ביטוח רכב
צילום: shutterstock

הרוויחו מספיק? מחירי ביטוח הרכב צפויים לרדת לקראת סוף השנה

לדברי גורמים בשוק ביטוחי הרכב, העליות שנרשמו בפרמיה לצרכנים החזירו את החברות לרווח משמעותי אחרי שנים של הפסדים. אחרי עלייה של מעל 50% בשנתיים, הציפיות הן לירידה במחירים בהמשך השנה
עוזי גרסטמן | (10)

ביטוח הרכב צפוי להתחיל לרדת בחודשים הקרובים וביתר שאת לקראת סוף השנה. העליות שנרשמו בפרמיה ללקוחות בשנתיים האחרונות מסתכמות בממוצע במעל 50%, והן העבירו את חברות הביטוח לרווחים בתחום, אחרי שנים של הפסדים.

 

צפי לרווחים גבוהים בתחום ביטוח הרכב ברבעון השני

הרווחים האלו נמשכו, להערכת בכירים בתחום גם ברבעון השני וזאת למרות חזרה להיקף גניבות משמעותי. אלא שהתחרות בשוק הביטוח מאוד גדולה ולא מאפשרת רווחיות חריגה. החברות לא יצליחו לייצר רווחים חריגים לאורך זמן. כלומר, למרות הפסדים כבדים של השנים האחרונות, השוק לא יראה רווחים בהיקף גבוה לאורך זמן, כשהתחרות תחייב את החברות להוריד מחירים. זו לא תהיה הפחתה דרמטית, אבל ההערכות הן שיהיה מדובר על 5% ומעלה.

במחצית הראשונה של השנה נרשמה עלייה של כ-6% במחירי ביטוח הרכב, וזאת בהמשך לעלייה של 40%-50% במחירי הרכב בשנתיים הקודמות. מדובר על הוצאה נוספת של 1,500-1,800 שקלים בשנה על רכב. לא עניין שולי. גם ירידיה בביטוח הרכב כשתגיע לא תקזז יותר מדי את הזינוק בהוצאות הביטוח. היא תחסוך 200-300 שקלים על פי ההערכות. 

המחירים הגבוהים בשוק הרכב נובעים מאוזלת יד ממשלתית - כמות גניבות הרכב גדולה והיא גורמת לכך שחברות הביטוח מגלמות את הסיכון הזה במחירים. במקביל, מחירי החלפים גבוהים. המדינה ובעיקר המשטרה לא מצליחות למגר את תופעת גניבות הרכב למרות שבמקרים רבים יודעים בדיוק איפה הרכב הגנוב נמצא. אלא שהוא נמצא בשטח עוין וכשהוא חוצה את הקו ליהודה ושומרון, המשטרה מעדיפה שלא להתעסק עם הגניבה.

      רכב גנוב (פוינטר)

 

ירידה צפויה של 5%, אחרי עלייה של 50%

גם ב-2023 עלו מחירי ביטוחי הרכב - בכ-30%, ובשנתיים האחרונות הם התייקרו ביותר מ-50%. ההתייקרות הזו נובעת מכך שהתחום לא היה משתלם לחברות הביטוח, וכדי להגיע לרווחים הן העלו מחירים. בשנה שעברה הפסידו חברות הביטוח יותר ממיליארד שקל בתחום ביטוחי הרכב, כשהיקף גניבות הרכב עלה במקביל להיקף התאונות. גם ב-2022 התחום היה הפסדי, כשחברות הביטוח הפסידו כ-1.5 מיליארד שקל. ב-2021 הוא היה מאוזן. מעבר לעלייה בתאונות הדרכים ובגניבות, חלה גם עלייה במחירי חלקי החילוף (שהיא כשלעצמה הניעה והאיצה את הגניבות). כל זה גרם להתייקרות של אלפי שקלים בשנה למשפחה ממוצעת.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    22.10.2022 "רק אני שליח האל ארסק את המחירים במשק " (ל"ת)
    " מר קלקלה " 27/07/2024 18:16
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אולי עלייה של 130% לרכב שלי ( מכרתי ) (ל"ת)
    עלייה 50% חחחחחחחחחח 27/07/2024 18:15
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מחירי הביטוחים במוניות עלו עשרות אחוזים , מי מפקח 20/07/2024 20:08
    הגב לתגובה זו
    מחירי הביטוחים במוניות עלו עשרות אחוזים , מי מפקח רכוש נטוש הכל
  • 6.
    ירידה של מחירים ב5 אחוז.. נו.. בזבוז של כתבה (ל"ת)
    אורן 20/07/2024 19:42
    הגב לתגובה זו
  • שאול 21/07/2024 08:07
    הגב לתגובה זו
    הישראלים חוטפים בראש בכלכלה בביטחון ואין מי שמגן עליהם . חייבים ללכת לבחירות ולהעיף את האפסים הביתה .
  • 5.
    פועלת 20/07/2024 16:58
    הגב לתגובה זו
    שמחת עניים. המבטחים מרוויחים. הם לא יוותרו. עוד הכנסה עקיפה לתקציב החסר של ישראל.
  • 4.
    שאול 20/07/2024 08:24
    הגב לתגובה זו
    תתעורר ! יש לך עוד אתגר לשבור את קרטל חברות הביטוח ששודדים את ציבור הנהגים והלא נוהגים .
  • 3.
    אני1 20/07/2024 07:20
    הגב לתגובה זו
    לא ממש הבהתי את הקשר בין ביטוח מקיף, שם המבטחים קובעים את התעריפים, לביטוח החובה שם המדינה מפקחת על עלויות הפרמיה , וגם, מי שנוסע ברכב ללא ביטוח ( למעט הנהג עצמו ) מבוטח באותה מידה, באמצעות קרנית, שמשולמת החלק מפרמיית ביטוח החובה... מדינה סוציאלית אמרנו ?
  • 2.
    הרצל בודנשטיין הלוי 19/07/2024 17:32
    הגב לתגובה זו
    עוד עוד ועוד לא נשאר מהפרה .....
  • 1.
    יצחק לוי 19/07/2024 15:56
    הגב לתגובה זו
    אחד הגורמים שהובילו לירידת מחירים זה כניסת שחקנים שהסתמכו על מבטחי משנה.מבטחי המשנה אחרי שהפסידו ארגזים הרבה בגלל שלמה ביטוח וליברה בורחים מישראל.הורדת המחירים באגרסיביות שהייתה הייתה על חשבון מבטחי המשנה...כמו שאומרים בגלל הזול של אתמול היום נהיה יקררררר.החברות שדפקו את מבטחי המשנה אולי הרוויחו בעצמם אבל דפקו את השוק...
הלוואות
צילום: FREEPIK

