רכב חשמלי ניו  NIO
צילום: ניו

ביידן מתכנן מכסים גבוהים יותר על כלי רכב סינים - למה יצרניות ה-EV עולות?

המס המתוכנן מגיע ככל הנראה בעקבות מאמציו של ביידן להגביר את הפופולריות שלו בקרב הבוחרים האמריקאים לקראת הבחירות לנשיאות
אדיר בן עמי | (4)

מניות יצרניות הרכבים הסיניות נסחרות בעליות שערים למרות דיווחים כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, מתכנן לעלות את המכסים על המכוניות הסיניות ל-100% מ-25% כעת. הסיבה העיקרית לכך שהמניות לא מושפעות מהדיווח, היא כי אף אחד מהיצרניות לא מוכרת רכבים בארה"ב ולא צפויה לעשות זאת בקרוב. המס הקיים של 25% מספיק גבוה בשביל למחוק כל רווח פוטנציאלי.

ניו NIO INC עולה ב-6.7%, בעוד ה-S&P 500 נסחר ביציבות והנאסד"ק עולה ב-0.3%. אקספנג XPENG קופצת ב-5%, ולי אוטו LI AUTO INC עולה ב-1.2%.יצרניות ה-EV הללו מעדיפות לייצא רכבים לאירופה ודרום מזרח אסיה במקום לארה"ב.

ההשפעה הפוליטית של מכסים גבוהים יותר עשויה להיות גדולה מההשפעה על החברות. ממשל ביידן נמנע עד כה מלהטיל מס גבוה יותר על יצרניות סיניות של פאנלים סולאריים, כך שנראה שהמיסים על הרכבים החשמליים נועדו בעיקר בשביל להגביר את הפופולריות של הנשיא במישיגן לקראת הבחירות הקרבות.

בעבר, טראמפ הזהיר כי החברות הסיניות ינסו לייצר רכבים במקסיקו וכך להימנע ממכסים בייצוא לארה"ב. הנשיא לשעבר הציע להטיל מס של 200% על כל רכב שיוצא ממפעלים מקסיקנים.

סיבה נוספת לעליה במניות הרכבים החשמליים היא Zeekr, יצרנית EV סינית שהנפיקה ביום שישי תעודות פיקדון אמריקאיות (ADR). התעודות הללו זינקו באותו היום ב-35% והיום עולות ב-7.2%. הזינוק הזה משקף ליצרנית ה-EV שווי שוק של 7.6 מיליארד דולר. זינוק ביצרנית רכבים חשמליים אחת יכול לדחוף מעלה גם את שאר החברות בסקטור. 

הסיבה השלישית היא אופן הפעולה של השוק, שהוא תמיד צופה פני עתיד. מניות יצרניות ה-EV נפלו בשישי האחרון כאשר דווח על המס הגבוה יותר וכעת המשקיעים כבר עיבדו את הידיעה וממשיכים קדימה. עם זאת, כאשר ביידן ידווח רשמית על העלאת המכסים, יתכנו שוב תנועות גדולות במניות. לפי הערכות, ההודעה עשויה להגיע כבר ביום שלישי. 

 

יצרניות ה-EV בארה"ב מתאמצות לגייס מזומנים

סטארטאפי המכוניות החשמליות שפרצו לשוק בתקופה בה הריביות היו נמוכות, היעדר בעיות תזרימיות ועליות חדות בשווקים, מתאמצים בתקופה האחרונה להוכיח שהם יכולים לשרוד בתנאי שוק קשים יותר זאת כמובן בהנחה שהם לא פשטו את הרגל כבר. אבל האתגר העיקרי המשותף לרוב החברות הללו זה המזומנים.

קיראו עוד ב"גלובל"

המנהלים של לוסיד, ריביאן וניקולה פירטו בשבוע שעבר אודות התוכניות לצמצום העלויות של כל אחת מהן תוך ניסיון להגדיל את הפעילות ולהתחיל לרשום לראשונה רווחים. המאמצים הללו כללו בין היתר קיצוץ משרות ושינוי סדרי עדיפויות. כל זאת בזמן שקצב החדירה של רכבי ה-EV איטי מהצפוי ולאחר שהחברות הוציאו מיליארדים בניסיון להאיץ את חדירת כלי הרכב לשווקים בניסיון להיות ראשונים. ההאטה, כמו גם התחרות הגוברת, השפיעה אפילו על ענקית ה-EV האמריקאית טסלה, שנמצאת בעיצומו של ארגון מחדש עולמי הכולל פיטורי כ-10% מכוח העבודה שלה.

אנליסטים בוול סטריט התייחסו למצב הנוכחי של שוק הרכבים החשמליים כאל "חורף ה-EV", או באופן אופטימי יותר כהאטה זמנית שיצרניות הרכב יצטרכו להתגבר עליה כדי לרשום רווחים בטווח הארוך. "רכישת רכבי ה-EV בארה"ב הגיעה ככל הנראה לכיס אוויר לאחר שהושקעו מאמצים רבים בהתחלה ופחות כעת", כתב אנליסט Citi איתי מיכאלי. "המצב לא ישתנה בן לילה, אבל אנחנו רואים סיבה לאופטימיות במהלך 12-18 החודשים הבאים".

 

בבנק אוף אמריקה מורידים תחזיות

האנליסטים בבנק אוף אמריקה פרסמו בחודש שעבר סקירה של שוק הרכבים החשמליים: "מכירות הרכבים החשמליים (BEV) מתקררות לאחר חודשים של צמיחה מואצת. על פי בנק אוף אמריקה, המכירות העולמיות בפברואר ירדו ב-7% בהשוואה לשנה הקודמת, נתון המושפע בעיקר מההאטה בסין בשל חגיגות השנה החדשה. במקביל, חדירת השוק של רכבים חשמליים באירופה ובארה"ב נמצאת ברמה נמוכה מהציפיות".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    זהב סוף 2025= 50000$ לאונקיה !!! (ל"ת)
    דן 14/05/2024 12:07
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עושה חשבון 14/05/2024 02:32
    הגב לתגובה זו
    פער המחירים בין סין לישראל מראה כי חישמול מכוניות מנפח את רווח היבואניות . רוב החברות מסין מסובסדות ע"י הממשל .
  • 2.
    יותם 14/05/2024 00:08
    הגב לתגובה זו
    שומר ישראל
  • 1.
    רק הפראיירים בישראל קונים טסלה במחירי בועה. חחח. (ל"ת)
    כלכלן בכיר 13/05/2024 22:19
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social