את ההפסד התפעולי ל-23.5 מיליון דולר לעומת הפסד תפעולי של 33.5 מיליון דולר ברבעון המקביל, וגם ההפסד למניה צומצם והסתכם ב-13 סנט לעומת הפסד של 23 סנט למניה ברבעון המקביל. 

קיראו עוד ב"גלובל"

עם זאת, החברה עדיין רחוקה מרווחיות והצפי קדימה לא מעודד. האנליסטים צופים שברבעון השלישי אינוויז תפסיד 14 סנט למניה, כאשר בשנה כולה ההפסד צפוי להסתכם ב-55 סנט למניה, ובשנה הבאה ב-52 סנט למניה. גם בצד ההכנסות אינוויז לא צפויה להרשים כאשר היא צופה הכנסות של 4.25 מיליון דולר (אמצע טווח) לעומת צפי האנליסטים שעומד על 4.5 מיליון דולר.

למרות השיפור בתוצאות, אינוויז שורפת מזומנים בקצב גבוה, וכאן מובילאיי יכולה לעזור. במחצית הראשונה החברה שרפה 42.6 מיליון דולר כך שקצב שריפת המזומנים השנתי עומד על 85.2 מיליון דולר. רכישה של אינוויז על ידי מובילאיי תספק לה גב כלכלי ומקצועי חזק, בשילוב עם קשרים בתעשיית הרכב שאולי יעזרו לה להתקדם בשוק הרכב האוטונומי.

האם כדאי למובילאיי לרכוש את אינוויז?

התשובה הקצרה היא לא. אינוויז כאמור היא עדיין חברה הפסדית והיא כנראה תהווה משקולת על מובילאיי בתקופה הראשונית אחרי הרכישה, כאשר מובילאיי לא מחפשת לקחת על עצמה עוד גיבנת.

מצד שני, הדחיפה שמובילאיי יכולה לתת לאינוויז, גם כלכלית אבל גם מקצועית, יכולה להפוך אותה לנכס. אינוויז מגיעה כבר עם ידע רחב בתחום ה-LiDAR והיא נחשבת כיצרן Tier-1, דבר חשוב מאוד בתעשיית הרכב. בנוסף החברות כבר משתפות פעולה בחלק מהפרויקטים, כמו למשל הפרויקט בוולקספאגן.

אמנון שעשוע, מנכ

אמנון שעשוע, מנכ"ל מובילאיי; קרדיט: נאסד"ק

גם חלק מהאנליסטים אופטימיים לגבי אינוויז - בסוף השנה שעברה האנליסטים של ג'יי פי מורגן פרסמו המלצת קנייה על אינוויז עם מחיר יעד של 13 דולר - אפסייד שאז היה פי 6.5 מהמחיר של המניה והיום הוא אפילו עצום יותר - פי 23.5. האנליסטים ציינו שהם "מצפים שהשילוב של מספר רב של זכיות, זכיות בנפח גדול, איזון בין עלויות וביצועים של LiDAR, והיכולת לתמוך באוטונומיה של הכביש המהיר במהירויות גבוהות עשוי להגדיל מאד את ההכנסות עד סוף העשור, כאשר משמעת עלויות אמורה להניע את הרווחיות".

הכנסות מובילאיי ברבעון השני הסתכמו ב-439 מיליון דולר לצד רווח של 9 סנט למניה - מעל לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 424.8 מיליון דולר ורווח של 7 סנט למניה. ברבעון המקביל החברה דיווחה על הכנסות של 454 מיליון דולר ורווח של 17 סנט למניה. הרווח הגולמי הסתכם ב-304 מיליון דולר לעומת 326 מיליון דולר ברבעון המקביל. הרווח התפעולי עמד על 79 מיליון דולר לעומת רווח תפעולי של 140 מיליון דולר ברבעון המקביל.

מובילאיי כאמור חתכה את התחזית שלה לשנה כולה זו הפעם השנייה השנה, כאשר היא צופה כעת הכנסות בטווח של בין 1.6-1.68 מיליון דולר לעומת התחזית הקודמת שעמדה על בין 1.83-1.96 מיליון דולר - ירידה של 13% בין נקודות האמצע של התחזיות, כאשר  האנליסטים צופים לחברה הכנסות של 1.64 מיליארד דולר לשנה כולה. ההפסד התפעולי צפוי להסתכם בטווח של בין 531-580 מיליון דולר, לעומת התחזית הקודמת של בין 378-468 מיליון דולר.

מניית מובילאיי נסחרת לפי שווי של 9 מיליארד דולר אחרי ירידה של 74% מתחילת השנה ושל 69% ב-12 החודשים האחרונים. המניה נסחר במכפיל 50.5 על הרווחים הצפויים לה השנה ובמכפיל 23 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה.