לא רק ריבית: כך תחשבו את העלות האמיתית של ההלוואה שלכם

מדוע הריבית הנקובה היא רק קצה הקרחון של המחיר האמיתי, כיצד עמלות ומנגנוני הצמדה מייקרים את ההחזר בפועל, ואיך תוכלו להשוות בצורה מושכלת בין הצעות מהגופים המלווים כדי להימנע מהפתעות 

ענת גלעד |
נושאים בכתבה הלוואות עמלות


בעת בחינת הצעה למימון, הנתון הראשון שאליו העין נמשכת הוא הריבית הנקובה. עם זאת, בעולם ההלוואות ובמיוחד בתחום החוץ בנקאי, הריבית היא רק מרכיב אחד במשוואה. כדי להבין כמה ההלוואה שתכננתם לקחת עולה לכם באמת, יש להכיר את המנגנונים השקופים שמייקרים את העסקה, ואת המדדים שמאפשרים השוואה אמיתית בין הצעות שונות. 


העלות הראשונה - עמלת פתיחת תיק

המרכיב הראשון שמשפיע על כדאיות ההלוואה הוא עמלת פתיחת התיק או דמי הטיפול. מדובר בסכום הנגבה מראש במועד העמדת האשראי. בעוד שבמערכת הבנקאית עמלות אלו לרוב מוגדרות בתעריפונים מפוקחים (כך למשל, עמלת פתיחת תיק משכנתא עומדת על 360 ש"ח נכון לשנת 2025), 

בגופים חוץ בנקאיים המודל שונה משמעותית - שם מקובל לגבות עמלה בשיעור מסוים מסך הקרן, לרוב בין 1% ל 3%. המשמעות היא שחיקה מיידית של סכום ההלוואה: לווה המבקש 100,000 ש"ח עשוי לגלות שלחשבונו נכנס סכום נטו של 98,000 שקל בלבד, בעוד שהריבית מחושבת על מלוא הסכום המקורי. זהו למעשה קנס כניסה שמעלה משמעותית את עלות ההלוואה, במיוחד בהלוואות לתקופות קצרות.


מלכודת המדד

עלות נוספת שנוטים לשכוח היא הצמדת הקרן למדד המחירים לצרכן. בתקופות של אינפלציה, הלוואה צמודת מדד עלולה להפוך לנטל מתגלגל: גם אם הלווה משלם מדי חודש בחודשו, יתרת החוב שלו עשויה לתפוח בגלל עליית המדד. במצב כזה, הלווה משלם ריבית על סכום שהולך וגדל במקום לקטון, מה שמעלה את העלות הסופית מעבר לתכנון המקורי.

לכך מצטרפת שיטת החישוב של לוח הסילוקין. רוב ההלוואות מבוססות על לוח שפיצר, שבו ההחזר החודשי קבוע אך הרכב התשלום משתנה: בשנים הראשונות רוב התשלום מופנה לכיסוי הריבית ורק מיעוטו לכיסוי הקרן. המשמעות היא שאם לווה ירצה לפרוע את ההלוואה באמצע התקופה, הוא יגלה שיתרת החוב שלו כמעט ולא הצטמצמה, למרות ששילם סכומים נכבדים מדי חודש. הבנת מבנה לוח הסילוקין קריטית להבנת העלות לאורך זמן.