אינטל
צילום: טוויטר

אינטל עולה ב-3% - מתכננת מפעל חדש לייצור שבבים

החברה ממשיכה לפעול לפתוח עוד מפעלים במטרה להצליח ולעמוד בביקושים הגוברים ולהוות תחרות גדולה יותר לחברות השבבים המובילות כמו אנבידיה, AMD ו-TSMC
אדיר בן עמי |

מניית ענקית השבבים נסחרת בעליות שערים בעקבות דיווחים כי אינטל INTEL CORPORATION קרובה לעסקה עם חברת ניהול הנכסים אפולו גלובל במסגרתה תבנה מפעל שבבים חדש באירלנד. אפולו צפויה לספק יותר מ-11 מיליארד דולר לבניית המפעל. אינטל פועלת לבנות מפעלים חדשים במטרה להתמודד עם הביקוש הגובר ובכדי להתחרות מול יצרניות שבבים מובילות כדוגמת TSMC.

בכנס שהתרחש באוגוסט שנה שעברה, אמר מנכ"ל אינטל ,פט גלסינגר, כי החברה מאיצה את הבנייה של מתקן לייצור שבבים באריזונה כאשר קיבלה תשלום מראש מלקוחות. החברה פועלת במרץ להרחיב את עסקי היציקה שלה ומייצרת שבבים עבור חברות אחרות. עד לפני שנה-שנתיים אינטל היא הייתה חברה לעיצוב ופיתוח שבבים שהיו לה גם מפעלי ייצור לשבבים, וכעת היא הופכת להיות חברת ייצור שבבים שיש לה גם פעילות פיתוח ועיצוב שבבים. הכוונה שלה לעבור את TSMC ולהיות היצרנית המובילה בעולם. יש לה תמיכה גדולה של הממשל האמריקאי, ולכאורה הסיכון כאן נראה נמוך, למרות שיש לה במקביל להקמת המפעלים בארה"ב, בגרמניה ובישראל, הוצאות והשקעות כבדות. 

בנוסף, במהלך הכנס הגיב המנכ"ל לחששות מהתגברות ההוצאות בקרב חברות על המעבדים של אנבידיה, דבר שעשוי לדחוק את הביקוש למעבדי אינטל וטען כי אינטל תהפוך לתחרותית יותר בשוק ה-GPU וכי הבינה המלאכותית תיצור הזדמנויות רבות גם עבור מעבדיה של אינטל.

המבחן הגדול של אינטל הוא הגאודי 2 וגאודי 3. אלה הם השבבים לתחום ה-AI ואינטל מסבירה שהם טובים יותר וזולים יותר מהשבבים של המתחרות - אנבידיה ו-AMD. בשיחת הועידה דובר על כ-20 לקוחות של הגאודי ומכירות של מעל 500 מיליון דולר במחצית השנייה של השנה. 

לאחרונה מניית החברה ירדה לאחר שארה"ב ביטלה רישיונות ייצוא הנדרשים על מנת שאינטל תוכל למכור שבבים ל-Huawei הסינית המייצרת סמארטפונים ומחשבים. בהגשה לרשות לניירות ערך האמריקאית אינטל חשפה כי מחלקת הסחר של ארה"ב "מבטלת מספר רישיונות ייצוא מסוימים של פריטים לצרכנים המיועדים ללקוחות בסין, בתוקף מיידי".

בשנת 2023 סין היוותה 27% מהכנסותיה של אינטל, כאשר 6% מההכנסות תלויות באישורי ייצוא. מדובר לפי הערכות על הכנסות של בין 500 מיליון למיליארד דולר בשנה, או רווח למניה של בין 5 ל-10 סנט. האנליסטים סבורים כי ההשפעה הסנקציות החדשות של ממשלת ארה"ב ניתנת כרגע לניהול.

 

המנכ"ל רכש מניות

בזמן שמניית אינטל INTEL CORPORATION  נפלה באפריל והגיעה לשפל שנתי, פט גלסינגר רכש מניות בשוק הפתוח. גלסינגר שילם 250,000 דולר ב-29 באפריל וב-1 במאי עבור סך של 8,100 מניות, במחיר ממוצע של 30.85 דולר ליחידה. המנכ"ל רכש את המניות דרך קרן נאמנות משפחתית המחזיקה כעת ב-39,400 מניות אינטל. בנוסף, גלסינגר מחזיק ב-107,290 מניות בחשבון אישי, ועוד 444,400 מניות דרך  נאמנויות אחרות. 

קיראו עוד ב"גלובל"

בעוד מדובר יחסית ברכישה קטנה, מדובר עדיין בהבעת אמון של המנכ"ל ואיתות חיובי למשקיעים שנמצאים בתקופה של חוסר וודאות לטווח הקצר. שנת מעבר, תחזית לא ברורה גם לגבי 2025, הפסדים בתחום הייצור עד 2027, אבל רווחים הולכים וגדלים והובלה ב-2030. 

 

הדוחות האחרונים

בדוחותיה לרבעון הראשון הכנסות החברה הגיעו ל-12.7 מיליארד דולר, צמיחה של 9% לעומת הרבעון המקביל, ובאמצע טווח התחזיות של החברה שהיה בין 12.2 מיליארד ל-13.2 מיליארד דולר. הרווח המתואם הגיע ל-18 סנט למניה, מעל לתחזית האנליסטים ל-14 סנט למניה. 

בחלוקה לסקטורים רשמה החברה צמיחה של 31% בהכנסות סקטור המחשוב האישי, 5% במרכזי הנתונים ובינה מלאכותית ואילו סגמנט הרשתות רשם ירידה של 8%. 

למרות שהיכתה את התחזיות מנית החברה דווקא הגיבה אז בירידה של כ-8% במסחר המאוחר. הסיבה לירידה במניה היא התחזית שפרסמה החברה לרבעון הבא, לפיה ההכנסות יהיו בטווח שבין 12.5 ל-13.5 מיליארד דולר והרווח המתואם למניה יעמוד על 10 סנט, בעוד בוול סטריט ציפו לרווח של 26 סנט למניה על הכנסות של 13.7 מיליארד דולר. 

"אנחנו מתקדמים בצורה יציבה לקראת סדרי העדיפיות והביצועים שלנו ברבעון סולידי" אמר מנכ"ל החברה פט גלסינגר, "אנחנו בטוחים בתוכניות שלנו להניע צמיחה רציפה במשך השנה כשאנחנו מאיצים את פתרונות הבינה המלאכותית שלנו ושומרים על פוקוס בלתי פוסק על ביצוע, משמעת תפעולית ויצירת ערך לבעלי המניות בשוק דינמי". 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social