מובילאיי מחסלת את פעילות פיתוח הלידאר; 100 עובדים כנראה ילכו הביתה

הלידאר הוא "העיניים" של הרכבים האוטונומיים; הנהלת מובילאיי החליטה לקנות את המערכות מיצרני לידארים כמו אינוויז ואחרות
רוי שיינמן | (5)

הנהלת מובילאיי החליטה לחסל את פעילות הפיתוח של הלידאר שהוא בעצם "העיניים" של הרכבים האוטונומיים. הפיתוח הזה עלה לחברה כ-60 מיליון דולר בשנה והיא אמור להסתיים רק בעוד מספר שנים, כך שמובילאיי בעצם חוסכת במצטבר מאות מיליונים בודדים. מצד שני, היא תרכוש את הלידארים מחברות בשוק כמו אינוויז הישראלית שיש לה איתה כבר שת"פ וחברות אחרות. 

חיסול הפיתוח של הלידארים יוביל לפיטורים של כ-100 עובדים. בחברה מסרו שינסו למצוא להם מקום בתוך החברה, כי החברה מגיסת מאות עובדים בשנה. אבל אנשי הפיתוח של הלידאר הם בעיקר פיזיקאים ולא ברור עד כמה מובילאיי צריכה כעת פיזקאים.

 

 

הצרות של מובילאיי מתגלגלות לעובדים - חלק משמעותי מהתגמול התאדה

מובילאיי נמצאת בתקופה קשה והדבר מתבטא במחיר מנייתה שאיבד כ-70% מתחילת השנה. בסוף 2023 מניית החברה נסחרה ב-43 דולר, שווי של קרוב ל-40 מיליארד דולר. שורה של אכזבות והנמכת תחזית הפיל את המניה ל-11.5 דולר.

  שנה קשה לפרופ' אמנון שעשוע - המניה התרסקה ב-70%   

 

הצרות של מובילאיי

הסיבות לירידות הן התחרות, ההאטה בהחדרת מכוניות סיניות לשוק המערבי, טסלה  TESLA INC שמובילה את התעשייה, הצרות של אינטל שמכבידות על מובילאיי ולוחצות על המחיר למטה כי אינטל, כנראה תממש את החזקתה במובילאיי. מנגד, יש סיבות לאופטימיות כי מובילאיי היא בהחלט אחת ממובילות השוק של מערכות שישמשו את הרכבים האוטונומיים ויש לה חוזים משמעותיים בקנה עם מובילות בתעשיית הרכב.

 מובילאיי - מוטמעת אצל יצרנית רבים, זה לא מספיק

 

הצרות של העובדים

מובילאיי, כמו הרבה חברות טכנולוגיה אחרות, מקצה מניות RSU לעובדים. כל שנה העובד יכול לממש את המניות שהבשילו. 

קיראו עוד ב"גלובל"

כמה הפסידו העובדים?

בסוף 2023 החזיקו העובדים של מובילאיי 14.8 מיליון מניות במחיר של 43 דולר (שביטאו רווח של כ-13 דולר לאופציה). מדובר בשווי של כ-650 מיליון דולר. השווי הזה נחתך ל-170 מיליון דולר. העובדים הפסידו 480 מיליון דולר. בנוסף, יש הקצאות במהלך השנה ומאחר שההמחיר ירד באופן רצוף, גם על החבילה הזו יש הפסד. אם מדובר על הקצאה דומה לשנה שעברה הרי שכשמחשבים את מחיר המניה הממוצע לעומת המחיר הנוכחי מקבלים הפסד נוסף של לפחות 50 מיליון דולר.

וזה לא הכל. עד לפני כשנתיים וחצי, מובילאיי היתה בתוך אינטל. היא הוגדרה בנפרד והונפקה באוקטובר 2022, אבל העובדים של מובילאיי קיבלו עד אז אופציות ומניות RSU של אינטל. 

אינטל בצניחה ממושכת. ההפסד שלהם על המניות של אינטל, ביחס לתחילת השנה מוערך בכ-50 מיליון דולר. האופציות של רובם על מניות אינטל התאפסו. העובדים של מובילאיי רושמים הפסד כולל של 580 מיליון דולר

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אבנר 24/09/2024 08:54
    הגב לתגובה זו
    לפני כשנה, מיד עם טבח נתניהו
  • 4.
    מוביל-איי = סולאר-אדג'. יש מוצרים סינים ב-1/8 מחיר (ל"ת)
    כלכלן בחי"ר 14/09/2024 21:31
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יויו גם 09/09/2024 17:58
    הגב לתגובה זו
    העובדים הפסידו? זה כמו להגיד שכל שבוע הםסדתי מליוני שקלים כי לא זכיתי בלוטו. יכולתי, אבל לא. זה לא הפסד. לפני שעבדתי במובילאיי לא היו לי מניות שלה. כשהתחלתי לעבוד שם קיבלתי מניות. לא שילמתי עליהן, קיבלתי מתנה. אז אם ערך המתנה ירד מ43 ל11, עדיין זה יותר ממה שהיה לי. לא הפסדתי. הרווחתי פחות.
  • 2.
    רוני 09/09/2024 16:29
    הגב לתגובה זו
    למה שיטת הסלמי הזו? לא הלך חותכים . טסלה תשאיר לכולם אבק ואין מקום ללידאר.הרי ברור לאן החברה הולכת מפה..לפתח את הביפ הבא..
  • 1.
    יהוואש 09/09/2024 15:07
    הגב לתגובה זו
    תחכה שההשקעה כמעט תמחק...
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.