איך אינוויז תרוויח מסגירת חטיבת ה-LiDAR של מובילאיי והאם רכישה נמצאת על השולחן?
עדכון: מניית החברה זינקה ב-45% מאז הכתבה (במיוחד ביומיים האחרונים)
הדרך של אינוויז אינוויז המייצרת חיישני LiDAR לנהיגה אוטונומית, בוול סטריט מאז שמוזגה לספאק ב-2020 לא מוצלחת במיוחד כאשר מאז המניה שלה כבר איבדה 95%. גם המניה של מובילאיי מובילאיי בתקופה לא טובה לאחרונה אבל היא נחשבת לשחקן משמעותי בהרבה בתחום הנהיגה האוטונומית מאשר אינוויז, וגם לה עד לא מזמן הייתה חטיבת LiDAR, אך לא עוד.
על רקע התוצאות החולשות והורדת התחזיות האחרונות, הנהלת מובילאיי החליטה לחסל את פעילות ה-LiDAR של החברה. עלויות פיתוח ה-LiDAR הסתכמו בערך בכ-60 מיליון דולר בשנה עבור מובילאיי והוא אמור להסתיים רק בעוד מספר שנים, כך שמובילאיי בעצם חוסכת במצטבר מאות מיליונים בודדים.
מה שמובילאיי מתכננת לעשות הוא לרכוש את מוצרי ה-LiDAR מחברות אחרות, כמו אינוויז, כאשר בהמשך לא מופרך לחשוב על רכישה של אינוויז על ידי מובילאיי. כך אינוויז עשויה להרוויח שלוש פעמים - פעם אחת בכך ששחקן גדול יוצא מהשוק, פעם שניה בכך שהיא מרוויחה לקוח (למובילאיי כבר יש פעילות מול אינוויז, כעת הפעילות תגדל) ופעם שלישית אם מובילאיי תחליט לרכוש את החברה.
האם מובילאיי תציל את אינוויז?
אינוויז הונפקה בשנת 2020 דרך מיזוג לספאק עם חלומות גדולים על רכבים אוטונומיים. "הייתה תחושה שבכל רגע לכל אחד יהיה רכב אוטונומי שיעבוד בכל תנאי מזג האוויר, ואז כולם הבינו שהסיפור הזה יותר מורכב ושזה ייקח עוד זמן, ובטח שהרכב האוטונומי האידיאלי, מה שנקרא בתעשייה שלב 5, לא יגיע בקרוב והייתה ירידה בהייפ" - כך אמר לנו אלעד הופשטטר, סמנכ"ל הפעילות העסקית של אינוויז, בשיחה.
- המתחרה הגדולה של אינוויז פושטת רגל: האם זה טוב או רע לחברה הישראלית?
- אינוויז תספק חיישנים למשאיות דיימלר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההייפ באמת ירד והמניה של אינוויז כבר איבדה 94% מאז המיזוג לספאק. המניה נסחרת לפי שווי של 92.6 מיליון דולר, ולמען האמת לא בטוח שגם התוצאות היום מצדיקות את היותה של אינוויז חברה ציבורית - ברבעון השני של השנה הכנסות אינוויז הסתכמו ב-6.7 מיליון דולר לעומת 1.5 מיליון דולר ברבעון המקביל, עלייה של פי 4 וחצי. ההפסד הגולמי הסתכם ב-237 אלף דולר לעומת הפסד גולמי של 3.2 מיליון דולר ברבעון המקביל.
עומר כילף, מנכ"ל אינוויז; קרדיט: אינוויז
אינוויז אומנם מציגה שיפור בתוצאות, היא צמצמה משמעותית את ההוצאות שלה על מו"פ למשל כאשר ברבעון השני הן הסתכמו בכ-16.8 מיליון דולר לעומת כ-23.8 מיליון דולר ברבעון המקביל. היא צמצמה את ההפסד התפעולי ל-23.5 מיליון דולר לעומת הפסד תפעולי של 33.5 מיליון דולר ברבעון המקביל, וגם ההפסד למניה צומצם והסתכם ב-13 סנט לעומת הפסד של 23 סנט למניה ברבעון המקביל.
- עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?
- פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
עם זאת, החברה עדיין רחוקה מרווחיות והצפי קדימה לא מעודד. האנליסטים צופים שברבעון השלישי אינוויז תפסיד 14 סנט למניה, כאשר בשנה כולה ההפסד צפוי להסתכם ב-55 סנט למניה, ובשנה הבאה ב-52 סנט למניה. גם בצד ההכנסות אינוויז לא צפויה להרשים כאשר היא צופה הכנסות של 4.25 מיליון דולר (אמצע טווח) לעומת צפי האנליסטים שעומד על 4.5 מיליון דולר.
למרות השיפור בתוצאות, אינוויז שורפת מזומנים בקצב גבוה, וכאן מובילאיי יכולה לעזור. במחצית הראשונה החברה שרפה 42.6 מיליון דולר כך שקצב שריפת המזומנים השנתי עומד על 85.2 מיליון דולר. רכישה של אינוויז על ידי מובילאיי תספק לה גב כלכלי ומקצועי חזק, בשילוב עם קשרים בתעשיית הרכב שאולי יעזרו לה להתקדם בשוק הרכב האוטונומי.
האם כדאי למובילאיי לרכוש את אינוויז?
