אמנון שעשוע
צילום: Heinz Troll European Patent Office-min

מובילאיי מחסלת את פעילות פיתוח הלידאר; 100 עובדים כנראה ילכו הביתה

הלידאר הוא "העיניים" של הרכבים האוטונומיים; הנהלת מובילאיי החליטה לקנות את המערכות מיצרני לידארים כמו אינוויז ואחרות
רוי שיינמן | (5)

הנהלת מובילאיי החליטה לחסל את פעילות הפיתוח של הלידאר שהוא בעצם "העיניים" של הרכבים האוטונומיים. הפיתוח הזה עלה לחברה כ-60 מיליון דולר בשנה והיא אמור להסתיים רק בעוד מספר שנים, כך שמובילאיי בעצם חוסכת במצטבר מאות מיליונים בודדים. מצד שני, היא תרכוש את הלידארים מחברות בשוק כמו אינוויז הישראלית שיש לה איתה כבר שת"פ וחברות אחרות. 

חיסול הפיתוח של הלידארים יוביל לפיטורים של כ-100 עובדים. בחברה מסרו שינסו למצוא להם מקום בתוך החברה, כי החברה מגיסת מאות עובדים בשנה. אבל אנשי הפיתוח של הלידאר הם בעיקר פיזיקאים ולא ברור עד כמה מובילאיי צריכה כעת פיזקאים.

 

 

הצרות של מובילאיי מתגלגלות לעובדים - חלק משמעותי מהתגמול התאדה

מובילאיי נמצאת בתקופה קשה והדבר מתבטא במחיר מנייתה שאיבד כ-70% מתחילת השנה. בסוף 2023 מניית החברה נסחרה ב-43 דולר, שווי של קרוב ל-40 מיליארד דולר. שורה של אכזבות והנמכת תחזית הפיל את המניה ל-11.5 דולר.

  שנה קשה לפרופ' אמנון שעשוע - המניה התרסקה ב-70%   

 

הצרות של מובילאיי

הסיבות לירידות הן התחרות, ההאטה בהחדרת מכוניות סיניות לשוק המערבי, טסלה  TESLA INC שמובילה את התעשייה, הצרות של אינטל שמכבידות על מובילאיי ולוחצות על המחיר למטה כי אינטל, כנראה תממש את החזקתה במובילאיי. מנגד, יש סיבות לאופטימיות כי מובילאיי היא בהחלט אחת ממובילות השוק של מערכות שישמשו את הרכבים האוטונומיים ויש לה חוזים משמעותיים בקנה עם מובילות בתעשיית הרכב.

 מובילאיי - מוטמעת אצל יצרנית רבים, זה לא מספיק

 

הצרות של העובדים

מובילאיי, כמו הרבה חברות טכנולוגיה אחרות, מקצה מניות RSU לעובדים. כל שנה העובד יכול לממש את המניות שהבשילו. 

קיראו עוד ב"גלובל"

כמה הפסידו העובדים?

בסוף 2023 החזיקו העובדים של מובילאיי 14.8 מיליון מניות במחיר של 43 דולר (שביטאו רווח של כ-13 דולר לאופציה). מדובר בשווי של כ-650 מיליון דולר. השווי הזה נחתך ל-170 מיליון דולר. העובדים הפסידו 480 מיליון דולר. בנוסף, יש הקצאות במהלך השנה ומאחר שההמחיר ירד באופן רצוף, גם על החבילה הזו יש הפסד. אם מדובר על הקצאה דומה לשנה שעברה הרי שכשמחשבים את מחיר המניה הממוצע לעומת המחיר הנוכחי מקבלים הפסד נוסף של לפחות 50 מיליון דולר.

וזה לא הכל. עד לפני כשנתיים וחצי, מובילאיי היתה בתוך אינטל. היא הוגדרה בנפרד והונפקה באוקטובר 2022, אבל העובדים של מובילאיי קיבלו עד אז אופציות ומניות RSU של אינטל. 

אינטל בצניחה ממושכת. ההפסד שלהם על המניות של אינטל, ביחס לתחילת השנה מוערך בכ-50 מיליון דולר. האופציות של רובם על מניות אינטל התאפסו. העובדים של מובילאיי רושמים הפסד כולל של 580 מיליון דולר

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אבנר 24/09/2024 08:54
    הגב לתגובה זו
    לפני כשנה, מיד עם טבח נתניהו
  • 4.
    מוביל-איי = סולאר-אדג'. יש מוצרים סינים ב-1/8 מחיר (ל"ת)
    כלכלן בחי"ר 14/09/2024 21:31
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יויו גם 09/09/2024 17:58
    הגב לתגובה זו
    העובדים הפסידו? זה כמו להגיד שכל שבוע הםסדתי מליוני שקלים כי לא זכיתי בלוטו. יכולתי, אבל לא. זה לא הפסד. לפני שעבדתי במובילאיי לא היו לי מניות שלה. כשהתחלתי לעבוד שם קיבלתי מניות. לא שילמתי עליהן, קיבלתי מתנה. אז אם ערך המתנה ירד מ43 ל11, עדיין זה יותר ממה שהיה לי. לא הפסדתי. הרווחתי פחות.
  • 2.
    רוני 09/09/2024 16:29
    הגב לתגובה זו
    למה שיטת הסלמי הזו? לא הלך חותכים . טסלה תשאיר לכולם אבק ואין מקום ללידאר.הרי ברור לאן החברה הולכת מפה..לפתח את הביפ הבא..
  • 1.
    יהוואש 09/09/2024 15:07
    הגב לתגובה זו
    תחכה שההשקעה כמעט תמחק...
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.

וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

אירוע נדיר: ברקשייר האת'וויי קיבלה המלצת מכירה

מניית ברקשייר האת'וויי נחלשה לאחר הורדת דירוג למכירה - מהלך נדיר כלפי אחת המניות המכובדות בוול סטריט. האנליסט מזהיר מירידה ברווחיות הביטוח, שחיקת הכנסות ההשקעה וחשש סביב פרישתו הקרובה של וורן באפט
אדיר בן עמי |

מניית ברקשייר האת'וויי Berkshire Hathaway Inc -0.86%  יורדת בכמעט 1% לאחר שאנליסט וותיק הוריד את הדירוג שלה למכירה. זה אירוע נדיר שמעורר שאלות רציניות על עתידה של האימפריה של וורן באפט. מאיר שילדס מבנק KBW, שמתמחה בחברות ביטוח, הוריד את הדירוג של ברקשייר מ"ביצועים בהתאם לשוק" ל"ביצועים נמוכים מהשוק" והוריד את מחיר היעד ל-700,000 דולר מ-740,000 דולר למניית מסוג A.


זה לא משהו שקורה בכל יום בוול סטריט. ברקשייר של באפט נחשבת לאחת המניות הכי מכובדות בשוק, וכמעט אף אנליסט לא מעז להוציא עליה המלצת מכירה. מתוך שבעה אנליסטים שמכסים את החברה לפי, רק שילדס ממליץ למכור. ארבעה ממליצים להחזיק ושניים ממליצים לקנות. שילדס מסביר שהוא רואה בעיות בכל מקום. הוא כותב שהרבה דברים מתפתחים בכיוון הלא נכון עבור ברקשייר. הבעיות כוללות את השיא הצפוי של מרווחי הביטוח ב-GEICO, ירידה בתעריפי ביטוח אסונות רכוש, ירידת הריביות לטווח הקצר, לחץ על רכבות בגלל מכסים, והסיכון שהקרדיטים המיסויים לאנרגיה מתחדשת ייעלמו.


GEICO היא חברת הביטוח הגדולה של ברקשייר, וברבעונים האחרונים היא הראתה שולי רווח יוצאי דופן של מעל 15%. זה הרבה מעל הרמה הרגילה של כ-5%. שילדס חושש שמרווחים כאלה לא יכולים להימשך לנצח, והחברה עומדת להתמודד עם תקופה שבה הרווחים יורדים לרמות נורמליות יותר. בתחום ביטוח הרכוש, שילדס מסביר שיש מצב של חדשות טובות וחדשות רעות. הפעילות הקלה של סופות הוריקן השנה משפרת את התוצאות לטווח הקרוב, אבל לוחצת על התמחור של ביטוח אסונות רכוש. כשיש פחות אסונות, חברות הביטוח מתחילות להוריד מחירים כדי למשוך לקוחות, מה שפוגע ברווחיות לטווח הארוך.


ירידת הריביות לטווח הקצר מדאיגה אותו במיוחד כי ברקשייר יושבת על יותר מ-300 מיליארד דולר במזומן ובניירות ערך שווי מזומן. רוב הכסף הזה מושקע באגרות חוב ממשלתיות אמריקאיות לטווח קצר, ואם הריביות יורדות, הכנסות ההשקעה של החברה צפויות לרדת באופן משמעותי. מדיניות הממשל החדש של טראמפ גם מדאיגה את האנליסט. החוק הגדול והיפה של טראמפ מאיץ את הפסקת הקרדיטים המיסויים לפרויקטי אנרגיה נקייה. זה פוגע ב-Berkshire Hathaway Energy, שמשקיעה מיליארדים בפרויקטי אנרגיה מתחדשת. הקרדיטים המיסויים האלה היו מקור הכנסה חשוב לחטיבה הזו.


בעיית הירושה

שילדס מעלה גם את בעיית הירושה ההיסטורית הייחודית של ברקשייר. האנליסט מתכוון לעובדה שבאפט הודיע שהוא יפרוש מתפקיד המנכ"ל בסוף 2025 וישאר רק כיו"ר. זה יוצר אי וודאות לגבי מי ינהל את החברה ואיך הדבר ישפיע על הביצועים.