ביידן מתכנן מכסים גבוהים יותר על כלי רכב סינים - למה יצרניות ה-EV עולות?
מניות יצרניות הרכבים הסיניות נסחרות בעליות שערים למרות דיווחים כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, מתכנן לעלות את המכסים על המכוניות הסיניות ל-100% מ-25% כעת. הסיבה העיקרית לכך שהמניות לא מושפעות מהדיווח, היא כי אף אחד מהיצרניות לא מוכרת רכבים בארה"ב ולא צפויה לעשות זאת בקרוב. המס הקיים של 25% מספיק גבוה בשביל למחוק כל רווח פוטנציאלי.
ניו NIO INC עולה ב-6.7%, בעוד ה-S&P 500 נסחר ביציבות והנאסד"ק עולה ב-0.3%. אקספנג XPENG קופצת ב-5%, ולי אוטו LI AUTO INC עולה ב-1.2%.יצרניות ה-EV הללו מעדיפות לייצא רכבים לאירופה ודרום מזרח אסיה במקום לארה"ב.
ההשפעה הפוליטית של מכסים גבוהים יותר עשויה להיות גדולה מההשפעה על החברות. ממשל ביידן נמנע עד כה מלהטיל מס גבוה יותר על יצרניות סיניות של פאנלים סולאריים, כך שנראה שהמיסים על הרכבים החשמליים נועדו בעיקר בשביל להגביר את הפופולריות של הנשיא במישיגן לקראת הבחירות הקרבות.
בעבר, טראמפ הזהיר כי החברות הסיניות ינסו לייצר רכבים במקסיקו וכך להימנע ממכסים בייצוא לארה"ב. הנשיא לשעבר הציע להטיל מס של 200% על כל רכב שיוצא ממפעלים מקסיקנים.
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- הכטב"מים הכי טובים: ארה"ב מאבדת גובה וסין סוגרת פערים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סיבה נוספת לעליה במניות הרכבים החשמליים היא Zeekr, יצרנית EV סינית שהנפיקה ביום שישי תעודות פיקדון אמריקאיות (ADR). התעודות הללו זינקו באותו היום ב-35% והיום עולות ב-7.2%. הזינוק הזה משקף ליצרנית ה-EV שווי שוק של 7.6 מיליארד דולר. זינוק ביצרנית רכבים חשמליים אחת יכול לדחוף מעלה גם את שאר החברות בסקטור.
הסיבה השלישית היא אופן הפעולה של השוק, שהוא תמיד צופה פני עתיד. מניות יצרניות ה-EV נפלו בשישי האחרון כאשר דווח על המס הגבוה יותר וכעת המשקיעים כבר עיבדו את הידיעה וממשיכים קדימה. עם זאת, כאשר ביידן ידווח רשמית על העלאת המכסים, יתכנו שוב תנועות גדולות במניות. לפי הערכות, ההודעה עשויה להגיע כבר ביום שלישי.
יצרניות ה-EV בארה"ב מתאמצות לגייס מזומנים
סטארטאפי המכוניות החשמליות שפרצו לשוק בתקופה בה הריביות היו נמוכות, היעדר בעיות תזרימיות ועליות חדות בשווקים, מתאמצים בתקופה האחרונה להוכיח שהם יכולים לשרוד בתנאי שוק קשים יותר זאת כמובן בהנחה שהם לא פשטו את הרגל כבר. אבל האתגר העיקרי המשותף לרוב החברות הללו זה המזומנים.- וורן באפט בשבוע האחרון כמנכ"ל: איך הטעות הכי גרועה שלו יצרה אימפריה של טריליון דולר
- שיא של יותר מעשור: הנחושת מזנקת ומובילה את הראלי העולמי במתכות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
המנהלים של לוסיד, ריביאן וניקולה פירטו בשבוע שעבר אודות התוכניות לצמצום העלויות של כל אחת מהן תוך ניסיון להגדיל את הפעילות ולהתחיל לרשום לראשונה רווחים. המאמצים הללו כללו בין היתר קיצוץ משרות ושינוי סדרי עדיפויות. כל זאת בזמן שקצב החדירה של רכבי ה-EV איטי מהצפוי ולאחר שהחברות הוציאו מיליארדים בניסיון להאיץ את חדירת כלי הרכב לשווקים בניסיון להיות ראשונים. ההאטה, כמו גם התחרות הגוברת, השפיעה אפילו על ענקית ה-EV האמריקאית טסלה, שנמצאת בעיצומו של ארגון מחדש עולמי הכולל פיטורי כ-10% מכוח העבודה שלה.