התשובה הקצרה היא לא. אינוויז כאמור היא עדיין חברה הפסדית והיא כנראה תהווה משקולת על מובילאיי בתקופה הראשונית אחרי הרכישה, כאשר מובילאיי לא מחפשת לקחת על עצמה עוד גיבנת.
מצד שני, הדחיפה שמובילאיי יכולה לתת לאינוויז, גם כלכלית אבל גם מקצועית, יכולה להפוך אותה לנכס. אינוויז מגיעה כבר עם ידע רחב בתחום ה-LiDAR והיא נחשבת כיצרן Tier-1, דבר חשוב מאוד בתעשיית הרכב. בנוסף החברות כבר משתפות פעולה בחלק מהפרויקטים, כמו למשל הפרויקט בוולקספאגן.
אמנון שעשוע, מנכ"ל מובילאיי; קרדיט: נאסד"ק
גם חלק מהאנליסטים אופטימיים לגבי אינוויז - בסוף השנה שעברה האנליסטים של ג'יי פי מורגן פרסמו המלצת קנייה על אינוויז עם מחיר יעד של 13 דולר - אפסייד שאז היה פי 6.5 מהמחיר של המניה והיום הוא אפילו עצום יותר - פי 23.5. האנליסטים ציינו שהם "מצפים שהשילוב של מספר רב של זכיות, זכיות בנפח גדול, איזון בין עלויות וביצועים של LiDAR, והיכולת לתמוך באוטונומיה של הכביש המהיר במהירויות גבוהות עשוי להגדיל מאד את ההכנסות עד סוף העשור, כאשר משמעת עלויות אמורה להניע את הרווחיות".
הכנסות מובילאיי ברבעון השני הסתכמו ב-439 מיליון דולר לצד רווח של 9 סנט למניה - מעל לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 424.8 מיליון דולר ורווח של 7 סנט למניה. ברבעון המקביל החברה דיווחה על הכנסות של 454 מיליון דולר ורווח של 17 סנט למניה. הרווח הגולמי הסתכם ב-304 מיליון דולר לעומת 326 מיליון דולר ברבעון המקביל. הרווח התפעולי עמד על 79 מיליון דולר לעומת רווח תפעולי של 140 מיליון דולר ברבעון המקביל.
מובילאיי כאמור חתכה את התחזית שלה לשנה כולה זו הפעם השנייה השנה, כאשר היא צופה כעת הכנסות בטווח של בין 1.6-1.68 מיליון דולר לעומת התחזית הקודמת שעמדה על בין 1.83-1.96 מיליון דולר - ירידה של 13% בין נקודות האמצע של התחזיות, כאשר האנליסטים צופים לחברה הכנסות של 1.64 מיליארד דולר לשנה כולה. ההפסד התפעולי צפוי להסתכם בטווח של בין 531-580 מיליון דולר, לעומת התחזית הקודמת של בין 378-468 מיליון דולר.
מניית מובילאיי נסחרת לפי שווי של 9 מיליארד דולר אחרי ירידה של 74% מתחילת השנה ושל 69% ב-12 החודשים האחרונים. המניה נסחר במכפיל 50.5 על הרווחים הצפויים לה השנה ובמכפיל 23 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה.
מניית מובילאיי מתחילת השנה
- 5.חברה כושלת- מבחוץ יפה בפנים הכל רקוב (ל"ת)איתי 08/12/2024 14:57הגב לתגובה זו
- 4.מישהו 04/12/2024 22:34הגב לתגובה זוכל הסטארטאפים בתחום רכבו על הגל ועכשיו נסגרות או מפטרות בסיטונות. הייתי בראיונות גם באינוויז וגם בTrieye ולשמחתי לא התקבלתי, כי לא הרבה אחר כך הודיעו על פיטורים.
- 3.גם פורסייט,וגם ארבה מייצרות לידרים ותראו אותן...מדשדשות/מתרסקות. (ל"ת)יוסף 14/09/2024 13:30הגב לתגובה זו
- 2.נפלתי שם 10/09/2024 21:29הגב לתגובה זוהמניה קרסה מעל 90 אחוז בוול סטריט מכמה סיבות: ראשית היא נכנסה לספאק דבר שוול סטרית לא אוהבת, שנית המחיר היה גבוהה מאוד וגם השווי, שלישית החברה מדממת המון מזומן בכל רבעון מזה מספר שנים. שורפת ושורפת מזומן ולא מוכרת כמעט. אפשר לומר שהחברה עבדה בגדול על המשקיעים הקטנים כאשר פורסם לפני כשנתיים שהיא זכתה בחוזים בהיקף של מיליארדי דולרים כ 7 מיליארד דולר ומתברר שהדבר פשוט שקרי ולא נכון. עומר כליף דפק ובענק את המשקיעים שלו. אולי עכשיו.
- משקיע 23/09/2024 09:36הגב לתגובה זורק מובילאי תוכל להציל את אינוויז..אבל מצד שני אני מבין שהלידאר הוא לא הפיתרון היחידי..מה שמעמיד בספק את שרידותה של אינוויז...בקיצור הלך הכסף
- גם אני . לא מעט. מנית חלום שלא מתגשם (ל"ת)איציק 14/09/2024 17:37הגב לתגובה זו
- 1.אלי 10/09/2024 16:50הגב לתגובה זוהאחרונות..מצד אחד מפרסמים שזכו בחוזים ואין צפי להכנסות משמעותיות באופק...המנכל הלך על חבל דק שאני אישית האמנתי שהם בטווח הזמן הבינוני יהפו לחברה של מספר מיליארדי דולרים...
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.