מניית מובילאיי מתחילת השנה

מניית מובילאיי מתחילת השנה

מניית אינוויז מתחילת השנה

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    חברה כושלת- מבחוץ יפה בפנים הכל רקוב (ל"ת)
    איתי 08/12/2024 14:57
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מישהו 04/12/2024 22:34
    הגב לתגובה זו
    כל הסטארטאפים בתחום רכבו על הגל ועכשיו נסגרות או מפטרות בסיטונות. הייתי בראיונות גם באינוויז וגם בTrieye ולשמחתי לא התקבלתי, כי לא הרבה אחר כך הודיעו על פיטורים.
  • 3.
    גם פורסייט,וגם ארבה מייצרות לידרים ותראו אותן...מדשדשות/מתרסקות. (ל"ת)
    יוסף 14/09/2024 13:30
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    נפלתי שם 10/09/2024 21:29
    הגב לתגובה זו
    המניה קרסה מעל 90 אחוז בוול סטריט מכמה סיבות: ראשית היא נכנסה לספאק דבר שוול סטרית לא אוהבת, שנית המחיר היה גבוהה מאוד וגם השווי, שלישית החברה מדממת המון מזומן בכל רבעון מזה מספר שנים. שורפת ושורפת מזומן ולא מוכרת כמעט. אפשר לומר שהחברה עבדה בגדול על המשקיעים הקטנים כאשר פורסם לפני כשנתיים שהיא זכתה בחוזים בהיקף של מיליארדי דולרים כ 7 מיליארד דולר ומתברר שהדבר פשוט שקרי ולא נכון. עומר כליף דפק ובענק את המשקיעים שלו. אולי עכשיו.
  • משקיע 23/09/2024 09:36
    הגב לתגובה זו
    רק מובילאי תוכל להציל את אינוויז..אבל מצד שני אני מבין שהלידאר הוא לא הפיתרון היחידי..מה שמעמיד בספק את שרידותה של אינוויז...בקיצור הלך הכסף
  • גם אני . לא מעט. מנית חלום שלא מתגשם (ל"ת)
    איציק 14/09/2024 17:37
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אלי 10/09/2024 16:50
    הגב לתגובה זו
    האחרונות..מצד אחד מפרסמים שזכו בחוזים ואין צפי להכנסות משמעותיות באופק...המנכל הלך על חבל דק שאני אישית האמנתי שהם בטווח הזמן הבינוני יהפו לחברה של מספר מיליארדי דולרים...
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)

הכלכלה של קזחסטן - המדינה שהצטרפה להסכמי אברהם

עוזי גרסטמן |
נושאים בכתבה קזחסטן

קזחסטן מצטרפת להסכמי אברהם. בפועל יש כבר עשרות שנים הסכמים עם קזחסטן, צפוי שההצטרפות תרחיב את שיתופי הפעולה בכמה מישורים. אבל מיהי בעצם קזחסטן? ועל מה מבוססת הכלכלה שלה?

קזחסטן היא אחת הכלכלות הצומחות באירואסיה, עם מיקום גאוגרפי שממצב אותה כגשר בין סין לאירופה ובין רוסיה למזרח התיכון. שטחה הוא כ- 2.72 מיליון קמ"ר, והיא התשיעית בגודלה בעולם. אין לה מוצא לים פתוח\ יש לה גבולות ארוכים שהופכים אותה לצומת דרכים חשוב בסחר העולמי. 

היקף. אוכלוסייה 20.6 מיליון תושבים. זו מדינה עם אוכלוסייה צעירה יחסית שמספקת כוח עבודה זול ואיכותי. הנשיא הוא קאסים-ז'ומארט טוקאייב זה שש שנים. קזחסטן היא רפובליקה נשיאותית: ראש המדינה הוא נשיא הנבחר ולו סמכויות רבות, לרבות כמפקד עליון של הכוחות המזוינים. קיים ריכוז של כוח בידי הנשיא וההנהגה. 

התמ"ג הנומינלי מתקרב ל-300 מיליארד דולר בסוף 2025, בעוד במונחי PPP הוא חוצה את ה-900 מיליארד. התמ"ג לנפש במונחי PPP עומד על כ-36,000 דולר, רמה דומה לטורקיה, אך נמוכה במקצת מרוסיה. המעבר ממשק מבוסס מחצבים בלבד למשק מגוון יותר נמצא בעיצומו, עם דגש על לוגיסטיקה, דיגיטל ותעשייה קלה.

צמיחה של 6% 

כלכלת המדינה מבוססת על נפט. ברבעונים הראשונים של השנה נרשמה צמיחה שנתית של 6.1%-6.3%, כאשר התחזיות השנתיות נעות בין 5.5% מהבנק העולמי ל-5.9% מקרן המטבע. הגורם המרכזי: הרחבת שדה טנגיז, שהושקה רשמית בינואר 2025 והוסיפה 260 אלף חביות ליום בתפוקה מלאה. תפוקת הנפט הכוללת עברה את ה-100 מיליון טון בשנה, שיא היסטורי עם 75.7 מיליון טון בינואר-ספטמבר ו-8 מיליון טון באוקטובר לבדו. טנגיז לבדו תורם כשליש, עם תפוקה יומית שהגיעה ל-953 אלף חביות ביוני.