אנליסטים בוול סטריט התייחסו למצב הנוכחי של שוק הרכבים החשמליים כאל "חורף ה-EV", או באופן אופטימי יותר כהאטה זמנית שיצרניות הרכב יצטרכו להתגבר עליה כדי לרשום רווחים בטווח הארוך. "רכישת רכבי ה-EV בארה"ב הגיעה ככל הנראה לכיס אוויר לאחר שהושקעו מאמצים רבים בהתחלה ופחות כעת", כתב אנליסט Citi איתי מיכאלי. "המצב לא ישתנה בן לילה, אבל אנחנו רואים סיבה לאופטימיות במהלך 12-18 החודשים הבאים".
בבנק אוף אמריקה מורידים תחזיות
האנליסטים בבנק אוף אמריקה פרסמו בחודש שעבר סקירה של שוק הרכבים החשמליים: "מכירות הרכבים החשמליים (BEV) מתקררות לאחר חודשים של צמיחה מואצת. על פי בנק אוף אמריקה, המכירות העולמיות בפברואר ירדו ב-7% בהשוואה לשנה הקודמת, נתון המושפע בעיקר מההאטה בסין בשל חגיגות השנה החדשה. במקביל, חדירת השוק של רכבים חשמליים באירופה ובארה"ב נמצאת ברמה נמוכה מהציפיות".
- 4.זהב סוף 2025= 50000$ לאונקיה !!! (ל"ת)דן 14/05/2024 12:07הגב לתגובה זו
- 3.עושה חשבון 14/05/2024 02:32הגב לתגובה זופער המחירים בין סין לישראל מראה כי חישמול מכוניות מנפח את רווח היבואניות . רוב החברות מסין מסובסדות ע"י הממשל .
- 2.יותם 14/05/2024 00:08הגב לתגובה זושומר ישראל
- 1.רק הפראיירים בישראל קונים טסלה במחירי בועה. חחח. (ל"ת)כלכלן בכיר 13/05/2024 22:19הגב לתגובה זו

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
וול סטריט שור (גרוק)וול-סטריט ננעלה ביציבות; מניות הקוונטים צנחו, פלנטיר ירדה ב-3%
המסחר בוול סטריט לאחר חג המולד הסתיים ביציבות יחסית, כאשר המדדים המרכזיים נסחרו סמוך לרמות השיא ההיסטוריות שלהם. התנודתיות הייתה מוגבלת ומחזורי המסחר נמוכים בכ־50% מהממוצע החודשי, על רקע חזרת המשקיעים ליום מסחר קצר ודליל. למרות זאת, נתונים המעידים על חוסן כלכלי המשיכו לתמוך בציפיות חיוביות לרווחי החברות. הנאסד״ק ירד ב-0.1%, הדאו וה-S&P סיימו סביב ה-0.
אנבידיה בלטה בעליות לאחר שחתמה על הסכם רישוי עם סטארט־אפ בתחום הבינה המלאכותית, ופריפורט־מקמורן הובילה את מניות חומרי הגלם על רקע זינוק נוסף במחירי הזהב לשיא חדש.
בשוק האג"ח נרשמה פעילות מצומצמת. תשואות האג"ח הממשלתיות האמריקאיות כמעט שלא השתנו, כאשר אג"ח ל־10 שנים נסחרה סביב 4.14%. עם זאת, שוק האג"ח נמצא בדרכו לשנה הטובה ביותר מאז 2020, לאחר שלוש הורדות ריבית שביצע הפדרל ריזרב. במקביל, הדולר סיכם את השבוע הגרוע ביותר שלו מאז יוני.
המשקיעים ממשיכים לבחון האם השוק יצליח להשלים את “ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, הנמשך מחמשת ימי המסחר האחרונים של השנה ועד תחילת השנה החדשה. היסטורית, תקופה חיובית זו נוטה לבשר גם על המשך עליות בינואר ובמהלך השנה שלאחר מכן, והקרבה של המדדים לרמות עגולות הגבירה את ההערכות לניסיון פריצה נוסף כלפי מעלה.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעוד שוקי המניות, האג"ח והמט"ח נותרו שקטים יחסית, שוק המתכות היקרות המשיך לרשום עליות חדות. זהב, כסף ופלטינה האריכו ראלי היסטורי, שנתמך ברכישות של בנקים מרכזיים, זרימות לקרנות סל וציפיות להמשך הקלה מוניטרית. אנליסטים מציינים כי העליות במתכות אף עקפו את ביצועי שוק המניות מאז תחילת שוק השוורים ב־2022, ומעלים שאלות לגבי רמות התמחור והסיכון גם מחוץ לעולם מניות ה־AI.
